ѕравознавство > ѕрокуратура ”крањни. —татус, структура, функц≥њ
ѕредметом нагл¤ду Ї додержанн¤ законност≥ п≥д час перебуванн¤ ос≥б у м≥сц¤х триманн¤ затриманих, попереднього увТ¤зненн¤, виправно-трудових, ≥нших установ, ¤к≥ виконують покаранн¤ або заходи примусового характеру, що призначають судом, додержанн¤ встановленого крим≥нально-виконавчим законодавством пор¤дку та умов триманн¤ п≥д вартою або в≥дбуванн¤ покаранн¤ особами в цих установах, њхн≥х прав ≥ виконанн¤ ними своњх обовТ¤зк≥в. «д≥йснюючи цю функц≥ю, прокуратура нагл¤даЇ за додержанн¤м закон≥в у таких установах: ≥зол¤торах тимчасового триманн¤; сл≥дчих ≥зол¤торах; вТ¤зниц¤х; виправно-трудових колон≥¤х; виховно-трудових колон≥¤х; л≥кувально-трудових проф≥лактор≥¤х; псих≥атричних л≥карн¤х. « метою забезпеченн¤ цього виду нагл¤ду прокурор над≥л¤Їтьс¤ такими повноваженн¤ми (ч. 2 ст. 44 «акону): у будь-¤кий час в≥дв≥дувати м≥сц¤ триманн¤ затриманих, попереднього увТ¤зненн¤, установи, в ¤ких засуджен≥ в≥дбувають покаранн¤, установи дл¤ примусового л≥куванн¤ ≥ перевихованн¤, опитувати ос≥б, ¤к≥ там перебувають, ознайомлювати з документами, на п≥дстав≥ ¤ких ц≥ затриман≥, заарештован≥, засуджен≥ або на п≥дстав≥ ¤ких до них застосовано заходи примусового характеру; перев≥р¤ти законн≥сть наказ≥в, розпор¤джень ≥ постанов адм≥н≥страц≥њ цих установ, зупин¤ти виконанн¤ таких акт≥в, опротестувати або скасувати њх у раз≥ нев≥дпов≥дност≥ законодавству, вимагати в≥д посадових ос≥б по¤снень з приводу допущених порушень; прокурор повинен негайно зв≥льнити особу, ¤ка незаконно перебуваЇ в м≥сц¤х триманн¤ затриманих, попереднього увТ¤зненн¤, позбавлен≥ вол≥ або в установ≥ дл¤ виконанн¤ заход≥в примусового характеру. ѕостанова ≥ вказ≥вки прокурора щодо додержанн¤ встановлених законом пор¤дку й умов триманн¤ затриманих, заарештованих, засуджених до позбавленн¤ вол≥ та виконанн¤ ≥нших покарань, а також ос≥б, до ¤ких застосовано заходи примусового характеру, Ї обовТ¤зковими ≥ п≥дл¤гають негайному виконанню (ст. 45 «акону). ѕ≥д час зд≥йсненн¤ нагл¤ду прокурор ви¤вл¤Ї порушенн¤ закону, виконуЇ так≥ д≥њ: розгл¤даЇ за¤ви ≥ скарги затриманих, заарештованих, засуджених, ≥нших громад¤н та орган≥зац≥њ про порушенн¤ закону, що визнаЇ умови ≥ пор¤док затриманн¤, триманн¤ п≥д вартою, виконанн¤ вироку; ознайомлюЇтьс¤ з документами, на п≥дстав≥ ¤ких цих ос≥б засуджено, затримано або вз¤то п≥д варту; в≥дв≥дуЇ установи, в ¤ких тримаютьс¤ затриман≥, вз¤т≥ п≥д варту, засуджен≥, ≥ опитуЇ ос≥б, ¤к≥ там перебувають; бере участь в судових зас≥данн¤ х, в ¤ких суддею розгл¤даютьс¤ питанн¤, повТ¤зан≥ з виконанн¤м вироку. «г≥дно з≥ ст. 5 «акону ≥ п. 9 ’” (ѕерех≥дн≥ положенн¤) онституц≥њ ”крањни до введенн¤ в д≥ю закон≥в щодо сформуванн¤ системи досудового сл≥дства органи прокуратури продовжують виконувати функц≥ю розсл≥дуванн¤ д≥¤нь, що м≥ст¤ть ознаки злочину, ¤к≥ в≥днесенн≥ до њх компетенц≥њ. ѕровадженн¤ попереднього сл≥дства покладено на сл≥дчого прокурора. ¬≥дпов≥дно до ст. 17 «акону у генеральн≥й прокуратур≥ ”крањни, прокуратур≥ јвтономноњ –еспубл≥ки рим Ї старш≥ сл≥дч≥ в особливо важливих справах ≥ сл≥дч≥ в особливо важливих справах, прокурора турах областей, м≥ст та ≥нших прир≥вн¤них до них прокуратурах можуть бути сл≥дч≥ в