ѕедагог≥ка > ¬ихованн¤ ≥ осв≥та в ранн≥х цив≥л≥зац≥¤х
ѕроголошенн¤ христи¤нства державною рел≥г≥Їю –имськоњ ≥мпер≥њ спричинило р≥зку зм≥ну зм≥сту навчанн¤ ≥ вихованн¤ д≥тей у школах. ’ристи¤нство надало школ≥ ¤скраво забарвленого рел≥≠г≥йного характеру, що знижувало р≥вень розумового вихованн¤ п≥дростаючих покол≥нь. —труктурно-лог≥чн≥ схеми ќ—¬≤“ј “ј ¬»’ќ¬јЌЌя ” ƒј¬Ќ≤… √–≈÷≤ѓ јф≥нська система ћета вихованн¤: р≥зноб≥чний гармо≠н≥йний розвиток особистост≥ ‘орми та зм≥ст. 0Ч7 р. Ч с≥мейне вихованн¤; 7Ч13 р. Ч музична школа; школа гра≠матиста (навчанн¤ грамот≥ ≥ л≥чб≥); школа к≥фариста (л≥тературно-музи-чине вихованн¤); 13Ч18 р. Ч г≥мназичн≥ школи: пале≠стра (школа давнього п'¤тиборства); г≥мнас≥¤ (риторика, г≥мнастика, музи≠ка); 18Ч20 р. Ч ефеб≥¤. “радиц≥йн≥ ц≥нност≥ пол≥сного вихо≠ванн¤: Їдн≥сть, р≥вн≥сть перед зако≠ном, ≥деал героњчного ≥ безкорисно≠го служ≥нн¤ р≥дному м≥сту. —партанська система ћета вихованн¤: п≥дготовка мужн≥х, дисципл≥нованих, загартованих воњн≥в. ‘орми навчанн¤ ≥ вихованн¤: 0Ч7 р. Ч с≥мейне вихованн¤; 7Ч18 р. агелли (в≥йськов≥ загони); 18Ч20 р. Ч в≥йськова служба (ефеб≥¤). «м≥ст навчанн¤ ≥ вихованн¤: волод≥н≠н¤ зброЇю, розвиток сили ≥ витрива≠лост≥; елементарне навчанн¤ читан≠ню й письму, розвиток км≥тливост≥, вм≥нн¤ висловлювати думки аргумен≠товано ≥ лакон≥чно; естетичне вихо≠ванн¤ через в≥йськов≥ п≥сн≥ ≥ танц≥, розвиток почутт¤ краси т≥ла. ћетоди вихованн¤: особистий при≠клад, змаганн¤, формуванн¤ звичок, покаранн¤, бес≥ди; общинне вихо≠ванн¤. ≈тапи навчанн¤ у ƒавньому –им≥ —≥мейне вихованн¤ (в≥д народженн¤ до 7 рок≥в) Ч найдавн≥ший вид римсь≠кого вихованн¤, ¤кому прид≥л¤лась дуже велика увага.. ≈лементарна школа (в≥д 7 до 11Ч12 рок≥в) Ч з V ст. н.е. Ч мала суто практичний характер; хлопчик≥в ≥ д≥вчат навчали читанню, письму, л≥чб≥. Ўкола граматики (в≥д 11 до 12Ч15 рок≥в) Ч передбачалос¤ вивченн¤ ла≠тинськоњ та грецькоњ мови та л≥тератури (граматика, поетика, стил≥стика) на основ≥ твор≥в √омера, ¬ерг≥л≥¤, “еренц≥¤; вивченню основ Ђв≥льних мис≠тецтвї прид≥л¤лось другор¤дне значенн¤. ¬≥дбувалос¤ формуванн¤ Ђдос≠коналого оратораї ¤к осв≥тнього ≥деалу. Ўкола ритора (в≥д 15 до 20 рок≥в) Ч незначна к≥льк≥сть юнак≥в детально вивчала в теор≥њ ≥ на практиц≥ ораторське мистецтво за зразком промов ÷ицерона дл¤ п≥дготовки до судовоњ д≥¤льност≥. “ворч≥ завданн¤ ≥ реферати 1. ¬заЇмозв'¤зок культури й осв≥ти у до≥сторичних св≥тових цив≥л≥зац≥¤х. 2. ѕор≥вн¤льний анал≥з думок (погл¤д≥в) грецьких, римських ≥ сх≥дних ф≥лософ≥в щодо вихованн¤ особистост≥. 3. ’арактеристика зм≥сту осв≥ти й вихованн¤ у перших школах (пор≥вн¤льний анал≥з). 4. —тановленн¤ вихованн¤ д≥тей у до≥сторичний пер≥од з XX ст. до н.е. до поч. н.е. ѕитанн¤ дл¤ роздум≥в ≥ проблемн≥ запитанн¤ 1. ќбгрунтуйте, ¤кий з п≥дход≥в щодо виникненн¤ вихованн¤ абсолютно Ї не науковим? 