омп'ютерн≥ науки > ≤нформац≥йн≥ технолог≥њ
Х виконанн¤ стандартних процедур опрацюванн¤. ≤снуюч≥ стандарти визначають
типов≥ процедури опрацюванн¤ даних ≥ регламентують њхнЇ дотриманн¤ орган≥зац≥¤ми
ус≥х вид≥в;
Х виконанн¤ основного обс¤гу роб≥т в автоматичному режим≥ з м≥н≥мальною участю
людини;
Х використанн¤ детал≥зованих даних. «аписи про д≥¤льн≥сть ф≥рми мають докладний
характер, що допускаЇ проведенн¤ рев≥з≥й. ” процес≥ рев≥з≥њ д≥¤льн≥сть ф≥рми
перев≥р¤Їтьс¤ хронолог≥чно в≥д початку пер≥оду до його к≥нц¤ ≥ в≥д к≥нц¤ до
початку;
Х акцент на хронолог≥ю под≥й;
Х вимога м≥н≥мальноњ допомоги у вир≥шенн≥ проблем з боку спец≥ал≥ст≥в ≥нших
р≥вн≥в.
Ѕагато даних на р≥вн≥ операц≥йноњ д≥¤льност≥ необх≥дно збер≥гати дл¤ наступного
використанн¤ або на цьому ж р≥вн≥, або на ≥ншому. ƒл¤ њхнього збереженн¤ створюютьс¤
бази даних.
—тосовно створенн¤ зв≥т≥в (документ≥в) сл≥д зазначити, що у ≥нформац≥йн≥й
технолог≥њ опрацюванн¤ даних необх≥дно створювати документи дл¤ кер≥вництва
≥ прац≥вник≥в ф≥рми, а також дл¤ зовн≥шн≥х партнер≥в. ѕри цьому документи можуть
створюватис¤ ¤к за вимогою у зв'¤зку з проведеною ф≥рмою операц≥Їю, так ≥ пер≥одично
наприк≥нц≥ кожного м≥с¤ц¤, кварталу або року.
2.2 ≤нформац≥йна технолог≥¤ керуванн¤
ћетою ≥нформац≥йноњ технолог≥њ керуванн¤ Ї задоволенн¤ ≥нформац≥йних потреб
ус≥х без вин¤тку сп≥вроб≥тник≥в ф≥рми, що мають справу з прийн¤тт¤м р≥шень.
¬она може бути корисна на будь-¤кому р≥вн≥ керуванн¤.
÷¤ технолог≥¤ ор≥Їнтована на роботу в середовищ≥ ≥нформац≥йноњ системи керуванн¤
≥ використовуЇтьс¤ при б≥льш поган≥й структурованост≥ розв'¤зуваних задач, ¤кщо
њх пор≥внювати з задачами, ¤к≥ розв'¤зуютьс¤ за допомогою ≥нформац≥йноњ технолог≥њ
опрацюванн¤ даних.
≤нформац≥йна технолог≥¤ керуванн¤ ≥деально п≥дход¤ть дл¤ задоволенн¤ под≥бних
≥нформац≥йних потреб прац≥вник≥в р≥зноман≥тних функц≥ональних п≥дсистем (п≥дрозд≥л≥в)
або р≥вн≥в керуванн¤ ф≥рмою. ≤нформац≥¤, що поставл¤Їтьс¤ нею, м≥стить в≥домост≥
про минуле, д≥йсне ≥ ймов≥рне майбутнЇ ф≥рми. ÷¤ ≥нформац≥¤ маЇ вигл¤д регул¤рних
або спец≥альних управл≥нських зв≥т≥в.
ƒл¤ прийн¤тт¤ р≥шень на р≥вн≥ управл≥нського контролю ≥нформац≥¤ повинна
бути подана в агрегованому вигл¤д≥, так, щоб прогл¤далис¤ тенденц≥њ зм≥ни даних,
причини в≥дхилень, що виникли, ≥ можлив≥ вар≥анти вир≥шенн¤ проблеми. Ќа цьому
етап≥ розвТ¤зуютьс¤ так≥ задач≥ опрацюванн¤ даних:
Х оц≥нка планованого стану об'Їкта керуванн¤;
Х оц≥нка в≥дхилень в≥д планованого стану;
Х ви¤вленн¤ причин в≥дхилень;
Х анал≥з можливих р≥шень ≥ д≥й.
