ƒержавне регулюванн¤ > Ѕюджетна класиф≥кац≥¤ ”крањни
7) принцип субсид≥арност≥ - розпод≥л вид≥в видатк≥в м≥ж державним бюджетом та м≥сцевими бюджетами, а також м≥ж м≥сцевими бюджетами повинен грунтуватис¤ на максимально можливому наближенн≥ наданн¤ сусп≥льних послуг до њх безпосереднього споживача; 8) принцип ц≥льового використанн¤ бюджетних кошт≥в - бюджетн≥ кошти використовуютьс¤ т≥льки на ц≥л≥, визначен≥ бюджетними призначенн¤ми; 9) принцип справедливост≥ ≥ неупередженост≥ - бюджетна система ”крањни будуЇтьс¤ на засадах справедливого ≥ неупередженого розпод≥лу сусп≥льного багатства м≥ж громад¤нами ≥ територ≥альними громадами; 10) принцип публ≥чност≥ та прозорост≥ - ƒержавний бюджет ”крањни та м≥сцев≥ бюджети затверджуютьс¤, а р≥шенн¤ щодо зв≥ту про њх виконанн¤ приймаютьс¤ в≥дпов≥дно ¬ерховною –адою ”крањни, ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим та в≥дпов≥дними радами; 11) принцип в≥дпов≥дальност≥ учасник≥в бюджетного процесу - кожен учасник бюджетного процесу несе в≥дпов≥дальн≥сть за своњ д≥њ або безд≥¤льн≥сть на кожн≥й стад≥њ бюджетного процесу. Ѕюджет ¤к ¤вище в ≥стор≥њ людського сусп≥льства з'¤вивс¤ пор≥вн¤но недавно Ц в епоху кап≥тал≥зму (феодал≥зм не знав Їдиного документа, ¤кий об'Їднував би вс≥ доходи ≥ видатки держави). …ого по¤ва пов'¤зана з в≥дд≥ленн¤м державних ф≥нанс≥в в≥д ф≥нанс≥в монарха, обмеженн¤м влади останнього, переходом до демократичних засад ≥ сусп≥льним житт¤м. Ѕюджет в ус≥х крањнах св≥ту Ї основою державних ф≥нанс≥в ≥ основним фондом грошових кошт≥в держави. “ерм≥н УбюджетФ маЇ дек≥лька основних значень. як економ≥чна категор≥¤, бюджет Ї системою економ≥чних за своњм зм≥стом в≥дносин з приводу утворенн¤, розпод≥лу ≥ використанн¤ централ≥зованого фонду грошових кошт≥в дер≠жави. ÷≥ економ≥чн≥ в≥дносини виникають в результат≥ роз≠под≥лу валового внутр≥шнього продукту крањни. «а матер≥альним зм≥стом бюджет Ч це сам централ≥зова≠ний фонд грошових кошт≥в держави. ¬ юридичному аспект≥ державний бюджет виступаЇ у форм≥ закону, ¤кий приймаЇтьс¤ найвищим органом законодавчоњ влади крањни. Ѕюджетне законодавство ”крањни визначаЇ бюджет ¤к план. Ќеобх≥дн≥сть в ≥снуванн≥ державного бюджету обумовлюЇть≠с¤ природою держави, ¤ка за своњм призначенн¤м поклика≠на виконувати загальносусп≥льн≥ завданн¤ ≥ функц≥њ, а також об'Їктивно ≥снуючим законом вартост≥, ≥снуванн¤м товар≠но-грошових в≥дносин та ≥ншими факторами. ¬ ”крањн≥ пон¤тт¤, зм≥ст ≥ функц≥њ державного бюджету мають своњ особливост≥, викликан≥ сусп≥льними ≥ економ≥≠чними перетворенн¤ми в крањн≥ за останн≥ роки. Ѕюджету в систем≥ державних ф≥нанс≥в належить