–озм≥щенн¤ продуктивних сил > ≤нтеграц≥йна система ”крањни
–ис. 4. ‘ормуванн¤ ≥нтеграц≥йних пр≥оритет≥в нац≥ональноњ економ≥ки. —ередньостроков≥ ≥нтеграц≥йн≥ пр≥оритети перебувають у пол≥ двох р≥зноспр¤мованих вектор≥в. « одного боку, обережне ставленн¤ до участ≥ в ≥нтеграц≥йних угрупованн¤х крањн з високим р≥внем наднац≥онального регулюванн¤, зумовлене особливост¤ми ”крањни ¤к самост≥йного субТЇкта ≥нтеграц≥њ. « другого, неможлив≥сть тривалого "поза≥нтеграц≥йного" розвитку в рег≥он≥, де масштаби ≥ динам≥ку економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ визначають не лише внутр≥шн≥, а й потужн≥ зовн≥шн≥ (глобальн≥) фактори (рис. 5). –ис. 5. ѕоле рег≥ональних ≥нтеграц≥йних пр≥оритет≥в. ” перспектив≥ на найближч≥ 10-15 рок≥в ключове значенн¤ дл¤ ”крањни матимуть економ≥чн≥ в≥дносини з крањнами —Ќƒ. ≤нтеграц≥йна пол≥тика стосовно крањн —Ќƒ та Ѕалт≥њ маЇ ор≥Їнтуватис¤ на створенн¤ сп≥льних ринк≥в товар≥в, послуг, кап≥тал≥в ≥ робочоњ сили. Ќа м≥кроеконом≥чному р≥вн≥ цьому мають спри¤ти процеси транснац≥онал≥зац≥њ з урахуванн¤м р≥вн¤ ефективноњ спец≥ал≥зац≥њ та кооперац≥њ в науково-техн≥чн≥й ≥ виробнич≥й сферах р≥зних галузей економ≥ки. Ќа макроеконом≥чному р≥вн≥ доц≥льно, щоб ”крањна дедал≥ повн≥ше входила до м≥ждержавних координируючих структур ≈коном≥чного союзу при збереженн≥ статусу асоц≥йованого члена. Ќайб≥льш актуальним Ї створенн¤ режиму в≥льного руху товар≥в, а також формуванн¤ ефективноњ м≥ждержавноњрозрахунковоњ системи (на основ≥ плат≥жноњ або кл≥р≥нговоњ угоди). Ѕез налагодженн¤ такого типу ≥нтеграц≥йних звТ¤зк≥в ”крањна може втратити "своњ" зовн≥шн≥ ринки в крањнах —Ќƒ. ¬она не буде готова до активних д≥й на ≥нших ринках (низька конкурентоспроможн≥сть украњнських товар≥в, насичен≥сть м≥жнародних ринк≥в, њх закритий характер тощо). ¬иникаЇ реальна загроза дл¤ ”крањни втратити ключов≥ елементи свого експортного потенц≥алу внасл≥док розриву не лише неефективних, а й ефективних науково-техн≥чних та виробничих звТ¤зк≥в. ≤нтеграц≥йна пол≥тика щодо сх≥дноЇвропейських крањн маЇ ор≥Їнтуватис¤ на в≥дновленн¤ ефективних традиц≥йних звТ¤зк≥ву сфер≥ м≥жнародноњ спец≥ал≥зац≥њ та кооперуванн¤. —пециф≥чне м≥сце серед ≥нтеграц≥йних угруповань може зайн¤ти „ерноморське економ≥чне сп≥вроб≥тництво („≈—), декларац≥ю про створенн¤ ¤кого 1992 р. п≥дписали кер≥вники јлбан≥њ, јзербайджану, Ѕолгар≥њ, ¬≥рмен≥њ, √руз≥њ, –ос≥њ, –умун≥њ, “уреччини, ”крањни. ќсновн≥ напр¤ми причорноморського сп≥вроб≥тництва: -формуванн¤ ≥нфраструктури б≥знесу через створенн¤ та розвиток сп≥льних ф≥нансових та ≥нформац≥йних мереж; -сп≥льне буд≥вництво оТЇкт≥в транспортноњ ≥нфраструктури, розвиток транспортно-експедиторського сп≥вроб≥тництва; -комплексне використанн¤ ≥ охорона ресурс≥в „орного мор¤; -сп≥вроб≥тництво в розвитку паливно-сировинноњ бази рег≥ону, у справ≥ рац≥онального енергоспоживанн¤; -реал≥зац≥¤ сп≥льних проект≥в щодо технолог≥чного переобладнанн¤ метелург≥чних виробництв крањн-учасниць; -участь у конверс≥њ оборонноњ промисловост≥ та ≥н. у довгостроковому контекст≥ очевидна ор≥Їнтац≥¤ ”крањни на Ївропейськ≥ ≥нтеграц≥йн≥ структури, що розвиваютьс¤ на основ≥ ™—. √рупа фах≥вц≥в ≤нституту св≥товоњ економ≥ки та м≥жнародних в≥дносин ЌјЌ ”крањни п≥д кер≥вництвом ¬. —≥денка обгрунтовано сформулювала основн≥ завданн¤ зовн≥шньоеконом≥чноњ пол≥тики ”крањни щодо ™— та крањн-член≥в ц≥Їњ орган≥зац≥њ: -¤комога повн≥ша реал≥зац≥¤ у в≥дносинах з ™— загальних принцип≥в торгово-економ≥чного сп≥вроб≥тництва; -своЇчасне ≥ комплексне вжитт¤ економ≥чних та пол≥тичних заход≥в, необх≥дних дл¤ початку переговор≥в з ™— щодо створенн¤ в перспектив≥ зони в≥льноњ торговл≥; -здобутт¤ посл≥довноњ п≥дтримки з боку ™— у питанн¤ ¤кнайшвидшого приЇднанн¤ ”крањни до √ј““, —в≥товоњ орган≥зац≥њ торг≥вл≥ (—ќ“); -забезпеченн¤ безперешкодного доступу основних експортуЇмих товар≥в ≥ послуг ”крањни на ринки ™—; -здобутт¤ стаб≥льноњ ф≥нансовоњ п≥дтримки ≥ техн≥чноњ допомоги дл¤ усп≥шного проведенн¤ ринкових перетворень в економ≥ц≥ ”крањни. ¬ажливим Ї розум≥нн¤ обТЇктивно обумовленоњ етапност≥ в реал≥зац≥њ ≥нтеграц≥йних пр≥оритет≥в ”крањни в «ах≥дн≥й ™вроп≥ з в≥дпов≥дною ор≥Їнтац≥Їю ¤к внутр≥шньоњ, так ≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ пол≥тики (табл. 1). “аблиц¤ 1 ≈тапи реал≥зац≥њ зовн≥шньоеконом≥чноњ пол≥тики ”крањни стосовно ™— ≈тапи та головн≥ завданн¤ | ќсобливост≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ пол≥тики | 1. —творенн¤ умов дл¤ розвитку сп≥вроб≥тництва та ≥нтеграц≥њ (4-5 рок≥в) усп≥шне проведенн¤ внутр≥шн≥х економ≥чних перетворень щодо створенн¤ ринкового середовища, адаптованого до умов взаЇмовиг≥дного сп≥вроб≥тництва з ™— та його крањнами-членами. створенн¤ м≥кроеконом≥чних передумов дл¤ майбутнього включенн¤ в Ївропейськ≥ економ≥чн≥ структури шл¤хом створенн¤ здатних до масштабноњ м≥жнародноњ кооперац≥њ великих ф≥рм, ф≥нансово-промислових груп. адаптац≥¤ законодавства ”крањни до вимог √ј““/—ќ“ ≥ початок його пристосуванн¤ до вимог гармон≥зованого та ун≥ф≥кованого законодавства ™—. визначенн¤ пр≥оритетних галузей ≥ сектор≥в украњнськоњ економ≥ки, що мають пор≥вн¤льн≥ переваги у св≥тов≥й ≥ Ївропейськ≥й економ≥ц≥, динам≥чне нарощуванн¤ њх експортного потенц≥алу, в т.