Ќаукознавство > Ќац≥ональна система стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ
”крањна перебуваЇ на етап≥ переходу до ринковоњ економ≥ки. —кладна економ≥чна ситуац≥¤, деф≥цит державного бюджету не дають змоги знайти необх≥дн≥ державн≥ кошти на розвиток законодавчоњ та нормативноњ бази. ” нових умовах господарюванн¤ м≥н≥стерства ≥ в≥домства ”крањни, що в≥дпов≥дають за техн≥чну пол≥тику в своњх галуз¤х, мають вишукувати нов≥ шл¤хи створенн¤ та розвитку законо≠давчоњ ≥ нормативноњ бази, ¤ка б в≥дпов≥дала вимогам ≥снуючих рин≠кових в≥дносин. ‘актично б≥льш≥сть м≥н≥стерств ≥ в≥домств, поси≠лаючись на важкий економ≥чний стан, втратили можлив≥сть керуванн¤ процесом формуванн¤ новоњ нормативноњ бази ≥ не прид≥л¤ють належноњ уваги дл¤ њњ оновленн¤ у своњх галуз¤х д≥¤льност≥. ѕроблеми функц≥онуванн¤, розвитку ≥ удосконаленн¤ нац≥о≠нальноњ системи стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ сл≥д розгл¤дати лише у т≥сному зв'¤зку з пол≥тичними, економ≥чними ≥ соц≥альними перетворенн¤ми, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в ”крањн≥. –озвиток техн≥чного регулюванн¤ маЇ в≥дпов≥дати р≥вню розвитку нац≥ональноњ економ≥ки. ѕерех≥дний пер≥од до ринковоњ економ≥ки вимагаЇ зд≥йсненн¤ поетапного удосконаленн¤ нац≥ональноњ системи тех≠н≥чного регулюванн¤. —л≥пе коп≥юванн¤ зовн≥шн≥х атрибут≥в систем стандартизац≥њ та сертиф≥кац≥њ розвинених крањн св≥ту за умови в≥дсут≠ност≥ ефективного ринкового конкурентного середовища може призвести до фактичного знищенн¤ ≥снуючих систем стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ. ÷е залишить ”крањну без ключового елементу нац≥онального техн≥чного регулюванн¤, тобто створить реальну загрозу дл¤ нац≥ональноњ економ≥чноњ безпеки ≥ державного суверен≥тету. ќсновними факторами, ¤к≥ безпосередньо впливають на подальший розвиток нац≥ональноњ системи стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ, Ї багатовекторна зовн≥шн¤ пол≥тика, ¤ка спр¤мована на ≥нтеграц≥ю ”крањни в ™вропейський —оюз, вступ до —в≥товоњ орган≥зац≥њ торг≥вл≥(W“ќ), сп≥вроб≥тництво з крањнами —Ќƒ та ≥ншими крањнами св≥ту. ¬нутр≥шн¤ пол≥тика держави покликана спри¤ти п≥дйому в≥тчизн¤ного виробництва, захисту прав украњнських громад¤н на споживанн¤ продукц≥њ, безпечноњ дл¤ житт¤, здоров'¤ та довк≥лл¤. ѕодальший розвиток нац≥ональних систем стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ визначаЇтьс¤ стратег≥чним курсом ”крањни на ≥нтеграц≥ю до св≥товоњ економ≥ки. « 1 березн¤ 1998 р. набула чинност≥ ”года про партнерство та сп≥вроб≥тництво м≥ж ”крањною та ™вропейським —оюзом, ц≥лий р¤д статей ¤коњ передбачають зближенн¤ украњнськоњ системи техн≥чного регулюванн¤ з Ївропейською. “акий розвиток техн≥чного регулю≠ванн¤ в≥дпов≥даЇ пол≥тичному курсу ”крањни на ≥нтеграц≥ю до Ївропейських та трансатлантичних структур, приЇднанн¤ до √ене≠ральноњ угоди з тариф≥в ≥ торг≥вл≥ (Gј““) та вступу до W“ќ. —аме з метою зближенн¤ системи нац≥онального техн≥чного регулюванн¤ з Ївропейською ƒержстандарт ”крањни ≥н≥ц≥ював прийн¤тт¤ ѕостанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 19.03.97 р. є 244 "ѕро заходи щодо поетапного впровадженн¤ в ”крањн≥ вимог директив ™вропейського —оюзу, сан≥тарних, еколог≥чних, ветери≠нарних, ф≥тосан≥тарних