ћ≥кроеконом≥ка > ƒержавний бюджет ”крањни, доходи та видатки
ѕринцип зд≥йсненн¤ пост≥йного контролю на¤вний за ус≥х виробничих, господарських ≥ ф≥нансових операц≥й у ф≥нансу≠ванн≥ державних витрат. онтроль виконанн¤ даЇ можлив≥сть викрити недол≥ки й помилки у ф≥нансов≥й д≥¤льност≥, вжити заход≥в до њх усуненн¤, а також надаЇ зустр≥чну ≥нформац≥ю дл¤ перспективного й поточного плануванн¤ державних ви≠трат ¤к п≥д час визначенн¤ ц≥льового спр¤муванн¤ кошт≥в, так ≥ п≥д час визначенн¤ њхнього обс¤гу. ”крањна, ¤к незалежна держава, маЇ державний бюджет, завд¤ки ¤кому зд≥йснюЇтьс¤ ф≥нансуванн¤ ус≥х загальнодер≠жавних видатк≥в, а зг≥дно з бюджетним устроЇм ≥ адм≥н≥ст≠ративно-територ≥альним под≥лом до складу бюджетноњ систе≠ми вход¤ть м≥сцев≥ бюджети, за допомогою ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ ф≥нансуванн¤ видатк≥в м≥сцевого значенн¤. ѕор¤док та умови наданн¤ ≥ використанн¤ кошт≥в затверджуЇтьс¤ ¬ерховною –адою ”крањни. Ѕюджетн≥ кошти витрачаютьс¤ лише за ц≥льовим при≠значенн¤м ≥ в межах, затверджених в≥дпов≥дним правовим актом Ч законом про державний бюджет чи р≥шенн¤м м≥сце≠воњ ради народних депутат≥в. ” правов≥ акти про бюджет не можуть долучатис¤ статт≥ видатк≥в, ¤к≥ не передбачен≥ чинним законодавством. Ќин≥ використовуютьс¤ наступн≥ форми бюджетного ф≥≠нансуванн¤: кошторисне; державне ф≥нансуванн¤ ≥нвестиц≥й; позики з бюджету державним п≥дприЇмствам; державн≥ до≠тац≥њ. ошторисне ф≥нансуванн¤ Ч забезпеченн¤ державними грошовими коштами установ ≥ орган≥зац≥й соц≥ально-культур≠ноњ сфери, оборони, орган≥в державного управл≥нн¤. ¬они отримують кошти на своЇ утриманн¤ ≥з бюджету на п≥дстав≥ ‘≥нансових документ≥в Ч кошторис≥в. “ак ф≥нан≠суЇтьс¤ майже вс¤ невиробнича так звана бюджетна сфера. ”станови й орган≥зац≥њ, ¤к≥ д≥ють у ц≥й сфер≥, Ї бюджетними установами. ƒо бюджетноњ сфери належать соц≥ально-культурн≥ заходи й установр≥, фундаментальн≥ досл≥дженн¤, нац≥ональна оборо≠на, правоохоронна д≥¤льн≥сть ≥ органи безпеки, судова система ≥ органи прокуратури ”крањни, утриманн¤ законодавчоњ ≥ виконавчоњ влади держави. ƒержавне ф≥наг≥суванн¤ ≥нвестиц≥й. ¬≥дпов≥дно до бюджет≠ноњ класиф≥кац≥њ видатк≥в ф≥нансуванн¤ буд≥вництва об'Їдна≠но в одну групу разом з арх≥тектурою ≥ вм≥щуЇ в соб≥ державн≥ ≥нвестиц≥њ на основн≥ об'Їкти економ≥чного ≥ соц≥ального роз≠витку ”крањни за ринкових умов. «а на¤вност≥ р≥зних форм власност≥ ≥ р≥зних орган≥зац≥йно-правових структур, об'Їднань п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й правове регулюванн¤ ф≥нансуванн¤ ≥нвестиц≥й в умовах ринку Ї складним. ‘≥нансуванн¤ кап≥тальних вкладень ≥з бюджету за умов ринку на в≥дм≥ну в≥д плановоњ системи маЇ своњ особливост≥: воно не Ї сталим, держава також втручаЇтьс¤ в процес ф≥нан≠сово-кредитного забезпеченн¤ кап≥тальних вкладень держав≠них п≥дприЇмств. ѕор¤д з державними, в основному бюджетнимр≥ коштами, залучаютьс¤ також ≥ноземн≥ джерела ≥нвестиц≥йного ф≥нансу≠ванн¤ ¤к з боку ≥ноземних держав, так ≥ з боку м≥жнародних ≥ приватних в≥тчизн¤них комерц≥йнр≥х