Ѕанк≥вська справа > Ѕанк≥вський менеджмент
- зд≥йснюЇ ≥нш≥ повноваженн¤, делегован≥ загальними зборами учасник≥в банку.
«ас≥данн¤ ради банку збираЇтьс¤, ¤к правило, один раз на квартал.
ѕравл≥нн¤ банку Ї виконавчим органом банку, зд≥йснюЇ управл≥нн¤ поточною
д≥¤льн≥стю банку, формуванн¤ фонд≥в, необх≥дних дл¤ статутноњ д≥¤льност≥ банку,
та несе в≥дпов≥дальн≥сть за ефективн≥сть його роботи. «ас≥данн¤ провод¤тьс¤,
¤к правило, не р≥дше, н≥ж два рази на м≥с¤ць.
√олова правл≥нн¤ (ради директор≥в) банку керуЇ вс≥Їю д≥¤льн≥стю банку, представл¤Ї
банк в ≥нших орган≥зац≥¤х, п≥дписуЇ договори та ≥нш≥ документи в≥д ≥мен≥ банку,
несе персональну в≥дпов≥дальн≥сть за його роботу.
–ев≥з≥йна ком≥с≥¤ банку - контролюючий орган банку, склад ¤коњ формуЇтьс¤
≥з представник≥в акц≥онер≥в (учасник≥в), затверджуЇтьс¤ р≥шенн¤м загальних збор≥в
акц≥онер≥в (учасник≥в).
„ленами рев≥з≥йноњ ком≥с≥њ не можуть бути особи, ¤к≥ Ї прац≥вниками банку.
ќсновними функц≥¤ми рев≥з≥йноњ ком≥с≥њ Ї контроль за дотриманн¤м банком законодавства
”крањни ≥ нормативно-правових акт≥в Ќац≥онального банку ”крањни, розгл¤д зв≥т≥в
внутр≥шн≥х ≥ зовн≥шн≥х аудитор≥в та п≥дготовка в≥дпов≥дних пропозиц≥й загальним
зборам учасник≥в та внесенн¤ на загальн≥ збори учасник≥в або спостережн≥й рад≥
банку пропозиц≥й щодо будь-¤ких питань, в≥днесених до компетенц≥њ рев≥з≥йноњ
ком≥с≥њ, ¤к≥ стосуютьс¤ ф≥нансовоњ безпеки ≥ стаб≥льност≥ банку та захисту ≥нтерес≥в
кл≥Їнт≥в.
ƒл¤ забезпеченн¤ додаткових заход≥в ≥з метою управл≥нн¤ ризиками банки створюють
пост≥йно д≥юч≥ ком≥тети, зокрема так≥:
1. редитний ком≥тет.
2. ом≥тет з питань управл≥нн¤ активами та пасивами.
3. “арифний ком≥тет.
ќсновними функц≥ональними п≥дрозд≥лами, що безпосередньо зд≥йснюють банк≥вськ≥
операц≥њ та обслуговують кл≥Їнт≥в, Ї департаменти банку. ¬ ун≥версальному комерц≥йному
банку можуть бути так≥ департаменти:
1. ƒепартамент прогнозуванн¤ д≥¤льност≥ банку.
2. ƒепартамент маркетингу ≥ звТ¤зк≥в кл≥Їнтурою.
3. редитний департамент.
4. ¬алютний департамент.
5. ƒепартамент депозитних операц≥й .
6. ƒепартамент розрахунково-касових операц≥й.
7. ƒепартамент операц≥й з ц≥нними паперами.
8. ƒепартамент управл≥нн¤ ф≥л≥¤ми банку.
9. ƒепартамент анал≥зу ≥ статистики.
ƒо орган≥зац≥йноњ структури банку належать також р≥зноман≥тн≥ служби, зокрема:
- в≥дд≥л кадр≥в;
- в≥дд≥л безпеки;
- адм≥н≥стративно-господарський в≥дд≥л;
- юридичний в≥дд≥л;
- рев≥з≥йний в≥дд≥л (служба внутр≥шнього аудиту);
- бухгалтер≥¤;
- впровадженн¤ ≥ експлуатац≥њ ≈ќћ.
