ћенеджмент > ќрган≥зац≥¤ ¤к функц≥¤ управл≥нн¤
1. ѕроста структура. “акий тип структури використовують мал≥ за розм≥рами орган≥зац≥њ, ¤к≥ контролюютьс¤ агресивними п≥дприЇмц¤ми, а також орган≥зац≥њ, ¤к≥ т≥льки-но розпочинають свою д≥¤льн≥сть. ¬лада прийн¤тт¤ р≥шень тут узурпована кер≥вником. ќрган≥зац≥¤ здеб≥льшого не Ї спец≥ал≥зованою. 2. ћашинна бюрократ≥¤ Ц цей тип структури нагадуЇ механ≥стичну структуру Ѕарнса-—талкера. ÷е орган≥зац≥њ зр≥лого в≥ку, з≥ стаб≥льним передбачуваним середовищем. ƒл¤ таких орган≥зац≥й типов≥ високий р≥вень спец≥ал≥зац≥њ, жорстка модель влади, вузький д≥апазон контролю. 3. ѕрофес≥йна бюрократ≥¤ (державн≥ ун≥верситети, л≥карн≥). “ак≥ орган≥зац≥њ мають в≥дносно мало функц≥ональних менеджер≥в. ƒл¤ член≥в такоњ орган≥зац≥њ характерна концепц≥¤ обТЇднанн¤ у п≥дрозд≥ли за профес≥йними ≥нтересами. 4. ƒив≥з≥ональна форма. ’арактерна дл¤ б≥льшост≥ великих компан≥й (особливо з продуктовою департаментал≥зац≥Їю). ѕовноваженн¤ передаютьс¤ на р≥вень див≥з≥он≥в, але в межах див≥з≥ону вони централ≥зован≥. ¬иникненн¤ такого типу структури повТ¤зане з необх≥дн≥стю ринковоњ диверсиф≥кац≥њ. 5. јдхократ≥¤. ” широкому розум≥нн≥ адхократ≥¤ схожа на орган≥чну структуру. јдхократ≥¤ УуникаЇФ спец≥ал≥зац≥њ, формал≥зац≥њ, жорстких наказ≥в тощо. ’арактерна дл¤ великих науково-досл≥дних центр≥в та установ. 3. ќснови орган≥зац≥йного проектуванн¤ « практичноњ точки зору реал≥зац≥¤ функц≥њ орган≥зац≥њ, тобто процес орган≥зац≥йного проектуванн¤, складаЇтьс¤ з взаЇмоповТ¤заних етап≥в. –озгл¤немо кожен з них б≥льш докладно. 1. –озпод≥л прац≥ Ц це процес розпод≥ленн¤ загальноњ роботи в орган≥зац≥њ на окрем≥ завданн¤, достатн≥ дл¤ виконанн¤ окремим роб≥тником в≥дпов≥дно до його квал≥ф≥кац≥њ та зд≥бностей. ‘актично це Ї спец≥ал≥зац≥Їю. « практичноњ точки зору спец≥ал≥зац≥¤ означаЇ зТ¤суванн¤ сутност≥ та зм≥сту кожноњ роботи в орган≥зац≥њ. ÷ей процес називаЇтьс¤ проектуванн¤м роб≥т в орган≥зац≥њ та маЇ так≥ конкретн≥ результати: специф≥кац≥њ роб≥т; посадов≥ ≥нструкц≥њ; квал≥ф≥кац≥йн≥ характеристики. ѕроцес проектуванн¤ роб≥т складаЇтьс¤ з двох стад≥й: а) анал≥з роб≥т (анал≥з виробничих операц≥й); б) власне проектуванн¤ роб≥т. ¬ процес≥ анал≥зу роб≥т необх≥дно отримати ≥нформац≥ю про так≥ три основн≥ аспекти роботи: 1) про зм≥ст роботи, тобто про задач≥ та види д≥¤льност≥, ¤к≥ мають виконуватис¤ в њњ межах; 2) про вимоги, ¤к≥ ставл¤тьс¤ до роботи (осв≥та, досв≥д, стаж роботи, на¤вн≥сть в≥дпов≥дного ступен¤, л≥ценз≥њ, навичок, зд≥бностей тощо); 3) про середовище, у ¤кому вона зд≥йснюЇтьс¤ (умови прац≥, ступ≥нь в≥дпов≥дальност≥, ступ≥нь контролю за виконанн¤м з боку начальника, ступ≥нь припустимоњ помилки тощо). ѕроектуванн¤ роб≥т Ц це процес визначенн¤ обс¤г≥в та зм≥сту кожного виду роб≥т в орган≥зац≥њ. ¬ процес≥ проектуванн¤ потр≥бно визначити дв≥ ключов≥ характеристики