Народні промисли > Художній розпис тканин
Розділ 2 2.1. Матеріали та обладнання для художнього розпису тканин Тканина. Ручний розпис можна робити на різних за волокнистим складом тканинах: бавовняних, лляних, віскозних, ацетатних, триацетатних, капронових, шерстяних і з натурального шовку. Проте найчастіше для розпису застосовують бавовняні, віскозні, капронові й тканини з натурального шовку. Тканини не повинні мати на собі апрету, замаслювачів, мати добре змочування і капілярність. При розписі важливе значення має ткацьке переплетення тканини, її товщина і щільність. Найкращими для розпису (особливо холодним батиком) є тонкі гладкі тканини полотняного переплетення. Рама. Усі види розпису виконують на дерев’яних рамах, які бувають розсувні (можна збільшувати або зменшувати до необхідного розміру за допомогою рухомих рейок і гвинтів) і нерозсувні. Такі рами з обох боків мають внутрішні зрізи шириною 5... 6 мм, у які вбивають гострі гачки на відстані рейками рами, щоб не дряпали рук. Інструменти для розпису способом холодний батик. Скляні трубочки. Для нанесення контурів рисунка резервом застосовують скляні трубочки (дод. № ) довжиною 15... 20 см з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервної суміші. Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару. Для розпису слід мати набір таких трубочок з отворами різного діаметра. Можна застосовувати також звичайні скляні креслярські рейсфедери або трубочки, у прямий кінець яких вставляється тупа голка. У практиці роботи використовують також медичні спринцівки, у які вставляють вкорочені склні трубочки з резервуаром. Якщо зігнутий кінець трубочки має нерівні краї і дряпає тканину, його слід підточити дрібним наждачним папером або напильником. Пензлі і тампони. Для нанесення фарб при розписі способом холодний батик застосовують різні пензлі і тампони. Тампони виготовляють із вати й поролону. Вату накручують на дерев’яні стержні різного діаметра. Кінець намотаної вати закріплюють ниткою, щоб тампон не спадав з палички під час роботи. Для кожного кольору фарби слід мати окремий тампон. Тампон не повинен бути надто щільним, бо він тоді погано вбиратиме фарбу, і надто м’яким, бо під час роботи буде волохатитись. Поролонові тампони застосовуються для покриття великих площ. Інструменти для розпису способом гарячий батик Як і під час роботи холодним батиком, так і за розпису гарячим, застосовують різні нескладні інструменти, багато з яких можна виготовити самому. Це штампики, лійки, рейсфедери, ножі тощо (дод. № ). Пензлі. Найчастіше використовують щетинні пензлі різних розмірів. Ними покривають великі й малі площини рисунка, наносять лінії. Такі пензлі повинні мати дерев’яні ручки. Рейсфедери. Застосовують звичайні креслярські рейсфедери, попередньо насаджені на дерев’яні ручки. Між лезами рейсфедера вставляють смужки вати або поролону, щоб збільшити запас резерву. За типом такого рейсфедера для нанесення кількох паралельних ліній виготовляють саморобні рейсфедери різних розмірів. Для нанесення ліній можна використати звичайний столовий ніж, обтягнений трикотажним або тканиною. Лійки. Використовують саморобні мідні або латунні лієчки різних розмірів з отворами для подавання гарячого резерву діаметром 0,2... 0,3 мм. До них припаюють ручки. Штампики. Їх застосовують, коли необхідно нанести якість часто повторювані форми. Вони бувають тверді та м’які. Тверді вирізають з міді, латуні, Вони можуть бути у вигляді різних геометричних фігур, листочків, квітів, а також різноманітних каталок. Штампик-каталка має вигляд катушки з ручкою, що вільно обертається на осі. Тверді металеві штампики обтягують тканиною або трикотажем. М’які штампики вирізають з фетру, повсті, поролону гострим ножем або скальпелем. До них прибивають дерев’яні колодки з ручками. Батик-штифт. Цей інструмент є найдосконалішим для нанесення на тканину резервної суміші. Існує кілька конструкцій батик-штифта, але всі вони мають один принцип роботи. Одна з таких конструкцій зображена (дод. № ). Робочою частиною батик-штифта є головка 4 – це мідний конус із отвором, з якого виступає голка-штифт 7. Протилежним кінцем голка впирається в пружину 6. Батик-штифт повинен мати набір головок з отворами різного діаметра для отримання різних за товщиною ліній. Активні барвники Такі барвники широко застосовують для розпису бавовняних , віскозних, капронових, шерстяних тканин, натурального шовку. Нагадаємо, що асортимент активних барвників для целюлозних волокон складається з трьох груп: барвники холодного фарбування, вони мають у своїй назві індекс Х (з імпортних це: проціони М, остазини S, гелактини Ф, ксирони); барвники теплого фарбування, вони