“рудове право ”крањни > ѕравовий статус орган≥зац≥й п≥дприЇмц≥в у соц≥ально-трудов≥й сфер≥
Ќин≥ через в≥дсутн≥сть «акону ”крањни "ѕро орган≥зац≥њ роботодавц≥в", невизначен≥сть чинним «пѕ статуту цих орга≠н≥зац≥й ¤к суб'Їкт≥в трудового права повноваженн¤ орган≥зац≥й роботодавц≥в та њхн≥х об'Їднань у соц≥ально-трудов≥й сфе≠р≥ визначаютьс¤ окремими нормативно-правовими актами. ќрган≥зац≥њ роботодавц≥в та њхн≥ об'Їднанн¤ в пор¤дку, передбаченому законодавством ”крањни та статутами, мають право представл¤ти ≥ захищати своњ права й законн≥ ≥нтере≠си, а також права й законн≥ ≥нтереси своњх член≥в у в≥дноси≠нах з профсп≥лками, њхн≥ми об'Їднанн¤ми та ≥ншими орган≥≠зац≥¤ми найманих прац≥вник≥в, органами державноњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з питань регулюванн¤ соц≥аль≠но-трудових та економ≥чних в≥дносин. ќрган≥зац≥њ роботодавц≥в та њхн≥ об'Їднанн¤ беруть участь у соц≥альному партнерств≥ з метою удосконаленн¤ соц≥аль≠но-трудових в≥дносин, дос¤гненн¤ взаЇморозум≥нн¤, ком≠пром≥с≥в м≥ж сторонами соц≥ального партнерства, запоб≥ган≠н¤ виникненню та розв'¤занню колективних трудових спор≥в (конфл≥кт≥в). ѕредставники об'Їднань роботодавц≥в вход¤ть до складу Ќац≥ональноњ ради соц≥ального партнерства. «г≥дно з п. 1 ѕоложенн¤ про Ќац≥ональну раду соц≥ального партнер≠ства, затвердженого ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 27 кв≥тн¤ 1993 p. є151/93, Ќац≥ональна рада соц≥ального партнерства (дал≥ Ч Ќац≥ональна рада) Ї пост≥йно д≥ючим консультативно-дорадчим органом при ѕрезидентов≥ ”крањни, ¤кий створюЇтьс¤ з представник≥в аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, об'Їднань п≥дприЇмц≥в та профес≥йних сп≥лок (дал≥ Ч сто≠рони) дл¤ узгодженн¤ вир≥шенн¤ питань, що виникають у соц≥ально-трудов≥й сфер≥. ƒо Ќац≥ональноњ ради вход¤ть по 22 особи в≥д профсп≥лок, об'Їднань роботодавц≥в ≥ представ≠ник≥в ур¤ду. ќсновними завданн¤ми Ќац≥ональноњ ради Ї: Ч узгодженн¤ шл¤хом тристоронн≥х консультац≥й по≠зиц≥й стор≥н у соц≥ально-трудов≥й сфер≥ з метою забезпечен≠н¤ поЇднанн¤ ≥нтерес≥в держави, власник≥в та прац≥вник≥в п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й, а також пошук компром≥с≥в м≥ж соц≥альними партнерами дл¤ запоб≥ганн¤ конфл≥ктам; Ч участь у п≥дготовц≥ висновк≥в щодо проект≥в закон≥в, ≥нших акт≥в законодавства в галуз≥ соц≥ально-трудових в≥дно≠син та пропозиц≥й з питань удосконаленн¤ трудового зако≠нодавства з урахуванн¤м норм м≥жнародного права; Ч виробленн¤ пропозиц≥й щодо √енеральноњ угоди та галузевих тарифних угод, орган≥зац≥¤ ≥ проведенн¤ консуль≠тац≥й про њх укладанн≥; анал≥з виконанн¤ √енеральноњ угоди, розробка в≥дпов≥дних рекомендац≥й щодо усуненн¤ розб≥жностей м≥ж сторонами, що виникають з питань њњ виконанн¤, в раз≥ зверненн¤ до Ќац≥ональноњ ради; Ч