≤стор≥¤, теор≥¤ держави ≥ права > јнти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика в ”крањн≥
¬иб≥р конкретних шл¤х≥в анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики обумовлюютьс¤ впливом багатьох
фактор≥в, у тому числ≥: характером ≥нфл¤ц≥йних процес≥в; загальногосподарською
кон'юнктурою; особливост¤ми теоретичноњ бази економ≥чного розвитку крањни; пол≥тичними
аспектами, оск≥льки треба визначити об'Їкт (сектори економ≥ки, верстви населенн¤),
¤кий нестиме головний т¤гар ≥нфл¤ц≥йних витрат.
Ќезважаючи на багатофакторн≥сть ≥нфл¤ц≥њ, заведено, що напр¤ми њњ подоланн¤
мають бути адекватними фактором, що викликали цю ≥нфл¤ц≥ю. “ому анти≥нфл¤ц≥йна
пол≥тика здеб≥льшого охоплюЇ пол≥тику управл≥нн¤ факторами попиту ≥ пропозиц≥њ,
а також факторами, ¤к≥ регулюють живильне середовище ≥нфл¤ц≥њ - сферу грошового
об≥гу.
” м≥жнародн≥й практиц≥ з метою боротьби з ≥нфл¤ц≥Їю поширен≥ так≥ класичн≥
напр¤ми анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики:
дефл¤ц≥йна пол≥тика (регулюванн¤ попиту);
пол≥тика доход≥в (регулюванн¤ витрат);
адаптац≥йна пол≥тика.
—утн≥сть дефл¤ц≥йноњ пол≥тики пол¤гаЇ у вплив≥ на окрем≥ елементи платоспроможного
попиту з метою його обмеженн¤ та формуванн¤ нового сп≥вв≥дношенн¤ попиту ≥ пропозиц≥њ
¤к иа товари, так ≥ на грош≥. Ќа практиц≥ з метою регулюванн¤ попиту використовуютьс¤
заходи грошово-кредитноњ, бюджетноњ та структурно-≥нвестиц≥йноњ пол≥тики.
«аходи грошово-кредитноњ пол≥тики передус≥м спр¤мован≥ на обмеженн¤ та стаб≥л≥зац≥ю
грошового об≥гу. « ц≥Їю метою викостовуютьс¤ так≥ важел≥ впливу на грошову масу:
обл≥кова ставка; норма обов'¤зкових резерв≥в; операц≥њ на в≥дкритому ринку.
√оловним важелем впливу на величину грошовоњ маси Ї наданн¤ центральним банком
кредит≥в комерц≥йним банкам. ”становлюючи оф≥ц≥йну обл≥кову станку, центральний
банк фактично визначаЇ ц≥ну кредит≥в, ¤к≥ продаютьс¤ комерц≥йним банкам, що
значною м≥рою формуЇ варт≥сть грошей. “ак, при п≥двищенн≥ обл≥ковоњ ставки варт≥сть
кредит≥в комерц≥йних банк≥в зростаЇ, що обумовлюЇ пад≥нн¤ попиту на сам≥ кредити,
а через них ≥ на величину грошовоњ маси в об≥гу.
«м≥на норми обов'¤зкових резерв≥в, ¤к≥ комерц≥йн≥ банки повинн≥ тримати у
форм≥ гот≥вки в себе або на безпроцентних рахунках у центральному банку, маЇ
подв≥йний результат. ѕ≥двищенн¤ резервноњ норми, з одного боку, веде до пр¤мого
вилученн¤ певних кошт≥в з об≥гу, що обмежуЇ њх пропозиц≥ю, з ≥ншого - викликаЇ
подорожчанн¤ надаваних комерц≥йними банками кредит≥в ≥, ¤к насл≥док, спри¤Ї
зменшенню попиту на грош≥.
ѕроцентна ставка ≥ норма обов'¤зкових резерв≥в - це важел≥, ¤к≥ в основному
опосередковано регулюють к≥льк≥сть плат≥жних засоб≥в, що знаход¤тьс¤ в об≥гу.
