≈коном≥чн≥ теми > ¬аловий внутр≥шн≥й продукт
¬аловий внутр≥шн≥й продукт—тор≥нка: 1/6
«ћ≤—“
¬ступ 3
1. —утн≥сть пон¤тт¤ Ђваловий випускї 4
2. ¬аловий внутр≥шн≥й продукт 6
2.1. —клад ¬¬ѕ 6
2.2 ћетоди обчисленн¤ ¬¬ѕ 8
2.2.1. ¬иробничий метод 8
2.2.2. ћетод к≥нцевого використанн¤ 10
2.2.3. –озпод≥льчий методом 14
3. ¬аловий нац≥ональний дох≥д 18
4. Ќом≥нальний та реальний валовий внутр≥шн≥й продукт
20
¬исновок 24
—писок використаноњ л≥тератури 25
ƒодатки 26
¬ступ
≈коном≥чний потенц≥ал крањни характеризуЇ можливост≥ нац≥ональноњ економ≥ки
виробл¤ти матер≥альн≥ блага, надавати послуги, задовольн¤ти економ≥чн≥ потреби
сусп≥льства. ÷≥ можливост≥ дають вс≥ на¤вн≥ в крањн≥ ресурси - виробнич≥, матер≥альн≥,
трудов≥, природн≥, ф≥нансов≥, науково-техн≥чн≥, ≥нформац≥йн≥ та ≥н. ¬≥дпов≥дно
економ≥чний потенц≥ал включаЇ ¤к складов≥ частини виробничий, трудоресурсний,
ф≥нансовий, науковий та ≥нш≥ види потенц≥ал≥в.
–оль кожноњ держави в сучасному св≥т≥ визначаЇтьс¤, насамперед, њњ економ≥чною
могутн≥стю, ¤ка Ї насл≥дком реал≥зац≥њ економ≥чного потенц≥алу. Ќайб≥льш ун≥версальними
показниками, що характеризують економ≥чну могутн≥сть крањни, Ї њњ валовий внутр≥шн≥й
продукт (¬¬ѕ) ≥ валовий нац≥ональний продукт (¬Ќѕ).
¬аловий внутр≥шн≥й продукт держави - це сукупна варт≥сть за ринковими ц≥нами
усього обс¤гу к≥нцевих товар≥в ≥ послуг, вироблених удан≥й крањн≥ впродовж одного
року (враховуючи надходженн¤ в≥д њх експорту). ¬¬ѕ охоплюЇ результати економ≥чноњ
д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, заклад≥в ≥ окремих ос≥б, незалежно в≥д
њх державноњ приналежност≥ та громад¤нства, ¤к≥ зайн¤т≥ п≥дприЇмництвом на територ≥њ
даноњ крањни. ¬аловий нац≥ональний продукт в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д ¬¬ѕ тим, що враховуЇ
доходи ф≥рм ≥ громад¤н даноњ крањни, отриман≥ за кордоном, проте виключаЇ доходи
заруб≥жних компан≥й та ос≥б, ¤к≥ займаютьс¤ д≥¤льн≥стю в дан≥й крањн≥.
1. —утн≥сть пон¤тт¤ Ђваловий випускї
—истема нац≥ональних рахунк≥в передба≠чаЇ обчисленн¤ багатьох макроеконом≥чних
показник≥в. ѕервинним ≥з них Ї валовий випуск. ¬аловий випуск (¬¬) Ч це сукупна
ринкова варт≥сть товар≥в та послуг, вироблених за р≥к резидентами крањни в базових
ц≥нах. ѕри цьому п≥д базовими ц≥нами розум≥ють ц≥ни, ¤к≥ складаютьс¤ ≥з соб≥вартост≥
та прибутку ≥ не включають в себе продуктов≥ податки (акцизний зб≥р, податок
на додану варт≥сть, мито та ≥н.).
¬≥дпов≥дно до прийн¤тоњ в —Ќ– (1993 p.) трактовки меж виробничоњ д≥¤льност≥,
¬¬ включаЇ:
1) ус≥ товари, незалежно в≥д м≥сц¤ њх використанн¤;
2) послуги, що надаютьс¤ ≥ншим ≥нституц≥йним одиниц¤м, та ≥н.
