‘≥нанси > ‘≥нансовий механ≥зм
–ис. 1.«агальна модель ф≥нансового механ≥зму
¬она маЇ наступн≥ напр¤мки свого про¤ву:
за допомогою ф≥нансових ≥нструмент≥в встановлюютьс¤ певн≥ пропорц≥њ розпод≥лу
доход≥в, ¤к≥ впливають на забезпечен≥сть ф≥нансовими ресурсами;
за допомогою встановленн¤ певних пропорц≥й розпод≥лу доход≥в встановлюЇтьс¤
в≥дпов≥дна система реал≥зац≥њ економ≥чних ≥нтерес≥в.
« другоњ половини ’’ стол≥тт¤ в економ≥чн≥й науц≥ поширюЇтьс¤ думка, що держава
може впливати на економ≥ку п≥дприЇмств та крањни в ц≥лому передус≥м за допомогою
ф≥нанс≥в, а саме: за допомогою ф≥нансового регулюванн¤.
¬загал≥, регулюванн¤ визначають ¤к п≥дпор¤дкуванн¤ певному правилу, ¤к вплив
на обТЇкт управл≥нн¤ з метою дос¤гненн¤ стану його ст≥йкост≥ у раз≥ виникненн¤
в≥дхилень в≥д завдань, встановлених норм ≥ норматив≥в. Ќа сьогодн≥ в економ≥чн≥й
л≥тератур≥ немаЇ Їдиного погл¤ду на зм≥ст ф≥нансового регулюванн¤ економ≥ки
п≥дприЇмства. јле, узагальнюючи погл¤ди вчених, можна зазначити, що стосовно
господарюючого субТЇкта ф≥нансове регулюванн¤ пол¤гаЇ в забезпеченн≥ ст≥йкост≥
функц≥онуванн¤ системи. ÷е д≥¤льн≥сть, спр¤мована на зм≥ну к≥льк≥сних ≥ ¤к≥сних
показник≥в ф≥нансових процес≥в через механ≥зм наданн¤ або вилученн¤ ф≥нансових
ресурс≥в.
‘≥нансове забезпеченн¤ та ф≥нансове регулюванн¤ проводитьс¤ за допомогою
ф≥нансових ≥нструмент≥в, ¤к≥, в свою чергу, мають своњ важел≥ впливу. ≈лементи
ф≥нансових ≥нструмент≥в под≥л¤ютьс¤ на:
первинного впливу, що д≥ють у процес≥ вилученн¤ частини доход≥в (податки,
внески, в≥драхуванн¤);
вторинного впливу, що д≥ють шл¤хом зб≥льшенн¤ доход≥в (банк≥вськ≥ позички,
бюджетн≥ субсид≥њ).
ƒ≥¤ ф≥нансових ≥нструмент≥в зд≥йснюЇтьс¤ на основ≥:
загального п≥дходу, характерного дл¤ вс≥х суб'Їкт≥в ф≥нансових в≥дносин (Їдиний
р≥вень оподаткуванн¤, кредитуванн¤, ф≥нансуванн¤);
селективного, диференц≥йованого п≥дходу.
ѕри зд≥йсненн≥ ефективноњ ф≥нансовоњ пол≥тики п≥дприЇмства перевага надаЇтьс¤
селективному п≥дходу.
¬ажел≥ впливу на соц≥ально-економ≥чний розвиток п≥дприЇмства визначають характер
д≥њ ф≥нансових ≥нструмент≥в, коригують цю д≥ю та под≥л¤ютьс¤ на:
за напр¤мом д≥њ Ц стимули, санкц≥њ;
за видами Ц норми й нормативи;
за методолог≥чними засадами Ц умови ≥ принципи формуванн¤ доход≥в, нагромаджень
≥ фонд≥в; умови ≥ принципи ф≥нансуванн¤ ≥ кредитуванн¤.
ћетодолог≥чн≥ засади визначенн¤, класиф≥кац≥њ, визнанн¤ та оц≥нки ф≥нансових
≥нструмент≥в на п≥дприЇмств≥ встановлен≥ ѕоложенн¤м (стандартом) бухгалтерського
обл≥ку 13 У‘≥нансов≥ ≥нструментиФ.
¬ сучасних умовах визнаЇтьс¤, що серед складових ф≥нансового механ≥зму найефективн≥шими
Ї ф≥нансов≥ важел≥, ¤к≥ привод¤тьс¤ в д≥ю через в≥дпов≥дн≥ ф≥нансов≥ методи.
ќкр≥м того, ф≥нансовий механ≥зм маЇ в≥дпов≥дне правове, нормативне, ≥нформац≥йне
та орган≥зац≥йне забезпеченн¤.
