“рудове право ”крањни > ѕор¤док укладенн¤ трудового договору
¬идаЇтьс¤, таке положенн¤ не можна вважати правиль≠ним. “им б≥льше, що важко встановити, за ¤кими ж критер≥¤≠ми власник визначив, що прац≥вник не в≥дпов≥даЇ робот≥, на ¤ку в≥н прийн¤тий. ќчевидно, в цьому випадку повинн≥ вра≠ховуватис¤ вс≥ ≥нш≥ ¤кост≥ прац≥вника, кр≥м його квал≥ф≥≠кац≥њ, оск≥льки роз≥рванн¤ трудового договору внасл≥док недостатньоњ квал≥ф≥кац≥њ передбачене п. 2 ст. 40. ќднак при такому зв≥льненн≥ ≥нтереси прац≥вника захищен≥ (пропонуЇть≠с¤ ≥нша робота, потр≥бна попередн¤ згода профсп≥лкового органу, виплачуЇтьс¤ вих≥дна допомога та ≥н.). „ому ж у раз≥ зв≥льненн¤ за незадов≥льними результатами випробуванн¤ прац≥вник ви¤вл¤Їтьс¤ незахищеним? “аке законодавче р≥шенн¤ служить п≥дтвердженн¤м висновку про те, що влас≠ник не т≥льки економ≥чно, але ≥ юридичне Ї б≥льш сильною стороною трудового договору, н≥ж прац≥вник. ƒумаЇтьс¤, що пор¤док роз≥рванн¤ трудового договору з ≥н≥ц≥ативи влас≠ника повинен поширюватись ≥ на випадки роз≥рванн¤ трудо≠вого договору в раз≥ незадов≥льного результату випробуван≠н¤, обумовленого при прийом≥ на роботу. «а кордоном досить поширена практика використанн¤ не≠залежних орган≥зац≥й, що зд≥йснюють оц≥нку д≥лових ¤кос≠тей ¤к претендент≥в на певну посаду, так ≥ прац≥вник≥в в про≠цес≥ трудовоњ д≥¤льност≥, Ч оц≥ночних центр≥в. ÷е самост≥йн≥ госпрозрахунков≥ орган≥зац≥њ, що мають в штат≥ висококвал≥≠ф≥кованих фах≥вц≥в Ч економ≥ст≥в, ф≥нансист≥в, правознавц≥в, психолог≥в, ¤к≥ провод¤ть комплексну оц≥нку фах≥вц≥в. ¬е≠лик≥ заруб≥жн≥ компан≥њ мають оц≥ночн≥ центри в склад≥ корпорац≥њ. ” л≥тератур≥ неодноразово привод¤тьс¤ дан≥ про високу ефективн≥сть такоњ д≥¤льност≥. ƒумаЇтьс¤, в сучасних умовах ≥ в ”крањн≥ складетьс¤ така практика. Ќ≥¤кий влас≠ник Ч власник кап≥талу ≥ роботодавець одноос≥бне не в змоз≥ зробити реальну оц≥нку знань ≥ ум≥нь прац≥вника, ¤к≥ б в≥дпо≠в≥дали сучасним вимогам Ч техн≥чним, економ≥чним, право≠вим, а дл¤ кер≥вник≥в вс≥х р≥вн≥в ще ≥ соц≥ально-психолог≥чним. –≥вень вимог до сучасного фах≥вц¤ наочно видно з ого≠лошень з пропозиц≥¤ми роботи на вакантних посадах, що публ≥куютьс¤ в прес≥. “ак, наприклад, кадрове агентство ћ≥жрег≥ональноњ академ≥њ управл≥нн¤ персоналом (ћј”ѕ) опубл≥кувало оголошенн¤ про ваканс≥ю "начальника в≥дд≥лу корпоративного ф≥нансуванн¤": м≥сце роботи Ч м. ƒн≥про≠петровськ, ињв, банк, з такими вимогами до фах≥вц¤: "Fluent English; квал≥ф≥коване користуванн¤ ѕ (Excel, Word, Win 95, јнал≥тичн≥ пакети); знанн¤ GAAP; анал≥з ф≥нансо≠воњ зв≥тност≥ п≥дприЇмства за м≥жнародними стандартами; п≥дготовка б≥знес-план≥в; анал≥з ≥нвестиц≥йних проект≥в; на≠¤вн≥сть робочих контакт≥в з ≥нвесторами; знанн¤ ≥ досв≥д роботи на св≥тових ринках кап≥талу; знанн¤ законодавства ”крањни в галуз≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ й функц≥о≠нуванн¤ фондового ринку ”крањни; оплата Ч в≥д 300 у. о." (ѕерсонал. - 1998. - є4). ¬изнаючи об'Їктивну необх≥дн≥сть проведенн¤ оц≥нки спец≥альних знань прац≥вника, необх≥дно особливо обговорити оц≥нку його особистих ¤костей. ¬≥доме широке засто≠суванн¤ р≥зного роду тест≥в, направлених на досл≥дженн¤ особистост≥ прац≥вника, його св≥тогл¤дних позиц≥й, в≥дношенн¤ до рел≥г≥њ, до с≥мейного житт¤, ≥нтимноњ сфери. ер≥вництво по найму заповнило книжковий ринок, а в багатьох пер≥о≠дичних журналах даютьс¤ методичн≥ вказ≥вки ¤к