особливо важливих справах ≥ старш≥ сл≥дч≥, у районних, м≥жрайонних, м≥ських прокуратурах - старш≥ сл≥дч≥ ≥ сл≥дч≥. ѕрокурор маЇ право особисто проводити розсл≥дуванн¤ в повному обс¤з≥ у будь-¤к≥й крим≥нальн≥й справ≥. «д≥йснюючи розсл≥дуванн¤, сл≥дчий чи прокурор зобовТ¤зан≥ в раз≥ ви¤вленн¤ ознак злочину порушити крим≥нальну справу, встановити злочинц¤, всеб≥чно, повно та обТЇктивно досл≥дити вс≥ обставини справи, встановити причини та умови, що спри¤ли вчиненню злочину, ≥ вжити заход≥в щодо њх усуненн¤. ” ст. 5 «акону передбачено, що одн≥Їю з функц≥й прокуратури Ї нагл¤д за додержанн¤м закон≥в ус≥ма органами, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, посадовими особами ≥ громад¤нами, або, ≥ншими словами, - загальний нагл¤д. ƒо предмету загального нагл¤ду в≥дпов≥дно до ст. 19 «акону належать: в≥дпов≥дн≥сть акт≥в, ¤к≥ видаютьс¤ вс≥ма органами, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, посадовими особами, вимогам онституц≥њ ”крањни та чинним законом; додержуванн¤ закон≥в про недоторкан≥сть особи, соц≥ально-економ≥чн≥, пол≥тичн≥, особист≥ права ≥ свободи громад¤н, захист њх чест≥ ≥ г≥дност≥, ¤кщо законом не передбачено ≥ншого пор¤дку захисту цих прав; додержуванн¤ закон≥в, що стосуютьс¤ економ≥чних, м≥жнац≥ональних в≥дносин, охорони навколишнього середовища, митниц≥ та зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥. ѕерев≥рку виконанн¤ закон≥в зд≥йснюють за за¤вами та ≥ншими пов≥домленн¤ми про порушенн¤ законност≥, що потребують прокурорського реагуванн¤, а за на¤вност≥ п≥дстав Ц також з власноњ ≥н≥ц≥ативи прокурора. ѕ≥д час зд≥йсненн¤ загального нагл¤ду прокурор маЇ так≥ повноваженн¤: безперешкодно за посв≥дченн¤, що п≥дтверджуЇ посаду, входить у прим≥щенн¤ державних орган≥в, орган≥в м≥сцевого та рег≥онального самовр¤дуванн¤, обТЇднань громад¤н, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й незалежно в≥д форм власност≥, п≥дпор¤дкован≥ чи належност≥, до в≥йськових частин, установ без спец≥альних перепусток, де так≥ запроваджено; мати доступ до документ≥в ≥ матер≥ал≥в, необх≥дних дл¤ зд≥йсненн¤ перев≥рки, в тому числ≥ за письмовою вимогою ≥ таких, що м≥ст¤ть комерц≥йну чи банк≥вську таЇмницю або конф≥денц≥йну ≥нформац≥ю. вимагати дл¤ перев≥рки р≥шенн¤, розпор¤дженн¤, ≥нструкц≥њ, накази та ≥нш≥ акти ≥ документи, одержувати ≥нформац≥ю про стан законност≥, а також про заходи щодо њњ забезпеченн¤; вимагати в≥д кер≥вник≥в та колег≥альних орган≥в проведенн¤ перев≥рок, рев≥з≥й д≥¤льност≥ п≥дпор¤дкованих ≥ п≥д конкретних п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та ≥нших структур незалежно в≥д форм власност≥, а також забезпеченн¤ фах≥вц≥в дл¤ проведенн¤ перев≥рок, в≥домчих ≥ позав≥домчих експертиз; викликати посадових ос≥б ≥ громад¤н, вимагати в≥д них усних або письмових по¤снень щодо порушень закону; в раз≥ порушенн¤ закону прокурор або його заступник у межах своЇњ компетенц≥њ маЇ право: опротестовувати акти ѕремТЇр-м≥н≥стра ”крањни, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ур¤ду јвтономноњ республ≥ки рим, м≥н≥стерств, державних ком≥тет≥в ≥ в≥домств, виконавчих ≥ розпор¤дчих орган≥в м≥сцевих рад народних депутат≥в, п≥дприЇмств, установи, орган≥зац≥њ, громадських обТЇднань, а також р≥шенн¤ ≥ д≥њ посадових ос≥б; вносити поданн¤ або протести на р≥шенн¤ м≥сцевих рад народних депутат≥в залежно в≥д характеру порушень; порушувати встановленому законом пор¤дку крим≥нальну справу, дисципл≥нарне провадженн¤ або провадженн¤ про адм≥н≥стративне правопорушенн¤, передавати матер≥али на розгл¤д громадських орган≥зац≥й; давати припис про усуненн¤ очевидних порушень закону; носити про поданн¤ до державних орган≥в громадських орган≥зац≥й ≥ посадовим особам про усуненн¤ порушенн¤ закону та умов, що спри¤ли њм; звертатис¤ до суду або арб≥тражного суду ≥ за¤вами про захист прав ≥ законних ≥нтерес≥в громад¤н, держави, а також п≥дприЇмств та ≥нших юридичних ос≥б. ѕрактика зд≥йсненн¤ нагл¤ду за додержанн¤м закон≥в щодо конституц≥йних прав, свобод та захисту ≥нтерес≥в громад¤нина, а також за законн≥стю правових акт≥в орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмствами, установ та орган≥зац≥й св≥дчить про те, що закони порушуютьс¤. ¬ ц≥лому в ”крањн≥ прац≥вники прокуратури в 1999р. ви¤влено 305 366 припис≥в ≥ подань, 106 747 ос≥б прит¤гнуто до дисципл≥нарноњ, адм≥н≥стративноњ та матер≥альноњ в≥дпов≥дальност≥, за нагл¤довими перев≥рками порушено 13 109 крим≥нальних справ[16]. 4.ѕор¤док д≥¤льност≥ орган≥в прокуратури ≈фективн≥сть прокурорського нагл¤ду багато в чому визначаЇтьс¤ р≥внем орган≥зац≥њ д≥¤льност≥ орган≥в прокуратури. —кладн≥ завданн¤, що сто¤ть перед прокуратурою, усп≥шно можуть виконувати лише люди, ¤к≥ мають належну профес≥йну п≥дготовку, високу зр≥л≥сть. ¬≥дпов≥дно до ст. 46 «акон ”крањни Уѕро прокуратуруФ, прокурорами ≥ сл≥дчими можуть призначатис¤ громад¤ни ”крањни, ¤к≥ мають вищу юридичну осв≥ту, необх≥дн≥ д≥лов≥ ≥ моральн≥ ¤кост≥[17]. ќсоби, ¤к≥ не мають досв≥ду практичноњ роботи за спец≥альн≥стю, проходить в органах прокуратури стажуванн¤ до одного року. —ум≥сництво служби в органах прокуратури з роботою на п≥дприЇмствах, в установах чи орган≥зац≥¤х, а також з будь-¤ким п≥дприЇмництвом не допускаЇтьс¤, за вин¤тком науковоњ ≥ педагог≥чноњ д≥¤льност≥. Ќеобх≥дними орган≥зац≥йними елементами роботи прокуратури Ї плануванн¤ њњ д≥¤льност≥, перев≥рки виконанн¤ завдань, обл≥к ≥ зв≥тн≥сть, систематизац≥¤ законодавства. ѕлануванн¤ забезпечуЇ визначенн¤ першочерговост≥ завдань, що вир≥шуЇтьс¤ прокуратурою прот¤гом певного пром≥жку часу (кварталу, п≥вр≥чч¤, р≥к), розробленн¤ ≥ реал≥зац≥ю програм заход≥в по вир≥шенню цих завдань, координац≥ю правоохоронноњ д≥¤льност≥ ≥ взаЇмо д≥ю з ≥ншими державними органами, персональну в≥дпов≥дальн≥сть за виконанн¤ запропонованих заход≥в. ¬ залежност≥ в≥д строк≥в розр≥зн¤ють поточне ≥ перспективне плануванн¤. ѕризначенн¤ поточного плануванн¤ Ц вир≥шенн¤ завдань в коротк≥ пром≥жки часу. ѕерспективне плануванн¤ зор≥Їнтоване на б≥льш тривалий пер≥од ≥ передбачаЇ зд≥йсненн¤ комплексу заход≥в по вир≥шенню питань, зм≥цненн¤ законност≥ ≥ боротьби з≥ злочинн≥стю. ѕравило контролю ≥ перев≥рки виконанн¤ в органах прокуратури, ¤к правило, зд≥йснюЇтьс¤ в таких формах: контроль ≥ перев≥рка виконанн¤ вимог чинного законодавства ”крањни, наказ≥в ≥ розпор¤джень √енерального прокурора ”крањни;
Ќазва: ѕрокуратура ”крањни. —татус, структура, функц≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (12819 прочитано) |