¬ теор≥њ ф≥нанс≥в система ф≥нансових ≥ндикатор≥в включаЇ:
ф≥нансов≥ категор≥њ;
ф≥нансов≥ показники;
ф≥нансов≥ коеф≥ц≥Їнти.
«астосовуванн¤ ф≥нансових категор≥й ¤к ф≥нансових ≥ндикатор≥в не Ї доц≥льним,
тому що вони в≥дображають лише наукову абстракц≥ю реальних економ≥чних в≥дносин,
тобто чисто теоретичн≥ пон¤тт¤ ≥ не можуть використовуватись ¤к ≥нформац≥йна
база. ‘≥нансов≥ показники п≥дприЇмства характеризують к≥льк≥сну сторону ф≥нансових
в≥дносин ≥ показують обс¤ги ф≥нансових операц≥й, що дозвол¤Ї оц≥нити масштаби
ф≥нансовоњ д≥¤льност≥. ‘≥нансов≥ коеф≥ц≥Їнти це в≥дносн≥ ф≥нансов≥ показники,
¤к≥ виконують оц≥нюючу функц≥ю, тобто дають можлив≥сть оц≥нювати ф≥нансову д≥¤льност≥.
—аме вони можуть виступати у рол≥ ф≥нансових ≥ндикатор≥в, ¤кщо при њх визначенн≥
виконуютьс¤ вимоги повноти, достов≥рност≥ та своЇчасност≥.
ќтже, по-перше, ф≥нансовий механ≥зм це складна система, ¤ка дозвол¤Ї управл¤ти
ф≥нансовою д≥¤льн≥стю. ѕо-друге, це механ≥зм, ¤кий дозвол¤Ї розвТ¤зувати практично
вс≥ проблеми, але сл≥д враховувати, що роль ф≥нанс≥в у в≥дносинах розпод≥лу
вторинна ≥ основне регулюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ у сфер≥ виробництва.
2. ќснови орган≥зац≥њ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств.
ѕерех≥д до ринковоњ економ≥ки зумовлюЇ посиленн¤ рол≥ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств у
систем≥ господарюванн¤. онкурентоспроможн≥сть та платоспроможн≥сть п≥дприЇмств
визначаютьс¤ рац≥ональною орган≥зац≥Їю ф≥нанс≥в. ќрган≥зац≥¤ ф≥нансовоњ д≥¤льност≥
п≥дприЇмства маЇ бути побудована так, щоб це спри¤ло п≥двищенню ефективност≥
виробництва. ‘ункц≥онуванн¤ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств зд≥йснюЇтьс¤ не автоматично,
а з допомогою ц≥леспр¤мованоњ њх орган≥зац≥њ. ѕ≥д орган≥зац≥Їю ф≥нанс≥в п≥дприЇмств
розум≥ють форми, методи, способи формуванн¤ та використанн¤ ресурс≥в, контроль
за њх кругооборотом дл¤ дос¤гненн¤ економ≥чних ц≥лей зг≥дно з чинними законодавчими
актами.
¬ основу орган≥зац≥њ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств покладено комерц≥йний розрахунок.
«а ринковоњ економ≥ки господарський механ≥зм саморозвитку базуЇтьс¤ на таких
основних принципах: саморегулюванн¤, самоокупн≥сть та самоф≥нансуванн¤. ÷им
принципам в≥дпов≥даЇ комерц≥йний розрахунок, тобто метод веденн¤ господарюванн¤,
що пол¤гаЇ в пост≥йному пор≥внюванн≥ (у грошовому вираженн≥) витрат та результат≥в
д≥¤льност≥. …ого метою Ї одержанн¤ максимального прибутку за м≥н≥мальних витрат
кап≥талу та м≥н≥мально можливого ризику. ѕитанн¤ про те, що виробл¤ти, ¤к виробл¤ти,
дл¤ кого виробл¤ти, за ринкових умов дл¤ п≥дприЇмств визначаЇтьс¤ основним ор≥Їнтиром
- прибутком.
омерц≥йний розрахунок справл¤Ї значний вплив на орган≥зац≥ю ф≥нанс≥в п≥дприЇмств.
¬≥н передбачаЇ, що ф≥нансов≥ в≥дносини п≥дприЇмств регламентуютьс¤ державою
в основному економ≥чними методами - з допомогою важел≥в в≥дпов≥дноњ податковоњ,
амортизац≥йноњ, валютноњ, протекц≥он≥стськоњ пол≥тики. «битки (в т≥м числ≥ втрачена
вигода), що њх зазнало п≥дприЇмство внасл≥док виконанн¤ вказ≥вок державних орган≥в
та посадових ос≥б, ¤к≥ суперечать чинному законодавству, повинн≥ бути в≥дшкодован≥
в≥дпов≥дними органами.
