Ќародн≥ промисли > ’удожн≥й розпис тканин
«а виготовленн¤ резерву дл¤ холодного батику сл≥д строго дотримуватись правил пожежноњ безпеки. ¬арити резерв необх≥дно у добре вентильованому прим≥щен≥ на закритому вогн≥ (електроплитка ≥з закритою сп≥раллю) на вод¤н≥й бан≥. ” скл¤ну або металеву банку насипають подр≥бнений параф≥н ≥ розплавл¤ють на вод¤н≥й бан≥. ѕ≥сл¤ цього вливають гумовий клей, розм≥щують ≥ поступово вливають бензин. —ум≥ш нагр≥вають на кипл¤ч≥й вод¤н≥й бан≥ до отриманн¤ однор≥дноњ маси. “акий резерв готовий до вживанн¤. його сл≥д збер≥гати у щ≥льно закритому посуд≥. «а збер≥ганн¤ резерву параф≥н, в≥ск випадають в осад, бензин випаровуЇтьс¤. “ому перед вживанн¤м його сл≥д роз≥гр≥ти на вод¤н≥й бан≥, ¤кщо надто густий Ц долити трохи бензину. ¬ процес≥ виготовленн¤ резерву бензин потр≥бно вливати не весь одразу, а поступово ≥ за цього робити проби на тканин≥, що п≥дл¤гаЇ розпису. ” холодному батику зарезервован≥ контури назавжди залишаютьс¤ на тканин≥. ≤з наведених рецепт≥в найпоширен≥ший перший. “акий резерв даЇ чистий б≥лий контур. –езерви з бджолиним воском мають хорошу пластичн≥сть, текуч≥сть, але дають жовтуват≥ контури. ” такому раз≥, коли б≥ла або жовтувата л≥н≥¤ порушуЇ увТ¤зку кольор≥в на рисунку, резерв можна п≥дфарбувати. ƒл¤ цього застосовують ол≥йн≥ або друкарськ≥ фарби. ќл≥йн≥ фарби попередньо знежирюють на пористому папер≥. «нежирену фарбу розм≥щують з резервом. ƒл¤ одного рисунка можна використати також алюм≥н≥Ївий ≥ бронзовий порошки. ƒл¤ наведенн¤ резерву через фотошаблон рекомендуЇтьс¤ такий рецепт резерву, г/кг: гумовий клей Ц 650; параф≥н Ц 42; кан≥фоль Ц 5; вазел≥н техн≥чний Ц 4; б≥лила цинков≥ Ц 35; фарба ол≥йна Ц 20; уайт-сп≥рит Ц 244. ” п≥д≥гр≥тий гумовий клей ввод¤ть параф≥н, кан≥фоль, вазел≥н, цинков≥ б≥лила ≥ за пост≥йного перем≥шуванн¤ вливають уайт-сп≥рит, а пот≥м вар¤ть на вод¤н≥й бан≥. ” к≥нц≥ вар≥нн¤ ввод¤ть знежирену ол≥йну фарбу дл¤ п≥дфарбовуванн¤ резерву. ќтриманий резерв перед застосуванн¤м розвод¤ть до необх≥дноњ консистенц≥њ ввод¤чи у нього 200... 300 г уайт-сп≥риту залежно в≥д виду тканини, на ¤к≥й буде друкуватись рисунок резервом (капрон, натуральний шовк) ≥ номера сита. ѕравильно зварений резерв повинен мати хорошу текуч≥сть, пластичн≥сть ≥ добре просочувати тканину. якщо в резерв≥ забагато параф≥ну, в≥н не проникаЇ через тканину ≥ лежить зверху. “акий резерв ламкий, пропускатиме фарбу. якщо в резерв≥ забагато гумового клею, то за наведенн¤ контурний л≥н≥й з носика трубочки в≥дд≥л¤ютьс¤ тонк≥ волосинки клею, ¤к≥ ос≥дають на тканину. ѕри фарбуванн≥ вони про¤вл¤ютьс¤ у вигл¤д≥ не зафарбованих л≥н≥й ≥ замаскувати њх неможливо. «а розпису способом холодний батик рисунки можуть бути виконан≥ р≥зноман≥тн≥, але обовТ¤зковий ч≥ткий под≥л кольорових площин. ожну з таких площин обвод¤ть резервом. ƒл¤ нанесенн¤ контур≥в рисунка резервом застосовують скл¤н≥ трубочки. ѕри розписуванн≥ к≥нчик трубочки з набраним резервом обтирають ватою. ѕ≥сл¤ цього трубочку швидко опускають на тканину ≥ почекавши, поки резерв зтече у к≥нчик трубочки, починають наводити контури рисунка (дод. є ). оли ж резерв р≥дкуватий, то на початку л≥н≥њ, у м≥сц¤х упов≥льненого руху або п≥д час в≥дриванн¤ трубочки в≥д тканини можуть утворюватис¤ крапл≥. “ому на початку роботи трубочку сл≥д швидко опускати на тканину, не чекаючи утворенн¤ крапл≥ й намагаютьс¤ наводити контури р≥вном≥рно. ѕ≥д час в≥дриванн¤ трубочки в≥д тканини, њњ к≥нець потр≥бно швидко повернути