≤стор≥¤, теор≥¤ держави ≥ права > јнти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика в ”крањн≥
јдм≥н≥стративне стримуванн¤ ц≥н ¤к ≥нструменту анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики може
застосовуватис¤ в умовах перех≥дного пер≥оду, але лише ¤к тимчасовий елемент
дл¤ подоланн¤ спекул¤тивних ≥ стих≥йних процес≥в. ” довгостроковому часовому
≥нтервал≥ такий напр¤м анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики неефективний, оск≥льки пр¤мий
державний контроль над ц≥нами блокуЇ ринковий механ≥зм, порушуЇ систему зв'¤зк≥в
м≥ж виробниками ≥ споживачами, стримуЇ процеси подоланн¤ диспропорц≥й, що в
к≥нцевому п≥дсумку створюЇ умови дл¤ подальшого зростанн¤ ц≥н. “ому в сучасних
умовах перевага в≥ддаЇтьс¤ б≥льш ефективним формам контролю: обмеженню р≥вн¤
ц≥н т≥льки в певних розм≥рах укладанню угод про ц≥нову пол≥тику з галуз¤ми;
встановленню темп≥в п≥двищенн¤ зароб≥тноњ плати при укладанн≥ колективних угод;
обмеженню зарплати за допомогою податк≥в. ќстанн≥й шл¤х передбачаЇ введенн¤
диференц≥йованих ставок податку на прибуток залежно в≥д темп≥в зростанн¤ ц≥н
на вироблену продукц≥ю ≥ зароб≥тноњ плати.
ƒл¤ проведенн¤ пол≥тики доход≥в держава може створювати спец≥альн≥ тимчасов≥
органи або використовувати традиц≥йн≥ структури, наприклад ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в
”крањни. ”важаЇтьс¤, що найб≥льшу результативн≥сть пол≥тика доход≥в приносить
тод≥, коли в регулюючих органах беруть участь представники трьох зац≥кавлених
стор≥н: держави, п≥дприЇмств ≥ профсп≥лок.
—еред заход≥в анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики певне м≥сце пос≥дають методи не ст≥льки
боротьби з ≤нфл¤ц≥Їю, ск≥льки пристосуванн¤ до нењ. ƒо них, зокрема, належить
адаптац≥йна пол≥тика, ¤ка реал≥зуЇтьс¤, в першу чергу, за рахунок ≥ндексац≥њ
доход≥в. —причинене ≤нфл¤ц≥Їю п≥двищенн¤ ц≥н неминуче веде до зниженн¤ доход≥в
населенн¤, особливо тих його верств, ¤к≥ не можуть захиститис¤ в≥д знец≥ненн¤
грошей. ” зв'¤зку з цим виникаЇ необх≥дн≥сть захисту ≥нтерес≥в населенн¤ через
повну або часткову ≥ндексац≥ю доход≥в шл¤хом п≥двищенн¤ зароб≥тноњ плати прац≥вник≥в
бюджетних установ, пенс≥й, грошових виплат ≥ вклад≥в населенн¤ з урахуванн¤м
зростанн¤ ц≥н. “ака ≥ндексац≥¤ може бути проведена ¤к одноразово - при окремому
п≥двищенн≥ регульованих ≥ ф≥ксованих ц≥н на споживч≥ товари ≥ послуги, так ≥
пер≥одично - при безперервному њх зростанн≥. ѕер≥одичн≥сть ≥ндексац≥њ грошових
доход≥в населенн¤ залежить в≥д ≥нфл¤ц≥йного порогу ¤кий у розвинених крањнах
визначаЇтьс¤ ур¤дом за погодженн¤м з профсп≥лками. “ака ≥ндексац≥¤ не усуваЇ
≥нфл¤ц≥ю а лише пом'¤кшуЇ њњ негативний вплив, але вона сама може перетворитис¤
у потужний ≥нфл¤ц≥йний фактор, ¤кщо зд≥йснюЇтьс¤ в умовах бюджетного деф≥циту,
¤кий ф≥нансуЇтьс¤ за рахунок грошовоњ ем≥с≥њ.