центральне м≥сце. ¬≥н, ¤к система економ≥чних розпод≥льних в≥дносин, охоплюЇ фактично все сусп≥льство, на в≥дм≥ну в≥д ≥нших ланок ф≥нансовоњ системи, ¤к≥ мають б≥льш обмежене функц≥онуванн¤. ÷е повТ¤зано з тим, що бюджет повинен забезпечити виконанн¤ державою њњ основних функц≥й Ц управл≥нн¤, оборони, регулюванн¤ економ≥ки, соц≥альноњ. ƒержава використовуЇ бюджет дл¤ зд≥йсненн¤ територ≥ального, внутр≥шнього ≥ м≥жгалузевого розпод≥лу ≥ перерозпод≥лу ¬¬ѕ з метою вдосконаленн¤ структури сусп≥льного виробництва ≥ забезпеченн¤ соц≥альних гарант≥й населенню. ¬ умовах формуванн¤ ринкових в≥дносин бюджетна система маЇ надавати ф≥нансову п≥дтримку щодо роздержавленн¤ ≥ демонопол≥зац≥њ галузей господарства, забезпеченн¤ соц≥ального захисту населенн¤. ќсновн≥ напр¤мки бюджетноњ пол≥тики визначаютьс¤ ¬ерховною –адою ”крањни в спец≥альн≥й постанов≥, ¤ка маЇ назву бюджетноњ резолюц≥њ. ѕравов≥ засади бюджетноњ системи становл¤ть онституц≥¤ ”крањни, виданий на њњ основ≥ «акон Уѕро бюджетну систему ”крањниФ, Уѕро податкову систему ”крањниФ ≥ так≥ п≥дзакон≥ акти, ¤к ѕравила складанн¤ ≥ виконанн¤ бюджету, бюджетними регламентами, ¤к≥ затверджують м≥сцев≥ –ади народних депутат≥в. «г≥дно з цими документами плануванн¤ показник≥в бюджет≥в покладено на ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в ”крањни ≥ м≥сцев≥ ф≥нансов≥ органи, ¤к≥ виконують заключн≥ розрахунки та њх обгрунтуванн¤. ћатер≥али дл¤ складанн¤ бюджету подають до ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ≥ м≥сцевих ф≥нансових орган≥в ус≥ м≥н≥стерства, в≥домства, п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ, установи, корпорац≥њ, асоц≥ац≥њ вс≥х форм власност≥. Ќа основ≥ поданих даних встановлюютьс¤ взаЇмов≥дносини цих господарських структур з бюджетом Ц платеж≥ до бюджету ≥ асигнуванн¤ з нього. “аким чином, в основу законодавства ”крањни занесене по≠н¤тт¤ бюджету ¤к плану. ¬ той же час це фонд, з ¤кого держа≠ва черпаЇ своњ ф≥нансов≥ ресурси дл¤ забезпеченн¤ свого фун≠кц≥онуванн¤. ¬ище вже йшла мова про те, що терм≥н Ђбюджетї маЇ к≥лька пон¤ттЇвих аспект≥в. ƒержавний бюджет ”к≠рањни Ї планом, що м≥стить в соб≥ перел≥к доказ≥в ≥ прибутк≥в, ¤к≥ повинн≥ отримати в наступному роц≥, ≥ майбутн≥х видатк≥в; тому це розпис доход≥в ≥ видатк≥в держави на наступний бюд≠жетний р≥к. ¬одночас бюджет Ї фондом грошових кошт≥в, але в ф≥нансово-правов≥й л≥тератур≥ в≥дм≥чалось, що бюджет н≥ко≠ли в ц≥л≥сному вигл¤д≥ не ≥снуЇ, оск≥льки в≥дразу п≥сл¤ надход≠женн¤ кошт≥в на бюджетний рахунок вони використовуютьс¤ на ф≥нансуванн¤ державних потреб. “ому суть бюджету пол¤≠гаЇ не в тому, що це