вгору, щоб резерв в≥д≥йшов з к≥нчика. ѕри робот≥ р≥дкуватим резервом по щ≥льних тканинах краще починати й зак≥нчувати наводити л≥н≥њ з паперовоњ п≥дкладки, ¤ку укладають поруч на початку й к≥нц≥ л≥н≥њ. «алежно в≥д волокнистого складу тканини, њњ щ≥льност≥ й товщини трубочки необх≥дно вести з р≥зною швидк≥стю. Ќаприклад, за наведенн¤ контуру по щ≥льних ≥ б≥льш товстих бавовн¤них тканинах (мерсеризоване полотно, мадаполам, б¤зь) трубочку сл≥д вести досить пов≥льно, щоб резерв м≥г повн≥стю просочити тканину (дл¤ таких тканин необх≥дно наводити контур також ≥з зворотного боку тканин). ѕри наведенн≥ контур≥в рисунка на капрон≥ й натуральному шовку трубочки сл≥д вести швидше, пост≥йно стежачи за тим, наск≥льки р≥вном≥рно резерв просочуЇ тканину. як≥сть наведенн¤ контуру сл≥д контролювати ≥з зворотного боку, поки не висох резерв. ћ≥сц¤, ¤к≥ погано просочен≥, або мають пропуски, треба зарезервувати ≥з зворотного боку тканини. ѕрактика показала, що на наведенн¤ контур≥в рисунка резервом витрачаЇтьс¤ 60-70% часу, а на покритт¤ рисунка фарбою Ц 30-40%. –езерв може наноситись на тканину ≥ за допомогою фотошаблону. “аке нанесенн¤ нагадуЇ друкуванн¤ тканини. ÷им способом можна д≥стати дуже складн≥ й тонк≥ рисунки, ¤к≥ трубочкою зробити важко. Ќаноси ти резерв через шаблон рекомендуЇтьс¤ на тонк≥ й легк≥ тканини (капронов≥, з натурального шовку). ѕ≥сл¤ нанесенн¤ резерву на тканину йому дають висохнути. “ривал≥сть висиханн¤ залежить в≥д температури прим≥щенн¤ ≥ становить у середньому 20... 40 хвилин. –езерви, п≥дфарбован≥ ол≥йними та друкарськими фарбами, висихають довше. якщо резерв не п≥дфарбований, п≥сл¤ висиханн¤ на тканин≥ в≥н стаЇ непом≥тним. ѕеред розписом рисунок на тканину нанос¤ть ол≥вцем, а пот≥м нанесен≥ контури рисунка обвод¤ть скл¤ною трубочкою з резервом. якщо вир≥б виконуватиметьс¤ у к≥лькох прим≥рниках, доц≥льно спочатку виготовити шаблон. ƒл¤ цього з еск≥зу на кальку зн≥мають контур рисунка, а пот≥м чорною тушшю перевод¤ть його на щ≥льний пап≥р, використовуючи дл¤ цього ст≥л з п≥дсв≥чуванн¤м лампами. онтурна л≥н≥¤ рисунка повинна мати ширину не менше 1 мм, щоб њњ було добре видно через тканину. ќтриманий шаблон п≥дколюють до тканини. « такого шаблону рисунок на тканин≥ навод¤ть ол≥вцем, а пот≥м шаблон в≥дколюють ≥ трубочкою навод¤ть контурн≥ л≥н≥њ резервом. „аст≥ше шаблон не в≥дколюють, а працюють трубочкою по контурних л≥н≥¤х, ¤к≥ добре пом≥тн≥ через тканину. ѕри виготовленн≥ рапорт них рисунк≥в (горох тощо) на такому шаблон≥ попередньо вир≥зають або пробивають отвори, а пот≥м такий шаблон накладають поверх тканини ≥ в межах цих отвор≥в працюють трубочкою з резервом. –озпис фарбами ѕочинати розпис фарбами можна лише п≥сл¤ повного висиханн¤ резерву. –озписаний резервом вир≥б не рекомендуЇтьс¤ залишати б≥льше ¤к на 24 години, тому що резерв дасть ореол ≥, фарба не буде п≥дходити до контур≥в рисунка. ƒл¤ нанесенн¤ фарб при розпис≥ способом холодний батик застосовують р≥зн≥ пензл≥ ≥ тампони. ѕеред початком роботи необх≥дно зробити пробу фарб на шматочку в≥д тканини, що п≥дл¤гаЇ розпису. ѕ≥сл¤ висиханн¤ фарби висв≥тлюютьс¤ й т≥льки так можна встановити њх точний кол≥р. ƒл¤ цього на шматок тканини резервом нанос¤ть невелик≥ квадратики й п≥сл¤ висиханн¤ резерву заливають ц≥ д≥л¤нки фарбою, намагаючись дос¤гти забарвленн¤, ¤ке буде на вироб≥. “канини з р≥зних волокон неоднаково вбирають фарби, тому останн≥ сл≥д застосовувати р≥зного ступен¤ насиченост≥. ‘арби на р≥зних