ћ≥кроеконом≥ка > —в≥товий досв≥д антимонопольного законодавства
нав'¤зуванн¤ таких умов договору, ¤к≥ ставл¤ть контрагент≥в у нер≥вне становище, або додаткових умов, що не в≥днос¤тьс¤ до предмета договору; обмеженн¤ або припиненн¤ виробництва, а також вилученн¤ з обороту товар≥в з метою створенн¤ або п≥дтриманн¤ деф≥циту на ринку чи встановленн¤ монопольних ц≥н; часткова або повна в≥дмова в≥д реал≥зац≥њ або закуп≥вл≥ товару при в≥дсутност≥ альтернативних джерел постачанн¤ або збуту з метою створенн¤ або п≥дтриманн¤ деф≥циту на ринку чи встановленн¤ монопольних ц≥н; ≥нш≥ д≥њ з метою створенн¤ перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) ≥нших п≥дприЇмц≥в; встановленн¤ дискрим≥нац≥йних ц≥н (тариф≥в, розц≥нок) на своњ товари, що обмежують права окремих споживач≥в; встановленн¤ монопольно високих ц≥н (тариф≥в, розц≥нок) на своњ товари, що призводить до порушенн¤ прав споживач≥в; встановленн¤ монопольно низьких ц≥н (тариф≥в, розц≥нок) на своњ товари, що призводить до обмеженн¤ конкуренц≥њ. «ловживанн¤ монопольним становищем на ринку складаЇ , одну групу порушень антимонопольного законодавства. ƒругу групу порушень складають неправом≥рн≥ угоди м≥ж п≥дприЇмц¤ми. “акими угодами м≥ж п≥дприЇмц¤ми статт¤ 5 «акону Уѕро обмеженн¤ монопол≥зму та недопушенн¤ недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥Ф визначаЇ угоди (погоджен≥ д≥њ), спр¤мован≥ на: встановленн¤ (п≥дтриманн¤) монопольних ц≥н (тариф≥в), скидок; надбавок (доплат), нац≥нок; розпод≥л ринк≥в за територ≥альним принципом, асортиментом товар≥в, обс¤гом њх реал≥зац≥њ чи закуп≥вель або за колом споживач≥в чи за ≥ншими ознаками з метою њх монопол≥зац≥њ; усуненн¤ з ринку або обмеженн¤ доступу на нього продавц≥в, покупц≥в, ≥нших п≥дприЇмц≥в. ћонопольна д≥¤льн≥сть Ч це не лише д≥њ чи безд≥¤льн≥сть п≥дприЇмц≥в, що займають монопольне становище на ринку, а й д≥њ (безд≥¤льн≥сть) орган≥в влади ≥ управл≥нн¤, спр¤мован≥ на недопущенн¤, ≥стотне обмеженн¤ чи усуненн¤ конкуренц≥њ. јнтимонопольне законодавство п≥д органами влади ( управл≥нн¤ розум≥Ї органи державного управл≥нн¤, м≥сцев≥ органи влади ≥ управл≥нн¤, органи управл≥нн¤ громадських орган≥зац≥й, а також асоц≥ац≥њ, концерни, м≥жгалузев≥, рег≥ональн≥ та ≥нш≥ об'Їднанн¤ при виконанн≥ ними функц≥й управл≥нн¤ в межах повноважень, переданих - п≥дприЇмствами, орган≥зац≥¤ми, делегованих органами державного управл≥нн¤. « боку зазначених орган≥в порушенн¤ антимонопольного законодавства ви¤вл¤Їтьс¤ в дискрим≥нац≥њ п≥дприЇмц≥в. ƒискрим≥нац≥¤ п≥дприЇмц≥в органами влади ≥ управл≥нн¤ становить третю групу порушень антимонопольного законодавства, ¤ка включаЇ в себе: заборону створенн¤ нових п≥дприЇмств чи ≥нших орган≥зац≥йних форм п≥дприЇмництва в будь-¤к≥й сфер≥ д≥¤льност≥, а також встановленн¤ обмежень на зд≥йсненн¤ окремих вид≥в д≥¤льност≥, на виробництво певних вид≥в товар≥в з метою обмеженн¤ конкуренц≥њ; примушенн¤ п≥дприЇмц≥в до пр≥оритетного укладенн¤ договор≥в, першочерговоњ поставки товар≥в певному колу споживач≥в; прийн¤тт¤ р≥шень про централ≥зований розпод≥л товар≥в, що призводить до монопольного становища на ринку; встановленн¤ заборони на реал≥зац≥ю товар≥в ≥з одного рег≥ону республ≥ки в ≥нший; наданн¤ окремим п≥дприЇмствам податкових та ≥нших п≥льг, ¤к≥ ставл¤ть њх у прив≥лейоване становище щодо ≥нших п≥дприЇмц≥в, що призводить до монопол≥зац≥њ ринку певного товару: обмеженн¤ прав п≥дприЇмц≥в щодо набутт¤ та реал≥зац≥њ товар≥в; встановленн¤ заборон чи обмежень в≥дносно окремий п≥дприЇмц≥в або груп п≥дприЇмц≥в. ƒискрим≥нац≥Їю п≥дприЇмц≥в визначаЇтьс¤ також укладенн¤ м≥ж органами влади ≥ управл≥нн¤ угод, створенн¤ структур державного управл≥нн¤ або над≥ленн¤ ≥снуючих м≥н≥стерств, державних ком≥тет≥в, ≥нших структур державного управл≥нн¤ повноваженн¤ми дл¤ впровадженн¤ вищезазначених д≥й. «аконодавчими актами ”крањни можуть бути встановлен≥ вин¤тки ≥з цих положень з метою забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки, оборони сусп≥льних ≥нтерес≥в. јнтимонопольний ком≥тет ”крањни ƒержавна пол≥тика у сфер≥ обмеженн¤ монопол≥зму в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥, зд≥йсненн¤ заход≥в щодо демонопол≥зац≥њ економ≥ки, ф≥нансовоњ, матер≥ально-техн≥чноњ, ≥нформац≥йноњ, консультативноњ та ≥ншоњ п≥дтримки п≥дприЇмц≥в, ¤к≥ спри¤ють розвитку конкуренц≥њ, зд≥йснюютьс¤ уповноваженими на це органами влади ≥ управл≥нн¤. « метою забезпеченн¤ державного контролю за дотриманн¤м антимонопольного законодавства, захисту ≥нтерес≥в п≥дприЇмц≥в та споживач≥в в≥д його порушень утворено спец≥альний державний орган Ц јнтимонопольний ком≥тет ”крањни. ќсновними завданн¤ми. јнтимонопольного ком≥тету ”крањни Ї: зд≥йсненн¤ державного контролю за дотриманн¤м антимонопольного законодавства; захист законних ≥нтерес≥в п≥дприЇмц≥в та споживач≥в шл¤хом застосуванн¤ заход≥в щодо запоб≥ганн¤ ≥ припиненн¤ порушень антимонопольного законодавства, накладанн¤ ст¤гнень за порушенн¤ антимонопольного законодавства в межах своњх повноважень; спри¤нн¤ розвитку добросов≥сноњ конкуренц≥њ в ус≥х сферах економ≥ки. ѕравове становище јнтимонопольного ком≥тету ”крањни визначено «аконами Уѕро обмеженн¤ монопол≥зму та недопущенн¤ недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥Ф та Уѕро јнтимонопольний ком≥тет ”крањниФ, а його процесуальна д≥¤льн≥сть щодо розгл¤ду справ регламентуЇтьс¤ згаданими тимчасовими правилами розгл¤ду справ про порушенн¤ антимонопольного законодавства ”крањни. јнтимонопольний ком≥тет та утворен≥ ним територ≥альн≥ в≥дд≥ленн¤ (у –еспубл≥ц≥ рим, област¤х, м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥) становл¤ть систему орган≥в јнтимонопольного ком≥тету ”крањни, ¤ку очолюЇ √олова ом≥тету[19]. јнтимонопольний з метою розвитку конкуренц≥њ маЇ право: визначати монопольне становище п≥дприЇмц≥в на ринку; давати п≥дприЇмц¤м обовТ¤зков≥ дл¤ виконанн¤ розпор¤дженн¤, про припиненн¤ порушень антимонопольного законодавства та про в≥дновленн¤ початкового становища; давати органам управл≥нн¤ обовТ¤зков≥ дл¤ виконанн¤ розпор¤дженн¤ про припиненн¤ порушень ≥ укладанн¤ ними угод, що суперечать антимонопольному законодавству; зд≥йснювати контроль за дотриманн¤м антимонопольних вимог при створенн≥, реорган≥зац≥њ або л≥кв≥дац≥њ монопольних утворень, а також при придбанн≥ часток (пањв, акц≥й), що можуть призвести до монопольного становища п≥дприЇмц≥в на ринку; вносити у в≥дпов≥дн≥ органи влади ≥ управл≥нн¤ пропозиц≥њ щодо скасуванн¤ л≥ценз≥й, припиненн¤ операц≥й зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмц≥в