норм та м≥жнародних ≥ Ївропейських стан≠дарт≥в". ѕостанова ¤вл¤Ї собою розгорнений план зближенн¤ украњнського законодавства, норм ≥ правил, що визначають вимоги до продукц≥њ, з м≥жнародними ≥ Ївропейськими та передбачаЇ розробку 25 «акон≥в ”крањни, а також п≥дготовку 14 галузевих програм оновленн¤ нормативноњ бази з урахуванн¤м м≥жнародних та Ївропейських стандарт≥в. ” 1997 р. набув чинност≥ «акон ”крањни "ѕро державне регулю≠ванн¤ ≥мпорту с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ", ¤кий забезпечуЇ захист ≥ п≥дтримку в≥тчизн¤ного товаровиробника. «апропонована цим «аконом схема контролю ¤кост≥ та безпеки харчових продукт≥в повною м≥рою в≥дпов≥даЇ вимогам Gј““\W“ќ ≥ даЇ змогу запоб≥гти зростанню бюджетних витрат на зд≥йсненн¤ контролю в торг≥вл≥, оск≥льки ввезенн¤ небезпечноњ продукц≥њ буде зупинено на державному кордон≥ ”крањни. ÷е, своЇю чергою, дасть змогу цив≥л≥зованим шл¤хом захистити в≥тчизн¤ного товаровиробника в≥д недобросов≥сноњ конкуренц≥њ. ѕроте реал≥зац≥¤ цього потребуЇ виконанн¤ значного обс¤гу роб≥т з розробки нормативно-правових документ≥в, з питань конкретизац≥њ вимог ≥ забезпеченн¤ њх дотриманн¤ щодо ¤кост≥ та безпеки харчовоњ продукц≥њ. « метою гармон≥зац≥њ процедур стандартизац≥њ ≥ сертиф≥кац≥њ з м≥жнародними та Ївропейськими, створенн¤ умов р≥вноњ конкуренц≥њ, п≥двищенн¤ ефективност≥ механ≥зму контролю на внутр≥шньому ринку розроблено: проект «акону ”крањни "ѕро в≥дпов≥дальн≥сть виробника ≥ постачальника за випуск та реал≥зац≥ю дефектноњ про≠дукц≥њ"; проект «акону ”крањни "ѕро пор¤док утил≥зац≥њ та вивезенн¤ небезпечноњ продукц≥њ"; проект «акону ”крањни "ѕро маркуванн¤ продукц≥њ знаком в≥дпов≥дност≥", ¤к≥ стануть законодавчою основою високоефективного механ≥зму нагл¤ду ≥ контролю на споживчому ринку ”крањни. Ќа початку 1998 р. набув чинност≥ «акон ”крањни "ѕро ¤к≥сть ≥ безпеку харчовоњ продукц≥њ та продовольчоњ сировини". ” зазначе≠ному «акон≥ вперше ч≥тко визначено перел≥к ≥ пор¤док видач≥ доку≠мент≥в, що п≥дтверджують належну ¤к≥сть ≥ безпеку продукц≥њ, вста≠новлено правов≥ засади забезпеченн¤ ¤кост≥ та безпеки харчових про≠дукт≥в ≥ продовольчоњ сировини дл¤ здоров'¤ населенн¤, в≥дрегу≠льовано в≥дносини м≥ж органами виконавчоњ влади, виробниками, продавц¤ми (постачальниками) ≥ споживачами п≥д час розробки, виробництва, ввезенн¤ на митну територ≥ю ”крањни, закуп≥вл≥, постачанн¤, збер≥ганн¤, транспортуванн¤, реал≥зац≥њ, використанн¤, споживанн¤, утил≥зац≥њ харчових продукт≥в та продовольчоњ сировини, а також наданн¤ послуг у сфер≥ громадського харчуванн¤. «аконом визначена мета державного регулюванн¤, основн≥ засади державноњ пол≥тики щодо забезпеченн¤ ¤кост≥ та безпеки харчових продукт≥в ≥ продовольчоњ сировини, вимоги щодо попередженн¤ ввезенн¤, виготовленн¤, реал≥зац≥њ, використанн¤ не¤к≥сних, небезпечних або фальсиф≥кованих харчових продукт≥в, продовольчоњ сировини та супутн≥х товар≥в, а також види д≥¤льност≥ спец≥ально уповноважених орган≥в виконавчоњ влади щодо цього. ѕраво украњнських громад¤н на споживанн¤ ¤к≥сноњ та безпечноњ продукц≥њ, охорону навколишнього середовища, п≥дтримку в≥тчизн¤ного товаровиробника гарантуЇтьс¤ ст. 42, 43, 50 онституц≥њ ”крањни. 2. ‘актори, що обумовлюють ¤к≥сть продукц≥њ ¬ умовах ринкових в≥дносин ¤к≥сть забезпечуЇтьс¤ ≥ гарантуЇть≠с¤ п≥дприЇмством. ј ¤кщо вона не забезпечуЇтьс¤ ≥ не гарантуЇть≠с¤ Ч п≥дприЇмство гине: автоматично забезпечуЇ це той же ринок, але нормальний ринок, ≥з збалансованим попитом ≥ пропозиц≥Їю. ¬ 60-70-≥ роки вважали, що дл¤ усп≥ху виробника достатньо, щоб продукц≥њ було багато ≥ вона була дешевою. ¬ 80-≥ роки стало очевидним, що виникла конкуренц≥¤ не ц≥н, а ¤кост≥: 80% покуп≠ц≥в приймали р≥шенн¤ про покупку, звертаючи увагу в першу чергу на ¤к≥сть продукц≥њ. “аким чином, конкурентоспро≠можною могла стати лише продукц≥¤, ¤ка мала, при ≥нших р≥вних умовах, меншу виробничу соб≥варт≥сть ≥ вищу ¤к≥сть. ¬ 1982 р.в —Ўј була видана книга ≈дварда ƒем≥нга "як≥сть, продуктивн≥сть, конкурентоспроможн≥сть", в ¤к≥й автор виклав свою концепц≥ю пост≥йного п≥двищенн¤ ¤кост≥ у вигл¤д≥ 14 зна≠менитих постулат≥в [13]. «араз весь св≥т працюЇ над проблемою забезпеченн¤ ¤кост≥. ћетодичною њњ основою Ї так звана "петл¤ ¤кост≥" [9], ¤ка в кла≠сичному вар≥ант≥ маЇ такий вигл¤д (рис. 1). Ќа ¤к≥сть продукц≥њ впливаЇ значна к≥льк≥сть фактор≥в, ¤к≥ д≥ють ¤к самост≥йно, так ≥ в взаЇмозв'¤зку м≥ж собою, ¤к на ок≠ремих етапах життЇвого циклу продукц≥њ, так ≥ на к≥лькох. ¬ [10] вс≥ фактори об'Їднан≥ в 4 групи: техн≥чн≥, орган≥зац≥йн≥, еконо≠м≥чн≥ ≥ суб'Їктивн≥. ƒо техн≥чних фактор≥в належать: конструкц≥¤, схема посл≥≠довного зв'¤зку елемент≥в, система резервуванн¤, схемн≥ вир≥≠шенн¤, технолог≥¤ виготовленн¤, засоби техн≥чного обслугову≠ванн¤ ≥ ремонту, техн≥чний р≥вень бази проектуванн¤, виготов≠ленн¤, експлуатац≥њ та ≥нш≥. ƒо орган≥зац≥йних фактор≥в належать: розпод≥л прац≥ ≥ спе≠ц≥ал≥зац≥¤, форми орган≥зац≥њ виробничих процес≥в, ритм≥чн≥сть виробництва, форми ≥ методи контролю, пор¤док пред'¤вленн¤ ≥ здач≥ продукц≥њ, форми ≥ способи транспортуванн¤, збер≥ганн¤, експлуатац≥њ (споживанн¤), техн≥чного обслуговуванн¤, ремонту та ≥нш≥. ќрган≥зац≥йним факторам, на жаль, ще не прид≥л¤Їтьс¤ ст≥ль≠ки уваги, ск≥льки техн≥чним, тому дуже часто добре спроек≠тован≥ ≥ виготовлен≥ вироби в результат≥ поганоњ орган≥зац≥њ ви≠робництва, транспортуванн¤, експлуатац≥њ ≥ ремонту достроково втрачають свою високу ¤к≥сть. –ис. 1. "ѕетл¤ ¤кост≥", або етапи, на ¤ких забезпечуЇтьс¤ ¤к≥сть ƒо економ≥чних фактор≥в належать: ц≥на, соб≥варт≥сть, форми ≥ р≥вень зарплати, р≥вень затрат на техн≥чне обслуговуванн¤ ≥ ре≠монт, ступ≥нь п≥двищенн¤ продуктивност≥ сусп≥льноњ прац≥ та ≥нше. ≈коном≥чн≥ фактори особливо важлив≥ при переход≥ до рин≠ковоњ економ≥ки, њм одночасно властив≥ контрольно-анал≥тичн≥ ≥ стимулююч≥ властивост≥. ƒо перших в≥днос¤ть так≥, що дозво≠л¤ють вим≥р¤ти: затрати прац≥, засоб≥в, матер≥ал≥в на дос¤гнен≠н¤ ≥ забезпеченн¤ певного р≥вн¤ ¤кост≥ вироб≥в. ƒ≥¤ стимулю≠ючих фактор≥в приводить ¤к до п≥двищенн¤ р≥вн¤ ¤кост≥, так ≥ до його зниженн¤. Ќайб≥льш стимулюючими факторами Ї ц≥на ≥ зарплата. ѕравильно орган≥зоване ц≥ноутворенн¤ стимулюЇ п≥д≠вищенн¤ ¤кост≥. ѕри цьому ц≥на повинна покривати вс≥ витрати п≥дприЇмства на заходи по п≥двищенню ¤кост≥ ≥ забезпечувати необх≥дний р≥вень рентабельност≥. ¬ той же час вироби з б≥льш високою ц≥ною повинн≥ бути, високоњ ¤кост≥.
Ќазва: Ќац≥ональна система стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-07 (2956 прочитано) |