≥нцевою метою формуванн¤ структури банку Ї доц≥льн≥сть ≥ рац≥ональн≥сть
управл≥нн¤ вс≥м комплексом банк≥вськоњ д≥¤льност≥, п≥двищенн¤ ¤кост≥ послуг,
що надаютьс¤ кл≥Їнтам банку, продуктивност≥ прац≥ банк≥вських прац≥вник≥в, забезпеченн¤
прибутковост≥ банку.
ќргани управл≥нн¤ й орган≥зац≥йна побудова банк≥в у чомусь зб≥гаютьс¤, а
в чомусь в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д ≥нших устав≥в. √оловним органом управл≥нн¤ банком
Ї загальн≥ збори акц≥онер≥в. ¬они приймають найважлив≥ш≥ р≥шенн¤: затверджують
статут, обирають раду банку чи раду директор≥в (дал≥ - рада), затверджують баланси
≥ зв≥ти, визначають напр¤м ≥ ц≥л≥ пол≥тики банку тощо.
¬одночас збори акц≥онер≥в недостатньо ≥нформован≥ про поточн≥ справи банку
≥ в багатьох випадках просто п≥дтримують р≥шенн¤, запропонован≥ радою банку.
” зв'¤зку з пол≥тикою випуску др≥бних акц≥й у великих банках на щор≥чних зборах
акц≥онер≥в не присутн¤ основна маса др≥бних власник≥в акц≥й, ¤к≥ передають право
голосу виборним особам.
ќсновн≥ питанн¤ д≥¤льност≥ банку вир≥шуЇ рада. ¬она е представницьким органом
власник≥в банку, його акц≥онер≥в ≥ в≥дстоюЇ њхн≥ ≥нтереси. Ќайпершим обов'¤зком
ради Ї забезпеченн¤ необх≥дного р≥вн¤ прибутку на вкладений кап≥тал. ¬одночас
рада маЇ також п≥клуватис¤ про захист ≥нтерес≥в ≥нших зац≥кавлених стор≥н -
кл≥Їнт≥в банку та ≥н.
–ада формуЇ виш≥ кер≥вн≥ органи, що провад¤ть практичну д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дно
до њњ рекомендац≥й ≥ вказ≥вок. ќсновною функц≥Їю ради Ї визначенн¤ стратег≥чних
ц≥лей банку ≥ формуванн¤ пол≥тики.
ƒоб≥р людей на кер≥вн≥ посади - ще одна важлива функц≥¤ ради. —учасний банк
- це надзвичайно складне п≥дприЇмство з високим ступенем ризику. “ому дл¤ забезпеченн¤
його усп≥шноњ роботи необх≥дн≥ досв≥дчен≥, профес≥йно п≥дготовлен≥ ≥ в≥дпов≥дальн≥
прац≥вники.
–обота банку покладаЇ велику в≥дпов≥дальн≥сть на людей, ¤к≥ приймають р≥шенн¤.
ѕомилки можуть дорого коштувати. “ому в банку звичайно створюють дек≥лька пост≥йних
ком≥тет≥в, куди вход¤ть члени правл≥нн¤ ≥ спец≥ал≥сти банку. Ѕ≥льш≥сть директор≥в
не Ї банк≥рами, зате вони добре знають м≥сцев≥ умови, специф≥ку галузей тощо.
” ком≥тетах директори можуть надати велику допомогу. ƒл¤ розгл¤ду поточних справ
ком≥тети збираютьс¤, ¤к правило, щотижн¤. р≥м того, можуть створюватис¤ спец≥альн≥
ком≥тети дл¤ вир≥шенн¤ екстраординарних питань.
ќ—Ќќ¬Ќ≤ “»ѕ» ќ–√јЌ13ј÷1…Ќ»’ —“–” “”– ” ЅјЌ ј’
ќрган≥зац≥йна структура банку Ї важливою складовою усп≥шного дос¤гненн¤ ц≥лей
обраноњ стратег≥њ. ¬≥д р≥вн¤ орган≥зац≥њ банку, налагодженн¤ стосунк≥в м≥ж кер≥вництвом
та п≥длеглими залежить усп≥х його д≥¤льност≥. ƒуже часто хиби в орган≥зац≥йних
структурах призводили нав≥ть досить потужн≥ банки до кризових ситуац≥й.