узгодженн¤ позиц≥й стор≥н щодо ратиф≥кац≥њ ≥ денон≠сац≥њ конвенц≥й ћ≥жнародноњ ќрган≥зац≥њ ѕрац≥ (ћќѕ); - пов≥домленн¤ громадськост≥ через засоби масовоњ ≥нформац≥њ про результати домовленостей стор≥н у соц≥аль≠но-трудов≥й сфер≥. Ќац≥ональну раду очолюють три сп≥вголови, ¤к≥ призна≠чаютьс¤ ѕрезидентом ”крањни за пропозиц≥Їю аб≥нету ћ≥≠н≥стр≥в ”крањни, об'Їднань п≥дприЇмц≥в та профес≥йних сп≥лок. ќрган≥зац≥њ роботодавц≥в та њхн≥ об'Їднанн¤ беруть участь у веденн≥ колективних переговор≥в ≥ укладенн≥ колективних угод, зд≥йсненн≥ контролю за виконанн¤м колективних угод в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро колективн≥ договори ≥ угоди". ¬они беруть участь у формуванн≥ та проведенн≥ держав≠ноњ пол≥тики зайн¤тост≥ населенн¤, њхн≥ представники на пари≠тетних засадах з представниками профес≥йних сп≥лок, њхн≥х об'Їднань та ≥нших орган≥зац≥й найманих прац≥вник≥в, дер≠жавних орган≥в та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ беруть участь у створенн≥ та д≥¤льност≥ координац≥йних ком≥тет≥в спри¤нн¤ зайн¤тост≥. ќрган≥зац≥њ роботодавц≥в та њхн≥ об'Їднанн¤ мають право на паритетних засадах брати участь в управл≥нн≥ фондами соц≥ального страхуванн¤. «аконом ”крањни "ѕро загально≠обов'¤зкове державне соц≥альне страхуванн¤ в≥д нещасного випадку на виробництв≥ та профес≥йного захворюванн¤, ¤к≥ спричин¤ють втрату працездатност≥" передбачена структура, функц≥њ ‘онду соц≥ального страхуванн¤ в≥д нещасних ви≠падк≥в на виробництв≥ та профес≥йних захворювань. ‘онд соц≥ального страхуванн¤ Ч некомерц≥йна самовр¤дна орган≥≠зац≥¤, що д≥Ї на п≥дстав≥ статуту, ¤кий затверджуЇтьс¤ њњ прав≠л≥нн¤м. ”правл¤тимуть ‘ондом правл≥нн¤ ≥ його виконавча дирекц≥¤. ƒо складу правл≥нн¤ включаютьс¤ представники держави, застрахованих прац≥вник≥в ≥ роботодавц≥в Ч по 15 ос≥б в≥д трьох представницьких стор≥н. ѕредставник≥в дер≠жави призначаЇ аб≥нет ћ≥н≥стр≥в, а представники прац≥в≠ник≥в ≥ роботодавц≥в делегуютьс¤ чи обираютьс¤ об'Їднан≠н¤ми профсп≥лок та роботодавц≥в, ¤к≥ мають статус все≠украњнських. ѕостановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д ≥/ с≥чн¤ 2000 p. є74 "ѕро питанн¤ загальнообов'¤зкового державного соц≥ального страхуванн¤ в≥д нещасного випадку на виробництв≥ та профес≥йного захворюванн¤, ¤к≥ спричи≠нили втрату працездатност≥" рекомендовано об'Їднанн¤м профсп≥лок та роботодавц≥в, ¤к≥ мають статус всеукрањнських, пов≥домити у м≥с¤чний терм≥н ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥аль≠ноњ пол≥тики про персональний склад своњх представник≥в, що включаютьс¤ до складу правл≥нн¤ ≥ нагл¤довоњ ради ‘онду. ќрган≥зац≥њ роботодавц≥в та њхн≥ об'Їднанн¤ можуть ви≠ступати стороною колективного трудового спору (конфл≥к≠ту) в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро пор¤док вир≥шенн¤ колективних трудових спор≥в (конфл≥кт≥в)". –азом з закр≥пленн¤м прав необх≥дно передбачити й обо≠в'¤зки орган≥зац≥й роботодавц≥в та њхн≥х об'Їднань. ¬идаЇтьс¤, що перел≥к њх у проект≥ «акону "ѕро орган≥зац≥њ робото≠давц≥в" Ї обмеженим. ќрган≥зац≥њ промисловц≥в ≥ п≥дприЇмц≥в створювалис¤ перш за все дл¤ вир≥шенн¤ своњх корпоративних завдань, захисту власних ≥нтерес≥в та ≥нтерес≥в њхн≥х член≥в. « часом вони намагаютьс¤ брати активну участь у сусп≥льних пере≠творенн¤х, спри¤ти консол≥дац≥њ ≥нтерес≥в у сусп≥льств≥, впли≠вати на формуванн¤ державноњ пол≥тики ≥ починають об'Їд≠нувати своњ зусилл¤ дл¤ участ≥ у вир≥шенн≥ соц≥ально-еко≠ном≥чних питань. 5 листопада 1998 року за р≥шенн¤м ”становчого з'њзду об'Їднань роботодавц≥в ”крањни була створена онфедера≠ц≥¤ роботодавц≥в ”крањни. «г≥дно з≥ —татутом онфедерац≥њ основною метою њњ д≥¤льност≥ Ї консол≥дац≥¤ д≥й член≥в он≠федерац≥њ дл¤ посиленн¤ впливу роботодавц≥в на процеси формуванн¤ й реал≥зац≥њ соц≥ально-економ≥чноњ пол≥тики ”крањни, представництва њхн≥х ≥нтерес≥в в економ≥чн≥й, соц≥аль≠но-трудов≥й та ≥нших сферах, захист законних прав та ≥нте≠рес≥в роботодавц≥в. ƒо складу онфедерац≥њ входить 6 все≠украњнських та 3 галузев≥ об'Їднанн¤ роботодавц≥в: ”крањн≠ський союз промисловц≥в та п≥дприЇмц≥в; —п≥лка орендар≥в ≥ п≥дприЇмц≥в ”крањни; ”крањнська аграрна конфедерац≥¤; —п≥лка малих, середн≥х ≥ приватизованих п≥дприЇмств ”крањ≠ни; јсоц≥ац≥¤ роботодавц≥в торг≥вл≥ й комерц≥йноњ сфери економ≥ки ”крањни; —п≥лка юрист≥в ”крањни; ”крањнська асо≠ц≥ац≥¤ п≥дприЇмств чорноњ металург≥њ; ќб'Їднанн¤ п≥дпри≠Їмств х≥м≥чноњ промисловост≥ ”крањни "—оюз х≥м≥к≥в ”крањ≠ни"; ”крањнська корпорац≥¤ "ѕорцел¤на". онфедерац≥¤ в≥д≠крита дл¤ участ≥ та сп≥впрац≥ ус≥х громадських об'Їднань п≥дприЇмц≥в. онфедерац≥¤ роботодавц≥в ”крањни разом з аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни п≥дписала √енеральну угоду на 1999Ч2000 роки в≥д сторони власник≥в. ќтже, сферу д≥њ чинноњ √енеральноњ угоди значно поширено пор≥вн¤но з √е≠неральною угодою на 1997Ч1998 роки, у ¤к≥й було представ≠лено лише 2 об'Їднанн¤. « метою вдосконаленн¤ соц≥ального партнерства сторо≠ни домовились запроваджувати трипартизм у практику укладенн¤ колективних угод, в першу чергу на нац≥онально≠му р≥вн≥ (п. 4.2). ÷е важливе положенн¤, оск≥льки в проект≥ «акону "ѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до «акону ”крањни "ѕро колективн≥ договори ≥ угоди" ур¤д вилучив органи виконавчоњ влади на нац≥ональному, територ≥альному ≥ галу≠зевому р≥вн¤х ¤к самост≥йн≥ суб'Їкти угод. ѕрофсп≥лки й об'Їднанн¤ роботодавц≥в напол¤гають на проведенн≥ колек≠тивних переговор≥в, укладанн≥ колективних угод на тристо≠ронн≥й основ≥. ÷е в≥дпов≥даЇ онвенц≥њ ћќѕ є144 про три≠сторонн≥ консультац≥њ дл¤ спри¤нн¤ застосуванню