‘≥зкультура > ƒжерела виникненн¤ ≥ розвитку теор≥њ ф≥зичного вихованн¤
ƒжерела виникненн¤ ≥ розвитку теор≥њ ф≥зичного вихованн¤—тор≥нка: 1/3
як уже зазначалось вище, першою в ≤сторичному аспект≥ була практика ф≥зичного вихованн¤ ¬она ≤ стала найпотужн≥шим джерелом виникненн¤ наукових знань про цей процес Ќа сучасному етап≥ розвитку теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ практика залишаЇтьс¤ й руш≥Їм, ≤ в цьому контекст≥ дл¤ нас важлива ¤к сучасна практика в≥тчизн¤них та заруб≥жних шк≥л ф≥зичного вихованн¤, так ≤ украњнськ≥ нац≥ональн≥ традиц≥њ —ьогодн≥ практика Ї джерелом розвитку ≤ критер≥Їм ефективност≥ теор≥њ ¬она значною м≥рою обумовлюЇ ≤ визначаЇ форми, зм≥ст та методи ф≥зичного вихованн¤ ƒругим джерелом теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ Ї практика сусп≥льного житт¤ «в≥дси ми одержуЇмо ≤нформац≥ю про завданн¤, ефективн≥сть метод≥в, засоб≥в ≤ форм ф≥зичного вихованн¤ на кожному конкретному в≥дтинку розвитку сусп≥льства, його потреби “рет≥м джерелом розвитку теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ Ї прогресивн≥ ≤дењ ф≥лософ≥в, педагог≥в, психолог≥в, л≥кар≥в про зм≥ст ≤ шл¤хи вихованн¤ гармон≥йно розвиненоњ особистост≥, про зм≥ст ≤ шл¤хи вихованн¤ в людини потреби дотримуватись здорового способу житт¤ Ќарешт≥, четвертим джерелом теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ Ї результати досл≥джень у сум≥жних галуз¤х знань ∆одна наука не може повноц≥нно розвиватись, обмежившись лише власними результатами досл≥джень ¬ир≥шуючи спец≥альн≥ педагог≥чн≥ проблеми, теор≥¤ ф≥зичного вихованн¤ знаходитьс¤ на стику дек≥лькох галузей науки “ак, ф≥лософ≥¤ даЇ њй можлив≥сть об'Їктивно оц≥нити д≥ю соц≥альних закон≥в у галуз≥ ф≥зичноњ культури Ќа основ≥ теор≥њ п≥знанн¤ розробл¤ютьс¤ методи навчанн¤ рухових д≥й “еор≥¤ ф≥зичного вихованн¤ т≥сно пов'¤зана з педагог≥кою, загальною ≤ в≥ковою психолог≥Їю «в'¤зок з б≥олог≥чними науками продиктований необх≥дн≥стю вивченн¤ реакц≥й орган≥зму на ф≥зичн≥ навантаженн¤ ¬ свою чергу, розвиток науки про ф≥зичне вихованн¤ впливаЇ на сум≥жн≥ науки “ак, теор≥¤ ≤ практика спорту вносить суттЇв≥ корективи в у¤вленн¤ психолог≥в, ф≥з≥олог≥в ≤ морфолог≥в про потенц≥йн≥ можливост≥ орган≥зму д≥тей ≤ дорослих людей. ¬их≥дн≥ пон¤тт¤ теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ “еор≥¤ ф≥зичного вихованн¤ ¤к наука ≤ навчальна дисципл≥на оперуЇ певними пон¤тт¤ми, ¤к≥ узагальнено в≥ддзеркалюють суть ¤вищ, що вивчаютьс¤ нею —аме основн≥ пон¤тт¤, ¤кщо вони ≤стинн≥ ≤ глибоко в≥дбивають суттЇв≥ ознаки ≥ в≥дношенн¤ ¤вищ до д≥йсност≥, утворюють систему наукових знань 3 розвитком знань пон¤тт¤ уточнюютьс¤, поглиблюютьс¤ ≤ можуть нав≥ть переходити в ≤нш≥ пон¤тт¤ з ширшим зм≥стом онцентрованим (лакон≥чним, коротким), лог≥чно оформленим виразом зм≥сту пон¤ть Ї визначенн¤, ¤к≥ формулюютьс¤ в науц≥ на пор≥вн¤но високому ступен≥ й розвитку ¬изначенн¤ передаЇ найсуттЇв≥ш≥ ознаки, сторони, риси, призначенн¤ ¤вища або предмета, його зв'¤зки з ≤ншими ¤вищами, закони розвитку ¬изначенн¤, що м≥ст¤ть ≤нформац≥ю лише про зовн≥шн≥ ознаки предмета, необх≥дно в≥др≥зн¤ти в≥д зм≥стовних визначень ¬ даному розд≥л≥ будуть розгл¤нут≥ лише визначальн≥ пон¤тт¤, ¤к≥ характеризують ¤вище, пов'¤зане з