ѕравознавство > ёридична в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ еколог≥чного права
ƒо них в≥днос¤ть порушенн¤ вимог законодавства про працю та охорону прац≥ (ст. 41), порушенн¤ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних ≥ сан≥тарно-протиеп≥дем≥чних норм ≥ правил (ст. 42), вимог виробництва, загот≥вл≥, реал≥зац≥њ с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ, що м≥стить х≥м≥чн≥ речовини понад граничне допустим≥ концентрац≥њ (ст. 42), загот≥вл≥, переробки або збуту рад≥оактивне забруднених продукт≥в харчуванн¤ чи ≥ншоњ продукц≥њ (ст. 42), порушенн¤ вимог режиму рад≥ац≥йноњ безпеки в м≥сцевост¤х, що зазнали рад≥ац≥йного забрудненн¤ (ст. 46), порушенн¤ норм ≥ правил з ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки при використанн≥ джерел ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤ (ст. 95), невиконанн¤ вимог орган≥в нагл¤ду за охороною прац≥ (ст. 188), орган≥в державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ (ст. 188) та ≥н. јдм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤, ¤к≥ застосовуютьс¤ до правопорушник≥в: - штраф; - вилученн¤ об'Їкт≥в правопорушенн¤; - позбавленн¤ права займатис¤ спец≥альною д≥¤льн≥стю; - конф≥скац≥¤ знар¤дь правопорушенн¤; - обмеженн¤, зупиненн¤, припиненн¤ д≥¤льност≥ чи експлуатац≥њ об'Їкт≥в. ѕорушенн¤ еколог≥чних л≥м≥т≥в, норматив≥в, стандарт≥в, вимог еколог≥чноњ безпеки т¤гне за собою застосуванн¤ заход≥в адм≥н≥стративного впливу, а саме: - обмеженн¤ д≥¤льност≥; - зупиненн¤ д≥¤льност≥ на певний час; - припиненн¤ д≥¤льност≥. ƒержавн≥ органи, ¤к≥ уповноважен≥ застосовувати зазначен≥ заходи реагуванн¤: - аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни; - органи ћ≥некоресурс≥в ”крањни та ≥нш≥ спец≥ально уповноважен≥ органи; - органи м≥сцевоњ державноњ виконавчоњ влади; - органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - органи суду за позовом прокуратури в раз≥ систематичних правопорушень. 3.3. ƒисципл≥нарна в≥дпов≥дальн≥сть у еколог≥чн≥й сфер≥ ƒисципл≥нарна в≥дпов≥дальн≥сть за еколог≥чн≥ правопорушенн¤ (проступки)Ч це вид юридичноњ в≥дпов≥дальност≥, що застосовуЇтьс¤ до винних за протиправн≥ д≥њ ос≥б, ¤к≥ порушують еколог≥чн≥ вимоги п≥д час виконанн¤ своњх посадових обов'¤зк≥в та ≥нш≥ вимоги дисципл≥ни прац≥, пов '¤зан≥ з використанн¤м природних ресурс≥в, охороною навколишнього середовища, забезпеченн¤м еколог≥чноњ безпеки. ѕ≥дставами дл¤ в≥дпов≥дальност≥ в галуз≥ еколог≥њ Ї дисципл≥нарн≥ проступки в галуз≥: - використанн¤ природних ресурс≥в; - охорони навколишнього середовища (довк≥лл¤); - забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки. ”мови настанн¤ дисципл≥нарноњ в≥дпов≥дальност≥ в еколог≥чн≥й сфер≥: - протиправн≥сть; - на¤вн≥сть вини правопорушника; - профес≥йна правосуб'Їктн≥сть в еколог≥чн≥й сфер≥; - невиконанн¤ чи неналежне виконанн¤ еколог≥чних вимог, ¤к≥ становл¤ть коло службових профес≥йних обов'¤зк≥в правопорушника. ¬иди дисципл≥нарних ст¤гнень, передбачен≥ одексом ”крањни про працю (ст. 147): - догана; - зв≥льненн¤ з посади. 