ѕсихолог≥¤ > —≥мейн≥ в≥дносини
ќсобливо важливого значенн¤ у формуванн≥ системи ц≥нностей набуваЇ с≥мТ¤,
¤ка виступаЇ тим безпосередн≥м первинним середовищем, завд¤ки ¤кому дитина входить
у систему соц≥альних звТ¤зк≥в, завойовуЇ т≥ чи ≥нш≥ норми повед≥нки. —тосунки
з дорослими членами с≥мТњ Ї важливим фактором соц≥альноњ ор≥Їнтац≥њ п≥дл≥тка
в навколишн≥й д≥йсност≥, бо саме тут закладаютьс¤ основи оц≥нки дитиною р≥зноман≥тних
життЇвих ситуац≥й.
¬плив с≥мТњ на п≥дл≥тка сильн≥ше впливу школи, сусп≥льства в ц≥лому. ÷е вит≥каЇ
≥з р¤ду особливостей, характерних дл¤ с≥мТњ. Ќаприклад, њњ малочисленн≥сть,
що полегшуЇ можлив≥сть безпосереднього емоц≥йного контакту ≥ м≥жособовоњ взаЇмод≥њ.
≤.—. он вважаЇ, що нема н≥ одного соц≥ального чи психолог≥чного аспекту повед≥нки
п≥дл≥тк≥в, ¤кий би не залежав в≥д њх с≥мейних умов.
—уперечлив≥сть погл¤д≥в батьк≥в не дають можливост≥ п≥дл≥тку осмислити, хто
≥з батьк≥в правий, а хто н≥, що добре, а що погано.
Ќеобх≥дно згадати про нездоровий вплив на формуванн¤ п≥дл≥тка протир≥чь м≥ж
соц≥альним становищем ≥ емоц≥йним настроЇм батьк≥в.
¬ с≥мТ¤х, де в≥дношенн¤ батьк≥в ≥ д≥тей характеризуютьс¤ байдуж≥стю, лицем≥рством
п≥дл≥ток важко оволод≥ваЇ позитивним соц≥альним досв≥дом. ѕ≥дл≥ток в так≥й с≥мТњ
рано втрачаЇ здатн≥сть сп≥лкуванн¤ з батьками. ÷е тривожний симптом: приблизно
40% п≥дл≥тк≥в не бажають д≥литис¤ думками з батьками.
—тосунки ≥з дорослими членами с≥мТњ Ї важливим фактором соц≥альноњ ор≥Їнтац≥њ
п≥дл≥тка ≥ зумовлюють, певним чином, формуванн¤ субТЇктивноњ стратег≥њ його
самоствердженн¤.
Ќайв≥дчутн≥ший внесок в теор≥ю соц≥ально-психолог≥чноњ адаптац≥њ внесли Ћ.—.¬иготський,
ј.‘.Ћазурський, ¬.≤.ЋЇбЇдЇв, ј.ј.Ќалчарт¤н, ј.¬.ѕетровський, Ћ.ј.ѕетровська
та ≥нш≥ вчен≥.
—оц≥ально-психолог≥чна адаптац≥¤ ¤вл¤Ї собою:
- процес ≥ результат активного пристосуванн¤ ≥ндив≥да до видозм≥нного середовища
за допомогою найр≥зноман≥тн≥ших ≥нтер≥оризованих соц≥альних засоб≥в (д≥й, вчинк≥в,
д≥¤льност≥);
- компонент д≥йового ставленн¤ ≥ндив≥да до св≥ту, пров≥дна функц≥¤ ¤кого
пол¤гаЇ в оволод≥нн≥ ним в≥дносно стаб≥льними умовами ≥ обставинами свого бутт¤;
- осмисленн¤ ≥ розвТ¤занн¤ типових, переважно репродуктивних завдань ≥ проблем
шл¤хом соц≥ального прийн¤тт¤ чи ситуативно можливих способ≥в повед≥нки особистост≥,
що конкретно ви¤вл¤Їтьс¤ в на¤вност≥ таких психолог≥чних феномен≥в, ¤к оц≥нка,
розум≥нн¤ ≥ прийн¤тт¤ нею навколишнього середовища ≥ самоњ себе, њх будови,
вимог, завдань тощо.
—оц≥ально-психолог≥чна адаптац≥¤ завжди спр¤мовуЇтьс¤ пол¤рними тенденц≥¤ми
- процесами адаптованост≥-неадаптованост≥, тобто тими психорегул¤тивними механ≥змами,
¤к≥ реально представлен≥ у внутр≥шньому св≥т≥ особистост≥.
—л≥д зауважити, що неадаптован≥сть може в≥д≥гравати не т≥льки негативну,
а й позитивну роль. ¬она означаЇ ≥снуванн¤ суперечливих в≥дношень м≥ж ц≥л¤ми
≥ результатами. ÷¤ суперечн≥сть природна ≥ непереборна, проте в сам≥й н≥й -
джерело динам≥ки д≥¤льност≥, њњ реал≥зац≥њ й розвитку. ¬одночас, неадаптован≥сть
Ї також ще й особливим мотивом, ¤кий спр¤мовуЇ розвиток особистост≥ ≥ ¤кий ви¤вл¤Їтьс¤
в надситуативн≥й активност≥, тобто специф≥чн≥й привабливост≥ д≥й ≥з наперед
невизначеним розвТ¤зком.