усв≥домленим використанн¤м руховоњ ƒ≥¤льност≥ з метою вихованн¤, а саме "ф≥зична культура", "ф≥зичне вихованн¤", ф≥зичний розвиток", "спорт" ѕон¤ттю "система ф≥зичного вихованн¤", зважаючи на його вагом≥сть, присв¤чуЇтьс¤ окремий розд≥л “ак≥ пон¤тт¤, ¤к ф≥зичн≥ вправи", "¤кост≥", "навички", "принципи", "методи" та ш , будуть характеризуватись ≤ визначатис¤ при вивченн≥ в≥дпов≥дних тем. ‘≥зична культура ультура - це сукупн≥сть матер≥альних ≥ духовних ц≥нностей, створених людиною у процес≥ сусп≥льно-≥сторичноњ практики, що характеризуЇ дос¤гнутий р≥вень у розвитку сусп≥льства на кожному конкретному етап≥. ¬≥дпов≥дно до статт≥ ≤ «акону ”крањни "ѕро ф≥зичну культуру ≥ спорт" ф≥зична культура Ч це Ђскладова частина загальноњ культури сусп≥льства, що спр¤мована на зм≥цненн¤ здоров'¤, розвиток ф≥зичних, морально-вольових та ≥нтелектуальних зд≥бностей людини з метою гармон≥йного формуванн¤ њњ особистост≥ї. ‘≥зична культура Ї важливим засобом п≥двищенн¤ соц≥альноњ ≥ трудовоњ активност≥ людей, задоволенн¤ њх моральних, естетичних та творчих запит≥в, життЇво важливоњ потреби взаЇмного сп≥лкуванн¤, розвитку дружн≥х стосунк≥в м≥ж народами ≥ зм≥цненн¤ миру". —ама мета гармон≥йного (всеб≥чгого) розвитку особистост≥ Ї продуктом ≥стор≥њ розвитку людства. јле умови дл¤ њњ реал≥зац≥њ особист≥сть одержуЇ лише на певному етап≥ ≥сторичного розвитку. ¬себ≥чний розвиток людин≥ необх≥дний дл¤ того, щоб мати можлив≥сть брати участь у вс≥х напр¤мках д≥¤льност≥ (профес≥йн≥й, громадськ≥й, спортивн≥й, художн≥й та ≥н.). јле дл¤ цього потр≥бно розвинути структуру особистост≥, зробити њњ комун≥кативною, здатною до перетворюючоњ художньоњ д≥¤льност≥, сформувати ц≥нн≥сн≥ ор≥Їнтац≥њ. ÷е можливо за умови р≥зноман≥тност≥ зм≥сту, форм ≥ способ≥в д≥¤льност≥ людини та њх оптимального поЇднанн¤ у процес≥ њњ культурного розвитку. ” процес≥ культурного розвитку людина посл≥довно д≥Ї у трьох напр¤мках. ѕерш за все, вона засвоюЇ культуру, виступаючи об'Їктом њњ впливу. ≤ншими словами, п≥д впливом культури формуЇтьс¤ людська особист≥сть, розвиваютьс¤ њњ зд≥бност≥. ѕо-друге, у процес≥ творчоњ д≥¤льност≥ особа створюЇ нов≥ культурн≥ ц≥нност≥, виступаючи в даному випадку ¤к суб'Їкт культурноњ творчост≥ (пошук нових шл¤х≥в, засоб≥в, рац≥ональних метод≥в ф≥зичного вихованн¤ тощо). Ќарешт≥, трет≥й аспект культурного розвитку пол¤гаЇ в тому, що культура ≥нтегруЇтьс¤ в сут≥ самоњ особи, ¤ка функц≥онуЇ в культурному середочищ≥ ¤к конкретний нос≥й культурних ц≥нностей, поЇднуючи в соб≥ загальне, властиве культур≥ в ц≥лому, ≥ особисте, привнесене в культуру на основ≥ ≥ндив≥дуального життЇвого досв≥ду, р≥вн¤ знань, св≥тогл¤ду тощо. —пециф≥чною основою зм≥сту ф≥зичноњ культури ¤к особливоњ ≥ самост≥йноњ галуз≥ культури Ї рац≥ональна рухова активн≥сть людини ¤к фактор њњ п≥дготовки до життЇд≥¤льност≥ через оптим≥зац≥ю ф≥зичного стану. ¬она виникла ≥ розвинулась одночасно з загальною культурою людства. ћайже одночасно (ще в перв≥сному сусп≥льств≥) виник ≤ один з њњ основних компонент≥в Ч ф≥зичне вихованн¤; п≥зн≥ше виникають спорт ≤ ф≥зична рекреац≥¤. ¬ особист≥шому аспект≥ ф≥зична культура Ї т≥Їю частиною загальноњ культури людини, ¤ка виражаЇтьс¤ ступенем розвитку њњ ф≥зичних сил ≥ рухових навичок та здоров'¤. ¬она