Ќайд≥йов≥шим напр¤мом анти≥нфл¤ц≥йного регулюванн¤, що пр¤мо впливаЇ на грошову
масу, с проведенн¤ операц≥й з ц≥нними паперами на в≥дкритому ринку. “ак, центральний
банк, маючи нам≥р зменшити пропозиц≥ю грошей, продаЇ комерц≥йним банкам ц≥нн≥
папери, що веде до вилученн¤ з об≥гу в≥дпов≥дноњ частини грошовоњ маси. ÷ей
напр¤м грошово-кредитноњ пол≥тики хоча ≥ даЇ швидк≥ результати, але маЇ ≤ певн≥
перешкоди в ≥нтенсивному застосуванн≥. ” крањнах з перех≥дною економ≥кою до
них належать слабка розвинен≥сть вторинного ринку ц≥нних папер≥в ≥ недостатн≥сть
кошт≥в дл¤ проведенн¤ операц≥й в необх≥дних масштабах.
«аходи грошово-кредитноњ пол≥тики мають бути головними лише на початковому
етап≥ реформуванн¤ економ≥ки. ѕ≥сл¤ дос¤гненн¤ первинноњ стаб≥л≥зац≥њ грошовоњ
одиниц≥ необх≥дно перейти до другого етапу реал≥зац≥њ анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики
шл¤хом використанн¤ ф≥нансових (бюджетних) заход≥в. √рошово-кредитн≥ та ф≥нансов≥
елементи анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики мають р≥зн≥ об'Їкти впливу. якщо перш≥ мають
справу з кредитом та грошовим об≥гом, то друг≥ - з в≥дносинами, що складаютьс¤
у сфер≥ формуванн¤, перерозпод≥лу та використанн¤ ф≥нансових ресурс≥в. ѕроте
≥ грошово-кредитн≥, ≥ ф≥нансов≥ заходи в процес≥ боротьби з ≥нфл¤ц≥Їю т≥сно
пов'¤зан≥ та взаЇмод≥ють м≥ж собою.
‘≥нансовий механ≥зм анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики спр¤мований на забезпеченн¤
збалансованост≥ державних ф≥нанс≥в, та скороченн¤ бюджетного деф≥циту, що можна
дос¤гти за рахунок зб≥льшенн¤ доход≥в ≥ скороченн¤ державних видатк≥в. «б≥льш
надходжень до бюджету може бути зд≥йснено за рахунок п≥двищенн¤ податк≥в, що
дасть позитивний результат у короткотерм≥новому пер≥од≥. јле в подальшому пол≥тика
посиленн¤ податкового пресу приведе до приховуванн¤ прибутк≥в, п≥дриву стимул≥в
до прац≥ та ≥нвестуванн¤, викличе гальмуванн¤ економ≥чного розвитку ≥, ¤к насл≥док,
скороченн¤ надходжень до ƒержавного бюджету. “ому вважаЇтьс¤ б≥льш доц≥льним
розвивати податкову систему у напр¤м≥ зниженн¤ ставок оподаткуванн¤, що може
ста ти д≥йовим ≥нструментом анти≥нфл¤ц≥йпоњ пол≥тики. “ак, зниженн¤ ставок податку
на прибуток заохочуЇ до ≥нвестуванн¤ ≥ пожвавленн¤ виробництва, що у перспектив≥
приведе до зб≥льшенн¤ доход≥в ≥, в≥дпов≥дно, до зростанн¤ надходжень до бюджету
в≥д оподаткуванн¤.
«меншенн¤ податкових ставок викличе також зростанн¤ доход≥в населенн¤, ¤к≥
спр¤мовуютьс¤ на споживанн¤ та заощадженн¤. «б≥льшенн¤ споживанн¤ дасть новий
≥мпульс дл¤ виробництва, що у перспектив≥ обумовить розширенн¤ бази оподаткуванн¤.
ѕрир≥ст заощаджень, у свою чергу, п≥де ¤к па ф≥нансуванн¤ економ≥чного розвитку,
так ≥ на покритт¤ деф≥циту бюджету.
ќдним з напр¤м≥в зб≥льшенн¤ дох≥дноњ частини бюджету Ї залученн¤ не≥нфл¤ц≥йних
ресурс≥в ф≥нансуванн¤ бюджетного деф≥циту передус≥м шл¤хом розвитку ринку ц≥нних
папер≥в ≥ приватизац≥њ п≥дприЇмств. јле поповненн¤ державного бюджету за рахунок
неподаткових надходжень може бути несуттЇвим, ¤кщо в≥дсутн≥ значн≥ реальн≥ джерела
таких доход≥в.