у раз≥ порушенн¤ ними антимонопольного законодавства; приймати розпор¤дженн¤ про накладанн¤ штраф≥в; звертатис¤ до суду чи арб≥тражного суду з позовами (за¤вами) у зв'¤зку з порушенн¤ми антимонопольного законодавства, в тому числ≥ про визнанн¤ нед≥йсними акт≥в орган≥в державноњ та припиненн¤ ними д≥й, що обмежують конкуренц≥ю, в раз≥ невиконанн¤ ними у встановлен≥ строки розпор¤дженн¤ јнтимонопольного ком≥тету, в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них порушенн¤м антимонопольного законодавства, вилученн¤ прибутку, незаконно одержаного суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в результат≥ порушенн¤ антимонопольного законодавства, з ≥нших п≥дстав, передбачених чинним законодавством, а також надсилають до суду протоколи про адм≥н≥стративн≥ порушенн¤ дл¤ накладанн¤ штраф≥в на посадових ос≥б в≥дпов≥дно до чинного законодавства; давати рекомендац≥њ державним органам щодо проведенн¤ заход≥в, спр¤мованих на розвиток п≥дприЇмництва ≥ конкуренц≥њ; зд≥йснювати д≥њ з метою контролю за дотриманн¤м антимонопольного законодавства. јнтимонопольний ком≥тет ”крањни утворюЇтьс¤ у склад≥ √олови та дес¤ти державних уповноважених ¬ерховною –адою ”крањни, ≥ у своњй д≥¤льност≥ п≥дзв≥тний њй ≥ п≥дпор¤дкований аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни[20]. ¬≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ антимонопольного законодавства ѕитанн¤м в≥дпов≥дальност≥ за порушенн¤ антимонопольного законодавства присв¤чений розд≥л V «акону Ђѕро обмеженн¤ монопол≥зму та недопущенн¤ недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥, а також де¤к≥ окрем≥ статт≥ ¤к зазначеного «акону, так ≥ «акону Уѕро јнтимонопольний ком≥тет ”крањниФ. «агалом, виход¤чи з уже в≥домих положень про в≥дпов≥дальн≥сть у господарському прав≥ та спираючись на зм≥ст акт≥в антимонопольного законодавства, можна вид≥лити так≥ види санкц≥й, що застосовуютьс¤ за порушенн¤ антимонопольного законодавства до суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥: майнова в≥дпов≥дальн≥сть ¤к санкц≥¤ за порушенн¤ антимонопольного законодавства (в тому числ≥ Ч за зловживанн¤ монопольним становищем на ринку, укладанн¤ неправом≥рних угод м≥ж п≥дприЇмц¤ми, дискрим≥нац≥ю п≥дприЇмц≥в органами влади ≥ управл≥нн¤ та недобросов≥сну конкуренц≥ю) передбачена статтею 19 «акону Уѕро обмеженн¤ монопол≥зму та недопущенн¤ недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥Ф у форм≥ штрафу, що накладаЇтьс¤ на п≥дприЇмц≥в Ч юридичних ос≥б. –озм≥р штраф≥в та пор¤док њх обчисленн¤ залежать в≥д виду порушенн¤. р≥м того ст. 21 зазначеного «акону встановлена майнова в≥дпов≥дальн≥сть у вигл¤д≥ ст¤гненн¤ до державного бюджету прибутку, незаконно одержаного суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в результат≥ порушенн¤ антимонопольного законодавства (зловживанн¤ монопольним становищем, неправом≥рних угод м≥ж п≥дприЇмц¤ми та недобросов≥сноњ конкуренц≥њ), а за статтею 22 цього «акону Ч у вигл¤д≥ в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них зловживанн¤м монопольним становищем та недобросов≥сною конкуренц≥Їю;
Ќазва: —в≥товий досв≥д антимонопольного законодавства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (5605 прочитано) |