јдаптац≥йна пол≥тика спр¤мована також на гас≥нн¤ ≥нфл¤ц≥йних оч≥кувань, тобто
на подоланн¤ страху суб'Їкт≥в економ≥чноњ системи щодо безперервного подорожчанн¤
товар≥в ≥ знец≥ненн¤ заощаджень. —тикаючись ≥з пост≥йним зростанн¤м ц≥н ≥ намагаючись
хоча б зберегти св≥й життЇвий р≥вень, населенн¤ зменшуЇ своњ заощадженн¤ ≥ зб≥льшуЇ
поточний попит. ѕ≥двищенн¤ останнього викликаЇ чергове зростанн¤ ц≥н, ¤ке посилюЇ
адаптивн≥ ≥нфл¤ц≥йн≥ оч≥куванн¤. “аким чином утворюЇтьс¤ надзвичайно небезпечний
дл¤ економ≥ки самопродукуючий механ≥зм ≥нфл¤ц≥њ, ¤кий важко зупинити.
” таких умовах населенн¤ чекаЇ в≥д держави не ст≥льки компенсац≥њ знец≥нених
доход≥в, ск≥льки приборканн¤ самоњ ≥нфл¤ц≥њ. —в≥товий досв≥д доводить, що проблема
гас≥нн¤ адаптац≥йних оч≥кувань скор≥ше долаЇтьс¤ в умовах пост≥йного розвитку
≥ зм≥цненн¤ механ≥зму ринковоњ системи та дов≥ри населенн¤ крањни до ур¤ду,
¤кий веде непохитну боротьбу з ≥нфл¤ц≥Їю.
ќтже, проведенн¤ анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики залежить в≥д сп≥вв≥дношенн¤ багатьох
економ≥чних процес≥в ≥ ступен¤ њхньоњ активност≥. “ому найб≥льша ефективн≥сть
њњ застосуванн¤ може бути дос¤гнута лише за умов комплексного використанн¤ розгл¤нутих
шл¤х≥в боротьби з ≥нфл¤ц≥Їю.
2. јнал≥з особливостей ≥нфл¤ц≥њ в ”крањн≥ за 2005 р≥к.
«а прогнозами експерт≥в, 2005 р≥к мав ознаменуватис¤ р¤дом економ≥чних ризик≥в,
породжених передус≥м насл≥дками пол≥тичного протисто¤нн¤-2004 та ѕомаранчевою
революц≥Їю. —еред них, зокрема, називались ц≥нове збудженн¤ споживчого ринку,
ознаменоване значним зростанн¤м соц≥альних виплат, а також девальвац≥¤ нац≥ональноњ
грошовоњ одиниц≥.
якщо говорити за один з базових показник≥в, а саме за ≥ндекс споживчих ц≥н,
то р≥вень в≥дхиленн¤ фактичноњ ≥нфл¤ц≥њ-2005 в≥д нормативноњ становить лише
0,5 в≥дсотка. «а вс≥ма ≥ншими макропоказниками в≥дхиленн¤ Ї значно б≥льшим.
Ќатом≥сть спробуЇмо проанал≥зувати проф≥л≥ минулор≥чноњ ≥нфл¤ц≥њ, щоб мати њй
достойн≥ в≥дпов≥д≥ у поточному роц≥.
ѕ'¤тнадц¤ть особливостей
ѕор≥вн¤но ≥з прискоренн¤м ≥нфл¤ц≥њ у 2003 та 2004 рр. тор≥к в≥дбулос¤ њњ
певне упов≥льненн¤ (дез≥нфл¤ц≥¤). Ќатом≥сть р≥чна ≥нфл¤ц≥¤ була на 2 в≥дсотки
нижчою, н≥ж у 2004 роц≥. ѕри цьому у грудн≥ 2005 року њњ показник повторив ≥сторичний
м≥н≥мум (0,9 в≥дсотка - у грудн≥1996 р.)
ѕоказники споживчоњ та виробничоњ ≥нфл¤ц≥њ р≥зко зблизилис¤: скаж≥мо 2004
року розрив м≥ж темпами зростанн¤ оптових та роздр≥бних ц≥н становив 11,8 в≥дсотка,
тод≥ ¤к минулого року в≥н становив лише 0,8 в≥дсотка, але на користь не оптових,
а роздр≥бних ц≥н.
