Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

јрх≥тектура > јрх≥тектура бойк≥вськоњ церкви


Ќе дивно, що п≥сл¤ досв≥ду, набутого в XVI в≥ц≥, на початку XVII стор≥чч¤ в≥дчуваЇтьс¤ велике творче п≥днесенн¤ в арх≥тектур≥ з дерева, з'¤вл¤ютьс¤ так≥ чудов≥ зразки нац≥онального фонду, ¤к церква в с.ћужилович≥ - постала коло 1600 року, ≥ ще ц≥нн≥ша своЇю монументальн≥стю ≥ мальовнич≥стю церква св.ёра в ƒрогобич≥ - також коло 1600 року. ÷ей храм - синтеза минулого ≥ творчий прогноз близького майбутнього - Ї одночасноњ синтезою двох мистецтв - арх≥тектури ≥ монументального мал¤рства,  ривка (Ћьв≥в). 1761р.про¤вленоњ в розписах ≥нтер'Їру. ¬ ц≥й пам'¤тц≥ Ї ще дв≥ риси, ¤к≥ внос¤ть пом≥тне пожвавленн¤ в образ ц≥лого: в≥дкрита галер≥¤ та маленька прибудова, ¤ка спри¤Ї маштабному у¤вленню про буд≥влю.

÷ерква в —трибар≥вц≥ з 1605 року даЇ одне з перших поривань угору центральноњ веж≥, ¤ка нам≥чаЇ дальше формуванн¤ п≥рам≥дально-ступ≥нчастих башт.

ћшанець. 1762р.—м≥ливе з≥ставленн¤ трьох р≥знор≥дних форм зруб≥в дано в тому ж таки ƒрогобич≥, в церкв≥ «движенн¤ з 1636 року.

¬ р≥к р≥шучих перемог Ѕогдана ’мельницького за незалежн≥сть ”крањни (1654 р.) з'¤вилась ≥ така ориг≥нальна пам'¤тка, ¤к масивна двозрубна церква в с.√рабар≥, з низькими, але дуже широкими бан¤ми. ≤ таке в≥дхиленн¤ в≥д звичних традиц≥йних форм маЇ вв≥йти в нац≥ональний фонд ¤к пошук нового, ще мало згармон≥зованого образу.

÷ерква в сел≥ Ќовоселиц≥ з 1656 року з високим стр≥льчастим акцентом над зах≥дн≥м зрубом ц≥кава не т≥льки ¤к пережиток готики в дерев'¤н≥й арх≥тектур≥, але й блискуче знайденими пропорц≥¤ми. ÷≥ разом уз¤т≥ переваги ≥ яблон≥в. 1838р.дають п≥дстави включити цю пам'¤тку середини XVII в≥ку до нац≥онального фонду украњнськоњ арх≥тектури.

ƒо того ж в≥ку належить майже симетрично зр≥вноважена церква в √ородку (з 1670 р.), приваблива тонко й досить ориг≥нальне виробленими детал¤ми, церква в —еднев≥ (XVII ст.), ¤ка в св≥й час захоплювала стрункою барочною вежею “араса Ўевченка. ќбидв≥ ц≥ пам'¤тки достойн≥ включенн¤ њх до основного нац≥онального фонду украњнськоњ арх≥тектури.

¬ дальшому зупинимос¤ т≥льки на мистецьких пам'¤тках бойк≥вськоњ арх≥тектури з п≥рам≥дально-ступ≥нчастими вежами, ¤к≥ мають ус≥ дан≥ дл¤ признанн¤ њх таким нац≥ональним фондом, що ним можна гордитис¤ серед мистецьких звершень ц≥лого св≥ту.

ћатк≥вт 1838р.Ќе повторюючи анал≥зу, т≥льки перел≥чимо ц≥ багато¤русн≥ церкви: в с.Ѕотелька ¬ижн¤ (XVII ст.), в с.ƒанильче (XVII в.), в с.–адруж, хоч ≥ не цього типу, але з багатьох погл¤д≥в ц≥кава пам'¤тка, в с. ульчиц≥ - з≥ своЇр≥дним р≥шенн¤м трьох багато¤русних зруб≥в без Ѕ≥тл¤. 1842р.бокових веж (XVII), в с. апора - чудова пропорц≥йна пам'¤тка арх≥тектури м≥шаного лемк≥всько-бойк≥вського типу з гарною середньою вежею в бойк≥вському дус≥ (Ї припущенн¤, що з XVII стор≥чч¤, але кап≥тально в≥дновлена в XVIII в≥ц≥), а дал≥ вже XVIII в≥ку - в с.—≥лець 1700 року, в с.÷≥шки - з ориг≥нальним вир≥шенн¤м перекритт¤ над опасанн¤м (1701), вс.„ерниц≥ (1718), в с.–озд≥л (1718), в с.ƒовге (1723)- з виразною р≥зновисотн≥стю бокових веж, у с. рех≥в (1724), в с.¬олчн≥в (1727), дуже мальовнича буд≥вл¤ храму в “оп≥льниц≥ √ор≥шн≥й (1730), з особливо сильно вираженою п≥рам≥дальн≥стю середньоњ веж≥ в с.„ерче (1733), в „ортков≥-¬игнанц≥ (1738) - з особливо високою покр≥влею з заломом зам≥сть бокових веж, в “урц≥ —ередн≥й (1739), в с.”жок (1745), в с.ќп≥рець (1748),вс.–осол≥н(1750)-височезним перекритт¤м сх≥днього зрубу, в с.Ўеметк≥вц≥ (1752) -з блискучим пл¤ном високого зах≥днього зрубу, в Ћисовичах (1755)- з верхн≥ми восьмигранними ¤русами, а особливо в сел≥  ривка (1761), перенесена до музею просто неба у Ћьвов≥, - найхарактерн≥ша бойк≥вська церковна буд≥вл¤ з трьома стрункими мальовничими вежами, “ухолька. 1845р.пам'¤тка, ¤ка давно вже вв≥йшла в скарбницю кращих зразк≥в украњнського народнього мистецтва св≥тового значенн¤.

