÷≥нн≥ папери > –инок ц≥нних папер≥в у ринкових в≥дносинах
≤ще важливими дл¤ ≥нвестора можуть бути позаеконом≥чн≥ критер≥њ, звТ¤зан≥ з дос¤гненн¤м певних науково-техн≥чних, соц≥альних, економ≥чних ≥ спец≥альних результат≥в ≥нвестиц≥њ. ѕ≥двод¤чи п≥дсумок по даному пункту, ми можемо зробити висновок, що перш, н≥ж купувати певний портфель ц≥нних папер≥в, потр≥бно зробити досить таки скурпульозний анал≥з даного р≥шенн¤, тобто врахувати вс≥ Ђзаї ≥ Ђпротиї. Ѕез цього неможливе будь-¤ке вкладанн¤ ≥нвестиц≥й в економ≥ку. III. ѕроблеми та перспективи розвитку ринку ц≥нних папер≥в в ”крањн≥. –озвиток фондового ринку ”крањни в≥дбуваЇтьс¤ за к≥лькома напр¤мами, ¤к≥ передбачають: формуванн¤ ц≥нних папер≥в з новими властивост¤ми та рекв≥зитами; розвиток вторинного ринку; удосконаленн¤ процедури та документального супроводу об≥гу ц≥нних папер≥в; рац≥ональний розпод≥л функц≥й м≥ж учасниками фондового ринку; забезпеченн¤ конкурентного середовища; створенн¤ оптимальноњ ≥нфраструктури; упор¤дкуванн¤ обл≥ку та зв≥тност≥ на п≥дстав≥ репродукуванн¤ стандарт≥в св≥тового фондового ринку; спрощенн¤ процесу оформленн¤ документ≥в на вс≥х стад≥¤х ем≥с≥њ та об≥гу ц≥нних папер≥в; упровадженн¤ електронних ≥нформац≥йних систем; зниженн¤ ризику ≥нвестиц≥й у ц≥нн≥ папери; запоб≥ганн¤ порушенн¤м правил ≥ норм; узгодженн¤ фондового законодавства з ≥ншими (сум≥жними) державними актами. ”крањна, ¤к самост≥йна держава, ≥снуЇ уже девТ¤ть рок≥в. «а цей пер≥од економ≥ка ”крањни зазнала серйозних зм≥н, звТ¤заних з≥ зм≥ною форм власност≥ та формуванн¤ ринкових в≥дносин, що також вплинуло на виникненн¤ та розвиток фондового ринку в наш≥й крањн≥. –оль, ¤ку в≥д≥граЇ держава у регулюванн≥ та розвитку фондового ринку, досить таки велика. ѕол≥тика, ¤ку веде держава стосовно фондового ринку, називаЇтьс¤ фондовою пол≥тикою - вплив у сфер≥ випуску й об≥гу ≥нвестиц≥йних ц≥нних папер≥в. ‘ондова пол≥тика виконуЇ так≥ функц≥њ: управл≥нн¤; участ≥; впливу; регулюванн¤. —аме регулюванн¤ забезпечуЇ оптимальний р≥вень впливу держави на фондовий ринок. –егулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в умовно можна под≥лити на два види: саморегулюванн¤ ≥ державно-правове регулюванн¤. —аморегулюванн¤ буваЇ ≥ндив≥дуальним ≥ колективним. ≤ндив≥дуальне саморегулюванн¤ передбачаЇ дотриманн¤ встановлених правил повед≥нки кожним ≥з учасник≥в операц≥й на фондовому ринку. олективне саморегулюванн¤ повТ¤зане з в≥дпрацюванн¤м правил ≥ положень, ¤к≥ повинн≥ дотримуватис¤ групами учасник≥в ринку. « метою введенн¤ в д≥ю системи державного регулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в 12 липн¤ 1995р. указом ѕрезидента була створена ƒержавна ком≥с≥¤ по ц≥нним паперам ≥ фондовому ринку. ѓњ основн≥ завданн¤ визначен≥ «аконом ”крањни Ђѕро державне регулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в