Ќародн≥ промисли > ’удожн≥й розпис тканин
Ќазван≥ речовини плавл¤ть у металевому посуд≥ на закритому вогн≥ до отриманн¤ однор≥дноњ маси. «а виготовленн¤ резерву сл≥д дотримуватись правил пожежноњ безпеки, оск≥льки параф≥ни ≥ в≥ск Ї дуже горючими речовинами ≥ пари параф≥ну, кр≥м того, Ї шк≥дливими. –озпис таким резервом сл≥д робити у добре вентильованому прим≥щенн≥ при в≥дкритих в≥кнах. ѕрацюючи гар¤чим резервом потр≥бно бути дуже обережним, не нахил¤тись над посудом ≥з резервом, стежити, щоб у нього не потрапили крапл≥ води, бо в≥н може вибухнути. —пособи розпису гар¤чим батиком «агальнов≥дом≥ три способи розпису гар¤чим батиком: простий батик (в одне перекритт¤), складний батик (у два й б≥льше перекритт≥в) ≥ робота Ув≥д пл¤миФ. ѕростий батик. «а цього способу любим ≥нструментом дл¤ гар¤чого батику на тканин≥, нат¤гнен≥й на раму, нанос¤ть узор гар¤чим резервом. ѕ≥сл¤ застиганн¤ й охолодженн¤ резерву всю тканину тампоном чи пензлем покривають зверху фарбою або зн≥мають з рами ≥ опускають у посуд ≥з фарбою. ѕ≥сл¤ повного висиханн¤ фарби на тканин≥ гар¤чим резервом покривають лише д≥л¤нки тканини, покрит≥ фарбою ≥ знову дають резерву охолонути. ќтриманий вир≥б пропрасовують гар¤чою праскою (180... 200о—) м≥ж к≥лькома (2-3) шарами старих газет або ≥ншого г≥гроскоп≥чного паперу. ¬ м≥ру вбиранн¤ папером резерву, його зам≥нюють на чистий. ѕропрасовувати сл≥д доти, поки пап≥р перестане вбирати резерв (не буде жирний). ∆ирн≥ пл¤ми, ¤к≥ залишились п≥сл¤ пропрасовуванн¤, зн≥мають тампоном, змоченим у бензин≥. ¬насл≥док цього на поверхн≥ тканини утворюЇтьс¤ св≥тлий рисунок на темному зафарбованому фон≥. —кладний батик. «а цього способу розпису на тканин≥ виконують к≥лька посл≥довних перекритт≥в резервом ≥ фарбою. ожне з таких перекритт≥в н≥би повторюЇ розпис простим батиком. ѕерекритт¤ фарбою ≥дуть в≥д св≥тлого кольору до темного. ѕ≥сл¤ першого перекритт¤ тканини резервом ≥ св≥тлою фарбою њй дають висохнути. ѕот≥м на зафарбованих д≥л¤нках тканини знову нанос¤ть рисунок гар¤чим резервом ≥ п≥сл¤ його застиганн¤ покривають увесь фон фарбою темн≥шого кольору. ѕ≥сл¤ висиханн¤ ц≥Їњ фарби на зафарбованих д≥л¤нках тканини знову працюють гар¤чим резервом, а пот≥м нанос¤ть фарбу ще темн≥шого кольору ≥ т.д. —к≥льки кольор≥в, ст≥льки раз повторюють узор резервом, фарбують ≥ сушать. “ак≥ перекритт¤ виконують до 4 раз≥в. “реба добре знати закони зм≥шуванн¤ кольор≥в, щоб п≥сл¤ кожного перекритт¤ фарбою д≥ставати новий красивий кол≥р. ѕ≥сл¤ останнього перекритт¤ фарбою виробу дають висохнути ≥ зафарбован≥ д≥л¤нки востаннЇ повн≥стю закривають резервом. ѕеред пропрасовуванн¤м дл¤ зн≥манн¤ резерву весь вир≥б розгл¤дають, щоб на ньому не було м≥сць, не закритих резервом. якщо так≥ м≥сц¤ залишатьс¤, то п≥сл¤ пропрасовуванн¤ на ньому будуть виступати Усух≥Ф пл¤ми на загальному зажиреному фон≥. ѕропрасовуванн¤ розписаних вироб≥в виконують, ¤к ≥ у попередньому випадку. –обота в≥д пл¤м. «а цього способу розпису можна виконувати складн≥ багатокол≥рн≥ рисунки. ѕринцип розпису такий самий, ¤к у складному батику, але зам≥сть суц≥льних посл≥довних перекрить ус≥Їњ тканини, за цього способу на тканину нанос¤ть пл¤ми р≥зних кольор≥в. ѕот≥м по кожн≥й ≥з цих пл¤м в≥дпов≥дно до еск≥зу виконують початкову пророку орнаменту, дал≥ ц≥ сам≥ пл¤ми або сус≥дн≥ з ними д≥л¤нки фону покривають ≥ншим кольором ≥ зак≥нчують