—уб'Їкт господарюванн¤ маЇ справжню ф≥нансову незалежн≥сть, тобто право самост≥йно
вир≥шувати, що ≥ ¤к виробити, кому реал≥зувати продукц≥ю, ¤к розпод≥лити виручку
в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ, ¤к розпор¤дитис¤ прибутком, ¤к≥ ф≥нансов≥ ресурси
формувати та ¤к њх використовувати. ѕовна самост≥йн≥сть п≥дприЇмств не означаЇ,
однак, в≥дсутност≥ будь-¤ких правил њхньоњ повед≥нки. ÷≥ правила розроблено
та законодавче закр≥плено у в≥дпов≥дних нормативних актах. ясна р≥ч, що п≥дприЇмства
можуть приймати р≥шенн¤ самост≥йно т≥льки в рамках чинних закон≥в.
—уб'Їкти ф≥нансових в≥дносин несуть реальну економ≥чну в≥дпов≥дальн≥сть за результати
д≥¤льност≥ та своЇчасне виконанн¤ своњх зобов'¤зань перед постачальниками, споживачами,
державою, банками. «а своњми зобов'¤занн¤ми п≥дприЇмство в≥дпов≥даЇ власним
майном ≥ доходами. «а невиконанн¤ зобов'¤зань п≥дприЇмством до нього застосовуЇтьс¤
система ф≥нансових санкц≥й. —правд≥ самост≥йне п≥дприЇмство покриваЇ своњ втрати
та збитки за рахунок ф≥нансових резерв≥в, системи страхуванн¤ та за рахунок
власного прибутку. ¬оно зобов'¤зане компенсувати збитки, завдан≥ нерац≥ональним
використанн¤м земл≥ та ≥нших природних ресурс≥в, забрудненн¤м навколишнього
середовища, порушенн¤м безпеки виробництва. ƒжерелом формуванн¤ ф≥нансових ресурс≥в
п≥дприЇмств Ї реально зароблен≥ доходи в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ та в≥д ф≥нансових
≥нвестиц≥й. ≈коном≥чна в≥дпов≥дальн≥сть п≥дприЇмства наст≥льки велика, що його
можуть оголосити банкрутом у раз≥ завеликих збитк≥в та неспроможност≥ виконати
зобов'¤занн¤ перед кредиторами.
” п≥дприЇмств формуютьс¤ партнерськ≥ взаЇмов≥дносини з банками та страховими
компан≥¤ми. ѕ≥дприЇмства й банки Ї р≥вноправними партнерами, ¤к≥ орган≥зовують
ф≥нансов≥ взаЇмов≥дносини з метою одержанн¤ прибутку. Ѕанки не надають п≥дприЇмствам
безкоштовних та безстрокових кредит≥в. ѕ≥дприЇмства, у свою чергу, за збер≥ганн¤
грошових кошт≥в на банк≥вських рахунках одержують певн≥ в≥дсотки. —трахов≥ компан≥њ
страхують численн≥ ризики, пов'¤зан≥ з п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю суб'Їкт≥в
господарюванн¤, створюючи певн≥ гарант≥њ стаб≥льност≥ виробничоњ д≥¤льност≥.
” п≥дприЇмств формуютьс¤ взаЇмов≥дносини з бюджетом та державними ц≥льовими
фондами, створеними дл¤ п≥дтриманн¤ комерц≥йних засад в орган≥зац≥њ п≥дприЇмництва.