Ќижча н≥ж у 2004 роц≥ ≥нфл¤ц≥¤ супроводжувалас¤ б≥льш динам≥чним - на 12
в≥дсотк≥в - зростанн¤м ном≥нальних ≥ реальних доход≥в у 2005 роц≥.
¬перше за останн≥ в≥с≥м рок≥в у минулому роц≥ не було жодного дефл¤ц≥йного
м≥с¤ц¤.
¬перше ≥нфл¤ц≥ю стримувало безпрецедентно р≥зке посиленн¤ обм≥нного курсу
гривн≥: ¤кщо у 2001 роц≥ обм≥нний курс гривн≥ до валюти ≥мпл≥цитноњ прив'¤зки
посиливс¤ на 2,5 в≥дсотка, то у 2005 роц≥ - на 4,8 в≥дсотка.
“радиц≥йного за останн≥ роки прискоренн¤ ≥нфл¤ц≥њ в останньому квартал≥ року
вдалос¤ уникнути.
«аф≥ксована дез≥нфл¤ц≥¤, дос¤гнута при нарощуванн≥ темпом вищим н≥ж у 2004
роц≥ грошовоњ пропозиц≥њ (маси ≥ бази).
”пов≥льненн¤ ≥нфл¤ц≥њ в≥дбулос¤ при майже незм≥нн≥й обл≥ков≥й ставц≥, що
зросла лише на 0,5 в≥дсотка пор≥вн¤но з 2,0 в≥дсотка у 2004 роц≥.
Ѕазова ≥нфл¤ц≥¤ (у вузькому вим≥р≥) зросла трохи нижчим темпом, н≥ж у 2004
роц≥.
„астина минулор≥чноњ ≥нфл¤ц≥њ була ре≥нкарнованою з останнього кварталу 2004
року п≥сл¤ розширенн¤ грошовоњ маси в процес≥ зворотного продажу населенн¤м
валюти, перекупленоњ п≥д час передвиборчого аж≥отажу. “ому, ¤кщо виключити частину
в≥дкладеноњ з 2004 року ≥нфл¤ц≥њ, у 2005 роц≥ вона вим≥рювалас¤ б однозначною
цифрою.
ѕор≥вн¤но з попередн≥ми роками р≥зко зросли тарифи на послуги: у 2004 роц≥
ц≥ни на послуги зросли на 7,9 в≥дсотка, у 2005 роц≥ - на 15,8 в≥дсотка.
–екордно п≥дн¤лис¤ ц≥ни на здаванн¤ п≥д найм власноњ нерухомост≥ (у 2004
р. - на 7,7 в≥дсотка, у 2005 р. - на 38 в≥дсотк≥в).
”дв≥ч≥ вищим, н≥ж у попередньому роц≥, було минулор≥чне п≥двищенн¤ ц≥н на
цукор.
¬перше з 2003 року почалос¤ зниженн¤ ц≥н на м'¤сопродукти, що тривало б≥льше
одного м≥с¤ц¤.
«начно меншим став вплив зростанн¤ ц≥н на пальне на загальний показник ≥нфл¤ц≥њ.
ƒо основних фактор≥в зниженн¤ ≥нфл¤ц≥йного тиску сл≥д передус≥м в≥днести:
зростанн¤ попиту на грош≥ дл¤ заощаджень; зб≥льшенн¤ обс¤г≥в анти≥нфл¤ц≥йного
≥мпорту; суттЇве послабленн¤ ем≥с≥йного потоку п≥сл¤ в≥дм≥ни обов'¤зкового продажу
валютноњ виручки експортер≥в; зменшенн¤ проф≥циту поточного рахунку плат≥жного
балансу; пом≥рковану бюджетну пол≥тику ћ≥нф≥ну, що була кращою, н≥ж у 2001-2004
рр., а також синхрон≥зовану з монетарною пол≥тикою Ќацбанку.
ƒо реч≥, "внесок" Ќацбанку у р≥чну ≥нфл¤ц≥ю становив лише третину загального
показника. «ростанн¤ споживчих ц≥н, ¤ке безпосередньо залежить в≥д монетарноњ
пол≥тики, становило 3,1 в≥дсотка (базова ≥нфл¤ц≥¤ вузька).
Ќазва: јнти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-30 (3928 прочитано) |