”крањнознавство > ”крањнськ≥ марг≥нал≥њ
≤сторичний досв≥д марг≥нальних сп≥льнот берегти свою ≥дентичн≥сть в≥д ≥ншоземних заз≥хань може легко скеруватис¤ й проти власного, генетично р≥дного вектору, тим б≥льше, що локальна св≥дом≥сть тут значно переважаЇ над ус≥ма ≥ншими дл¤ тих отнофор≥в, що саме збер≥гають свою мову й культури. јле власне останн≥ ≥ Ї основою та п≥дставою дл¤ нац≥онального в≥дродженн¤ марг≥нал≥й. Ќеврахуванн¤ вище вказаних аспект≥в ≥ фактор≥в формуванн¤ й розвитку марг≥нал≥й чимало в св≥й час спри¤ло антиукрањнському спр¤муванню русинського руху на ѕр¤ш≥вщин≥ (а частково ≥ в «акарпатт≥), зм≥цненню ваги деф≥н≥ц≥њ Длемки Ц лемкиФ (тобто лемки Ц самост≥йний етнос, а не частина украњнц≥в) впротивагу до Длемки Ц украњнц≥Ф. ќбережних, гречних засоб≥в вимагаЇ й дискус≥¤ з т.зв. Д¤тв¤гамиФ (ДЇтвЇзьФ) або Дзах≥дними пол≥щукамиФ, пол≥тико-культурними д≥¤чами, що намагаютьс¤ етн≥чних украњнц≥в Ѕерестейщини й ѕ≥нщини оголосити самост≥йною нац≥Їю ≥ нав≥ть створити особливу л≥тературну мову, а в майбутньому нав≥ть державне утворенн¤9. ƒосить тонкими, обережними в цьому план≥ Ї украњнськ≥ культурницьк≥ акц≥њ, що проводить м≥сцева ≥нтел≥генц≥¤ на ѕ≥вн≥чному ѕ≥дл¤шш≥. ѕов≥льний, але поступовий р≥ст м≥сц¤ украњнськоњ мови ≥ м≥сцевоњ культури в початкових школах, дит¤чих садках, молод≥жних гуртках-ансамбл¤х (кращий з них Ц дит¤чий фольклористичний гурт Д–анокФ з Ѕ≥льська ѕ≥дл¤ського вже набув широкого визнанн¤ в ѕольщ≥, ”крањн≥ ≥ за њх межами), дел≥катне поЇднанн¤ украњнських та польських (на раз≥ б≥льш звичних дл¤ читанн¤ в широк≥й мас≥, адже ран≥ше тут н≥коли не було украњнських шк≥л чи пункт≥в навчанн¤ украњнськоњ мови) текст≥в в часопис≥ ДЌад Ѕугом ≥ ЌарвоюФ, вр≥вноважен≥, але керунково посл≥довн≥ програми на воЇв≥дському рад≥о й телебаченн≥ в Ѕ≥лостоц≥, Ц все це поступово надаЇ украњнському рухов≥ уваги ≥ прихильност≥ зв≥сноњ частини м≥сцевого населенн¤. ўе б≥льшого ефекту, видаЇтьс¤, можна дос¤гти шл¤хом б≥льш активного долученн¤ до авдиц≥й ≥ друкованих л≥тературних украњнських текст≥в не т≥льки фольклорних твор≥в, але й виступ≥в, дискус≥й, поез≥й в гов≥ркових, д≥алектних формах, народних п≥сень, що р≥вно поширен≥ ¤к на ѕ≥дл¤шш≥, так ≥ на ≥нших украњнських теренах тощо. (...) ƒосл≥дженн¤ усього комплексу проблем марг≥нальних етн≥чних земель та њх сп≥льнот Ц важливе ≥ актуальне завданн¤ не т≥льки дл¤ науки Ц ≥стор≥њ, етнолог≥њ, пол≥толог≥њ, психолог≥њ сусп≥льства, соц≥олог≥њ, фольклористики, ≥стор≥њ мистецтва, Ц але й дл¤ пошуку розумних, розважливих шл¤х≥в етнокультурного в≥дродженн¤ та продуктивного духовного ≥ творчого розвитку народу Ц на цих земл¤х ≥ повсюдно.
Ќазва: ”крањнськ≥ марг≥нал≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (624 прочитано) |