ƒержава встановлюЇ податков≥ платеж≥, обов'¤зков≥ збори та внески на такому
р≥вн≥, щоб не п≥д≥рвати за≥нтересованост≥ п≥дприЇмств у розвитку виробництва
та п≥двищенн≥ його ефективност≥. Ѕюджетн≥ асигнуванн¤ вид≥л¤ютьс¤ п≥дприЇмствам
у вигл¤д≥ ц≥льових субсид≥й та субвенц≥й, що виключаЇ можлив≥сть паразитуванн¤
за рахунок державних кошт≥в.ѕерех≥дний до ринковоњ економ≥ки пер≥од характеризуЇтьс¤
багатоукладн≥стю господарюванн¤. “ут репрезентовано вс≥ форми власност≥: державну,
комунальну, колективну, приватну. ÷е зумовило по¤ву р≥зних орган≥зац≥йно-правових
форм господарюванн¤.–инкова економ≥ка зовс≥м не виключаЇ присутност≥ пор¤д з
≥ншими ≥ державноњ власност≥. ƒо державного сектора належать т≥ установи та
орган≥зац≥њ, ¤к≥ повн≥стю або частково ф≥нансуютьс¤ з державного бюджету. —творюютьс¤
також п≥дприЇмства з≥ зм≥шаною формою власност≥, що в них держава Ї основним
держателем корпоративних прав, - електроенергетика, вуг≥льна промислов≥сть,
машинобудуванн¤ та р¤д ≥нших. ƒержавна власн≥сть, проте, не зменшуЇ н≥ самост≥йност≥,
н≥ матер≥альноњ в≥дпов≥дальност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤. Ќа орган≥зац≥ю ф≥нанс≥в
впливають орган≥зац≥йно-правов≥ форми господарюванн¤, сфера та характер д≥¤льност≥
п≥дприЇмств. ÷е про¤вл¤Їтьс¤ в процес≥ формуванн¤ кап≥талу (статутного фонду),
розпод≥лу прибутку, утворенн¤ грошових фонд≥в, внутр≥шньов≥домчого розпод≥лу
засоб≥в, у взаЇмов≥дносинах з бюджетом тощо. ” ринков≥й економ≥ц≥ основною формою
господарюванн¤ Ї акц≥онерне товариство. –озр≥зн¤ють акц≥онерн≥ товариства закритого
та в≥дкритого тип≥в. јкц≥онерне товариство закритого типу засновуЇ обмежена
к≥льк≥сть акц≥онер≥в. ѕри цьому будь-¤кий член товариства не може продати свого
паю без згоди ≥нших акц≥онер≥в, ¤к≥ мають переважне право на придбанн¤ цього
паю. јкц≥онерне товариство в≥дкритого типу ор≥Їнтовано на б≥льшу к≥льк≥сть акц≥онер≥в
через встановленн¤ в≥дкритоњ передплати на акц≥њ. ѕри цьому акц≥онер маЇ право
на власний розсуд продавати, дарувати чи заставл¤ти своњ акц≥њ. јкц≥онерне товариство
орган≥зуЇтьс¤ на добров≥льних засадах ф≥зичними та юридичними особами. ” статутний
фонд вони можуть вносити не т≥льки в≥дпов≥дн≥ кошти (у т≥м числ≥ в ≥ноземн≥й
валют≥), а й робити внески у вигл¤д≥ нерухомост≥, обладнанн¤, ≥нтелектуальноњ
власност≥, ≥нших основних фонд≥в. «аконом ”крањни "ѕро господарськ≥ товариства"
передбачено можлив≥сть реЇстрац≥њ р≥зних вид≥в товариств. ќсобливо поширеним
Ї товариство з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю. ожен ≥з учасник≥в такого товариства
вносить визначений пай у статутний фонд ≥ зг≥дно з ним одержуЇ частку в доходах
та майн≥ товариства. Ќадал≥ в≥дпов≥дальн≥сть учасника товариства обмежуЇтьс¤
його паЇм або внеском. „лени товариства за зобов'¤занн¤ми товариства не в≥дпов≥дають.
“овариство в≥дпов≥даЇ за своњми боргами т≥льки тим майном, ¤ке Ї в його актив≥.
ћайно формуЇтьс¤ за рахунок внеск≥в учасник≥в, доход≥в, одержаних в≥д п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ та ≥нших законних джерел. “овариство з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю
Ї юридичною особою, маЇ св≥й статут. ” статут≥ визначено пор¤док розпод≥лу прибутку
й ту його частку, ¤ку розпод≥л¤ють м≥ж членами в≥дпов≥дно до њхн≥х внеск≥в.
“овариства з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю створюютьс¤ у форм≥ кооператив≥в, колективних
та орендних п≥дприЇмств. ’арактерним дл¤ них Ї те, що власн≥сть товариства -
це сп≥льна власн≥сть ус≥х його учасник≥в. ќрган≥зац≥¤ товариств з обмеженою
в≥дпов≥дальн≥стю Ї одн≥Їю з найпоширен≥ших форм проведенн¤ приватизац≥њ, що
даЇ змогу створити значну к≥льк≥сть невеликих п≥дприЇмств з небагатьма учасниками,
причому не вдаючис¤ до акц≥онуванн¤.
ќрган≥зац≥¤ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств в≥дбиваЇ галузев≥ особливост≥, специф≥ку виробництва,
р≥вень його техн≥чного забезпеченн¤ та р≥вень технолог≥чних процес≥в, склад
≥ структуру виробничих витрат, вплив природно-кл≥матичних фактор≥в на виробництво.
“ак, наприклад, у с≥льськогосподарському виробництв≥, г≥рничодобувн≥й промисловост≥,
кап≥тальному буд≥вництв≥ д≥¤ природних та кл≥матичних фактор≥в зумовлюЇ особливост≥
розпод≥лу прибутку, необх≥дн≥сть формуванн¤ ф≥нансових ресурс≥в дл¤ протид≥њ
ризику, забезпеченн¤ страхового захисту засоб≥в виробництва та результат≥в прац≥.
Ќазва: ‘≥нансовий механ≥зм ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-13 (5985 прочитано) |