мають у своїй назві спеціального індексу (з імпортних це: проціони Н, остазин Н, ксирон Н, гелактин Д, цибакрони). Для розпису можна використовувати усі три групи барвників. Прямі барвники Виготовляючи фарби для розпису, використовують прямі, звичайні та прямі барвники. Цими барвниками можна розписувати бавовняні, віскозні, капронові тканини і натуральний шовк. Проте фарби на основі цих барвників мають ряд істотних недоліків. Вони дають недостатню яскравість кольорів з розписування тканин розчинами кімнатної температури, погано рівняють і розтікаються по тканині. Кислотні барвники Ці барвники використовують для розпису шерстяних, капронових тканин, і натурального шовку. Застосовують кислотні звичайні й кислотні металовмісні барвники комплексу 1:2. Більшість марок кислотних барвників дають фарби, які добре розтікаються на тканині, мають хороші рівняючи властивість, яскраві чисті кольори. Розчини цих барвників за кімнатної температури стійкіші, ніж прямих барвників. Натуральні барвники Тканини з натурального шовку та капрону можна розписувати натуральними барвниками. При цьому отримують чисті, м’які, теплі пастельні кольори, насичені кольори дістати досить важко. Для розпису можна застосовувати ті самі барвники, що і для гладкого фарбування, проте фарби для розпису виготовляють із концентрованіших відварів цих барвників. Рослин-барвників беруть у 1,5 рази більше, ніж за гладкого фарбування. Розписувати слід свіжо виготовленими відварами барвників, бо багато з них вже на другий-третій день випадає в осад. Розпис можна виконувати чистими відварами барвників без будь-яких добавок і з добавленням солей металів: мідного та залізного купоросу, алюмокалієвих галунів. Уведення солей змінює і поглиблює кольори та відтінки. Зазначимо, що за розписування відвари барвників, як правило, рівномірно покривають і добре розтікаються по тканинах. Фарби з уведенням солей металів покривають менш рівномірно, гірше розтікаються, проте після запарювання ця нерівномірність часто зникає. Кольори, які дістають за розпису натуральними барвниками, збігаються з кольорами гладкого фарбування, але отримуються трохи світліші. Розписи олійними фарбами Цим способом можна розписувати всі види тканин. Після розпису цими фарбами виріб не потребує спеціальних обробок для закріплення фарб на волокні. Для виготовлення фарби олійну фарбу спочатку знежирюють. Для цього її витискають з тюбика на любий гігроскопічний папір і залишаються на 2... 3 год. Фарба після цього робиться сухішою. Її розміщують приблизно з такою самою кількістю розчинника, як і у масляному живописі і застосовують для розпису. Фарби для ручного розпису тканин У процесі виготовлення фарб для холодного і гарячого батику застосовують барвники, які добре розчиняються у воді, спирті, мають хорошу покривну властивість у розчинах кімнатної температури, дають широку гаму чистих і яскравих кольорів. Такі фарби мають добре розтікатись по тканині, глибоко її просочують, за довгого зберігання не випадати в осад і не желатинизуватись. Цим вимогам відповідають активні, прямі, кислотні, хромові (кислотно-протравні), основні й дисперсні барвники. Фарби виготовлені з усіх класів барвників, зберігають у закритому посуді. Активні барвники Такі барвники широко застосовують для розпису бавовняних , віскозних, капронових, шерстяних тканин, натурального шовку. Нагадаємо, що асортимент активних барвників для целюлозних волокон складається з трьох груп: барвники холодного фарбування, вони мають у своїй назві індекс Х (з імпортних це: проціони М, остазини S, гелактини Ф, ксирони); барвники теплого фарбування, вони мають у своїй назві спеціального індексу (з імпортних це: проціони Н, остазин Н, ксирон Н, гелактин Д, цибакрони). Для розпису можна використовувати усі три групи барвників. Проте, тканини розписані барвниками за індексом Х після запарювання виробів під час промивання можуть підфарбовувати фон тканини. Тому для розпису найкращими барвниками є з індексом Т і без індексу. До складу таких фарб входить барвник, сечовина, бікарбонат натрію (питна сода). Сечовина вводиться у фарбу для збільшення розчинності барвника й підвищення ступеня фіксації на тканині; бікарбонат натрію є препаратом, завдяки якому активний барвник вступає у хімічний зв’язок з волокном і цим самим забезпечує стійкість забарвлення. Зазначимо, що фарби, які містять у собі соду, довго не зберігаються, тому розчин соди у фарбу вливається безпосередньо перед розписом. Рецепт фарби для розпису по бавовняних, віскозних, шерстяних тканинах і натуральному шовку, г/л: Активний барвник – 10... 30;
Назва: Художній розпис тканин Дата публікації: 2005-03-07 (2914 прочитано) |