ѕравознавство > ѕрокуратура ”крањни. —татус, структура, функц≥њ
¬ раз≥ коли п≥д час розгл¤ду справи державний обвинувач д≥йде висновку, що дан≥ судового сл≥дства не п≥дтверджують обвинуваченн¤ п≥дсудного, в≥н зобовТ¤заний повн≥стю або частково в≥дмовитись в≥д обвинуваченн¤. ¬≥д обвинуваченн¤ прокурор повинен в≥дмовитись частково, коли п≥д час судового розгл¤ду обвинуваченн¤ не п≥дтверджуЇтьс¤ за окремими еп≥зодами або в≥дпов≥дними статт¤ми рим≥нального кодексу ”крањни. ” цих випадках в≥н наводить мотиви в≥дмови ≥ п≥дстави виправданн¤ п≥дсудного в частин≥ предТ¤вленого обвинуваченн¤, а за доведеними еп≥зодами п≥дтримуЇ державне обвинуваченн¤. «г≥дно з ч. 4 ст. 264 ѕ ”крањни в≥дмова прокурора в≥д обвинуваченн¤ не зв≥льн¤Ї суд в≥д обовТ¤зку подальшого розгл¤ду справи ≥ вир≥шенн¤ њњ на загальних п≥дставах[11]. ќдним ≥з важливих повноважень прокурора-обвинувача Ї обовТ¤зок ≥ право у встановлен≥ законом касац≥йн≥ строки ірунтовно ознайомитис¤ з матер≥алами та протоколами судового сл≥дства, касац≥йними скаргами ≥ за необх≥дност≥ подати письмов≥ зауваженн¤ та запереченн¤, своЇчасно реагувати на кожне незаконне судове р≥шенн¤ Ц вносити касац≥йне або окреме поданн¤, державний обвинувач (пом≥чник прокурора, прокурори управл≥нь) маЇ право вносити касац≥йне чи окреме поданн¤ щодо вс≥х крим≥нальних справ, у ¤ких в≥н брав участь. ѕраво внесенн¤ касац≥йного (окремого) поданн¤ у встановлений законом касац≥йний строк (7 дн≥в з моменту проголошенн¤ вироку Ц ст. 350 ѕ ”крањни) на вироки судд≥в незалежно в≥д участ≥ в розгл¤д≥ справи надано прокурорам та њхн≥м заступник≥в. якщо прокурор, ¤кий затвердив обвинувальний висновок, не брав участ≥ в судовому розгл¤д≥ крим≥нальноњ справи ≥ вона розгл¤далась судом за межами юрисдикц≥њ цього прокурора ≥ ¤кщо в≥н не згоден ≥з судовим р≥шенн¤м, прокурор може звернутис¤ до в≥дпов≥дного територ≥ального прокурора щодо внесенн¤ касац≥йного (окремого) поданн¤. √енеральний прокурор ”крањни розц≥нюЇ невнесенн¤ касац≥йного чи окремого поданн¤ на судов≥ р≥шенн¤ за на¤вност≥ очевидних п≥дстав дл¤ њх скасуванн¤ чи зм≥ни ¤к незалежне виконанн¤ службових обовТ¤зк≥в. Ќе менш важливе значенн¤ надаЇтьс¤ забезпеченню участ≥ прокурора у суд≥ касац≥йноњ ≥нстанц≥њ в розгл¤д≥ вс≥х крим≥нальних справ з урахуванн¤м довод≥в касац≥йних подань ≥ скарг. јдже в≥д профес≥йност≥ ≥ принциповост≥ прокурор≥в управл≥нн¤ п≥дтриманн¤ державного обвинуваченн¤ в судах, √оловного управл≥нн¤ в≥йськових прокуратур √енеральноњ прокуратури, прокуратури јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей та прир≥вн¤них до них прокуратур, а також судд≥в в≥дпов≥дних судових колег≥й суд≥в залежить законн≥сть винесених судовими вироками (ухвал, постанов ) ≥ врешт≥-решт вони можуть стати на шл¤ху безп≥дставного засудженн¤ невинних чи виправданн¤ винних у вчиненн≥ злочин≥в ос≥б. ѕрокурорам та њхн≥м заступникам в≥дпов≥дно до њх компетенц≥њ надано право витребувати ≥з суд≥в крим≥нальн≥ справи, за ¤кими вироки, ухвали, постанови набрали законноњ сили, ≥ за на¤вност≥ п≥дстав дл¤ перегл¤ду справи в пор¤дку нагл¤ду проносити протест на вирок, ухвалу чи постанову суду. ѕраво принесенн¤ протесту на вироки, ухвали ≥ постанови суд≥в, ¤к≥ набрали законноњ сими, належить: √енеральному прокуроров≥ ”крањни та його заступнику Ц на вироки (постанови, ухвали) будь-¤кого суду ”крањни, за вин¤тком постанов ѕленуму ¬ерховного —уду ”крањни; ѕрокурорам јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей, м≥ст иЇва ≥ —евастопол¤ та њхн≥м заступникам Ц на вироки (постанови, ухвали) районного, м≥ського ≥ ухвали судових колег≥й в≥дпов≥дно ¬ерховного —уду јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласних, ињвського ≥ —евастопольського м≥ських суд≥в. ѕротест на постанову судд≥в у справ≥ про адм≥н≥стративне порушенн¤ може бути принесений районним, м≥ським прокурором, прокурором вищоњ ≥нстанц≥њ або його заступником. √енеральний прокурор на виконанн¤ гарантованих онституц≥Їю ”крањни прав ≥ свобод громад¤нина ≥ людини зобовТ¤зав прокурор≥в ус≥х р≥вн≥в виконувати так≥ вимоги: суворо дотримуватис¤ норм крим≥нально-процесуального законодавства п≥д час розгл¤ду оформленн¤ зг≥дно з чинним законодавством скарг та судових р≥шень, ¤к≥ набрали законноњ сили, ≥ за потреби опресувати њх; за результатами вивченн¤ крим≥нальних справ, ¤к≥ витребуван≥ ≥з суд≥в дл¤ перев≥рки скарг, складати вмотивован≥ висновки з урахуванн¤м суттЇвих доказ≥в за¤вник≥в ≥ направл¤ти њм аргументован≥ висновки; п≥д час задоволенн¤ скарг на вироки готувати вмотивован≥ та ірунтовн≥ поданн¤ щодо опротестуванн¤ незаконних р≥шень та вносити њх прокурору вищоњ ≥нстанц≥њ, над≥леному ц≥м правом. ѕрокурорам надано право вносити доповненн¤ або зм≥ни до касац≥йного чи окремого поданн¤, протесту до початку розгл¤ду справи судом. ѕунктом 2 ст. 121 онституц≥њ ”крањни на прокуратуру покладаЇтьс¤ представництво ≥нтерес≥в громад¤нина ≥ держави в судах у випадках, визначених законом[12]. онституц≥йна функц≥¤ представництва прокурорами в суд≥ ≥нтерес≥в громад¤нина ≥ держави пол¤гаЇ у забезпеченн≥ прокуратурою належного р≥вн¤ та ефективност≥ њх д≥¤льност≥ в цьому напр¤мку. Ќа наш погл¤д, п≥д функц≥Їю представництва в суд≥ сл≥д розум≥ти таку д≥¤льн≥сть прокурора: своЇчасно ≥ повне використанн¤ передбачених законодавством повноважень дл¤ предТ¤вленн¤ у суд≥ ≥ п≥дтриманн¤ позов≥в (за¤в) на захист прав та ≥нтерес≥в громад¤н ≥ держави, дл¤ перегл¤ду незаконних судових постанов; захист соц≥альних прав громад¤н, а також в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ держав≥, державним п≥дприЇмствам, установам та орган≥зац≥¤м, ст¤гненн¤ заборгованост≥ перед бюджетом, ѕенс≥йним фондом та ≥ншим позабюджетними фондами соц≥альноњ спр¤мованост≥ заходами цив≥льного й арб≥тражного судочинства; забезпеченн¤ участ≥ в розгл¤д≥ судами окремих категор≥й цив≥льних справ. «важаючи на важлив≥сть конституц≥йноњ функц≥њ представництва прокурорами в судах ≥нтерес≥в громад¤нина ≥ держави, √енеральний прокурор ”крањни видав наказ Уѕро д≥¤льн≥сть прокурора по представництву ≥нтерес≥в громад¤н ≥ держави у судахФ в≥д 28.10.98 є 8, ¤ким зобовТ¤зав прокурор≥в ус≥х ранг≥в ≥ в≥дпов≥дне управл≥нн¤ √енеральноњ прокуратури дотримуватись таких вимог: вважати реал≥зац≥Їю конституц≥йноњ функц≥њ представництва ≥нтерес≥в громад¤н ≥ держави в судах одним з д≥Ївих засоб≥в зм≥цненн¤ законност≥ у держав≥, попередженн¤ правопорушень, що виникають у цив≥льних, господарських, ф≥нансово-кредитних та ≥нших правов≥дносинах; у випадках, коли з вини посадових ос≥б втрачено можлив≥сть предТ¤вити позови до ос≥б, ¤к≥ спричинили збитки, порушувати в судах справи про в≥дшкодуванн¤ шкоди за рахунок цих посадових ос≥б; п≥д час поданн¤ позов≥в (за¤в) до арб≥тражних суд≥в враховувати розТ¤сненн¤ презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни Уѕро де¤к≥ питанн¤, повТ¤зан≥ з прийн¤тт¤м арб≥тражними судами позовних за¤в, поданих прокурорами та њх заступникамиФ в≥д 05.05.98; одночасно з поданн¤ м позов≥в (за¤в) ≥н≥ц≥ювати в житт¤ заход≥в щодо забезпеченн¤ позовних вимог у пор¤дку, встановленим чинним законодавством, добиватис¤ реал≥зац≥њ вжитих судами заход≥в; забезпечити обовТ¤зкову участь прокурора у розгл¤д≥ судами вс≥х справ, порушених за позовами та за¤вами прокурора, а також у випадках, передбачених законом; у межах своЇњ компетенц≥њ вжити заход≥в щодо своЇчасного ≥ повного виконанн¤ судових р≥шень у справах за позовами прокурор≥в; у межах своЇњ компетенц≥њ своЇчасно вжити заход≥в щодо усуненн¤ порушень закону, хоч би в≥д кого вони виходили, керуючись принципами законност≥, незалежност≥ судд≥в, р≥вност≥ ф≥зичних ≥ юридичних ос≥б перед законом ≥ судом; роботу прокурор≥в на ц≥й д≥л¤нц≥ оц≥нювати з урахуванн¤м активност≥ й ефективност≥ використанн¤ ними повноважень у цив≥льному та арб≥тражному судочинств≥, дотримуватис¤ положень наказу √енерального прокурора ”крањни в≥д 28.10.98 є 8, у тому числ≥ даних про своЇчасн≥сть, повноту, обірунтован≥сть та к≥льк≥сть поданих позов≥в, ¤к≥сть п≥дтриманн¤ њх в судах, ефективн≥сть реагуванн¤ на незаконн≥ й необірунтован≥ судов≥ постанови, реальне виконанн¤ судових р≥шень у справах за позовами прокурор≥в. ћеж≥ повноважень прокурора, ¤кий представл¤Ї ≥нтереси громад¤н ≥ держави в судах, визначаютьс¤ онституц≥Їю ”крањни, законом, ÷ив≥льно-процесуальним кодексом ”крањни, јрб≥тражно-процесуальним кодексом ”крањни, наказом √енерального прокурора ”крањни в≥д 28.10.98 є 8. «г≥дно з≥ ст. 118 ÷ѕ ”крањни прокурор маЇ право звернутис¤ до суду ≥з за¤вою на захист прав ≥ законних ≥нтерес≥в громад¤н та державних ≥нтерес≥в. ” цив≥льному процес≥ прокурор реал≥зуЇ надан≥ йому цив≥льно-процесуальним законодавством права й обовТ¤зки. ѕрокурор Ї учасником розгл¤ду цив≥льних справ у суд≥ (ст. 120 ÷ѕ ”крањни) ≥ маЇ право ознайомитис¤ з матер≥алами справи, робити з них вит¤ги, одержувати коп≥њ р≥шень, ухвал, постанов, брати участь у судових зас≥данн¤х, додавати докази, брати участь в њх досл≥дженн≥, за¤вл¤ти клопотанн¤ та в≥дводи, давати усн≥ та письмов≥ по¤сненн¤ суду, подавати своњ доводи, м≥ркуванн¤ та запереченн¤. р≥м того, прокурор маЇ право п≥дтримувати або зм≥нювати п≥дстави та предмет позову, ¤кщо в≥н звернувс¤ до суду з позовною за¤вою на захист прав ≥ законних ≥нтерес≥в громад¤н та державних ≥нтерес≥в, або в≥дмовитись в≥д них, вносити касац≥йн≥ поданн¤ в≥дпов≥дно на р≥шенн¤ або ухвали ≥ постанови суду першоњ ≥нстанц≥њ у справах чи з питань, розгл¤нутих з участю прокурора. ” сучасних умовах особливого захисту потребують ≥нвал≥ди, учасники ¬¬¬ та ≥нших бойових д≥й, чорнобильц≥, с≥мТњ роб≥тник≥в, ¤к≥ загинули на вуг≥льних шахтах, прокурор через цив≥льне ≥ арб≥тражне судочинство повинен мати повноваженн¤ на захист ≥нтерес≥в держави у податков≥й, антимонопольн≥й, банк≥вськ≥й сферах, п≥д час розгл¤ду справи про банкротство, спор≥в про приватизац≥ю, включаючи й аграрний сектор, де нин≥ зг≥дно з ”казом ѕрезидента ”крањни Уѕро нев≥дкладн≥ заходи щодо прискоренн¤ реформуванн¤ аграрного сектору економ≥киФ в≥дбуваютьс¤ складн≥ реформуванн¤.
Ќазва: ѕрокуратура ”крањни. —татус, структура, функц≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (12819 прочитано) |