–озр≥зн¤ють два типи валового випуску: ринковий ≥ неринковий.
–инковий ¬¬ включаЇ:
1) товари ≥ послуги, що реал≥зуютьс¤ шл¤хом продажу або бартеру;
2) товари ≥ послуги, що надаютьс¤ прац≥вникам ¤к оплата прац≥ в натуральн≥й
форм≥;
3) товари ≥ послуги, що виробл¤ютьс¤ одним п≥дрозд≥лом даного п≥дприЇмства,
¤кий знаходитьс¤ на самост≥йному баланс≥, ≥ надаютьс¤ ≥ншим п≥дрозд≥лам цього
ж п≥дприЇмства дл¤ використанн¤ у виробництв≥;
4) готову продукц≥ю ≥ незавершене виробництво, ¤к≥ надход¤ть у запаси матер≥альних
оборотних засоб≥в у виробника ≥ призначен≥ дл¤ ринкового використанн¤.
Ќеринковий ¬¬ включаЇ [5, —. 113]:
1) товари ≥ послуги, що вироблен≥ економ≥чними одиниц¤ми дл¤ њх власного
к≥нцевого споживанн¤ ≥ нагро≠мадженн¤;
2) товари ≥ послуги, що надаютьс¤ безкоштовно ≥ншим ≥нституц≥йним одиниц¤м
≥ сусп≥льству в ц≥лому;
3) продукц≥ю ≥ незавершене виробництво, що призна≠чен≥ дл¤ неринкового використанн¤
≥ надход¤ть до запас≥в матер≥альних оборотних кошт≥в у виробника.
Ќова —Ќ– (1993 p.) з метою визначенн¤ ¬¬ передбачаЇ використанн¤ такоњ формули:
¬¬ = –ѕ + «1 Ц «2
де –ѕ Ч варт≥сть реал≥зованоњ продукц≥њ;
«1 Ч варт≥сть продукц≥њ, що спр¤мована у запаси, включаючи ≥ незавершене
виробництво, за ц≥на≠ми на момент спр¤муванн¤ њњ у запаси;
«2 Ч варт≥сть продукц≥њ, що була використана ≥з запа≠с≥в, за ц≥нами на момент
њњ використанн¤ [8, —. 276].
¬≥дпов≥дно до такого п≥дходу щодо визначенн¤ ¬¬ до вартост≥ виробленоњ продукц≥њ
¤к ≥ до величини створених доход≥в не повинен включатис¤ так званий Ђхолдинговий
прибутокї, обумовлений ≥нфл¤ц≥Їю та ≥ншими випад≠ковими факторами за час знаходженн¤
товар≥в на склад≥ п≥дприЇмства. ÷¤ вимога пов'¤зана з тим, що нова —Ќ– (1993
p.) передбачаЇ урахуванн¤ основних положень кон≠цепц≥њ доходу ƒж. ’≥кса.
¬аловий випуск неринкових послуг, що надаютьс¤ сек≠торами орган≥в державного
управл≥нн¤ ≥ некомерц≥йних орган≥зац≥й, ¤к≥ обслуговують домашн≥ господарства,
визначаЇтьс¤ ¤к сума витрат на виробництво. “ак≥ розра≠хунки зд≥йснюютьс¤ за
формулою:
¬¬ = ћ¬ + ќѕ + ј + (ѕ - —),
де MB Ч витрати на придбанн¤ товар≥в та послуг дл¤ пром≥жного
споживанн¤;
ќѕ Ч оплата прац≥ прац≥вник≥в;
ј Ч споживанн¤ основного кап≥талу (амортиза≠ц≥¤);
(ѕ - —) Ч чист≥ ≥нш≥ податки на виробництво, тобто ≥нш≥ валов≥ податки за
м≥нусом субсид≥й.