дозвол¤Ї з допомогою своњх специф≥чних засоб≥в ≥ метод≥в розкривати потенц≥йн≥ ф≥зичн≥ можливост≥ людини. ƒ≥¤льн≥сть у галуз≥ ф≥зичноњ культури маЇ ≥ матер≥альн≥, ≥ духовн≥ форми вираженн¤. ¬пливаючи на б≥олог≥чну сферу людини комплексом засоб≥в ≥ метод≥в, ф≥зична культура неминуче впливаЇ на ≥нтелектуальну, емоц≥йну, духовну сфери особистост≥ в силу Їдност≥ та взаЇмообумовленост≥ функц≥онуванн¤ матер≥ального ≥ духовного в людин≥. « матер≥альною культурою ф≥зична культура пов'¤зана процесом руховоњ д≥¤льност≥, ¤ка Ї њњ головним зм≥стом, що матер≥ал≥зуЇтьс¤ у ф≥зичних ¤кост¤х людини. р≥м того, вона спираЇтьс¤ на матер≥альну базу (спортивн≥ снар¤ди, ≥нвентар, майданчики, зали, палаци та ≥н.). « духовною культурою ф≥зична культура пов'¤зана наукою, спортивною етикою, естетикою, тощо. “аким чином, характеризуючи ф≥зичну культуру, необх≥дно розгл¤дати щонайменше три аспекти. 1. ƒ≥¤льн≥сний аспект, ¤кий включаЇ доц≥льну рухову активн≥сть у вигл¤д≥ р≥зних форм ф≥зичних вправ, спр¤мованих на формуванн¤ необх≥дних в житт≥ рухових ум≥нь ≥ навичок; розвиток життЇво важливих ф≥зичних зд≥бностей; онтим≥зац≥ю здоров'¤ ≥ працездатност≥. 2. ѕредметно-ц≥нн≥сний аспект представлений матер≥альними (матер≥ально-техн≥чн≥ засоби) ≥ духовними (науков≥ знанн¤, методи) ц≥нност¤ми, створеними сусп≥льством дл¤ забезпеченн¤ ефективност≥ ф≥зкультурноњ д≥¤льност≥. 3. –езультативний аспект характеризуЇтьс¤ сукупн≥стю корисних результат≥в використанн¤ ф≥зичноњ культури, ¤к≥ виражаютьс¤ у волод≥нн≥ людиною њњ ц≥нност¤ми, надбанн≥ нею високого р≥вн¤ ф≥зичноњ д≥Їздатност≥. ЌайсуттЇв≥шим результатом повноц≥нного використанн¤ ф≥зичноњ культури Ї вихованн¤ готовност≥ людини вз¤ти на себе в≥дпов≥дальн≥сть за св≥й ф≥зичний стан ≥ здоров'¤ п≥сл¤ зак≥нченн¤ шк≥льного курсу "ф≥зична культура". “аким чином, ф≥зичну культуру можна визначити ¤к сукупн≥сть дос¤гнень сусп≥льства у створенн≥ ≥ рац≥ональному використанн≥ спец≥альних засоб≥в, метод≥в ≥ умов ц≥леспр¤мованого ф≥зичного та духовного ”досконаленн¤ людини. “ерм≥н "ф≥зична культура" використовуЇтьс¤ ≥ в ≥нших, вужчих значенн¤х. ≤зк, наприклад, кажуть про "ф≥зичну культуру особистост≥", розум≥ючи п≥д цим вт≥лен≥ в сам≥й людин≥ результати використанн¤ матер≥альних ≥ духовних ÷≥нностей ф≥зичноњ культури в широкому розум≥нн≥ цього пон¤тт¤. ќтже, ф≥зичну культуру особистост≥ можна визначити ¤к сукупн≥сть властивостей людини, ¤к≥ набуваютьс¤ у процес≥ ф≥зичного вихованн¤ ≤ виражаютьс¤ в й активн≥й д≥¤льност≥, спр¤мован≥й на всеб≥чне удосконаленн¤ своЇњ ф≥зичноњ природи та веденн¤ здорового способу житт¤ "‘≥зичною культурою" називають навчальну дисципл≥ну в школ≥, проф≥лактичн≥ ≤ л≥кувальн≥ зан¤тт¤ в л≥карн¤х та ≤нших аналог≥чних закладах, вона широко використовуЇтьс¤ у виробнич≥й сфер≥ та ш ” цих випадках, щоб уникати плутанини, необх≥дно користуватись терм≥ном, додаючи в≥дпов≥дн≥ прикметники, "особиста ф≥зична культура", "шк≥льна ф≥зична культура", "л≥кувальна ф≥зична культура", "виробнича ф≥зична культура" тощо ” зм≥ст≥ ф≥зичноњ культури ≤ пов'¤заних з нею ¤вищах умовно можна вид≥лити дв≥ основн≥ частини (сторони)
Ќазва: ƒжерела виникненн¤ ≥ розвитку теор≥њ ф≥зичного вихованн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (3534 прочитано) |