3.4. ћатер≥альна в≥дпов≥дальн≥сть за шкоду, завдану еколог≥чними правопорушенн¤ми ћатер≥альна (майнова або цив≥льно-правова) в≥дпов≥дальн≥сть за еколог≥чн≥ правопорушенн¤ (дел≥кти) Ч це вид юридичноњ в≥дпов≥дальност≥, ¤ка передбачаЇ виконанн¤ ф≥зичними ≥ юридичними особами обов '¤зку щодо компенсац≥њ шкоди, запод≥¤ноњ власникам чи користувачам природних ресурс≥в порушенн¤м еколог≥чного законодавства або еколог≥чних та ≥нших прав громад¤н. ѕ≥дстави майновоњ в≥дпов≥дальност≥ Ч це на¤вн≥сть реальноњ шкоди. ”мови, за ¤ких настаЇ майнова в≥дпов≥дальн≥сть: - протиправн≥сть; - причинний зв'¤зок м≥ж запод≥¤ною шкодою ≥ протиправною д≥Їю; - на¤вн≥сть вини ос≥б, ¤к≥ завдають шкоди; - п≥двищений еколог≥чний ризик ≥ небезпечна д≥¤льн≥сть. ¬иди майновоњ в≥дпов≥дальност≥ залежно в≥д об'Їкта правопорушенн¤ за: - земельн≥ правопорушенн¤; - надров≥ (г≥рнич≥) правопорушенн¤; - водн≥ правопорушенн¤; - л≥сопорушенн¤; - фаун≥стичн≥ правопорушенн¤; - порушенн¤ законодавства про атмосферне пов≥тр¤; - порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища; - порушенн¤ законодавства про природно-запов≥дний фонд; - порушенн¤ вимог ≥ норматив≥в еколог≥чноњ безпеки; - порушенн¤ законодавства про сан≥тарно-еп≥дем≥чне благополучч¤ населенн¤; - порушенн¤ вимог рад≥ац≥йноњ ¤дерноњ безпеки; - порушенн¤ еколог≥чних прав громад¤н. —пособи (методи) обчисленн¤ шкоди, запод≥¤ноњ еколог≥чними правопорушенн¤ми, ¤к≥ передбачаютьс¤ еколог≥чним законодавством: - нормативний Ч визначенн¤ розм≥р≥в плати ≥ ст¤гненн¤ платеж≥в за забрудненн¤ навколишнього середовища на п≥дстав≥ затверджених норматив≥в; - таксовий Ч застосуванн¤ такс дл¤ обчисленн¤ розм≥ру шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док порушенн¤ правил природокористуванн¤; - розрахунковий Ч обчисленн¤ збитк≥в, запод≥¤них природним ресурсам ≥ народному господарству порушенн¤м правил на п≥дстав≥ методик та ≥нших розрахунк≥в. ќдним ≥з нормативно-правових акт≥в, на п≥дстав≥ ¤кого зд≥йснюЇтьс¤ визначенн¤ збитк≥в у еколог≥чн≥й сфер≥, Ї Ђѕор¤док визначенн¤ плати ≥ ст¤гненн¤ платеж≥в за забрудненн¤ навколишнього природного середовищаї, затверджений постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 13 с≥чн¤ 1992 р. ¬≥н визначаЇ Їдин≥ на територ≥њ ”крањни правила встановленн¤ плати за викиди й скиди забруднюючих речовин у навколишнЇ природне середовище та розм≥щенн¤ в ньому в≥дход≥в промислового, с≥льськогосподарського, буд≥вельного та ≥ншого виробництва, а також ст¤гненн¤ в≥дпов≥дних платеж≥в з п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й. ѕлата за забрудненн¤ навколишнього природного середовища встановлюЇтьс¤ за: - викиди в атмосферу забруднюючих речовин стац≥онарними ≥ пересувними джерелами забрудненн¤; - скиди забруднюючих речовин у поверхнев≥ води, територ≥альн≥ та внутр≥шн≥ морськ≥ води, а також п≥дземн≥ горизонти, в тому числ≥ скиди, що провад¤тьс¤ п≥дприЇмствами через систему комунальноњ канал≥зац≥њ; - розм≥щенн¤ в≥дход≥в у навколишньому природному середовищ≥. ѕлатеж≥ за викиди й скиди забруднюючих речовин ≥ розм ≥щенн¤ в≥дход≥в у навколишньому природному середовищ≥ ст¤гуютьс¤ з п≥дприЇмств незалежно в≥д форм власност≥ й в≥домчоњ належност≥. —т¤гненн¤ платеж≥в не зв≥льн¤Ї п≥дприЇмства в≥д в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них порушенн¤м природоохоронного законодавства. –озм≥ри зазначених платеж≥в встановлюютьс¤ ур¤дом јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними, ињвською та —евастопольською м≥ськими державними адм≥н≥страц≥¤ми на п≥дстав≥ л≥м≥т≥в викид≥в ≥ скид≥в забруднюючих речовин ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в та норматив≥в плати за них. ¬раховуючи м≥сцев≥ умови. –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласн≥, ињвська та —евастопольська м≥ськ≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ можуть зв≥льн¤ти п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ та установи в≥д платеж≥в за викиди ≥ скиди забруднюючих речовин, що провод¤тьс¤ в межах граничне допустимих викид≥в ≥ скид≥в. √раничне допустим≥ викиди або скиди Ч це к≥льк≥сть забруднюючих речовин, що викидаЇтьс¤ або скидаЇтьс¤ в навколишнЇ природне середовище з окремого джерела забрудненн¤ за одиницю часу, ¤ка з урахуванн¤м д≥њ ≥нших джерел забрудненн¤ та перспективи розвитку п≥дприЇмства не перевищуЇ встановлених норм еколог≥чноњ безпеки людини. “имчасово погоджен≥ викиди або скиди -Ч це к≥льк≥сть забруднюючих речовин, що викидаЇтьс¤ або скидаЇтьс¤ в навколишнЇ природне середовище з окремого джерела забрудненн¤ за одиницю часу, ¤ка встановлюЇтьс¤ на в≥дпов≥дний строк Ч до дос¤гненн¤ граничне допустимих викид≥в або скид≥в. ћ≥н≥стерство еколог≥њ та природних ресурс≥в ”крањни встановлюЇ загальн≥ на територ≥њ јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей або окремих рег≥он≥в, а також м≥ст республ≥канського п≥дпор¤дкуванн¤ л≥м≥ти: - викид≥в забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ в≥д стац≥онарних джерел забрудненн¤; - скид≥в забруднюючих речовин у територ≥альн≥ та внутр≥шн≥ морськ≥ води, а також поверхнев≥ води загальнодержавного значенн¤. Ћ≥м≥ти викид≥в забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ в≥д стац≥онарних джерел забрудненн¤, скид≥в забруднюючих речовин у територ≥альн≥ та внутр≥шн≥ морськ≥ води, поверхнев≥ води загальнодержавного значенн¤, а також розм≥щенн¤ в≥дход≥в, ¤к≥ призвод¤ть до забрудненн¤ природних ресурс≥в республ≥канського значенн¤, встановлюютьс¤ дл¤ п≥дприЇмств органами ћ≥некоресурс≥в ”крањни у форм≥ видач≥ дозвол≥в на викиди й скиди забруднюючих речовин ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в. Ћ≥м≥ти скид≥в забруднюючих речовин у поверхнев≥ води м≥сцевого значенн¤ ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в, ¤к≥ призвод¤ть до забрудненн¤ природних ресурс≥в, кр≥м в≥днесених до ресурс≥в загальнодержавного значенн¤, встановлюютьс¤ дл¤ п≥дприЇмств за поданн¤м орган≥в ћ≥некоресурс≥в ”крањни в пор¤дку, що визначаЇтьс¤ ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними, м≥ськими (м≥ст республ≥канського п≥дпор¤дкуванн¤) радами. Ћ≥м≥ти викид≥в ≥ скид≥в забруднюючих речовин ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в встановлюютьс¤ на один р≥к ≥ довод¤тьс¤ до п≥дприЇмств не п≥зн≥ше 1 липн¤ попереднього року. Ќормативом плати за викиди й скиди забруднюючих речовин ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в у межах установлених л≥м≥т≥в Ї розм≥р плати за одну тонну конкретноњ забруднюючоњ речовини або клас забруднюючих речовин. «а викиди й скиди забруднюючих речовин ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в у межах л≥м≥т≥в встановлюютьс¤ базов≥ нормативи плати ≥ коеф≥ц≥Їнти, що враховують територ≥альн≥ еколог≥чн≥ особливост≥. «азначен≥ нормативи ≥ коеф≥ц≥Їнти розробл¤ютьс¤ й затверджуютьс¤ ћ≥некоресурс≥в ”крањни за погодженн¤м з ћ≥н≥стерством економ≥ки ≥ ћ≥н≥стерством ф≥нанс≥в ”крањни.
Ќазва: ёридична в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ еколог≥чного права ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (6755 прочитано) |