ћенеджмент > ѕлануванн¤
ѕлануванн¤—тор≥нка: 1/5
¬ступ ожна ф≥рма, починаючи свою д≥¤льн≥сть, зобов'¤зана ч≥тко представ≠л¤ти потребу на перспективу у ф≥нансових, трудових ≥ ≥нтелектуальних ре≠сурсах, джерела њхнього одержанн¤, а також ум≥ти точно розраховувати ефективн≥сть використанн¤ на¤вних засоб≥в у процес≥ роботи своЇњ ф≥рми. ” ринков≥й економ≥ц≥ п≥дприЇмц≥ не можуть домогтис¤ стаб≥льного усп≥≠ху, ¤кщо не будуть ч≥тко й ефективно планувати свою д≥¤льн≥сть, пост≥йно збирати й акумулювати ≥нформац≥ю ¤к про стан ц≥льових ринк≥в, положенн≥ на них конкурент≥в, так ≥ про власн≥ перспективи ≥ можливост≥. ѕри всьому р≥зноман≥тт≥ форм п≥дприЇмництва ≥снують ключов≥ по≠ложенн¤, ¤к≥ застосовуютьс¤ практично в ус≥х сферах комерц≥йноњ д≥¤ль≠ност≥ ≥ дл¤ р≥зних ф≥рм, необх≥дн≥ дл¤ того, щоб вчасно п≥дготуватис¤, об≥йти потенц≥йн≥ труднощ≥ ≥ небезпеки, тим самим зменшити ризик у дос¤гненн≥ поставлених ц≥лей. –озробка стратег≥њ ≥ тактики виробничо-господарськоњ д≥¤льност≥ ф≥рми Ї найважлив≥шим завданн¤м дл¤ будь-¤кого б≥знесу [6]. —уть плануванн¤ про¤вл¤Їтьс¤ в конкретизац≥њ ц≥лей розвитку вс≥Їњ ф≥рми та кожного п≥дрозд≥лу окремо на певний пер≥од; визначенн≥ госпо≠дарських завдань, засоб≥в њх дос¤гненн¤, терм≥н≥в та посл≥довност≥ реал≥≠зац≥њ; ви¤вленн¤ матер≥альних, трудових та ф≥нансових ресурс≥в, ¤к≥ не≠обх≥дн≥ дл¤ вир≥шенн¤ поставлених завдань. –озкритт¤ вс≥х аспект≥в, повТ¤заних з плануванн¤м д≥¤льност≥ п≥дприЇмства Ї основною метою даноњ курсовоњ роботи. ѕредметом даноњ курсовоњ роботи Ї детальне вивченн¤ комплексу управл≥нських заход≥в, що використовуЇ п≥дприЇмство дл¤ орган≥зац≥њ виробництва ≥ збуту своЇњ продукц≥њ. ќбТЇктом Ї саме п≥дприЇмство та його планова пол≥тика. ќсновн≥ завданн¤, що сто¤ли в процес≥ написанн¤ ц≥Їњ роботи: досл≥дити суть пон¤тт¤ Ђплануванн¤ї ¤к функц≥њ управл≥нн¤ (принципи, концепц≥њ); ознайомитись ≥з системою плануванн¤ ( види, напр¤ми, методи, ≥нформац≥йн≥ ресурси ≥ нормативна база); ознайомитись на конкретному приклад≥ з методами плануванн¤. урсова робота складаЇтьс¤ з двох розд≥л≥в, вступу ≥ висновк≥в. ¬ першому розд≥л≥ розкриваЇтьс¤ саме пон¤тт¤ плануванн¤ ¤к основноњ функц≥њ управл≥нн¤ п≥дприЇмством, розгл¤даютьс¤ методи та ≥нструменти, ≥нформац≥йна база плануванн¤, система план≥в на п≥дприЇмств≥. ƒругий розд≥л детально знайомить з моделлю та р≥шенн¤м задач≥ плануванн¤ забезпеченн¤ виробництва матер≥альними ресурсами п≥дприЇмства Ђјлголї. ѕЋјЌ”¬јЌЌя я ќ—Ќќ¬Ќј ‘”Ќ ÷≤я ”ѕ–ј¬Ћ≤ЌЌя —уть плануванн¤ ѕризначенн¤ плануванн¤ ¤к функц≥њ управл≥нн¤ пол¤≠гаЇ в намаганн≥ завчасно врахувати за можлив≥стю вс≥ внутр≥шн≥ та зовн≥шн≥ фактори, що забезпечують спри¤тлив≥ умови дл¤ нормального функц≥ону≠ванн¤ ≥ розвитку п≥дприЇмств. ¬оно передбачаЇ розробку комплексу за≠ход≥в, ¤к≥ визначають посл≥довн≥сть дос¤гненн¤ конкретних ц≥лей з ураху≠ванн¤м можливостей найефективн≥шого використанн¤ ресурс≥в кожним виробничим п≥дрозд≥лом ≥ вс≥Їю ф≥рмою. “ому плануванн¤ повинно забез≠печити взаЇмоув'¤зку м≥ж окремими структурними п≥дрозд≥лами ф≥рми, ¤к≥ включають всю технолог≥чну ланку: науков≥ досл≥дженн¤ ≥ розробки, виробництво та збут. ÷¤ д≥¤льн≥сть опираЇтьс¤ на ви¤вленн¤ та прогнозу≠ванн¤ споживчого