Економічна теорія > Функції ринку та форми їх реалізації
конкурентноспроможним. П’ятий напрямок: конкуренція сприяє розвиткуринкового господа- рства до монополії. Не по чіємусь умислу, а стихійно та об’єктивно суперництво про- давців та покупців суттєво змінює всю структуру ринкового просто- ру.Ці структурні переміни обумовлені слідуючими умовами: а) конкуренція знищує з ринкової арени всі відсталі та неефективні господарства.Ця санація економіки супроводжується зазвичай деяки- ми скороченнями чисельності господарських суб’єктів, особливо по- мітними в ряді галузей. б) Ринкове суперництво, як відомо, скріплює позиції потужного виробника. Один промисловий гігант по об’єму випуску продукції можна співставити з сумарною виробничою потужністю декількох і навіть тисяч мілких виробників. Тому ринкове господарство швидше за все збільшується за рахунок абсолютного і відносного посилення ролі великих власників. в) Головний фронт змагань на ринковому просторі проходить між арміями продавців та армією покупців, які стоять на різних позиціях по відношенню до рівня ціни. Яка ж армія може впевнено виграти битву? Звичайно та, що більше сплочена і в результаті може нав’язати супернику свою ціну. Виходить—як це не пораження пара- доксальним—перемогу в крупному конкурентному змаганні може дати монополістичне об’єднанням протиборствуючих сил. Значить, об’єктивна логіка розвитку ринка така, що вільна конку- ренція сама пропонує монополію, рух йде від одного протиборствую- чого стану ринку до іншого. Сучасна конкуренція державно регульована. Державне регулюван- ня конкурентних відносин полягає в дотриманні оптимального поєд- нань монопольно-регулюючих та конкурентних сил на таких чи інших ринках. Засобами державного регулювання є законодавство про правила створення й припинення діяльності підприємств і регу- лярний вибірковий контроль з боку виконавчої влади, в тому числі через аудиторську систему. Найважливіші напрями державного регулювання економіки, а отже, і встановлення рівноваги національного ринку такі: антициклічне регулювання, що має короткочасний характер і спрямоване на послаблення циклічних коливань, зниження рівня інфляції; програмування ( капіталістична планомірність), що має тривалий характер, прагне цілеспрямовано ввпливати на обсяг і напрями капіталовкладень, зміну структури народного господарства, тобто має стратагічні цілі. Для досягнення, як короткочасних, так і тривалих цілей викорис- товують: пряме ( адміністративне) регулювання, що здійснюється за допо- могою прийняття актів і дій виконавчої влади; непряме регулювання, що грунтується на використанні різних економічних, фінансових важелів ( зміна ставки податків, нор- ми подання податкових пільг та ін.). економічна роль держави в цьому разі полягає в тому, що вона забезпечує регулювання суспі- льного капіталу в цілому. Основні методи державного регулювання економіки є: проведення реформ в оподаткуванні корпорацій, державних під- приємств і підприємств немонополізованого суктора економіки; державне стимулювання науково-дослідних і дослідно - конст- рукторських розробок, або науково-технічна політика; активна амортизаційна політика; кредитно-грошова політика; здійснення структурної або промислової політики. Антимонопольне законодавство в Україні визначає правові основи обмеження монополізму, недопущення недобросовісної конкурен-ції у підприємницькій діяльності та здійснення державного контро- лю за його дотриманням. Монопольним вважають таке становище підприємств, коли його частка на ринку певного товару перевищує 35 вітсотків і він має змогу самостійно або разом з іншими підприємцями обмежувати тут конкуренцію. Щоб недопустити зловживання монопольним становищем на ринку, створюють компетентні державні органи, які повинні контролювати угоди, що укладаються між підприємцями та органами влади й управління. До їхніх функцій входить