ч. за рахунок залученн¤ кредит≥в та пр¤мих ≥ноземних ≥нвестиц≥й з крањн-член≥в ™—. виб≥ркове п≥дключенн¤ до тих проект≥в Ївропейського сп≥вроб≥тництва та ≥нтеграц≥њ, де ”крањна здатна дотримуватис¤ жорстких м≥жнародних вимог ≥ стандарт≥в, апробац≥¤ конкретних механ≥зм≥в включенн¤ ”крањни до Ївропейських економ≥чних структур. розвиток догов≥рних в≥дносин з ™—, одержанн¤ б≥льш в≥льного доступу до «агальноњ системи преференц≥й Ївропейських сп≥втовариств в≥д 1971 р. використанн¤ ф≥нансовоњ допомоги ™— з метою подаланн¤ тимчасових ускладнень з плат≥жним балансом ”крањни, забезпеченн¤ критичного ≥мпорту, стаб≥л≥зац≥њ грошовоњ системи ≥ подоланн¤ високих темп≥в ≥нфл¤ц≥њ за умов розвитку виробництва, створенн¤ ≥нституц≥йноњ основи ринковоњ економ≥ки та динам≥зац≥њ прогресивних структуних зрушень. | ≈кспорт: п≥дтриманн¤ загальних масштаб≥в ≥ динам≥ки, швидка реакц≥¤ на поточн≥ на¤вн≥ можливост≥ зб≥льшенн¤; ¤к≥сний розвиток традиц≥йного експорту. ≤мпорт: стимулюванн¤ ввезенн¤ деф≥цитноњ сировини та нап≥вфабрикат≥в, продукц≥њ критичного ≥мпорту; ≥мпорт комплектуючих деталей, вузл≥в, компонент≥в в межах кооперац≥њ; закупка л≥ценз≥й, ноу-хау ≥ обмеженн¤ ввозу окремих товар≥в непершочерговоњ потреби; виб≥рковий протекц≥он≥зм. ѕромислова ≥ науково-техн≥чна кооперац≥¤: створенн¤ умов дл¤ науково-техн≥чноњ кооперац≥њ; актив≥зац≥¤ роботи з патентуванн¤ в крањнах ™— нових техн≥чних р≥шень ≥ технолог≥й. ≤нвестиц≥йне сп≥вроб≥тництво: формуванн¤ умов дл¤ масштабного залученн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й ≥з крањн ™—; сп≥впрац¤ з ф≥нансово-кредитними орган≥зац≥¤ми ™—; ефективне використанн¤ техн≥чноњ допомоги. | 2. ѕрискорена адаптац≥¤ ≥ початок входженн¤ в Ївропейськ≥ економ≥чн≥ структури (6-10 рок≥в) прискорений вих≥д ≥ закр≥пленн¤ на сп≥льному ринку ™— украњнських виробник≥в товар≥в ≥ послуг в пр≥оритетних м≥жнародноспец≥ал≥зованих сферах ≥ секторах украњнськоњ економ≥ки. суттЇве розширенн¤ ≥ поглибленн¤ процесу виб≥ркового входженн¤ ”крањни в Ївропейськ≥ економ≥чн≥ структури, насамперед через розвиток великих ≥нтернац≥онал≥зованих ф≥рм, ‘ѕ√, ≥ створенн¤ тим самим передумов дл¤ майбутньогњ комплексноњ ≥нтеграц≥њ в Ївропейськ≥ структури економ≥ки крањни в ц≥лому. значна диверсиф≥кац≥¤ форм економ≥чноњ ≥ науково-техн≥чноњ взаЇмод≥њ з особливою увагою на розвиток ст≥йких ≥ комплексних форм м≥жнародноњ науково-техн≥чноњ та виробничоњ кооперац≥њ. за умови дос¤гненн¤принциповоњ згоди ™— на створенн¤ в