2. як≥ з пам'¤ток джерел педагог≥ки Ї на територ≥њ нашого краю (найстар≥ш≥ на ∆итомирщин≥)? 3. ƒовед≥ть, що —партанська ≥ јф≥нська виховн≥ системи Ї та≠кими, що унеможливлюють одна одну. 4. ўо Ї принципово в≥дм≥нним у школах писц≥в ≥ жерц≥в (—та≠родавн≥й ™гипет)? 5. як≥ насл≥дки јф≥нськоњ осв≥тньоњ системи мають неперес≥чну ц≥нн≥сть дл¤ сучасноњ загальнолюдськоњ ≥ педагог≥чноњ культури? “ест 1. який п≥дх≥д Ї визначальним при вивченн≥ студентами ≥сто-рико-педагог≥чноњ науки? а) особист≥сний; б) комплексний; в) культуролог≥чний. 1. ўо можна в≥днести до найдревн≥ших джерел в ≥стор≥њ педа≠гог≥ки? а) манускрипти; б) звукописи; в) п≥ктограми. 3. який з п≥дход≥в в ≥сторико-педагог≥чн≥й науц≥ щодо виник≠ненн¤ вихованн¤ абсолютно позбавлений науковост≥? а) б≥олог≥чний; б) соц≥олог≥чний; в) психолог≥чний. 4. ” ¤кий ≥сторичний пер≥од виникаЇ вихованн¤ ¤к соц≥альне ¤вище? а) на етап≥ патр≥архату; б) у дородовий пер≥од; в) на етап≥ ран≠нього матр≥архату. 5. ¬изначальним законом людського сп≥вжитт¤ й кер≥вницт≠вом до реал≥зац≥њ вихованн¤ у родов≥й общин≥ був: а) закон золотого правила морал≥; б) закон табу; в) б≥олог≥чний закон. 6. ќсновними шл¤хами вихованн¤ п≥дростаючоњ зм≥ни у пер-в≥снородовому сусп≥льств≥ були: а) показ, спостереженн¤, змаганн¤; б) нав≥юванн¤, спостереженн¤, приклад однол≥тк≥в; в) показ, спостереженн¤, посильна участь у прац≥. 7. Ќайдревн≥шою у св≥тов≥й цив≥л≥зац≥њ вважаЇтьс¤ школа: а) ƒревнього ¬авилону; б) ƒревнього ™гипту; в) п≥ктограф≥чна школа ћай¤. 8. ” ¤к≥й ≥з шк≥л древньоњ цив≥л≥зац≥њ зм≥ст навчанн¤ включав: вм≥нн¤ читанн¤, рахунку, письма; знанн¤ арифметики, геометр≥њ, астроном≥њ, маг≥њ, астролог≥њ, народноњ медицини? а) школи ƒревнього итаю; б) школи жерц≥в у ƒревньому ™гип≠т≥; в) школи јссир≥њ. 9. ћову, ¤ка передбачаЇ коротку, ч≥тку ≥ точну в≥дпов≥дь, нази≠вають: а) аф≥нською; б) спартанською; в) лакон≥чною. 10. ∆итт¤ ж≥нки в јф≥нах було замкнуте ≥ зосереджене в ж≥но≠ч≥й половин≥ будинку, ¤ка називалась: а) палестрою; б) г≥некеЇю; в) кухнею. 11. ¬≥йськова група в ƒавн≥й √рец≥њ, в ¤ку вступали юнаки 18Ч 20 рок≥в ≥ несли службу в в≥йськових гарн≥зонах: а) ефеб≥Їю; б) палестрою; в) батальйоном; г) крипт≥ею. 12. ƒ≥ти з 15Ч18 рок≥в в ƒавн≥й √рец≥њ навчались в школах: а) граматист≥в; б) оратор≥в; в) к≥фарист≥в; г) г≥мнас≥¤х. 13. ого хот≥ли виховати з спартанськоњ ж≥нки: а) домашню господарку; б) ж≥нку-амазонку; в) високоосв≥чену особист≥сть. 14. ќб'Їднан≥ граматичн≥ школи ≥ школи оратор≥в в —тародав≠ньому –им≥ називали: а) державними; б) елементарними; в) граматичними. 15. Ќайб≥льш в≥домим римським педагогом був: а) √ай ёл≥й ÷езар; б) ћарк ‘аб≥й в≥нт≥л≥ан; в) ќктав≥ан јв-густ.
Ќазва: ¬ихованн¤ ≥ осв≥та в ранн≥х цив≥л≥зац≥¤х ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (4919 прочитано) |