ћакроеконом≥ка > —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах
контролююча; забезпеченн¤ ≥снуванн¤ держави. ѕро¤в розпод≥льчоњ функц≥њ обумовлений тим, що у в≥дносинах з бюджетом вступають вс≥ учасники сусп≥льного виробництва. ќсновним об¢Їктом бюджетного розпод≥лу та перерозпод≥лу Ї чистий доход, отриманий в сусп≥льств≥. јле це не виключаЇ можливост≥ перерозпод≥лу через бюджет ≥ частини вартост≥ необх≥дного продукту (прибутковий податок з громад¤н), а ≥нколи ≥ нац≥онального багатства. «а допомогою розпод≥льчоњ функц≥њ бюджету в≥дбуваЇтьс¤ концентрац≥¤ грошових кошт≥в в руках держави та њх подальше використанн¤ з метою задоволенн¤ сусп≥льних потреб. –озпод≥л та перерозпод≥л грошових кошт≥в в≥дбуваЇтьс¤ м≥ж окремими галуз¤ми та сферами д≥¤льност≥, м≥ж окремими групами населенн¤. ¬ результат≥ розпод≥лу та перерозпод≥лу зд≥йснюЇтьс¤ формуванн¤ р≥зних фонд≥в грошових ресурс≥в - державного та м≥сцевих бюджнт≥в, фонд≥в соц≥ального страхуванн¤, фонд≥в зайн¤тост≥ населенн¤, фонд≥в пенс≥йного забезпеченн¤, ≥нновац≥йного ≥ т.д. –озпод≥льча функц≥¤ бюджету також використовуЇтьс¤ дл¤ втручанн¤ держави в процес сусп≥льного виробництва Ц регулюванн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, прискоренн¤ темп≥в економ≥чного зростанн¤, посиленн¤ господарськоњ активност≥ п≥дприЇмц≥в. «а допомогою бюджету держава впливаЇ не т≥льки на перерозпод≥л нац≥онального доходу, але ≥ на його виробництво, накопиченн¤ грошових ресурс≥в, сферу споживанн¤, процеси демонопол≥зац≥њ економ≥ки, на процеси роздержавленнн¤. онтролююча функц≥¤ пол¤гаЇ в тому, що бюджет об¢Їктивно Ц через формуванн¤ та використанн¤ грошових кошт≥в держави Ц в≥дображаЇ економ≥чн≥ процеси, що в≥дбуваютьс¤ в структурних ланках економ≥ки. ѕри формуванн≥ державних доход≥в ф≥нансовий контроль зд≥йснюЇтьс¤ за правильн≥стю справл¤нн¤ р≥зних вид≥в податк≥в, моб≥л≥зац≥њ ≥нших джерел доход≥в, дотриманн¤ пропорц≥й м≥ж ними, визначенн¤м податковоњ бази, формами п≥льгового оподаткуванн¤, строками надходженн¤ доход≥в. ѕри використанн≥ бюджетних кошт≥в контролюЇтьс¤ ефективн≥сть њх використанн¤, њх в≥дпов≥дн≥сть ц≥льовому призаначенню. ‘≥нансовий контроль зд≥йснюЇтьс¤ за виробництвом, розпод≥лом та споживанн¤м сукупного сусп≥льного продукту та нац≥онального доходу, за пропорц≥¤ми, ¤к≥ склалис¤ в процес≥ перерозпод≥лу нац≥онального доходу. ‘ункц≥¤ забезпеченн¤ ≥снуванн¤ держави ставить своњм завданн¤м створенн¤ матер≥ально-ф≥нансовоњ бази функц≥онуванн¤ держави; утриманн¤ апарату управл≥нн¤ крањною, президентськоњ влади, законодавчоњ та виконавчоњ влади, правоохоронних та митних орган≥в, податковоњ служби. ѕри переход≥ економ≥ки ”крањни до ринкових в≥дносин державний бюджет збер≥гаЇ свою важливу роль. јле при цьому зм≥нюютьс¤ методи його впливу на сусп≥льне виробництво ≥ сферу соц≥альних в≥дносин. “ому в≥н широко використовуЇтьс¤ дл¤ м≥жгалузевого ≥ територ≥ального перерозпод≥лу ф≥нансових ресурс≥в з урахуванн¤м р≥вн¤ розвитку економ≥ки ≥ культури на вс≥й територ≥њ ”крањни. ¬ умовах переходу до ринкових в≥дносин кошти державного бюджету ”крањни повинн≥ перш за все скеровуватис¤ на ф≥нансуванн¤ структурноњ перебудови економ≥ки, комплексних ц≥льових програм, нарощуванн¤ науково - техн≥чних програм, прискоренн¤ соц≥ального