застосову≠вати тести, досл≥дити почерк, провести астролог≥чний про≠гноз, перев≥рити кандидата на чесн≥сть. ” багатьох заруб≥жних державах ухвален≥ спец≥альн≥ закони, направлен≥ на захист прав прац≥вник≥в при прийом≥ на роботу, про заборону дискрим≥нац≥њ в сфер≥ зайн¤тост≥. Ќаше законодавство поки залишаЇ без правового втручан≠н¤ весь процес оц≥нки прац≥вника. «агальн≥ нормативн≥ акти про атестац≥ю кадр≥в в промисловост≥ та ≥нших галуз¤х еко≠ном≥ки були прийн¤т≥ в 1973 роц≥ й не можуть бути визнан≥ достатн≥ми в нових умовах. јкти, що регламентують атестац≥ю державних службовц≥в та ≥нших категор≥й прац≥вник≥в, Ї спе≠ц≥альним законодавством ≥ не мають загального характеру. ” таких законодавчих умовах, в обставинах економ≥чноњ кризи ≥ зростанн¤ безроб≥тт¤ власник-роботодавець не обмежений н≥ економ≥чно, н≥ юридичне, що в свою чергу спричин¤Ї обме≠женн¤ прав громад¤н. ƒумаЇтьс¤, в новому «пѕ повинн≥ бути передбачен≥ спец≥альн≥ норми про оц≥нку прац≥, њњ про≠цедурн≥ основи. ћаЇ бути заборонено при досл≥дженн≥ осо≠бистост≥ прац≥вника вторгненн¤ в його особисте житт¤, зб≥р, збер≥ганн¤ ≥ обробку даних, що не мають в≥дношенн¤ до про≠фес≥йних ¤костей прац≥вника. ” закон≥ повинн≥ бути ч≥тко позначен≥ меж≥ права власника в застосуванн≥ тест≥в. р≥м того, необх≥дно передбачити процедуру зак≥нченн¤ випробуванн¤, факт встановленн¤ його результат≥в. јдже очевидно, що випробуванн¤ пол¤гаЇ не ст≥льки у його терм≥н≥, ск≥льки в п≥дтвердженн≥ квал≥ф≥кац≥њ прац≥вника. “аким п≥дтвердженн¤м виступають результати прац≥, виконане зав≠данн¤ та ≥н. ƒоц≥льно передбачити обов'¤зок власника по≠в≥домити прац≥внику про те, що в≥н витримав випробуванн¤ або не витримав його. ” такому вар≥ант≥ Ї цив≥л≥зований людський п≥дх≥д, ¤кий не залишаЇ двозначност≥. ¬иход¤чи з цього, сл≥д би подумати ≥ про доц≥льн≥сть таких довгих терм≥н≥в випробуванн¤, ¤к це передбачене «пѕ. “ерм≥ни повинн≥ бути скорочен≥. ƒл¤ того, щоб встановити придатн≥сть прац≥вника не потр≥бен терм≥н в 3 ≥ 6 м≥с¤ц≥в, до≠сить ≥ «ќЧ45 дн≥в. « ≥ншого боку, зв≥льненн¤ за результатами випробуванн¤ маЇ бути в≥днесено до розр¤ду зв≥льнень з ≥н≥ц≥а≠тиви власника. якщо провини прац≥вника не встановлено, розгл¤дати ¤к зв≥льненн¤ за п. 2 ст. 40; ¤кщо ж Ї порушенн¤ трудовоњ дисципл≥ни, може бути проведено зв≥льненн¤ ¤к дис≠ципл≥нарне ст¤гненн¤ з дотриманн¤м в≥дпов≥дного пор¤дку. ѕ≥сл¤ укладенн¤ трудового договору перед допуском до роботи власник або уповноважений ним орган зобов'¤заний роз'¤снити прац≥внику його права й обов'¤зки та про≥нфор≠мувати п≥д розписку про умови прац≥, на¤вн≥сть на робочо≠му м≥сц≥, де в≥н буде працювати, небезпечних ≥ шк≥дливих виробничих чинник≥в, про можлив≥ насл≥дки њхнього впливу на здоров'¤, його права на п≥льги ≥ компенсац≥њ за роботу в таких умовах в≥дпов≥дно до чинного законодавства ≥ колек≠тивного договору; ознайомити прац≥вника з правилами внутр≥шнього трудового розпор¤дку ≥ колективним догово≠ром; визначити прац≥внику робоче м≥сце, забезпечити його необх≥дними дл¤ роботи засобами; про≥нструктувати прац≥в≠ника з техн≥ки безпеки, виробничоњ сан≥тар≥њ, г≥г≥Їни прац≥ й протипожежноњ охорони (ст. 29 «пѕ). ѕрац≥вник зобов'¤заний особисто виконувати доручену йому роботу ≥ не маЇ права передоручати њњ виконанн¤ ≥нш≥й особ≥.
Ќазва: ѕор¤док укладенн¤ трудового договору ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (2974 прочитано) |