також контроль за веденням підприємцями конкуренції і метою запобігань недобросовісним формам і методам її. Нині у країнах з ринковою і в тих, що переходять до ринкової економіки, посилюється підтримка держави ринково-конкурентних сил. Незважаючи на специфічні особливості, переорієнтація на пріоритет ринкового механізму в країнах обох степенів розвитку має загальні риси, основу яких становить зміна економічних функ- цій держави. На перший план було висунуто завдання створити сприятливого інвестиційного клімату і стимулювання капіталоутво- рень шляхом здійснення бюджетно- податкової та кредитно-грошової політики;заохочення сил конкуренції і створення приват ному підприємніцтву певних умов для розгортання ринкової діяль ності. Серед заходів, спрямованих на виконання цього завдання, бу- ли дерегулювання в ряді галузей економіки, реформа управління державними компаніями, ревізія ( або створення ) антимонопольно- го законодавства. Рушійні сили розвитку, втілень в товарному виробництві, особ- ливо в період їх стихійної дії, нерідко зумовлювали потрясінь в господарстві країн розвинутої ринкової економіки, руйнівні еконо- мічні кризи. Вихід було знайдено в посиленні регулюючих функцій держави. Основою господарської системи, як і раніше, залишається ринок, проте регулятори цого взаємодіють з внутрішнім фірмовим плануванням і державними важілями централізованого регулювання. 5.Висновок. Отже, підсумовуючи вище написане у курсовій роботі, можна зробити висновок, що ринок це складне багатогранне явище, який живе за своїми об’єктивними економічними законами. В основі якого лежать складні товарно-грошові відносини. Ринок діє об’єк- тивно і стихійного розвитку на ньому бути не може(це підтверджує історичний досвіт), на ринку має існувати реальний плюралізм пра- ва власності. Приоритетом має бути наданий на ринку споживачам, саме вони за рахунок свого попиту в значній мірі забезпечують встановленню ринкової ціни, впливають на процес ціноутворення. На мою думку ринок являється посередником між товаровиробни- ками та споживачами. Щодо функцій ринку, то слід виділити такі основні його функції як регулюючу, забезпечення постійного процесу суспільного відт- ворень, стимулювання, визначення остаточної вартості товарів, і чи не найважливіша функція ринку—це розвиток конкурентних засад. Саме остання функція визнагає в значній мірі форми реалізації функцій ринку.Конкуренція сприяє здійсненню таких функцій ринку, як визначення ринкової ціни, стимулювання виробництва, розвиток науково-технічного процесу та багато іншого. І безпереч- но, що значна роль на ринку безпосередньо належить державі. Як вже було зазначено ринок не може розвиватись стихійно, за ним повинен здійснюватись розумний наглядовий контроль, саме дер- жава має забезпечити цей контроль. І однією з важливих функцій держави є проведення антимонопольної політики, яка була б спря- мована на розвиток вітчизняного виробництва та підтримку підпри- ємництва. Список використаної літератури: 1.Арутюнова Г.И “Рыночная экономика”: Начальный курс ТОО ”Фи- рма Плюс”, М.,1994 2.Барр Р. ”Политическая экономия”: М.,1994 3.Борисов Е.Ф ”Экономическая теория”: Учебник. М.:Юристь,1999 4.Башнянин Г.И, Лазур П.Ю та ін./Політична економія/ Київ: ІЗМН , 1999 5.Валовой Д.В “Экономика” М.,1999 6.Гальчинський А.С “Основи економічної теорії” Підручник К.: Ви- ща шк. 1995 7.Зубко Н.М Экономическая теория Мн.: “НТУАПИ”,1998 8.Климко Г.Н, Нестеренко В.П та ін. Основи економічної теорії:політ- економічний аспект: За ред. Климко Г.Н, Нестеренко В.П 2-е вид., пе- рероб., допов.,__К.:Вищ.шк__ Знання,1997 9.Мочерний С.В Основи економічної теорії __К.:Видавничий центр “Академія”,1998 10.Москвин Д.Д Основы экономической теории (политэкономия): Учебное пособие для вузов.__М., МИСИС;1998
Назва: Функції ринку та форми їх реалізації Дата публікації: 2005-02-15 (3678 прочитано) |