певна сума грошових кошт≥в, ¤к≥ знахо≠д¤тьс¤ на певному рахунку, а в тому, що в≥н передбачаЇ напр¤≠ми спр¤муванн¤ доход≥в на певн≥ видатки, а сама по соб≥ сума може бути лише заф≥ксованою в певний пер≥од величиною кошт≥в, ¤к≥ над≥йшли ≥ ¤к≥ вже використан≥. ƒержавний бюджет ”крањни Ї основним ф≥нансовим пла≠ном. ¬ ”крањн≥ ≥снуЇ багато ф≥нансових план≥в утворенн¤ ≥ використанн¤ певних фонд≥в кошт≥в. јле бюджет Ї основ≠ним з них за величиною, за сусп≥льно-пол≥тичним значен≠н¤м, за ступенем впливу на ≥нш≥ фонди кошт≥в. р≥м того, ƒержавний бюджет ”крањни з абсолютною б≥льш≥стю з них об'Їднаний орган≥зац≥йно, тобто надходженн¤м або витра≠чанн¤м певних грошових кошт≥в. ƒержавний бюджет ”крањни маЇ велике сусп≥льне, економ≥чне, пол≥тичне та ≥нш≥ значенн¤. —усп≥льне значенн¤ бюджету пол¤гаЇ в тому, що за допо≠могою бюджету дос¤гаЇтьс¤ вир≥шенн¤ багатьох питань соц≥ального характеру, хоча стан ц≥Їњ сфери житт¤ сусп≥льства на сьогодн≥шн≥й день складний. ризов≥ ¤вища в еко≠ном≥ц≥ зумовлюють напружений стан бюджету, недостатн≥сть ф≥нансуванн¤ соц≥альноњ сфери, але ≥ в цих умовах держав≠ний бюджет залишаЇтьс¤ головним джерелом п≥дтриманн¤ життЇвого р≥вн¤ населенн¤. ѕол≥тичне значенн¤ бюджету багатогранне ≥, зокрема, воно пол¤гаЇ в тому, що законодавчий орган затверджуЇ обс¤ги доход≥в ≥ видатк≥в бюджету на плановий р≥к, а тим самим народн≥ представники реал≥зують волю народу. ƒержавний бюджет ”крањни на≠буваЇ свого статусу т≥льки п≥сл¤ затвердженн¤ його ¬ер≠ховною –адою ”крањни в форм≥ закону. ¬иключно законами ”крањни встанов≠люютьс¤ ƒержавний бюджет ”крањни ≥ бюджетна система ”крањни (п.1. ч.2 ст.92 онституц≥њ ”крањни). якщо утворенн¤ державного бюджету ≥ ви≠користанн¤ його кошт≥в зд≥йснюють органи виконавчоњ влади, то розпод≥л бюджетних ресурс≥в - прерогатива ¬ерховноњ –ади ”крањни. ѕарламент ”крањни також роз≠гл¤даЇ ≥ приймаЇ р≥шенн¤ щодо зв≥ту про ƒержавний бюд≠жет ”крањни. ћ≥сцев≥ бюджети в ”крањн≥ мають велике значенн¤ у ф≥нан≠суванн≥ соц≥альних потреб населенн¤. ¬они в значн≥й час≠тин≥ забезпечують ф≥нансовими ресурсами осв≥ту, охорону здоров'¤, культуру, житлово-побутов≥ витрати та ≥н. « рес≠публ≥канського бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим ф≥нан≠суютьс¤ видатки на потреби, загальн≥ дл¤ жител≥в јвтоном≠ноњ –еспубл≥ки рим, а з обласних ≥ районних бюджет≥в Ч в≥дпов≥дно дл¤ жител≥в цих адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць. ¬икористана л≥тература: Ѕазилевич ¬.ƒ., Ѕаластрик Ћ.ќ. ƒержавн≥ ф≥нанси. Ц ., 2002.
Ќазва: Ѕюджетна класиф≥кац≥¤ ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-28 (5028 прочитано) |