÷ей довгий список пам'¤ток арх≥тектури, показаних дл¤ включенн¤ в нац≥ональний, а в певних випадках ≥ в м≥жнародн≥й фонд найвизначн≥ших зразк≥в украњнського мистецтва, можна поповнити ще пам'¤тками XVIII в≥ку: в селах ћшанець (1762), ¬ерхн≥й Ѕишкин (1772), ћошног≥р'¤ (1774), Ўелест≥в (1777), Ѕусовисько(1780), “урка ƒол≥шн¤ (1780), Ўелест¤ни (1786), √воздець (1791), ябл≥нка ¬ижн¤ (1791) - р≥дк≥сна п'¤тизрубна бойк≥вського типу, Ѕотелька ¬ижн¤ (XVIII), “аламаш (XVIII), Ѕудил≥в (XVIII) та «абереже (XVIII).

Ќа прот¤з≥ XIX стор≥чч¤ бойк≥вський п≥рам≥дально-ступ≥нчастий тип буд≥вель найб≥льше розвинувс¤ з мистецького погл¤ду. ƒо кращих його зразк≥в  ропивник. 1847р.зараховуЇмо: церкву в с.¬исоцьке ЌижнЇ (1814), вс. альне (1820), в с.Ћавочне (1827), в с.яблон≥в (1838), вс.ћатк≥в(1838)-пам'¤тка, ¤ку, завд¤ки њњ пропорц≥¤м, особливо стрункими вежами ≥ блискуче виражен≥й мальовничост≥, що њњ погоджено з ч≥ткою багато¤русн≥стю, сл≥д зачислити до шедевр≥в мистецтва св≥тового значенн¤. ¬иразн≥ зразки арх≥тектури XIX в≥ку Ї ще в Ѕ≥тл≥ (1842), “ухольц≥ (1845), ѕол¤ниц≥ (1850),  расному (1850), ’≥тар≥ (1860),–осохач≥ (1861), –остоц≥ ¬ижн≥й (1862) -також пам'¤тка нац≥онального ≥ св≥тового значенн¤, в „уква. 1850р.селах “исовець (1863), „уква (1864), ќрове (1867),  ам≥нка(1872), —мерек (1875), ѕогар (1-876). –озлуч (1876), ƒолжки (1882), явора √ор≥шн¤ (1812), —ук≥ль (1886), ’ащованн¤ (1889), √усне ¬ижцЇ (1890), ѕрисл≥п (1896), ћохнате (XIX), ќр¤вчик (XIX), “ернавка (XIX), —тудене ¬ижне (XIX) - з поверненн¤м до чотиригранних ¤рус≥в ≥ з пошуками нових сп≥вв≥дношень у пропорц≥¤х.

≤ в буд≥вл¤х бойк≥вського багато¤русного типу нашого, XX стол≥тт¤ пом≥тн≥ дальш≥ пошуки удосконалень в поЇднанн≥ украњнських народн≥х прикмет у мистецтв≥: ритм≥ки з мелод≥йн≥стю ≥ досконало про¤вленою мальовнич≥стю.

 ращими зразками нашого в≥ку можуть бути буд≥вл≥ в таких м≥сцевост¤х: явора ƒол≥шн¤ (1902), ≤вашк≥вц≥ (1921), Ўумл¤ч (1928)- з чудовим перекликанн¤м ¤русних п≥ддашш≥в з г≥лками карпатських смерек та по-новому вираженим поверненн¤м зам≥сть багато¤русности до малого числа об'Їмно зменшуваних догори поверх≥в ≥ в≥ками потвердженою пошаною до бань козацького барокко, з вишукано лаг≥дними заокругленн¤ми силюету завершень.

ѕам'¤тки св≥тового значенн¤ найлегше було б уточнити п≥сл¤ не насп≥х, а √рунтовно п≥дготованоњ вис тавки украњнськоњ народньоњ арх≥тек тури, з бойк≥вськими зразками на виду ≥ обов'¤зково з лакон≥чними мистецькими по¤сненн¤ми. Ќайц≥нн≥шим | матер≥¤лом дл¤ оц≥нки | пам'¤ток тод≥ будуть записи | в≥дв≥дувач≥в ≥ статт≥ та реценз≥њ мистецтвознавц≥в.

‘рагменти прац≥ й рисунки, що ними њх про≥люстровано, подаютьс¤ за виданн¤м:  армазин- аковськнЌ ¬. јрх≥тектура Ѕойк≥вськоњ церкви. - Ќью-…орк: ‘≥л¤дельф≥¤, 1987.

Ќазва: јрх≥тектура бойк≥вськоњ церкви
ƒата публ≥кац≥њ: 2004-12-27 (2671 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤
-->
Page generation 1.236 seconds
Хостинг от uCoz