ћакроеконом≥ка > —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах
—утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах—тор≥нка: 1/6
ѕЋјЌ ¬ступ —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах. 2. —труктура бюджету. 3. —тановленн¤ бюджетноњ системи ”крањни. 4. –озвиток концепц≥й реформи системи м≥жбюджетних в≥дносин в ”крањн≥. 5. Ўл¤хи стаб≥л≥зац≥њ бюджетноњ системи ”крањни. ¬исновки ѕерел≥к використаноњ л≥тератури ƒодатки ¬ступ. Ѕюджет та бюджетна система загалом в≥дноситьс¤ до т≥Їњ сфери сусп≥льного житт¤, що безпосередньо стосуЇтьс¤ ≥нтерес≥в вс≥х ≥ кожного. ¬ бюджет≥ будь-¤коњ крањни в≥дбиваютьс¤ важлив≥ економ≥чн≥, соц≥альн≥, пол≥тичн≥ проблеми житт¤ сусп≥льства ≥ людини. ¬ умовах ринкових в≥дносин ≥ особливо в перех≥дний пер≥од до ринку бюджетна система Ї найважлив≥шим економ≥чним регул¤тором. ¬≥д того, наск≥льки правильно побудовано бюджетну систему залежить ефективне функц≥онуванн¤ всього народного господарства крањни, зовн≥шн≥х в≥дносин. ожна крањна маЇ свою бюджетну систему, що в≥дображаЇ њњ економ≥чну, соц≥альну, зовн≥шньоеконом≥чну пол≥тику. ¬ажлив≥сть питанн¤ побудови ефективноњ бюджетноњ системи пол¤гаЇ у тому, що через бюджетну систему, зокрема, через њњ ланки перерозпод≥л¤Їтьс¤ частина нац≥онального доходу, що обумовлено необх≥дн≥стю створенн¤ централ≥зованого фонду грошових кошт≥в дл¤ забезпеченн¤ сусп≥льних потреб та повного виконанн¤ державою своњх функц≥њ. јктуальн≥сть теми посилюЇтьс¤ тим, що бюджетна система нашоњ крањни на сьогодн≥шн≥й день Ї фактичною коп≥Їю бюджетноњ системи колишнього —–—–. Ќа пострад¤нському ≥ постсоц≥ал≥стичному Ївропейському простор≥ вже ус≥ держави, кр≥м ”крањни та Ѕ≥лорус≥њ, реформували або розпочали реформувати своњ бюджетн≥ системи. ≤ це стало д≥Ївим фактором суттЇвих економ≥чних зрушень в цих державах, виходу ≥з стад≥њ соц≥ально-економ≥чноњ кризи. —тало очевидно, що бюджетна система потребуЇ вдосконаленн¤: форм та метод≥в плануванн¤ бюджет≥в р≥зних р≥вн≥в, ефективного використанн¤ бюджетних кошт≥в, м≥жбюджетних стосунк≥в. «а останн≥й час тема становленн¤, розвитку та проблем бюджетноњ системи висв≥тлювалась у наукових роботах заруб≥жних ≥ в≥тчизн¤них вченихЦеконом≥ст≥в, таких ¤к: ¬.‘едосов, ¬.≤. равченко, —.ј.Ѕуковинський, —.’егрут. ћетою моЇњ роботи Ї розгл¤д, спроба анал≥зу найважлив≥ших проблем бюджетноњ системи та напр¤мки вир≥шенн¤ цих проблем. ќбТЇктом досл≥дженн¤ Ї бюджетна система. ѕредмет досл≥дженн¤ Ц економ≥чн≥ в≥дносини, що виникають з приводу формуванн¤ та використанн¤ централ≥зованого фонду кошт≥в на державному та на м≥сцевому р≥вн≥. –обота м≥стить пФ¤ть пункт≥в, кожен з ¤ких Ї н≥бито окремою темою, але вс≥ обФЇднан≥ загальним питанн¤м теми. ” перших двох висв≥тлено сутн≥сть пон¤тт¤ бюджетноњ системи та роль в соц≥ально-економ≥чних проццесах, розгл¤нуто њњ складов≥. ¬ третьму розгл¤нуто бюджетну систему, що склалась на даний час в ”крањн≥. –озд≥л м≥стить ≥сторичн≥ в≥домост≥ стосовно становленн¤ бюджетноњ системи та характеристика сучасного стану бюджетноњ системи. ≤, в заключних двох пунктах розгл¤даЇтьс¤ заруб≥жний досв≥д становленн¤ бюджетних систем та можлив≥ напр¤мки вир≥шенн¤ проблем бюджетноњ системи”крањни та кроки, що вже зроблен≥ у цьому напр¤мку. 1. —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах. Ѕюджет - складна економ≥чна категор≥¤. як категор≥¤, державний бюджет ¤вл¤Ї собою систему економ≥чних в≥дносин, що складаютьс¤ в сусп≥льств≥ в процес≥ формуванн¤, розпод≥лу та використанн¤ централ≥зованого грошового фонду крањни, призначеного дл¤ задоволенн¤ сусп≥льних потреб. ≤ншими словами, державний бюджет - це грошов≥ в≥дносини, що виникають у держави з ф≥зичними та юридичними особоми у зв¢¤зку з розпод≥лом та перерозпод≥лом нац≥онального доходу, призначеного дл¤ ф≥нансуванн¤ народного господарства, соц≥ально-культурних заход≥в та установ, управл≥нн¤ державою, укр≥пленн¤ обороноздатност≥ крањни. Ѕудучи частиною бюджетних в≥дносин, державний бюджет ¤к категор≥¤ характеризуЇтьс¤ тими ж рисами, ¤к≥ притаманн≥ ф≥нансам вц≥лому, але в той же час маЇ своњ особливост≥, ¤к≥ в≥др≥зн¤ють його в≥д ≥нших сфер та ланок ф≥нансових в≥дносин. ƒо числа таких особливостей сл≥д в≥днести те, що: а) бюджет ¤вл¤Ї собою економ≥чну форму перерозпод≥льчих в≥дносин, пов¢¤заних з в≥докремленн¤м частини нац≥онального доходу в руках держави та њњ використанн¤м дл¤ сусп≥льних потреб; б) за допомогою бюджету зд≥йснюЇтьс¤ перерозпод≥л нац≥онального доходу (нац≥онального багатства) м≥ж найважлив≥шими сферами сусп≥льного виробництва (промислов≥стю, с≥льським господарством, транспортом, буд≥вництвом ≥ т.д.), в межех галузей народного господарства, м≥ж сферами сусп≥льноњ д≥¤льност≥ (виробничою ≥ невиробничою сферами економ≥ки), м≥ж рег≥онами крањни та територ≥¤ми; в) область бюджетного розпод≥лу займаЇ центральне м≥сце в склад≥ державних ф≥нанс≥в, що визначило ключовим положенн¤м бюджету у пор≥вн¤нн≥ з ≥ншими ланками ф≥нансовоњ системи. ¬ажливою Ї роль бюджету у розпод≥л≥ сукупного сусп≥льного продукту та нац≥онального доходу. ¬ бюджет≥ крањни акумулюЇтьс¤ значна частина знов створеноњ вартост≥-нацонального доходу, розпод≥люваного ≥ розпод≥люваного у в≥дпов≥дност≥ з ринковими законами сусп≥льного розвитку дл¤ забезпеченн¤ розширеного в≥дтворенн¤ та задоволенн¤ загальнодержавних потреб. ¬ умовах ринкових в≥дносин розпод≥л нац≥онального доходу в≥дбувавс¤ за рахунок створенн¤, розпод≥лу та використанн¤ грошових доход≥в та накопичень. ƒо числа таких доход≥в в≥днос¤тьс¤, перш за все, державн≥ доходи, доходи п≥дприЇмств та об¢Їднань, р≥зних комерц≥йних структур, ф≥нансових груп, банк≥в, а також доходи населенн¤. «начна частина нац≥онального доходу поступаЇ в бюджет шл¤хом пр¤мого перерозпод≥лу Ц оподаткуванн¤ державних, приватних та комерц≥йних п≥дприЇмств. –озпод≥л частини нац≥онального доходу через державний бюджет обумовлено необх≥дн≥стю створенн¤ централ≥зованого фонду грошових кошт≥в дл¤ розширеного в≥дтворенн¤ та задоволенн¤ ≥нших сукупних потреб сусп≥льства, шл¤хом перерозпод≥лу кошт≥в м≥ж галуз¤ми виробничоњ та невиробничоњ сфер життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства, а також м≥ж економ≥чними районами крањни. ѕерерозпод≥л нац≥онального доходу м≥ж галуз¤ми, об¢Їднанн¤ми, ф≥рмами через державний бюджет обумовлено головним чином необх≥дн≥стю передач≥ частини чистого доходу ≥з одн≥Їњ галуз≥ сусп≥льного виробництва в ≥ншу у в≥дпов≥дност≥ з планами економ≥чного та соц≥ального розвитку крањни, з програмами радикальних економ≥чних перетворень сусп≥льства, дл¤ проведенн¤ перебудови структури сусп≥льного виробництва ≥ т.