перспектив≥ з ”крањною зони в≥льноњ торг≥вл≥ - проведенн¤ переговор≥в з ™— ≥ п≥дписанн¤ комплексноњ угоди щодо поступового створенн¤ зони в≥льноњ торг≥вл≥, що передбачала б повне скасуванн¤ мита та аналог≥чних податк≥в ≥ збор≥в к≥льк≥сних та будь-¤ких ≥нших адм≥н≥стративних обмежень на шл¤ху в≥льного перем≥щенн¤ товар≥в ≥ послуг, застосуванн¤ нац≥онального режиму внутр≥шнього оподаткуванн¤ до товар≥в ≥ послуг ≥ншоњ сторони. прийн¤тт¤ Їдиних правил щодо регулюванн¤ економ≥чних та науково-досл≥дницьких взаЇмов≥дносин; дос¤гненн¤ приблизноњ адекватност≥ закон≥в ”крањни ≥ крањн ™— у таких сферах: митне законодавство, законодавство про компан≥њ, банк≥вську справу, бухобл≥к компан≥њ та податки, ≥нтелектуальну власн≥сть, охорону прац≥, ф≥нансов≥ послуги, правила конкуренц≥њ, державн≥ закупки, охорону здоровТ¤ та житт¤ людей, охорону тварин ≥ рослин, навколишнЇ середовище, захист прав споживач≥в, непр¤ме оподаткуванн¤, техн≥чн≥ правила ≥ стандарти, законодавство та нормативн≥ правила стосовно ¤дерноњ енерг≥њ, транспорт. поступове створенн¤ передумов дл¤ подальшоњ л≥берал≥зац≥њ економ≥чних звТ¤зк≥в - в сфер≥ перем≥щенн¤ кап≥тал≥в та робочоњ сили з п≥двищенн¤м ступен¤ координац≥њ зовн≥шньоеконом≥чноњ та загальноеконом≥чноњ пол≥тики. | ≈кспорт: селективний розвиток виробничо-експортного потенц≥алу; диверсиф≥кац≥¤ традиц≥йного експорту; розвиток експорту на основ≥ високих технолог≥й у пр≥оритетних дл¤ ”крањни галуз¤х; розширенн¤ експорту послуг. ≤мпорт: л≥берал≥зац≥¤, збагаченн¤ внутр≥шнього ринку товарами св≥тового гатунку виробничого ≥ невиробничого споживанн¤; впровадженн¤ сучасноњ системи сертиф≥кац≥њ ¤кост≥ ≥мпортних товар≥в ≥ послуг. ѕромислова ≥ науково-техн≥чна кооперац≥¤: ≥нтенсиф≥кац≥¤ науковотехн≥чноњ та розгортанн¤ у пр≥оритетних галуз¤х науково-виробничоњ кооперац≥њ ≥з залученн¤м конкурентоспроможних п≥дприЇмств ”крањни; виробнича кооперац≥¤ ≥ формуванн¤ м≥цного експортноспроможного сектора економ≥ки. ≤нвестиц≥йне сп≥вробиництво: селективне стимулюванн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й; експорт кап≥талу з ор≥Їнтац≥Їю на перспективн≥ заруб≥жн≥ ринки товар≥в. | 3. омплексна ≥нтеграц≥¤ в Ївропейськ≥ економ≥чн≥ структури (10-20 рок≥в) ≥нтеграц≥¤ економ≥ки ”крањни в ц≥лому в Ївропейськ≥ економ≥чн≥ структури, сформован¤ на основ≥ ™—. | ќптим≥зац≥¤ масштаб≥в ≥ структури експорту, ≥мпорту, глибока виробнича, науково-техн≥чна кооперац≥¤, ефективне ≥нвестиц≥йне стимулюванн¤. |
Ќазва: ≤нтеграц≥йна система ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-23 (2670 прочитано) |