м≥жнарод≠них трудових норм 1976 р. (рат. 17 грудн¤ 1993 p.) ≥ принци≠пу трипартизму. —ьогодн≥ участь аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в укладенн≥ √енеральноњ угоди ¤к окремоњ сторони обумов≠лена, по-перше, його функц≥¤ми ¤к вищого органу в систем≥ орган≥в виконавчоњ влади. «окрема, аб≥нет ћ≥н≥стр≥в в≥дпо≠в≥дно до онституц≥њ ”крањни вживаЇ заход≥в щодо забезпе≠ченн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина (в тому числ≥ соц≥ально-економ≥чних прав ≥ свобод); забезпечуЇ проведен≠н¤ ф≥нансовоњ, ц≥новоњ, ≥нвестиц≥йноњ та податковоњ пол≥тики; пол≥тики у сферах прац≥ й зайн¤тост≥ населенн¤, соц≥ально≠го захисту, осв≥ти, науки ≥ культури, охорони природи, еко≠лог≥чноњ безпеки ≥ природокористуванн¤; забезпечуЇ р≥вн≥ умови розвитку вс≥х форм власност≥; зд≥йснюЇ управл≥нн¤ об'Їктами державноњ власност≥ та виконуЇ ≥нш≥ функц≥њ, ви≠значен≥ онституц≥Їю та законами ”крањни, актами ѕрези≠дента ”крањни. ѕо-друге, на нац≥ональному р≥вн≥ держава в особ≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в залишаЇтьс¤ найб≥льшим представ≠ником роботодавц≥в. √отуючи √енеральну угоду, роботодавц≥ напол¤гали на тому, щоб першим розд≥лом був включений розд≥л щодо спри≠¤нн¤ розвитку нац≥онального виробництва. √енеральна угода на 1999Ч2000 роки стала першою угодою, до ¤коњ внесено розд≥л ≤ "—при¤нн¤ розвитку виробництва, забезпеченн¤ продуктивноњ зайн¤тост≥", у ¤кому м≥ст¤тьс¤ зобов'¤занн¤ ур¤ду щодо гарантуванн¤ спри¤тливих умов дл¤ п≥дприЇм≠ницькоњ д≥¤льност≥. —торони домовились про внесенн¤ про≠позиц≥й щодо прийн¤тт¤ регул¤тивного та податкового зако≠нодавства за участю об'Їднань роботодавц≥в; сум≥сну роботу над таким важливим актом ¤к ѕодатковий кодекс ”крањни, маючи на мет≥ зниженн¤ податкового навантаженн¤ на това≠ровиробник≥в, формуванн¤ регул¤тивно-податковоњ пол≥ти≠ки, ¤ка б забезпечувала стаб≥л≥зац≥ю та розвиток виробницт≠ва; у межах компетенц≥њ соц≥альних партнер≥в вживати за≠ход≥в до прийн¤тт¤ ¬ерховною –адою ”крањни нормативно-правових акт≥в, спр¤мованих на зменшенн¤ ставки реф≥нан≠суванн¤ Ќац≥ональним банком ”крањни; спри¤ти прийн¤ттю «акону ”крањни "ѕро державну п≥дтримку малого п≥дприЇм≠ництва"; розробленн¤ законопроект≥в про внесенн¤ зм≥н до «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥"; прийн¤тт¤ ѕрограми структурноњ перебудови економ≥ки ”крањни; ви≠вченн¤ проблеми насл≥дк≥в реструктуризац≥њ п≥дприЇмств ≥ доц≥льност≥ розробки в≥дпов≥дного законопроекту та ≥н. ¬ цьому план≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ п≥дприЇмц≥в мають бра≠ти активну участь у в≥дновленн≥ пол≥тики п≥дтримки п≥дпри≠Їмництва в ”крањн≥.
Ќазва: ѕравовий статус орган≥зац≥й п≥дприЇмц≥в у соц≥ально-трудов≥й сфер≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (1886 прочитано) |