“рудове право ”крањни > ƒержавний нагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м трудового законодавства
≤ншою сферою нагл¤дово-контрольноњ д≥¤льност≥ Ї засто≠суванн¤ встановлених умов прац≥. ћова йде про в≥дпов≥дн≥сть правозастосувальних документ≥в (наказ≥в про прийн¤тт¤, переведенн¤, зв≥льненн¤ прац≥вника та ≥н.) законодавству ≥ локальним нормативно-правовим актам. ѕри зд≥йсненн≥ нагл¤дових ≥ контрольних функц≥й за додержанн¤м трудового законодавства в≥дпов≥дними орга≠нами використовуютьс¤ р≥зн≥ види нагл¤ду ≥ контролю: попереджувальний, попередн≥й, поточний ≥ подальший. ѕопереджувальний нагл¤д ≥ контроль зд≥йснюЇтьс¤ при встановленн≥ локальних умов прац≥ дл¤ того, щоб локальн≥ норми не суперечили законодавству про працю. “акий на≠гл¤д ≥ контроль також зд≥йснюЇтьс¤ дл¤ попередженн¤ по≠рушень правил охорони прац≥ на буд≥вництв≥, в експлуатац≥њ виробничих споруд, при введенн≥ в експлуатац≥ю нових об'Їкт≥в. ѕопередн≥й нагл¤д ≥ контроль спри¤Ї запоб≥ганню пору≠шенн¤м законодавства про працю, маЇ м≥сце переважно при застосуванн≥ умов прац≥, зд≥йснюваних власником сп≥льно, за узгодженн¤м або з урахуванн¤м думки профсп≥лкових орга≠н≥в або ≥нших уповноважених на представництво трудовими колективами орган≥в. ѕоточний нагл¤д ≥ контроль спр¤мований на запоб≥ганн¤ порушенн¤м законодавства про працю, ви¤вленн¤ допуще≠них порушень ≥ вживанн¤ необх≥дних заход≥в. ѕодальший нагл¤д ≥ контроль зд≥йснюЇтьс¤ при розгл¤≠д≥ трудових спор≥в ≥ ви¤вленн≥ вже допущених порушень з метою поновленн¤ порушених прав прац≥вник≥в. ѕодальший нагл¤д ≥ контроль зд≥йснюють органи прокуратури, суд. ƒержавний нагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м законодавства про працю й охорону здоров'¤ на виробництв≥ Ќагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м законодавства про працю й охорону здоров'¤ зд≥йснюють спец≥ально уповноваже≠н≥ на те органи та ≥нспекц≥њ, ¤к≥, ¤к вже п≥дкреслювалось, не залежать у своњй д≥¤льност≥ в≥д власника або уповноваженого ним органу. ƒо њх числа належать: ƒержавна ≥нспекц≥¤ прац≥ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни; ом≥тет по нагл¤ду за охороною прац≥ ”крањни; ƒержавна ≥нспекц≥¤ охорони прац≥ ом≥тету ”крањни по нагл¤ду за охороною прац≥; ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища ≥ ¤дерноњ безпеки ”крањни; органи державного пожежного нагл¤ду управл≥нн¤ пожежноњ охорони ћ≥н≥стер≠ства внутр≥шн≥х справ ”крањни; органи ≥ заклади сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чноњ служби ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни; органи державного енергетичного нагл¤ду ћ≥н≥стер≠ства енергетики й електриф≥кац≥њ ”крањни. ¬ищий нагл¤д за додержанн¤м ≥ правильним застосуванн¤м закон≥в про працю й охорону здоров'¤ на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ √енеральним прокурором ”крањни ≥ п≥дпор¤дкованими йому прокурорами. ÷≥ органи створюють систему орган≥в нагл¤ду ≥ контро≠лю за додержанн¤м законодавства про працю й охорону здо≠ров'¤ п≥дприЇмствами (установами, орган≥зац≥¤ми) вс≥х форм власност≥ ≥ д≥ють на основ≥ в≥дпов≥дних нормативно-право≠вих акт≥в, що регламентують њхню д≥¤льн≥сть. ƒержавна ≥нспекц≥¤ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни (дал≥ Ч ƒержавна ≥нспекц≥¤) зг≥дно з ѕоложенн¤м, затвердженим постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 серпн¤ 1996 р. («ѕ ”крањни. - 1996. - є16. Ч —т. 432), зд≥йснюЇ державний контроль за додержанн¤м законодавства про