д. “акий перерозпод≥л в значн≥й м≥р≥ визваний р≥зним р≥внем техн≥чного оснащенн¤, нер≥вном≥рн≥стю розм≥щенн¤ та ви¤вленн¤ нових природних багатств, д≥ючою системою ц≥ноутворенн¤ ≥ тим, що при переход≥ до ринкових в≥дносин необх≥дна п≥дтримка ≥з сторони держави перспективних галузей виробництва. ѕерерозпод≥л нац≥онального доходу ¤к м≥ж галуз¤ми так ≥ в середин≥ галузей зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок державних ≥нвестиц≥й та пр≥оритетного ф≥нансуванн¤ окремих вид≥в виробництв, високих технолог≥й, ≥нновац≥йних процес≥в. ¬ажливим направленн¤м перерозпод≥лу нац≥онального доходу Ї вид≥ленн¤ частини кошт≥в на розвиток невиробничоњ сфери. ¬ умовах ринкових в≥дносин це перш за все стосуЇтьс¤ п≥дтримки державою таких сфер життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства, ¤к осв≥та, здоров¢¤, наука та культура. як економ≥чна категор≥¤, бюджет в≥дображаЇ складн≥ в≥дносини з приводу руху централ≥зованих грошових ресурс≥в, призначених дл¤ задоволенн¤ сусп≥льних потреб. «важаючи на той факт, що бюджет в певн≥й м≥р≥ Ї передумовою, та результатом сусп≥льного розвитку, можна вид≥лити фактори, ¤к≥ впливають на формуванн¤ бюджету та його використанн¤. “акими факторами Ї: а) економ≥чн≥; б) соц≥альн≥; в) пол≥тичн≥. ≈коном≥чн≥ фактори в значн≥й м≥р≥ пов¢¤зан≥ з макроеконом≥чними процесами, що в≥дбуваютьс¤ в сфер≥ сусп≥льного виробництва. —юди в≥дноситьс¤ сукупний сусп≥льний продукт, валовий внутр≥шн≥й продукт, нац≥ональний доход, економ≥чне зростанн¤ (спад) виробництва, ≥нфл¤ц≥¤, безроб≥тт¤ ≥ т.д. « точки зору перспектив формуванн¤ бюджету, основною законом≥рн≥стю в≥дтворенн¤ в умовах ринку повинна стати тенденц≥¤ зб≥льшенн¤ фонду нагромадженн¤ при розпод≥ленн≥ нац≥онального доходу ”крањни. ÷е дозволить зд≥йснити б≥льш ц≥лонаправлену ≥нвестиц≥йну пол≥тику, укр≥пити матер≥ально-техн≥чну базу виробництва ≥ тим самим зб≥льшити доходну частину державого бюджету ”крањни. —оц≥альн≥ фактори формуванн¤ та використанн¤ бюджету в значн≥й м≥р≥ обумовлен≥ особливост¤ми в≥дтворенн¤ робочоњ сили ≥ населенн¤ крањни вц≥лому. —юди сл≥д в≥днести ф≥нансов≥ кошти, що йдуть на осв≥ту, охорону здоров¢¤, соц≥ально-культурн≥ м≥роприЇмства, соц≥альний захист населенн¤, а також величину сусп≥льного фонду споживанн¤; обс¤г ≥ р≥вень зароб≥тноњ плати р≥зних категор≥й працюючих; розм≥р споживчого кошику; товарооб≥г державноњ та комерц≥йноњ торг≥вл≥; мережу дошк≥льних, шк≥льних та профес≥йно-техн≥чних учбових установ, вуз≥в ≥ т.д. ѕол≥тичн≥ фактори безпосередньо пов¢¤зан≥ з забезпеченн¤м обороноздатност≥ крањни та п≥дтримкою внутр≥шнього правопор¤дку, управл≥нн¤м крањною, законодавчою та виконавчою владою. як висновок можна в≥дзначити,що найважлив≥ше призначенн¤ бюджету - це створенн¤ метер≥альноњ основи дл¤ реал≥зац≥њ державою своњх функц≥й: економ≥чноњ, соц≥альноњ, пол≥тичноњ та оборонноњ. —утн≥сть державного бюджету ¤к економ≥чноњ категор≥њ реал≥зуЇтьс¤ через його функц≥њ: розпод≥льчу;
Ќазва: —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-01 (2157 прочитано) |