Ќеадаптивн≥сть небажана, мабуть, т≥льки в тому випадку, коли вона виступаЇ
¤к дезадаптивн≥сть у ситуац≥њ пост≥йноњ неусп≥шност≥ спроб ≥ндив≥да реал≥зувати
мету або в ситуац≥њ утворенн¤ двох ≥ б≥льше р≥внозначних ц≥лей, що може засв≥дчувати
про незр≥л≥сть особистост≥, невротичн≥ в≥дхиленн¤ або результати експерементальноњ
ситуац≥њ.
ƒл¤ д≥агностики особливостей адаптованост≥ п≥дл≥тк≥в було вид≥лено три види
соц≥ально-психолог≥чноњ адаптац≥њ:
1.јдаптован≥сть. 2.Ќеадаптован≥сть. 3.ƒезадаптован≥сть.
ѕ≥сл¤ проведеного нами досл≥дженн¤ були отриман≥ наступн≥ результати:
- ≥з 30% протестованих п≥дл≥тк≥в адаптован≥сть ви¤влена у 18% учн≥в. ÷≥ д≥ти
добре почувають себе в школ≥, у них багато друз≥в, безл≥ч контакт≥в з однол≥тками.
Ѕудь-¤к≥ труднощ≥ повс¤кденного житт¤ вони зустр≥чають спок≥йно, розсудливо,
без нервових зрив≥в;
- неадаптован≥сть ви¤влена у 8% учн≥в. ÷≥ д≥ти почувають себе невпевнено,
у них занижена самооц≥нка, насторожено сприймають все нове, оч≥куючи небезпеки;
- дезадаптован≥сть ви¤влена у 4% учн≥в. ” цих д≥тей в≥дсутнЇ бажанн¤ в≥дв≥дувати
школу, вони тримаютьс¤ осторонь колективу, у них мало друз≥в, занижений ≥нтерес
до навчанн¤. –еакц≥¤ на труднощ≥, невдач≥ - нервов≥ зриви.
јнкетуванн¤ д≥тей, бес≥ди з ними та з класним кер≥вником, анал≥з твор≥в показали
наступне: п≥дл≥тки вид≥л¤ють три основн≥ групи, в ¤ких виникають конфл≥кти з
батьками.
1 група - суперечки (розходженн¤ в судженн¤х, погл¤дах, спроби в≥дсто¤ти
власну думку, переконати) - 69,1%;
2 група - сварки (гостр≥ форми вербальноњ агрес≥њ, ¤ким властива сильн≥ша
емоц≥йна напруга, н≥ж суперечок; нер≥дко сварки супроводжуютьс¤ використанн¤м
образливих сл≥в, п≥двищенн¤м тону; в≥дсутн≥сть рац≥ональноњ мотивац≥њ конфл≥ктноњ
ситуац≥њ) - 25,7%;
3 група - скандали (гостр≥ вербальн≥ ≥ ф≥зичн≥ форми агрес≥њ, ¤к≥ супроводжуютьс¤
криком, кривдженн¤м, рукоприкладством тощо) -5,2%.
“≥льки у 1,9% досл≥джених в≥дзначили, що розб≥жн≥сть з батьками в погл¤дах
≥ судженн¤х з де¤ких питань усуваЇтьс¤ всеб≥чним обговоренн¤м й дискус≥¤ми,
¤к≥ не переход¤ть у конфл≥кт.
јнал≥з анкетуванн¤, бес≥д дав змогу ви¤вити причини негативних взаЇмин м≥ж
п≥дл≥тками ≥ батьками з погл¤ду самих п≥дл≥тк≥в. ÷≥ дан≥ св≥дчать про те, що
характер взаЇмин м≥ж п≥дл≥тками ≥ батьками залежить в≥д багатьох д≥ючих фактор≥в.”
досл≥джен≥ ви¤влен≥ певн≥ в≥дм≥нност≥ м≥ж д≥вчатами ≥ хлопц¤ми щодо вид≥ленн¤
причин негативних взаЇмин м≥ж ними й батьками. “ак д≥вчата част≥ше, н≥ж хлопц≥,
п≥дкреслюють, ¤к основн≥ причини конфл≥кт≥в риси особистост≥ батьк≥в, обмеженн¤
самост≥йност≥, незадоволенн¤ потреб.
“аблиц¤ 1. ѕоказники взаЇморозум≥нн¤ п≥дл≥тк≥в з батьками (в %).
|
¬заЇморозум≥нн¤
|
|
з батьком
|
з мат≥рТю
|
з батьком ≥
мат≥рТю
|
ƒ≥вчата
|
25,6
|
59,0
|
15,4
|
’лопц≥
|
16,7
|
56,7
|
26,6
|
Ќазва: —≥мейн≥ в≥дносини ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-03 (2645 прочитано) |