≤нформац≥йна технолог≥¤ керуванн¤ спр¤мована на створенн¤ р≥зноман≥тних вид≥в
зв≥т≥в. –егул¤рн≥ зв≥ти створюютьс¤ в≥дпов≥дно до встановленого граф≥ка, що
визначаЇ час њхнього створенн¤, наприклад м≥с¤чний анал≥з продаж≥в компан≥њ.
—пец≥альн≥ зв≥ти створюютьс¤ за вимогою кер≥вник≥в, або коли в компан≥њ в≥дбулос¤
щось незаплановане. ≤ т≥, ≥ ≥нш≥ види зв≥т≥в можуть мати форму п≥дсумкових,
пор≥вн¤льних ≥ надзвичайних зв≥т≥в.
” п≥дсумкових зв≥тах дан≥ об'Їднан≥ в окрем≥ групи, в≥дсортован≥ ≥ подан≥
у вигл¤д≥ пром≥жних ≥ остаточних результат≥в по окремих пол¤х.
ѕор≥вн¤льн≥ зв≥ти м≥ст¤ть дан≥, отриман≥ з р≥зноман≥тних джерел або класиф≥кован≥
по р≥зноман≥тних ознаках ≥ використовуютьс¤ дл¤ пор≥вн¤нн¤.
Ќадзвичайн≥ зв≥ти м≥ст¤ть дан≥ вин¤ткового (надзвичайного) характеру.
¬икористанн¤ зв≥т≥в дл¤ п≥дтримки керуванн¤ Ї особливо ефективним при реал≥зац≥њ
так званого керуванн¤ по в≥дхиленн¤х. еруванн¤ по в≥дхиленн¤х припускаЇ, що
головним зм≥стом одержуваних спец≥ал≥стом даних повинн≥ бути в≥дхиленн¤ стану
господарськоњ д≥¤льност≥ ф≥рми в≥д де¤ких встановлених стандарт≥в (наприклад,
в≥д њњ запланованого стану). ѕри використанн≥ на ф≥рм≥ принцип≥в керуванн¤ по
в≥дхиленн¤х до зв≥т≥в, ¤к≥ створюютьс¤, висуваютьс¤ так≥ вимоги:
Х зв≥т необх≥дно створювати т≥льки тод≥, коли в≥дхиленн¤ в≥дбулос¤;
Х в≥домост≥ у зв≥т≥ повинн≥ бути в≥дсортован≥ за значенн¤м критичного дл¤
даного в≥дхиленн¤ показника;
Х ус≥ в≥дхиленн¤ бажано показати разом, щоб спец≥ал≥ст м≥г уловити ≥снуючий
м≥ж ними зв'¤зок;
Х у зв≥т≥ необх≥дно показати, к≥льк≥сне в≥дхиленн¤ в≥д норми.
¬х≥дна ≥нформац≥¤ надходить ≥з систем операц≥йного р≥вн¤. ¬их≥дна ≥нформац≥¤
формуЇтьс¤ у вигл¤д≥ управл≥нських зв≥т≥в у зручному дл¤ ухваленн¤ р≥шенн¤ вигл¤д≥.
«м≥ст бази даних за допомогою в≥дпов≥дного програмного забезпеченн¤ перетворюЇтьс¤
в пер≥одичн≥ ≥ спец≥альн≥ зв≥ти, що надход¤ть до спец≥ал≥ст≥в, ¤к≥ беруть участь
у прийн¤тт≥ р≥шень в орган≥зац≥њ. Ѕаза даних, що використовуЇтьс¤ дл¤ одержанн¤
зазначеноњ ≥нформац≥њ, повинна складатис¤ з двох компонент≥в:
1) даних, що накопичуютьс¤ на основ≥ оц≥нки операц≥й, проведених ф≥рмою;
2) план≥в, стандарт≥в, бюджет≥в та ≥нших нормативних документ≥в, що визначають
планований стан об'Їкта керуванн¤ (п≥дрозд≥ли ф≥рми).