роботи: а) обс¤г роботи (к≥льк≥сть р≥зних операц≥й та/або задач, ¤к≥ виконуютьс¤ одним роб≥тником та частота њх повторенн¤); б) зм≥стовн≥сть роботи Ц це в≥дносний ступ≥нь того впливу, ¤кий роб≥тник може зд≥йснити на саму роботу або на њњ середовище, а саме на: самост≥йн≥сть в плануванн≥ та виконанн≥ роботи; самост≥йн≥сть у визначенн≥ ритму роботи; участь у прийн¤тт≥ р≥шень тощо. “ерм≥н Упроектуванн¤ роб≥т У зТ¤вивс¤ в надрах класичноњ школи менеджменту. Ѕагато з ранн≥х ≥дей науки управл≥нн¤ оберталис¤ навколо проектуванн¤ роб≥т з точки зору максимального використанн¤ переваг спец≥ал≥зац≥њ. « розвитком та удосконаленн¤м виробництва все б≥льш почали ви¤вл¤тис¤ негативн≥ сторони спец≥ал≥зац≥њ. ¬иникла потреба зм≥нити традиц≥йну спр¤мован≥сть проектуванн¤ роб≥т. –азом з тим зТ¤вивс¤ ≥ новий терм≥н Уперепроектуванн¤ роб≥тФ або Уреорган≥зац≥¤ роб≥тФ. ƒо основних метод≥в перепроектуванн¤ роб≥т належать (див. рис.4.7.): 1) –отац≥¤ роб≥т Ц перем≥щенн¤ роб≥тник≥в через певн≥ пром≥жки часу з одн≥Їњ роботи на ≥ншу. –отац≥¤ роб≥т може бути ¤к горизонтальною так ≥ вертикальною. ѕереваги: накопичуЇтьс¤ досв≥д у сум≥жних сферах; усуваЇтьс¤ одноман≥тн≥сть та монотонн≥сть; покращуЇтьс¤ розум≥нн¤ ≥нших вид≥в д≥¤льност≥. 2) ‘ормуванн¤ робочих модул≥в Ц ротац≥¤ у в≥дносно коротк≥ пром≥жки часу, наприклад, впродовж одного робочого дн¤. –ис. 4.7. ћетоди перепроектуванн¤ роб≥т в орган≥зац≥њ 3) –озширенн¤ роботи (JOB ENLARGEMENT) - означаЇ горизонтальне розширенн¤ даноњ роботи за рахунок зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ операц≥й, ¤к≥ виконуютьс¤ в њњ межах, та частоти повторенн¤ циклу роботи. –озширенн¤ роб≥т означаЇ њх диверсиф≥кац≥ю. 4) «багаченн¤ роботи (JOB ENRICHMENT) - це процес поглибленн¤ роботи, п≥двищенн¤ њњ зм≥стовност≥. ѕроцес збагаченн¤ роботи розширюЇ њњ вертикально шл¤хом: встановленн¤ безпосереднього зворотнього звТ¤зку; наданн¤ можливост≥ навчатис¤ (п≥двищувати квал≥ф≥кац≥ю); наданн¤ можливост≥ самост≥йно опрацьовувати граф≥к роботи; зменшенн¤ ступен¤ контролю. 5) ¬икористанн¤ альтернативних граф≥к≥в роботи. Ќайчаст≥ше тут використовуютьс¤ так≥ вар≥анти: а) Устиснутий робочий тижденьФ (програма 4-40, тобто 4-добовий 40-годинний робочий тиждень); б) Угнучкий часФ (роб≥тник маЇ в≥дпрацювати певну к≥льк≥сть годин в тиждень, але в≥н маЇ можлив≥сть в певних межах зм≥нювати години початку та зак≥нченн¤ робочого дн¤). ¬ практиц≥ зах≥дних ф≥рм поширен≥ також методи проектуванн¤ роботи груп: а) створенн¤ ≥нтегрованих робочих команд (за типом бригад); б) створенн¤ автономних робочих команд (завданн¤ доводитьс¤ ¤к к≥нцевий результат д≥¤льност≥, а решту Ц вир≥шуЇ команда).; в) гуртки ¤кост≥. Ќа практиц≥ в процес≥ перепроектуванн¤ роб≥т досить часто використовуЇтьс¤ ≥нструмент, ¤кий отримав назву Ућодель характеристик роботиФ –. ’екмана (ћ’–). «г≥дно з ћ’–, будь-¤ку роботу в орган≥зац≥њ можна охарактеризувати за допомогою 5 базових параметр≥в (див. рис.4.8.). –ис.4.8. ћодель характеристик роботи –.’