¬аловий випуск орган≥зац≥й банк≥вськоњ системи в≥д њхньоњ посередницькоњ
д≥¤льност≥ визначають за формулою:
¬¬ = ¬1 Ц ¬2
де ¬1 Ч в≥дсотки, отриман≥ банками в≥д розм≥щенн¤ залу≠чених ресурс≥в;
¬2 Ч в≥дсотки, сплачен≥ банками за залучен≥
в≥льн≥ ф≥≠нансов≥ ресурси.
¬аловий випуск страхових компан≥й визначають за формулою:
¬¬ = —ѕ Ц —¬ + ¬ - “—–,
де —ѕ Ч страхов≥ прем≥њ, що над≥йшли до страхових ком≠пан≥й;
—¬ Ч страхов≥ в≥дшкодуванн¤, що сплачен≥ страхови≠ми компан≥¤ми;
¬ Ч в≥дсотки, отриман≥ страховими компан≥¤ми в≥д ≥нвестованих страхових техн≥чних
резерв≥в у ц≥нн≥ папери або ≥нш≥ л≥кв≥дн≥ ф≥нансов≥ ≥нстру≠менти;
TCP Ч прир≥ст техн≥чних страхових резерв≥в.
2. ¬аловий внутр≥шн≥й продукт
2.1. —клад ¬¬ѕ
÷ентральне м≥сце серед макроеконом≥чних показник≥в займаЇ валовий внутр≥шн≥й
продукт (¬¬ѕ).
¬аловий внутр≥шн≥й продукт Ч це сукупна ринкова варт≥сть к≥нцевоњ продукц≥њ
та послуг, що вироблен≥ резиден≠тами крањни за р≥к. ≥нцева продукц≥¤ Ч це та
частка валового випуску, ¤ка виходить ≥з сфери виробництва ≥ спр¤мовуЇтьс¤ на
невиробниче споживанн¤, ≥нвестуванн¤ (нагромадженн¤) та експорт. ÷е означаЇ,
що при обчис≠ленн≥ ¬¬ѕ не враховуЇтьс¤ пром≥жна продукц≥¤, тобто продукти та
послуги, використан≥ в процес≥ виробництва. ¬ключенн¤ до складу ¬¬ѕ пром≥жноњ
продукц≥њ означало б повторний рахунок, тому що варт≥сть пром≥жноњ про≠дукц≥њ
вже входить до складу к≥нцевоњ продукц≥њ та послуг [12, —. 54].
ѕром≥жне споживанн¤ включаЇ:
1) витрати сировини, матер≥ал≥в, палива, енерг≥њ, нас≥н≠н¤, корм≥в, продукт≥в
харчуванн¤, медикамент≥в, спецод¤≠гу та ≥н.;
2) оплату роб≥т ≥ послуг, що надаютьс¤ ≥ншими одини≠ц¤ми окремим одиниц¤м
або особам (ремонт, послуги транспорту, зв'¤зку, обчислювальних центр≥в, комунальн≥
послуги, послуги реклами, юрист≥в, страхуванн¤ тощо);
3) витрати на в≥др¤дженн¤ у частин≥ оплати проњзду ≥ готел≥в та ≥н.
ƒо складу пром≥жного споживанн¤ в≥днос¤ть також оплату послуг ф≥нансових
посередник≥в (банк≥в). ѓх вели≠чина визначаЇтьс¤ у загальних рисах ¤к р≥зниц¤
м≥ж в≥дсотками, отриманими ≥ сплаченими ф≥нансовими посередниками, ≥ в≥дноситьс¤
до ус≥х њхн≥х кл≥Їнт≥в (п≥д≠приЇмств, домашн≥х господарств, резидент≥в ≥ неризидент≥в).
«г≥дно з д≥ючою методикою загальна величина послуг ф≥нансового посередництва
в≥дноситьс¤ до пром≥жного споживанн¤ окремоњ умовноњ одиниц≥, валовий випуск
¤коњ дор≥внюЇ нулю. ј тому сума валовоњ доданоњ вартост≥, створена галуз¤ми
≥ секторами економ≥ки, повинна бути зменшена на цю величину[2, —. 215].
Ќазва: ¬аловий внутр≥шн≥й продукт ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-03 (7645 прочитано) |