банк≥в ≥ кредр≥тних ус≠танов. ѕозики з бюджету 'державним п≥дприЇмствам Ч це ф≥нан≠сова п≥дтримка державнр≥х та ≥нших п≥дприЇмств, у ¤ких по≠над 50% майна Ї державною власн≥стю. «д≥йснюЇтьс¤ вона з бюджетних асигнувань, ¤к правило, на поворотн≥й основ≥ п≥д затверджен≥ проекти використанн¤ кошт≥в, що надаютьс¤ ¤к державна п≥дтримка. ‘≥нансову п≥дтримку ¤к бюджетну по≠зику надаЇ ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в на догов≥рнр≥х засадах. ”мовами договору мають бути передбачен≥ зобов'¤занн¤ стор≥н щодо обс¤г≥в, строк≥в наданн¤ позики, њњ ц≥льового використанн¤, заходи щодо забезпеченн¤ њњ своЇчасного поверненн¤, в≥дпов≥дальн≥сть стор≥н за порушенн¤ умов дого≠вору, а також обс¤ги ≥ пор¤док сплати процент≥в за вико≠ристанн¤ бюджетних позик. ƒержавн≥ дотац≥њ. ÷е форма бюджетного ф≥нансуванн¤, ¤ка застосовуЇтьс¤ при ф≥нансуванн≥ планово-збиткових п≥дпри≠Їмств, орган≥зац≥њ! ≥ установ, ¤к≥ надають послуги або вироб≠л¤ють необх≥дн≥ товари, витрати на виробництво ¤ких пере≠вищуЇ ц≥ну продажу. ‘орми бюджетного ф≥нансуванн¤ визначаютьс¤ економ≥ч≠ними умовами, ≥з зм≥нами ¤ких м≥н¤ютьс¤ ¤к форми бюджет≠ного ф≥нансуванн¤, так ≥ њхнЇ застосуванн¤. Ќин≥, при пере≠ход≥ до ринкових в≥дносин, визр≥ла потреба в удосконаленн≥ форм бюджетного ф≥нансуванн¤. ѕри цьому до ≥снуючих форм бюджетного ф≥нансуванн¤ не можна застосовувати однаковий п≥дх≥д, а перспективи роз≠витку кожноњ ≥з форм повинн≥ пов'¤зуватись з тими ц≥л¤ми, ¤ким вони слугують. ÷≥л≥ можуть бути под≥лен≥ на загальн≥ та спец≥альн≥. «а≠гальн≥ вт≥люютьс¤ за допомогою тих форм ф≥нансуванн¤, ¤к≥ в≥дпов≥дають систем≥ управл≥нн¤ економ≥кою в ц≥лому. —пец≥альн≥ пов'¤зан≥ з особливими умовами господарюван≠н¤, зг≥дно ≥з завданн¤ми економ≥чноњ пол≥тики держави на в≥дпов≥дному етап≥ розвитку. ‘орми бюджетного ф≥нансуванн¤, ¤к≥ обумовлен≥ загаль≠ними ц≥л¤ми, у подальшому повинн≥ удосконалюватись, аби повн≥ше в≥дпов≥дати потребам розвитку ринковоњ економ≥ки, њхнЇ удосконаленн¤, з одного боку, повинно провадитись у напр¤мку посиленн¤ стимулюючих фактор≥в певних форм ф≥≠нансуванн¤, а з ≥ншого Ч у напр¤мку запровадженн¤ нових умов наданн¤ бюджетних кошт≥в. Ќин≥ застосовуютьс¤ два методи бюджетного ф≥нансу≠ванн¤: 1. ћетод Їдиного казначейського рахунку. ÷ей метод вико≠ристовуЇтьс¤ дл¤ ф≥нансуванн¤ заход≥в з державного бюдже-* ту ”крањни. ÷е система бюджетних рахунк≥в орган≥в ƒержав≠ного казначейства, в≥дкритих в установах банк≥в за в≥дпо≠в≥дними балансовими рахунками, з ¤ких органами ƒержавно≠го казначейства зд≥йснюютьс¤ платеж≥ безпосередньо суб'Їк≠там д≥¤льност≥; 2. ћетод перерахуванн¤ бюджетних кошт≥в з поточних ра≠хунк≥в м≥сцевих бюджет≥в на рахунки головних розпор¤д≠ник≥в бюджетних кошт≥в. —уть його пол¤гаЇ в тому, що в≥д≠пов≥дно до бюджетного розпису ф≥нансов≥ органи перерахо≠вують кошти бюджету головним розпор¤дникам у пор¤дку ф≥нансуванн¤, на њхн≥ рахунки зг≥дно з кошторисом.
Ќазва: ƒержавний бюджет ”крањни, доходи та видатки ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (2674 прочитано) |