екмана сполучанн¤ навичок Ц це ступ≥нь, у ¤кому робота вимагаЇ вар≥юванн¤ р≥зних д≥й так, аби роб≥тник мав можлив≥сть використовувати дек≥лька своњх р≥зних навичок та зд≥бностей; визначен≥сть завданн¤ Ц це ступ≥нь, у ¤кому робота в ц≥лому вимагаЇ завершеност≥, та ступ≥нь, у ¤кому можна ≥дентиф≥кувати окрем≥ частини роботи; значущ≥сть завданн¤ Ц це ступ≥нь, у ¤кому дана робота впливаЇ на роботу ≥нших сп≥вроб≥тник≥в орган≥зац≥њ; самост≥йн≥сть (автономн≥сть) Ц це ступ≥нь, у ¤кому робота забезпечуЇ реальну свободу д≥й (незалежн≥сть) роб≥тника щодо встановленн¤ граф≥ку роботи та процедур њњ виконанн¤; зворотн≥й звТ¤зок Ц це ступ≥нь, у ¤кому робота вимагаЇ отриманн¤ ч≥ткоњ ≥нформац≥њ про ефективн≥сть њњ виконанн¤. «азначен≥ базов≥ параметри роботи дозвол¤ють роб≥тников≥ в≥дчути три наступн≥ психолог≥чн≥ стани: в≥дчутт¤ значущост≥ роботи, тобто ступ≥нь сприйн¤тт¤ важливост≥ та ц≥нност≥ роботи з позиц≥њ роб≥тника; в≥дчутт¤ в≥дпов≥дальност≥ за результати роботи, тобто п≥дзв≥тност≥ за свою роботу; знанн¤ реальних результат≥в своЇњ роботи, тобто сприйн¤тт¤ результативност≥ та ефективност≥ виконаноњ роботи. –оботи, ¤к≥ орган≥зован≥ так, що забезпечують високий ступ≥нь цих трьох стан≥в, мають призвести до: високоњ мотивац≥њ за рахунок самоњ роботи; високоњ ¤кост≥ виконанн¤ роб≥т; високоњ задоволеност≥ роботою; зниженн¤ плинност≥ кадр≥в та к≥лькост≥ прогул≥в. ѕроте не вс≥ роб≥тники позитивно реагують на покращенн¤ базових параметр≥в роботи. ѕрактика св≥дчить, що ћ’– доц≥льно застосовувати т≥льки до роб≥тник≥в з прагненн¤м до зростанн¤ та дос¤гнень. Ѕазов≥ параметри роботи впливають на обс¤ги потенц≥йноњ мотивац≥њ (ќѕћ) роб≥тник≥в таким чином: ќѕћ = | сполучанн¤ визначен≥сть значущ≥сть + + навичок завданн¤ завданн¤ | самост≥йн≥сть зворотн≥й х х (автономн≥сть) звТ¤зок | 3 | ’арактер впливу метод≥в перепроектуванн¤ роб≥т в орган≥зац≥њ на базов≥ параметри роботи представлений в таблиц≥ 4.7. “аблиц¤ 4.7. ¬плив метод≥в перепроектуванн¤ роб≥т на базов≥ параметри роботи ћетоди перепроектуванн¤ роб≥т | Ѕазов≥ характеристики роботи | сполучанн¤ навичок | визначен≥сть завданн¤ | значущ≥сть завданн¤ | самост≥йн≥сть (автономн≥сть) | зворотн≥й звТ¤зок | 1. –отац≥¤ роб≥т | х | | ? | | | 2. ‘ормуванн¤ робочих модул≥в | х | | ? | х | | 3. –озширенн¤ роб≥т | х | | ? | | | 4. «багаченн¤ | х | х | ? | х | х | 5. —творенн¤ ≥нтегрованих робочих м≥сць | х | | ? | | | 6. —творенн¤ автономних робочих м≥сць | х | х | ? | х | х | 7. √уртки ¤кост≥ | х | х | ? | х | х | 8. —тислий робочий тиждень | | | | | | 9. √нучкий час | | | | х | |
Ќазва: ќрган≥зац≥¤ ¤к функц≥¤ управл≥нн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (16197 прочитано) |