розвитку ≥ соц≥ального захисту населенн¤. –озгл¤даючи бюджет ¤к економ≥чну категор≥ю, сл≥д в≥дзначити, що в≥н Ї складовою грошових в≥дносин, пов¢¤заних ≥з розпод≥лом ≥ перерозпод≥лом валового внутр≥шнього продукту ≥ нац≥онального доходу ”крањни. —труктура бюджетноњ системи ”крањни Ѕюджетною системою ”крањни Ї Ц сукупн≥ть окремих њњ ланок, юридично повФ¤заних м≥ж собою, ¤ка базуЇтьс¤ на загальноприйн¤тих принципах, що в≥дпов≥дають м≥жнародним стандартам. —кладовими елементами бюджетноњ системи Ї: структура; принципи побудови; орган≥зац≥¤ функц≥онуванн¤. «г≥дно з «аконом Уѕро бюджетну систему ”крањниФ, що було ухвалено у 1991 роц≥ структура бюджетноњ системи ”крањни будуЇтьс¤ на основ≥ бюджетного устрою держави. Ѕюджетний устр≥й Ц це орган≥зац≥¤ та принципи побудови бюджетноњ системи, њњ структури, взаЇмозвФ¤зокм≥ж окремими ланками. “ак бюджет ”крањни об¢ЇднуЇ 13.3 тис. самост≥йних бюджет≥в. Ѕюджетна система складаЇтьс¤ з державного бюджету ”крањни, республ≥канського бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим та м≥сцевих бюджет≥в (ƒодаток 1. —хема 1.). —укупн≥сть ус≥х бюджет≥в, що вход¤ть до складу бюджетноњ системи ”крањни, Ї зведеним бюджетом ”крањни. Ѕюджет јвтономноњ –еспубл≥ки рим об¢ЇднуЇ республ≥канський бюджет та бюджети район≥в ≥ м≥ст республ≥канського п≥дпор¤дкуванн¤ јвтономноњ –еспубл≥ки рим. ƒо м≥сцевих бюджет≥в належать обласн≥, районн≥ в м≥стах, селищн≥ та с≥льськ≥ бюджети. Ѕюджет об¢ЇднуЇ област≥ обласний бюджет, бюджети район≥в ≥ м≥ст обласного п≥дпор¤дкуванн¤. Ѕюджет району м≥стить районний бюджет, бюджети м≥ст районного п≥дпор¤дкуванн¤, селищн≥ та с≥льськ≥ бюджети. ¬ свою чергу селищн≥ та с≥льськ≥ бюджети створюютьс¤ за р≥шенн¤м районних, м≥ських –ад народних депутат≥в за на¤вност≥ необх≥дноњ ф≥нансовоњ бази. –айонн≥ та м≥ськ≥ –ади визначають доходи в≥дпов≥дних селищних ≥ с≥льських бюджет≥в. Ѕюджет м≥ста, ¤ке маЇ районний под≥л, об¢ЇднуЇ м≥ський бюджет та бюджети район≥в, що вход¤ть до його складу. ќрган≥зац≥¤ ≥ принципи побудови бюджетноњ системи, њњ структури, взаЇмозв¢¤зок м≥ж окремими ланками бюджетноњ системи характеризуЇ бюджетний устр≥й крањни. ¬≥н визначаЇтьс¤ державним устроЇм ≥ адм≥н≥стративно-територальним под≥лом ”крањни. Ѕюджетний устр≥й грунтуЇтьс¤ на принципах Їдност≥, повноти, достов≥рност≥, гласност≥, наочност≥ та самост≥йност≥ ус≥х бюджет≥в, що вход¤ть до бюджетноњ системи ”крањни. ѕринцип Їдност≥ бюджету означаЇ ≥снуванн¤ Їдиного розрахунку доход≥в ≥ видатк≥в кожноњ ланки бюджетноњ системи. ¬≥н забезпечуЇтьс¤ Їдиними правовою базою, бюджетною класиф≥кац≥Їю, формами бюджетноњ документац≥њ ≥ т.д. ѕринцип повноти пол¤гаЇ у в≥дображенн≥ у бюджет≥ вс≥х доход≥в та видатк≥в. ѕринцип достов≥рност≥ - це формуванн¤ бюджету на основ≥ реальних показник≥в, науково обгрунтованих норматив≥в. ѕринцип гласност≥ забезпечуЇ висв≥тленн¤ в засобах масовоњ ≥нформац≥њ показник≥в бюджет≥в ≥ зв≥т≥в про њх виконанн¤. ѕринцип наочност≥ Ц це в≥дображенн¤ показник≥в бюджет≥в у взаЇмозв¢¤зку з загальноеконом≥чними показниками шл¤хом використанн¤ засоб≥в максимальноњ ≥нформативност≥ результат≥в пор≥вн¤льного анал≥зу, визначенн¤ темп≥в та пропорц≥й економ≥чного розвитку. ѕринцип самост≥йност≥ бюджет≥в, що забезпечуЇтьс¤ на¤вн≥стю джерел закр≥плених та