ќднак розгл¤нут≥ анти≥нфл¤ц≥йн≥ резерви зб≥льшенн¤ надходжень до бюджету,
¤к правило, не дають швидкого результату розрахован≥ на перспективний пер≥од.
“ому основним напр¤мом скороченн¤ бюджетного деф≥циту Ї зменшенн¤ державних
видатк≥в, насамперед шл¤хом поступового обмеженн¤ ф≥нансуванн¤ тих вид≥в д≥¤льност≥
держави, ¤к≥ ц≥лком можна передати ринкв≥й систем≥. онкретними шл¤хами вир≥шенн¤
ц≥Їњ проблеми Ї зменшенн¤ обс¤г≥в бюджетних кап≥таловкладень, поступове скороченн¤
дотуванн¤ збиткових державних п≥дприЇмств, перегл¤д системи трансферт≥в
—короченн¤ бюджетних асигнувань - це складний процес, ≥ раптова в≥дмова в≥д
них може завдати економ≥ц≥ значних витрат. “ак, з позиц≥њ ринковоњ економ≥ки,
недоц≥льно п≥дтримувати д≥¤льн≥сть збиткових п≥дприЇмств за рахунок бюджету.
јле одночасне припиненн¤ њх дотуванн¤ безумовно викличе масов≥ банкрутства ≥
зростанн¤ безроб≥тт¤, що може призвести до зб≥льшенн¤ державних видатк≥в на
соц≥альне забезпеченн¤ додатковоњ к≥лькост≥ безроб≥тних, њх переквал≥ф≥кац≥ю,
працевлаштуванн¤ тощо. Ќамагаючись швидко приборкати ≥нфл¤ц≥ю без урахуванн¤
довгострокових насл≥дк≥в зменшенн¤ державних видатк≥в, ур¤д може отримати зворотний
ефект - зб≥льшенн¤ деф≥циту бюджету ≥ прискоренн¤ ≥нфл¤ц≥њ. “ому зд≥йсненн¤
зазначених заход≥в потребуЇ особливоњ обачност≥, попереднього оц≥нюванн¤ можливих
негативних насл≥дк≥в та њх своЇчасноњ компенсац≥њ.
ќбмеженн¤ грошовоњ маси та дос¤гненн¤ ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ Ї головними,
але не Їдиними напр¤мами приборканн¤ ≥нфл¤ц≥њ попиту. ¬≥домо, що к≥льк≥сть грошей
в об≥гу може бути великою або малою лише в≥дносно к≥лькост≥ товар≥в, тобто њх
величина залежить в≥д товарного забезпеченн¤ грошовоњ маси. Ђ≥дей зб≥льшенн¤
обс¤г≥в виробництва при незм≥нному абсолютному розм≥р≥ грошовоњ маси веде до
њњ в≥дносного зменшенн¤ ≥, в≥дпов≥дно, до спаду темп≥в ≥нфл¤ц≥њ.
ласичним напр¤мом анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики Ї також пол≥тика доход≥в, сутн≥сть
¤коњ пол¤гаЇ у пр¤мому обмеженн≥ зростанн¤ ц≥н ≥ зароб≥тноњ плати, а також використанн¤
економ≥чних стимул≥в або санкц≥й з метою утриманн¤ њх зростанн¤ в певних межах.
ѕол≥тика доход≥в справл¤Ї подв≥йний вплив на ≥нфл¤ц≥ю ќбмежуючи розм≥ри п≥двищенн¤
ц≥н ≥ зароб≥тноњ плати, пол≥тика доход≥в зменшуЇ зростанн¤ витрат на виробництво
товар≥в ц≥ни ¤ких включаютьс¤ так≥ величини. ÷е перешкоджаЇ саморозвитку ≥нфл¤ц≥йних
процес≥в ≥ стримуЇ њхню ≥нтенсивн≥сть. ¬одночас отриманн¤ зростанн¤ ц≥н на товари
≥ зароб≥тноњ плати визначаЇ динам≥ку доход≥в населенн¤, що спри¤Ї обмеженню
платоспроможного попиту. “ому пол≥тика доход≥в часто використовуЇтьс¤ в поЇднанн≥
з напр¤мами дефл¤ц≥йноњ пол≥тики.
Ќазва: јнти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-30 (3928 прочитано) |