Ѕанки д≥ють у р≥зних ринкових умовах, спец≥ал≥зуютьс¤ на наданн≥ р≥зних вид≥в
послуг, ставл¤ть перед собою р≥зн≥ ц≥л≥, а отже, њхн≥ орган≥зац≥йн≥ структури
можуть вар≥ювати. ожний з на¤вних вид≥в орган≥зац≥йних структур маЇ переваги
и недол≥ки, ¤к≥ сл≥д обов'¤зково враховувати у процес≥ вибору придатного способу
орган≥зац≥њ. ќбраний спос≥б маЇ спри¤ти найб≥льший в≥дпов≥дност≥ банк≥вськоњ
орган≥зац≥њ ринковим умовам, в ¤ких вона д≥Ї, рац≥ональн≥й орган≥зац≥њ роботи
банк≥вських прац≥вник≥в ус≥х ланок, усп≥шному налагодженню ≥ виконанню вс≥х
функц≥й управл≥нн¤, максимальному задоволенню потреб кл≥Їнт≥в ≥, нарешт≥, дос¤гненню
мети, що стоњть перед банком.
≤снують так≥ типи орган≥зац≥йних структур:
Ѕюрократична модель побудови орган≥зац≥њ маЇ три основн≥ вар≥анти:
1. ‘ункц≥ональн≥ орган≥зац≥йн≥ структури.
2. ƒив≥з≥ональн≥ орган≥зац≥йн≥ структури.
3. ќрган≥зац≥йн≥ структури банк≥в, ¤к≥ д≥ють на м≥жнародних ринках.
јдаптивн≥ структури.
¬≥дом≥ три основн≥ види адаптивних структур:
1. ѕроектн≥ структури.
2. ћатричн≥ структури.
3. онгломерати.
ќрган≥зац≥йн≥ структури, що в≥др≥зн¤ютьс¤ ступенем централ≥зац≥њ.
—туп≥нь централ≥зац≥њ визначаЇтьс¤ низкою чинник≥в, таких
¤к важлив≥сть ≥ к≥льк≥сть управл≥нських р≥шень, що належать до компетенц≥њ
нижчих управл≥нських ланок, ступ≥нь контролю за њхньою д≥¤льн≥стю.
3.ѕЋјЌ”¬јЌЌя ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤ ЅјЌ ”
лючовим показником р≥вн¤ менеджменту банк≥вськоњ установи Ї розвинен≥сть
≥ ¤к≥сть плануванн¤. ѕлануванн¤ Ц це ≥нструмент управл≥нн¤, ¤кий охоплюЇ вс≥
аспекти банк≥вськоњ д≥¤льност≥. јле, щоб скористатис¤ ним, кер≥вництво мусить
визнати, що плануванн¤ необх≥дне дл¤ життЇздатност≥ банку. ƒл¤ багатьох кер≥вник≥в
ц≥ною усв≥домленн¤ цього факту стали невикористан≥ можливост≥, недоотриман≥
доходи, ф≥нансов≥ втрати.
ѕлануванн¤ Ц це встановленн¤ ц≥лей ≥ визначенн¤ шл¤х≥в њхнього дос¤гненн¤.
ƒовгострокове плануванн¤ передбачаЇ складанн¤ стратег≥чного плану розвитку субТЇкта,
в ¤кому формулюютьс¤ фундаментальн≥ ор≥Їнтири д≥¤льност≥, модель ≥снуванн¤ банку.
ѕлануванн¤ починаЇтьс¤ з формулюванн¤ мети, ¤к≥й маЇ п≥дпор¤дковуватис¤ д≥¤льн≥сть
установи. ÷¤ перша складова стратег≥њ розкриваЇ баченн¤ кер≥вництвом того, ¤ким
банк повинен стати в ≥деал≥. ћета розробл¤Їтьс¤ кер≥вництвом банку на п≥дстав≥
њхнього знанн¤ сильних ≥ слабких аспект≥в установи, а також знанн¤ навколишнього
середовища. ¬иход¤чи з цього формулюютьс¤ стратег≥чн≥ ц≥л≥, ¤к≥ розкриваютьс¤
у пол≥тиц≥ ≥ б≥знес план≥.
Ќазва: Ѕанк≥вський менеджмент ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (3995 прочитано) |