тканинах розт≥каютьс¤ неоднаково. ƒобре розт≥каютьс¤ фарби на бавовн¤них, в≥скозних тканинах, натуральному шовку, трохи г≥рше Ц на ацетатних ≥ триацетатних тканинах, ще г≥рше Ц на капронових. “ому при розписуванн≥ останн≥х пензлик або тампон з фарбою сл≥д п≥дводити до крањв зарезервованого рисунка. ¬ процес≥ розписуванн¤ тканин, на ¤ких фарби добре розт≥каютьс¤, п≥д час покритт¤ невеликих площин рисунка тампони або пензлик з фарбою треба ставити у центр≥ площини й фарба сама р≥вном≥рно п≥дтече до крањв зарезервованого контуру. Ќа поверхн≥ тканини фарба досить швидко висихаЇ, тому њњ потр≥бно наносити однаково насиченими тампонами швидко й р≥вном≥рно. ≤накше п≥д час покритт¤ великих площин утворюютьс¤ ареали й зат≥канн¤, ¤к≥ Ї браком у робот≥. ¬елик≥ площини рекомендуЇтьс¤ заливати зл≥ва направо ≥ зверху вниз. Ќеобх≥дно сл≥дкувати, щоб фарба не проходила за меж≥ резервноњ л≥н≥њ, що призводить до браку в робот≥. якщо це сталось, то пл¤му потр≥бно швидко обвести резервом, а пот≥м так≥ сам≥ пл¤ми ввести у композиц≥ю рисунка, щоб маскуванн¤ пл¤ми не носило випадкового характеру. ѕокривати фарбою площину тканини необх≥дно за один раз. ѕри перекритт≥ фарбою одн≥Їњ й т≥Їњ самоњ площини можуть утворитись д≥л¤нки темн≥шого кольору. якщо за характером рисунку потр≥бно по кольоров≥й пл¤м≥ зробити к≥лька перекривань кольором, то це виконують нанесенн¤м резервноњ л≥н≥њ по висохл≥й кольоров≥й площин≥ спочатку дл¤ другого перекритт¤, а пот≥м так само дл¤ третього ≥ т.д. якщо п≥д час роботи резерв випадково розливс¤ на тканину або потрапив на нењ невеликими крапл¤ми, ц≥ пл¤ми можна замаскувати, перетворивши њх в елементи рисунка. ѕ≥д час роботи може бути так, що фон ≥ окрем≥ д≥л¤нки рисунку нер≥вном≥рно покрились фарбою. ÷е може бути в тих випадках, коли тампон був неоднаково насичений фарбою, за пов≥льноњ роботи, високоњ температури прим≥щенн¤, коли фарба швидко висихаЇ ≥ не встигаЇ злитись ≥з фарбою на д≥л¤нках, покритих п≥зн≥ше. ” такому раз≥ сл≥д зробити друге перекритт¤ фарбою темн≥шого кольору або нанести резервом рисунок. –озписан≥ фарбами вироби сушать на рамах в горизонтальному положенн≥, щоб не п≥дт≥кала фарба. ѕ≥сл¤ повного висиханн¤ вироби запарюють, щоб заф≥ксувати барвник на волокн≥. „ас запарюванн¤ визначаЇтьс¤ видом тканини ≥ класом барвника, ¤ким була розписана тканина. √ар¤чий батик ѕ≥д час розпису способом батик контури рисунка й окрем≥ площини покривають гар¤чим резервом. «в≥дси й п≥шла назва гар¤чий батик. «а цього способу розпису резервуванн¤ тканини Ї тимчасовим ≥ допом≥жним процесом, п≥сл¤ зак≥нченн¤ роботи резерв ≥з тканини зн≥маЇтьс¤. √оловною складовою частиною резерв≥в дл¤ гар¤чого батику Ї параф≥н. ѕараф≥н у чистому вигл¤д≥ дл¤ розпису майже не застосовують, тому що п≥сл¤ охолодженн¤ в≥н твердне ≥ стаЇ крихким. ƒругою важливою частиною резерв≥в Ї в≥ск( бджолиний або штучний) або вазел≥н. —п≥вв≥дношенн¤ м≥ж цими компонентами можуть бути р≥зноман≥тн≥ й кожен працюючий п≥дбиваЇ дл¤ себе оптимальний вар≥ант. якщо зб≥льшувати у резерв≥ к≥льк≥сть воску, пластичн≥сть резерву також зб≥льшуЇтьс¤. √ар¤ч≥ резерви дл¤ батику, г | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ѕараф≥н | 250 | 400 | 250 | 350 | 250 | ¬≥ск бджолиний або штучний | 250 | 100 | 230 | - | 125 | ¬азел≥н | - | - | 20 | 150 | 125 | | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Ќазва: ’удожн≥й розпис тканин ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-07 (2914 прочитано) |