власних доход≥в, надходжень в≥д ¤ких достаньо дл¤ зд≥йсненн¤ своњх функц≥й, та правом визначенн¤ напр¤мк≥в њхнього використанн¤ в≥дпов≥дно до бюджетного законодавства. ƒержавний бюджет ”крањни, республ≥канський бюджет јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласн≥, м≥ськ≥, районн≥, районн≥ в м≥стах, селищн≥, с≥льськ≥ бюджети Ї самост≥йними. —амост≥йн≥сть бюджет≥в забезпечуЇтьс¤ на¤вн≥стю власних доходних джерел ≥ правом визначенн¤ напр¤м≥в њх використанн¤ в≥дпов≥дно до законодавства. ѕров≥дне м≥сце в бюджетн≥й систем≥ ”крањни належить державному бюджету. « нього ф≥нансуютьс¤ витрати на зд≥йсненн¤ державних заход≥в у галуз≥ соц≥ального захисту, на буд≥вництво, утриманн¤ центральних орган≥в державноњ влади ≥ управл≥нн¤. „ерез державний бюджет зд≥йснюЇтьс¤ перерозпод≥л частини ф≥нансових ресурс≥в м≥ж јвтономною –еспубл≥кою рим, област¤ми ≥ м≥стами республ≥канського п≥дпор¤дкуванн¤. –еспубл≥канський (јвтономноњ –еспубл≥ки рим), обласн≥, районн≥, м≥ськ≥, с≥льськ≥ бюджети забезпечують ф≥нансуванн¤ програм та заход≥в, зд≥йснюваних органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ќстанн≥ми роками спостер≥гаЇтьс¤ тенденц≥¤ до зниженн¤ загального обс¤гу ф≥нансових ресурс≥в, ¤к≥ перерозпод≥л¤ютьс¤ через бюджетну систему. јле в умовах перех≥дноњ економ≥ки пров≥дна роль бюджету в перерозпод≥л≥ ф≥нансових ресурс≥в, ¤к ≥ нац≥онального багатства в ц≥лому. —в≥товий досв≥д св≥дчить, що з розвитком ринкових в≥дносин роль держави в розпод≥льчих процесах маЇ зростати, ≥ бюджет в цьому план≥ Ї найдосконал≥шим засобом дл¤ зд≥йсненн¤ державою вказаноњ функц≥њ. ” б≥льшост≥ розвинутих крањн св≥ту через бюджет перерозпод≥л¤Їтьс¤ в≥д 30 до 50 % валового внутр≥шнього продукту. ”с¤ проблема в тому, ¤к знайти виважен≥ форми ≥ методи цього перерозпод≥лу, що в умовах ”крањни Ї одним з найважлив≥ших завдань. ¬ держав≥ дос≥ не навчилис¤ ефективно використовувати бюджетний механ≥зм в управл≥нн¤ економ≥кою. ¬ажливою умовою усп≥шного функц≥онуванн¤ бюджетноњ системи маЇ стати поглибленн¤ реформи бюджетних в≥дносин м≥ж центральними та рег≥ональними р≥вн¤ми влади на основ≥ розмежуванн¤ в≥дпов≥дальност≥ за вир≥шенн¤ економ≥чних ≥ соц≥альних проблем крањни та окремих адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень шл¤хом в≥дпов≥дного розпод≥лу державних видатк≥в та доход≥в. –еал≥зац≥¤ цього положенн¤ вимагаЇ визначенн¤ розм≥ру адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень. ÷е маЇ зд≥йснюватись з урахуванн¤м сукупност≥ в≥дносин щодо розпод≥лу ≥ використанн¤ ф≥нансових ресурс≥в, створюваних на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ, перерозпод≥льчих м≥жрег≥ональних процес≥в. « метою забезпеченн¤ загальнодержавноњ ≥ м≥жнародноњ пор≥вн¤нност≥ бюджетних даних, створенн¤ Їдиноњ ≥нформац≥йноњ системи зведенн¤ державних доход≥в та видатк≥в на вс≥х р≥вн¤х влади, зд≥йсненн¤ належного контролю за ходом виконанн¤ бюджет≥в, за своЇчасним ≥ повним надходженн¤м платеж≥в по видах доход≥в та платник≥в, а також за ц≥льовим використанн¤м кошт≥в суворо в межах затверджених асигнувань була розроблена система бюджетноњ класиф≥кац≥њ.
Ќазва: —утн≥сть та роль бюджету в соц≥ально-економ≥чних процесах ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-01 (2157 прочитано) |