попиту, анал≥з й оц≥нку на¤вних ресурс≥в та перспектив розвитку господарськоњ кон'юнктури. «в≥дси випливаЇ необх≥дн≥сть зв'¤з≠ку плануванн¤ з маркетингом та контролем з метою пост≥йного коригуван≠н¤ показник≥в виробництва ≥ збут сл≥дом за зм≥нами попиту на ринку [11]. ” залежност≥ в≥д зм≥сту, мети ≥ завдань вид≥л¤ють так≥ форми плану≠ванн¤ та види план≥в: 1. ‘орми плануванн¤ в залежност≥ в≥д тривалост≥ планового пер≥оду: - перспективне плануванн¤ (прогнозуванн¤); - середньострокове плануванн¤; - поточне (бюджетне, оперативне) плануванн¤. 2. ¬иди план≥в: а) в залежност≥ в≥д зм≥сту господарськоњ д≥¤льност≥ Ч плани науково-досл≥дницьких та досл≥дницько-конструкторських роб≥т; виробництва ≥ збуту; матер≥ально-техн≥чного постачанн¤; ф≥нансовий план; б) в залежност≥ в≥д орган≥зац≥йноњ структури п≥дприЇмства (ф≥рми) Ч плани виробничоњ д≥льниц≥; плани доч≥рньоњ компан≥њ. ѕлануванн¤ Ч це початковий етап управл≥нн¤. ќднак це Ї не Їдиний акт, а процес, ¤кий триваЇ до завершенн¤ комплексу операц≥й, що плану≠ютьс¤. ѕлануванн¤ м≥стить у соб≥ визначенн¤: - к≥нцевоњ та пром≥жноњ мети; - завдань, вир≥шенн¤ ¤ких необх≥дне дл¤ дос¤гненн¤ мети; - засоб≥в та способ≥в њх вир≥шенн¤; - необх≥дних ресурс≥в, њх джерел ≥ способу розпод≥лу [1]. Ќин≥ значна увага прид≥л¤Їтьс¤ перспективному плануванню ¤к ≥нструменту централ≥зованого управл≥нн¤. “аке плануванн¤ охоплюЇ пер≥од в≥д 10-ти до 20-ти рок≥в (част≥ше 10-12 рок≥в). ¬оно передбачаЇ розробку загальних принцип≥в ор≥Їнтац≥њ ф≥рми на перспективу (концепц≥ю розвитку); визначаЇ стратег≥чний напр¤м ≥ програму розвит≠ку, зм≥ст ≥ посл≥довн≥сть зд≥йсненн¤ найважлив≥ших заход≥в, ¤к≥ забезпе≠чують дос¤гненн¤ поставленоњ мети. ѕерспективне плануванн¤ допома≠гаЇ приймати р≥шенн¤ з комплексних проблем д≥¤льност≥ ф≥рми в м≥жнародному масштаб≥ [3]: - визначенн¤ напр¤м≥в ≥ розм≥р≥в кап≥таловкладень та джерел њх ф≥нансуванн¤; - впровадженн¤ техн≥чних новинок ≥ прогресивноњ технологи; - диверсиф≥кац≥¤ виробництва й оновленн¤ продукц≥њ; - форми зд≥йсненн¤ закордонних ≥нвестиц≥й в умовах придбанн¤ но≠вих п≥дприЇмств; - удосконаленн¤ орган≥зац≥њ управл≥нн¤ вокремих п≥дрозд≥лах ≥ кадров≥й пол≥тиц≥ . ¬ систем≥ перспективного плануванн¤ в залежност≥ в≥д методолог≥њ ≥ мети розр≥зн¤ють довгострокове ≥ стратег≥чне плануванн¤. ¬ систем≥ довгострокового плануванн¤ використовуЇтьс¤ метод екстрапол¤ц≥њ, тобто використанн¤ результат≥в показник≥в минулого пер≥оду ≥ на основ≥ визначенн¤ оптим≥стичноњ мети поширенн¤ дек≥лькох завищених показник≥в на майбутн≥й пер≥од, розраховуючи на те, що май≠бутнЇ буде краще, н≥ж минуле. —истеми довгострокового плануванн¤ застосовують в 70-80 в≥дсотк≥в найб≥льших ¤понських корпорац≥й, ¤к≥ орган≥зують плануванн¤ таким чи≠ном:: вибираютьс¤ 5-10 ключових стратег≥й ≥ навколо них формують пол≥тику довгострокового розвитку; одночасно приймаютьс¤ середньостроков≥ плани дл¤ об'Їднанн¤ стратег≥й в Їдине ц≥ле ≥ ув'¤зки з розпод≥лом ресурс≥в; вище кер≥вництво визначаЇ мету кожному п≥дрозд≥лу, а п≥дрозд≥л роз≠робл¤Ї к≥льк≥сн≥ плани дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети "знизуЧдоверху" [16]. —тратег≥чне плануванн¤ маЇ на мет≥ дати комплексне наукове об≠грунтуванн¤ проблем, з ¤кими може з≥ткнутис¤ ф≥рма в майбутньому, ≥ на ц≥й основ≥ розробити показники розвитку ф≥рми на плановий пер≥од. «а основу при розробц≥ стратег≥чного плану беруть: - анал≥з перспектив розвитку ф≥рми, завданн¤м ¤кого Ї ви¤вленн¤ тенденц≥й ≥ фактор≥в, що впливають на розвиток в≥дпов≥дних тенденц≥й; - анал≥з позиц≥й у конкурентн≥й боротьб≥, завданн¤ ¤кого пол¤гаЇ у визначенн≥, наск≥льки конкурентоспроможна продукц≥¤ ф≥рми на р≥зних ринках ≥ що ф≥рма може зробити дл¤ пол≥пшенн¤ результат≥в роботи в конкретних напр¤мах; - виб≥р стратег≥њ на основ≥ анал≥зу перспектив розвитку ф≥рми в р≥зних видах д≥¤льност≥ та визначенн¤ пр≥оритет≥в з конкретних вид≥в д≥¤льност≥ з точки зору њњ ефективност≥ й забезпеченн¤ ресурсами; - анал≥з напр¤м≥в диверсиф≥кац≥њ вид≥в д≥¤льност≥, пошук нових, б≥льш ефективних њњ вид≥в ≥ визначенн¤ результат≥в, що оч≥куютьс¤ [13]. —ередньостроков≥ плани найчаст≥ше охоплюють п'¤тир≥чний строк, оск≥льки в≥н найб≥льш точно в≥дпов≥даЇ пер≥оду оновленн¤ виробничого апарату та асортименту продукц≥њ. ¬ цих планах формуютьс¤ основн≥ зав≠данн¤ на встановлений пер≥од, наприклад, виробнича стратег≥¤ ф≥рми в ц≥лому ≥ кожного п≥дрозд≥лу (реконструкц≥¤ та розширенн¤ виробничих потужностей, освоЇнн¤ новоњ продукц≥њ ≥ розширенн¤ асортименту); стратег≥¤ збуту; ф≥нансова стратег≥¤; кадрова пол≥тика; визначенн¤ обс¤гу та структури необх≥дних ресурс≥в ≥ форм матер≥ально-техн≥чного постачан≠н¤ з урахуванн¤м внутр≥ф≥рмовоњ спец≥ал≥зац≥њ та кооперуванн¤ виробниц≠тва. —ередньостроков≥ плани передбачають розробку в певн≥й посл≥довност≥ заход≥в, ¤к≥ спр¤мован≥ на дос¤гненн¤ мети, визначеноњ дов≠гостроковою програмою розвитку. ѕоточне плануванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом детальноњ розробки опера≠тивних план≥в дл¤ ф≥рми в ц≥лому та ѓѓ окремих п≥дрозд≥л≥в. Ќаприклад, програми маркетингу, план≥в з наукових досл≥джень, план≥в з виробницт≠ва, матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤. ќсновними ланками поточного плану виробництва Ї календарн≥ плани (м≥с¤чн≥, квартальн≥, п≥вр≥чн≥). ÷е Ч детальна конкретизац≥¤ мети ≥ завдань, ¤к≥ поставлен≥ перспективними та середньостроковими планами [7]. –еал≥зац≥¤ оперативних план≥в зд≥йснюЇтьс¤ через систему бюджет≥в або ф≥нансових план≥в, ¤к≥ складаютьс¤ на р≥к або короткий строк по кож≠ному п≥дрозд≥лу окремо. Ѕюджет формуЇтьс¤ на основ≥ прогнозу збуту, що необх≥дно дл¤ дос¤гненн¤ визначених планом ф≥нансових показник≥в. ѕри його складанн≥ насамперед враховуютьс¤ показники, що розроблен≥ в перспективних або оперативних планах. „ерез бюджет зд≥йснюЇтьс¤ взаЇмозв'¤зок м≥ж перспективним, поточним та ≥ншими видами плану≠ванн¤. 1.2. ѕлануванн¤ ¤к функц≥¤ управл≥нн¤ п≥дприЇмством ”правл≥нн¤ Ц це процес збору, переробки, передач≥ ≥нформац≥њ ≥ впливу на обТЇкт управл≥нн¤ дл¤ забезпеченн¤ його ц≥ленаправленоњ повед≥нки при зм≥нних умовах. ‘ункц≥¤ (з лат. Ђд≥¤льн≥сть, обовТ¤зок, роботаї) Ц призначенн¤, роль, ¤ку виконуЇ визначений ≥нститут або процес [8]. ”правл≥нн¤ виконуЇ так≥ основн≥ функц≥њ: плануванн¤, обл≥к, контроль ≥ регулюванн¤ (рис.1.1).
Ќазва: ѕлануванн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (16849 прочитано) |