2.3 ≤нформац≥йна технолог≥¤ п≥дтримки прийн¤тт¤ р≥шень
≈фективн≥сть ≥ гнучк≥сть ≥нформац≥йноњ технолог≥њ багато в чому залежать
в≥д характеристик ≥нтерфейсу системи п≥дтримки прийн¤тт¤ р≥шень. ≤нтерфейс визначають:
мова користувача; мова пов≥домлень комп'ютера, що орган≥зуЇ д≥алог на екран≥
диспле¤; знанн¤ користувача.
ћова користувача - це т≥ д≥њ, ¤к≥ користувач робить по в≥дношенню до системи
шл¤хом використанн¤ можливостей клав≥атури; електронних ол≥вц≥в, що пишуть на
екран≥; джойстика; "миш≥"; голосових команд, тощо. Ќайб≥льш простою формою мови
користувача Ї створенн¤ форм вх≥дних ≥ вих≥дних документ≥в. ќтримавши вх≥дну
форму (документ), користувач заповнюЇ його необх≥дними даними ≥ вводить у комп'ютер.
—истема п≥дтримки прийн¤тт¤ р≥шень робить необх≥дний анал≥з ≥ видаЇ результати
у вигл¤д≥ вих≥дного документа заданоњ форми.
ћова пов≥домлень - це те, що користувач бачить на екран≥ диспле¤ (символи,
граф≥ка, кол≥р), дан≥, надрукован≥ принтером, звуков≥ вих≥дн≥ сигнали ≥ т.п.
¬ажливим показником ефективност≥ ≥нтерфейсу, ¤кий використовуЇтьс¤, Ї обрана
форма д≥алогу м≥ж користувачем ≥ системою. ¬ даний час найб≥льш поширеним Ї
так≥ форми д≥алогу: режим Узапитанн¤-в≥дпов≥дьФ, командний режим, режим меню,
режим заповненн¤ пропуск≥в у виразах, запропонованих комп'ютером. ожна форма
в залежност≥ в≥д типу задач≥, ≥ндив≥дульност≥ користувача ≥ р≥шенн¤, ¤ке приймаЇтьс¤,
може мати своњ переваги ≥ недол≥ки. ƒовгий час Їдиною реал≥зац≥Їю мови пов≥домлень
був надрукований або виведений на екран диспле¤ зв≥т або пов≥домленн¤. “епер
з'¤вилас¤ нова можлив≥сть представленн¤ вих≥дних даних - машинна граф≥ка. ¬она
даЇ можлив≥сть створювати на екран≥ ≥ папер≥ кольоров≥ граф≥чн≥ зображенн¤ в
тривим≥рному вигл¤д≥. ¬икористанн¤ машинноњ граф≥ки, ¤ка значно п≥двищуЇ наочн≥сть
≥ интерпретован≥сть вих≥дних даних, стаЇ усе б≥льш попул¤рним в ≥нформац≥йн≥й
технолог≥њ п≥дтримки прийн¤тт¤ р≥шень.
«нанн¤ користувача - це те, що користувач повинен знати, працюючи з системою.
ƒо них в≥днос¤тьс¤ не т≥льки план д≥й, що знаходитьс¤ в голов≥ у користувача,
але ≥ п≥дручники, ≥нструкц≥њ, дов≥дков≥ дан≥, ¤к≥ видаЇ комп'ютер.
”досконаленн¤ ≥нтерфейсу системи п≥дтримки прийн¤тт¤ р≥шень визначаЇтьс¤
усп≥хами у розвитку кожного з трьох зазначених вище компонент≥в.
≤нтерфейс повинен мати так≥ можливост≥:
Х ман≥пулювати р≥зноман≥тними формами д≥алогу, зм≥нюючи њх у процес≥ ухваленн¤
р≥шенн¤ за вибором користувача;
Х передавати дан≥ до системи р≥зноман≥тними засобами;
Х одержувати дан≥ в≥д р≥зноман≥тних пристроњв системи в р≥зних форматах;
Х гнучко п≥дтримувати (надавати допомогу за вимогою, п≥дказувати) знанн¤
користувача.
2.4 ≤нформац≥йна технолог≥¤ експертних систем
Ќазва: ≤нформац≥йн≥ технолог≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-13 (4006 прочитано) |