працю на п≥дприЇмствах, в установах, орган≥≠зац≥¤х незалежно в≥д форм власност≥ й складаЇтьс¤ з √олов≠ноњ державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ та Ї структурним п≥дрозд≥лом центрального апарату ћ≥н≥стерства прац≥ ≥ територ≥альних державних ≥нспекц≥й прац≥ в област¤х, м≥стах иЇв≥ й —ева≠стопол≥ , ¤к≥ в≥дпов≥дно вход¤ть до складу управл≥нь прац≥ та зайн¤тост≥ населенн¤ обласних державних адм≥н≥страц≥й, управл≥нь прац≥ та зайн¤тост≥ ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й. ƒержавна ≥нспекц≥¤ зд≥йснюЇ контроль за додержанн¤м законодавства про працю з таких основних питань: Ч про трудовий догов≥р ≥ веденн¤ трудових книжок; Ч про робочий час ≥ час в≥дпочинку; Ч про оплату прац≥, гарант≥њ ≥ компенсац≥њ; Ч про укладанн¤ та виконанн¤ галузевих ≥ рег≥ональних угод, колективних договор≥в; Ч про трудов≥ в≥дносини у раз≥ банкрутства та привати≠зац≥њ п≥дприЇмств; Ч про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ прац≥вников≥ кал≥цтвом або ≥ншим ушкодженн¤м здоров'¤, пов'¤заним з виконанн¤м ним трудових обов'¤зк≥в; Ч про працю ж≥нок, молод≥, ≥нвал≥д≥в та ≥нших категор≥й громад¤н, ¤к≥ потребують соц≥ального захисту; Ч про трудову дисципл≥ну ≥ матер≥альну в≥дпов≥дальн≥сть прац≥вник≥в; Ч про виплату прац≥вникам допомоги з державного соц≥≠ального страхуванн¤. —вою д≥¤льн≥сть ƒержавна ≥нспекц≥¤ зд≥йснюЇ у взаЇмод≥њ з органами державного управл≥нн¤ охороною прац≥, органа≠ми державноњ податковоњ служби, правоохоронними органа≠ми, м≥сцевими органами державноњ виконавчоњ влади й орга≠нами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, профсп≥лковими об'Їд≠нанн¤ми, представниками стор≥н, ¤к≥ п≥дписали галузев≥, рег≥о≠нальн≥ угоди та колективн≥ договори. ¬≥дпов≥дно до покладених на нењ завдань ƒержавна ≥нспек≠ц≥¤ виконуЇ, зокрема, так≥ функц≥њ: а) контролюЇ додержанн¤ законодавства про працю на п≥дприЇмствах, вимагаЇ усуненн¤ ви¤влених порушень; б) вносить на розгл¤д власника (кер≥вника) п≥дприЇм≠ства або уповноваженого ним органу, орган≥в державноњ ви≠конавчоњ влади пропозиц≥њ, спр¤мован≥ на усуненн¤ ≥ попе≠редженн¤ порушень законодавства про працю, а у раз≥ необ≠х≥дност≥ доводить њх до в≥дома орган≥в прокуратури; в) складаЇ у випадках, передбачених законодавством, про≠токоли про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ вимог законо≠давства про працю, а також розгл¤даЇ справи про адм≥н≥стра≠тивн≥ правопорушенн¤ ≥ накладаЇ адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤ зг≥дно ≥з законодавством; г) спри¤Ї орган≥зац≥њ правового навчанн¤ власник≥в (ке≠р≥вник≥в) п≥дприЇмств або уповноважених ними орган≥в та проведенню роз'¤снювальноњ роботи щодо законодавства про працю; д) веде прийом громад¤н, розгл¤даЇ листи, за¤ви, скарги громад¤н, п≥дприЇмств з питань додержанн¤ законодавства про працю. ѕри цьому посадов≥ особи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ не виступають ¤к посередники чи арб≥три п≥д час розгл¤ду ≥ндив≥дуальних трудових спор≥в, збер≥гають конф≥денц≥йн≥сть джерела ≥нформац≥њ (скарги) про порушенн¤ законодавства про працю. ƒержавна ≥нспекц≥¤ маЇ право залучати до перев≥рок п≥дприЇмств громадських ≥нспектор≥в прац≥, ¤к≥ д≥ють на ос≠нов≥ ѕоложенн¤, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни в≥д 20 березн¤ 1998 p. є43 (Ћюдина ≥ прац¤: ≤нформац≥йний бюлетень ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни. -- 1998. Ч є5). ѕосадов≥ особи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ мають право: а) безперешкодно в≥дв≥дувати п≥дприЇмства з метою кон≠тролю за додержанн¤м законодавства про працю; б) знайомитис¤ з документами й одержувати в≥д м≥н≥с≠терств, ≥нших центральних ≥ м≥сцевих орган≥в державноњ ви≠конавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дпри≠Їмств коп≥њ наказ≥в, розпор¤джень, протокол≥в, дан≥ обл≥ку ≥ зв≥тност≥ та ≥нформац≥ю з питань додержанн¤ законодавства про працю, ≥нш≥ документи ≥ в≥домост≥, необх≥дн≥ дл¤ вико≠нанн¤ ≥нспекц≥Їю своњх завдань; в) у раз≥ ви¤вленн¤ порушень законодавства про працю давати власнику (кер≥внику) п≥дприЇмства або уповноваже≠ному ним органу приписи про њх усуненн¤. ѕриписи посадо≠вих ос≥б ≥нспекц≥њ п≥дл¤гають обов'¤зковому виконанню з пов≥домленн¤м у м≥с¤чний терм≥н про вжит≥ заходи; г) ставити перед власниками (кер≥вниками) п≥дприЇмств або уповноваженими органами питанн¤ про накладенн¤ ст¤г≠ненн¤ на посадових ос≥б, винних у порушенн≥ законодавства про працю та зайн¤т≥сть населенн¤. –азом з тим ус≥ посадов≥ особи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ зобо≠в'¤зан≥: забезпечувати ¤к≥сне проведенн¤ перев≥рок додер≠жанн¤ законодавства про працю, об'Їктивн≥сть њх результат≥в; надавати допомогу п≥дприЇмствам у вир≥шенн≥ питань, по≠в'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про працю, орган≥≠зац≥Їю правового навчанн¤ прац≥вник≥в; збер≥гати державну, службову ≥ комерц≥йну таЇмницю, отриману п≥д час зд≥йсненн¤ своњх посадових повноважень, не пов≥домл¤ти п≥дприЇмствам в≥домостей про ос≥б, ¤к≥ звернулис¤ до них ≥з за¤вою, скар≠гою, ¤кщо цього вимагаЇ за¤вник; проводити роботу з роз'¤с≠ненн¤ та пропаганди законодавства про працю, анал≥зувати його застосуванн¤. ƒ≥њ прац≥вник≥в ƒержавноњ ≥нспекц≥њ можуть бути оскар≠жен≥ до вищоњ посадовоњ службовоњ особи або до вищого органу ƒержавноњ ≥нспекц≥њ та до суду в пор¤дку, встановле≠ному законодавством. ƒержавна ≥нспекц≥¤ прац≥ накладаЇ штрафи в пор¤дку, передбаченому ≤нструкц≥Їю про пор¤док накладенн¤ штраф≥в ƒержавною ≥нспекц≥Їю прац≥ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥аль≠ноњ пол≥тики ”крањни, затвердженою наказом ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни ≥ ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ”крањни в≥д 13 лютого 1998 p. є23/35 (Ћюдина ≥ прац¤: ≤нформац≥йний бюлетень ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни. - 1998. Ч є5). «г≥дно з≥ ст. 230-1 пјѕ ”крањни органи ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни розгл¤дають справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, пов'¤зан≥ з невиконан≠н¤м законних вимог посадових ос≥б ƒержавноњ ≥нспекц≥њ прац≥ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни (ст. 188-6 пјѕ). ¬≥д ≥мен≥ орган≥в ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥ти≠ки ”крањни розгл¤дати справи про адм≥н≥стративн≥ правопо≠рушенн¤ ≥ накладати адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤ мають право: Ч головний державний ≥нспектор прац≥ Ч заступник м≥≠н≥стра прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни, його заступники; головн≥ державн≥ ≥нспектори прац≥ територ≥альних держав≠них ≥нспекц≥й прац≥, њх заступники; державн≥ ≥нспектори прац≥ √оловноњ державноњ ≥нспекц≥њ прац≥ Ч штраф до 9 неоподат≠ковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н;
Ќазва: ƒержавний нагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м трудового законодавства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (4888 прочитано) |