подальшу доробку орнаменту. “ак по кожн≥й пл¤м≥ працюють до трьох раз≥в. ѕеред останн≥м перекритт¤м остаточно прорисовують орнамент резервом ≥ в к≥нц≥ весь вир≥б перекривають ¤кимось темним кольором. –исунки такого виду, ¤к правило, мають темний фон, ¤кий приховуЇ попередню фарбу, що пройшла за меж≥ рисунка. ƒал≥, ¤к у попередн≥х випадках, вир≥б прогл¤дають, щоб ус≥ м≥сц¤ були закрит≥ резервом ≥ пропрасовують дл¤ зн≥манн¤ резерву. ѕри розпис≥ способом гар¤чий батик потр≥бно памТ¤тати, що рисунок резервом сл≥д наносити на повн≥стю висушену тканину. –езерв маЇ бути достатньо гар¤чим (але не дим≥ти) й повн≥стю просочувати тканину. „им щ≥льн≥ша ≥ товща тканина, тим гар¤ч≥шим маЇ бути резерв, ≥ навпаки. як ≥ в холодному батику, дл¤ нанесенн¤ резерву можна використовувати шаблони, ¤к≥ можна накладати поверх виробу або п≥дколювати знизу. ѕ≥д час роботи фарбами тут потр≥бно дотримуватись тих самих правил, що й при робот≥ холодним батиком. «аливаючи поверхню тканини фарбою поверх резерву, необх≥дно залиту площину в≥дразу витерти ватою, щоб на зарезервован≥й поверхн≥ не залишились крапл≥ фарби. ” противному раз≥ п≥сл¤ про прасуванн¤ виробу (дл¤ зн≥манн¤ резерву) вс≥ ц≥ крапл≥ утвор¤ть на тканин≥ пл¤ми. «багатити рисунок на виробах гар¤чого батику можна, ¤кщо на них виконати так званий ефект кракле. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ роботи, коли вс¤ поверхн¤ тканини покрита резервом, њњ зн≥мають з рами ≥ обережно зминають руками у р≥зних напр¤мах, щоб на резерв≥ утворились др≥бн≥ глибок≥ тр≥щинки. ѕ≥сл¤ цього тканину знову нат¤гують на раму ≥ широким пензлем або тампоном покривають усю площу фарбою темного кольору й залишають на 15... 20 хвилин. ‘арба проникаЇ у тр≥щини й утворюЇ на тканин≥ тонку темну с≥тку, через ¤ку просв≥чуЇ ран≥ше нанесений рисунок. «алишки фарби зн≥мають з виробу ватою так, щоб поверхн¤ його була чистою, фарба маЇ бути лише у тр≥щинках. ѕ≥сл¤ висиханн¤ тканини резерв зн≥мають так само, ¤к у попередн≥х випадках. ѕ≥сл¤ зн≥манн¤ резерву вироби гар¤чого батику, ¤к ≥ холодного, потр≥бно запарити у виварц≥ або автоклав≥. “ривал≥сть запарюванн¤ ≥ режим промиванн¤ п≥сл¤ запарюванн¤ залежать в≥д виду тканини ≥ класу барвника, ¤ким був виконаний розпис. «апарювати сл≥д добре висушен≥ вироби. Ќа практиц≥ часто буваЇ так, що вироби гар¤чого ≥ холодного батику не запарюють. ÷е допускаЇтьс¤ дл¤ декоративних вироб≥в типу панно, ширм, зав≥с. ” такому раз≥ можна розписувати ус≥ тканини будь-¤кими класами барвник≥в, дотримуючись одн≥Їњ вимоги Ц фарба маЇ р≥вном≥рно покривати тканину. ” подальшому так≥ вироби не можна прати ≥ на них не мають потрапл¤ти крапл≥ води. “рет≥й спос≥б ручного розпису тканин Ц в≥льний розпис. –исунки на тканину за цим способом нанос¤ть в≥льними мазками ≥ лише заключна обробка рисунка може ≥нод≥ виконуватись за допомогою резерву. ¬≥домо к≥лька способ≥в в≥льного розпису тканин: фарбами ≥з застосуванн¤м сольового розчину; фарбами ≥з загусткою з резерву; друкувальними фарбами; по тканинах, апретованих згустками; ол≥йними фарбами. –озд≥л 3 –озд≥л 4 онспект уроку з художньоњ прац≥ 6 клас “ема. ќсобливост≥ розпису тканини холодним батиком. –езервуванн¤ контур≥в окремих елемент≥в. ћета. Ќавчальна: ознайомити учн≥в з особливост¤ми розпису холодним батиком, навчити виготовл¤ти резервуючи сум≥ш дл¤ холодного батику, закр≥пити знанн¤ з ≥стор≥њ виникненн¤ та розвитку мистецтва батику. –озвиваюча: розвивати процес зорового сприйманн¤, ч≥ткост≥, уваги, у¤вленн¤, памТ¤т≥, лог≥чного мисленн¤, в≥дчутт¤ композиц≥њ, п≥дбору ≥ гармон≥њ кольор≥в, координац≥њ рух≥в у процес≥ резервуванн¤ контур≥в елемент≥в. ¬иховна: виховувати в д≥тей повагу до своЇњ прац≥, формувати в учн≥в художн≥й смак на естетичний п≥дх≥д до творчоњ прац≥, виховувати охайн≥сть, терпл¤ч≥сть, старанн≥сть. ќбладнанн¤: робочий зошит, ол≥вець, гумка, л≥н≥йка, рама, тканина, скл¤н≥ трубочки. ƒидактичне забезпеченн¤ уроку: технолог≥чна картка посл≥довност≥ виконанн¤ розпису способом холодний батик, зразки дит¤чих роб≥т. ћ≥жпредметн≥ звТ¤зки: образотворче мистецтво, ≥стор≥¤, математика, х≥м≥¤. “ип уроку Ц комб≥нований. ’≥д уроку ≤. ќрган≥зац≥йна частина. - ƒобрий день, д≥ти! (ѕерев≥р¤ю на¤вн≥сть учн≥в у клас≥, готовн≥сть њх до уроку, правильн≥сть орган≥зац≥њ робочих м≥сць). ≤≤. ¬ступна бес≥да. - –учний художн≥й розпис тканини, ¤к своЇр≥дний вид оформленн¤ текстильних вироб≥в, маЇ багатов≥кову ≥стор≥ю. Ќайпоширен≥шим Ї спос≥б оформленн¤ тканини за допомогою резервуючи сум≥шей (резерв≥в), в≥домий п≥д назвою батик. —уть цього способу пол¤гаЇ в тому, що д≥л¤нки тканини, ¤к≥ не мають бути зафарбован≥, покривають резервом (бджолиний в≥ск, параф≥н, р≥зн≥ смоли), ¤к≥ просочуючи тканину, захищають њњ в≥д фарб. ѕ≥дготовлену таким чином тканину опускають у фарбу ≥ зафарбовують, а пот≥м видал¤ють з нењ резерв. ¬насл≥док цього на тканин≥ д≥стаЇмо б≥лий рисунок на зафарбованому фон≥. —лово УбатикФ ¤ванського походженн¤ ≥ в переклад≥ означаЇ Умалюванн¤ гар¤чим воскомФ. ћистецтво батику розвивали з глибокоњ давнини багато народ≥в св≥ту Ц ≥нд≥йц≥, китайц≥, Їгипт¤ни, перуанц≥, але найвищого розвитку ≥ художньоњ досконалост≥ воно дос¤гло в ≤ндонез≥њ на яв≥. Ѕ≥льш≥сть досл≥дник≥в вважаЇ, що батик зародивс¤ у ’≤≤≤-’IV стол≥тт≥, а став найпоширен≥шим у ’VII стол≥тт≥, коли був винайдених УчантингФ Ц ориг≥нальний ≥нструмент дл¤ нанесенн¤ узор≥в розтопленим воском. ” наш≥й крањн≥ батик зародивс¤ у 30-х роках ’’ стол≥тт¤ ≥ отримав розвиток ≥ визнанн¤. –учн≥ розписи тканини вм≥щують так званий холодний батик, гар¤чий батик ≥ в≥льний розпис тканини. ожний з них маЇ своњ особливост≥. ≤≤≤. јктуал≥зац≥¤ опорних знань. як≥ ви знаЇте ручн≥ способи художнього розпису тканини? який спос≥б оформленн¤ Ї найпрост≥шим? ” чому пол¤гаЇ суть цього способу? як розвивалос¤ мистецтво батику? оли зародивс¤ батик у наш≥й крањн≥? як≥ два види батику в≥домо? IV. ѕо¤сненн¤ нового матер≥алу. ѕерегл¤д демонстрац≥йного матер≥алу. - ќсоблив≥стю рисунк≥в холодного батику Ї њх ч≥тко виражений граф≥чний характер. –исунки ц≥ нанос¤ть на тканину спец≥альними резервними сум≥шами (резервами) у вигл¤д≥ замкнутих контур≥в ≥ вже у њх межах фарбами розписують вир≥б. –езерви дл¤ холодного й гар¤чого батику в≥др≥зн¤ютьс¤ м≥ж собою. «а розпису скл¤ною трубочкою до складу резервуючи сум≥шей дл¤ холодного батику вход¤ть гумовий клей, бензин, в≥ск, параф≥н, вазел≥н ≥ кан≥фоль. ≤снуЇ к≥лька рецепт≥в дл¤ холодного батику. ’олодн≥ резерви дл¤ батику, г | 1 | 2 | 3 | √умовий клей | 200 | 200 | 200 | Ѕензин | 250 | 250 | 250 | ѕараф≥н | 50 | 25 | 50 | ¬≥ск бджолиний | - | 25 | - | ан≥фоль | - | - | 2 | | 500 | 500 | 502 |
Ќазва: ’удожн≥й розпис тканин ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-07 (2914 прочитано) |