в ”крањн≥ї: формуванн¤ ≥ забезпеченн¤ раел≥зац≥њ Їдиноњ державноњ пол≥тики в област≥ розвитку ≥ функц≥онуванн¤ ринку ц≥нних папер≥в ≥ њх пох≥дних в ”крањн≥, спри¤нн¤ адаптац≥њ нац≥онального ринку ц≥нних папер≥в м≥жнародним стандартам; координац≥¤ д≥¤льност≥ державних орган≥в по питанн¤м формуванн¤ в ”крањн≥ ринку ц≥нних папер≥в ≥ њх пох≥дних; державне регулюванн¤ ≥ контроль за випуском ≥ об≥гом ц≥нних папер≥в ≥ њх пох≥дних на територ≥њ ”крањни, забезпеченн¤ законодавчого регулюванн¤ в ц≥й сфер≥; захист прав ≥нвестор≥в шл¤хом зд≥йсненн¤ заход≥в по попередженню ≥ прис≥канню порушень законодавства на ринку ц≥нних папер≥в, застосуванн¤ санкц≥й за порушенн¤ законодавства в рамках своњх повноважень; спри¤нн¤ розвитку ринку ц≥нних папер≥в; узагальненн¤ практики виуористанн¤ законодавства ”крањни з питань випуску та об≥гу ц≥нних папер≥в в ”крањн≥, п≥дготуванн¤ пропозиц≥й по його вдосконаленню. р≥м того, ом≥с¤ зосереджуЇ свою увагу на проблемах, ¤к≥ ¤вл¤ютьс¤ найб≥льш актуальними дл¤ розвитку економ≥ки ”крањни: спри¤нн¤ розвитку ≥нвестиц≥йно привабливого середовища дл¤ залученн¤ внутр≥шн≥х ≥ ≥ноземних ≥нвестор≥в; спри¤нн¤ реструктуризац≥њ акц≥онерних товариств дл¤ оживленн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥; зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ робочих м≥сць та доход≥в бюджету; ≥нтеграц≥¤ у м≥жнародн≥ ф≥нансов≥ ринки, що може спри¤ти зм≥цненню м≥жнародного авторитету ”крањни; наближенн¤ в≥тчизн¤ного законодавства до м≥жнародних вимог. ƒержавно-правове регулюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом прийн¤тт¤ закон≥в, постанов та ≥нших нормативних акт≥в, що регламентують т≥ чи ≥нш≥ сторони в≥дносин, ¤к≥ звТ¤зан≥ з об≥гом ц≥нних папер≥в, а також встановленн¤м контролю за дотриманн¤м законодавства через державн≥ органи. ¬ умовах, що склалис¤ в ”крањн≥, необх≥дний б≥льш ≥нтенсивний розвиток державно-правового регулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в, ¤кий, в свою чергу, створюЇ умови дл¤ саморегулюванн¤. ѕравову базу становленн¤ та розвитку ринку ц≥нних папер≥в в наш≥й крањн≥ становл¤ть прийн¤т≥ ¬ерховною –адою закони ”крањни Ђѕро господарськ≥ товаристваї, Ђѕро п≥lприЇмства в ”крањн≥ї, Ђѕро п≥дприЇмництвої, Ђѕро власн≥стьї, Ђѕро зовн≥шньоеконом≥чну д≥¤льн≥стьї, Ђѕро банки та банк≥вську д≥¤льн≥стьї, Ђѕро Ќац≥ональну депозитарну систему та особливост≥ електронного об≥гу ц≥нних папер≥в в ”крањн≥ї, а також закони, що стосуютьс¤ приватизац≥њ. ƒ≥¤льн≥сть на украњнському ринку ц≥нних папер≥в регулюють два основн≥ законодавч≥ акти - «акон ”крањни Ђѕро ц≥нн≥ папери ≥ фондову б≥ржуї в≥д 18.06.91р. ≥ ”каз ѕрезидента ”крањни Ђѕро ≥нвестиц≥йн≥ фонди та ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њї в≥д 19.02.94р. є55/94. ” в≥дпов≥дност≥ до «акону ”крањни Ђѕро ц≥нн≥ папери ≥ фондову б≥ржуї розр≥зн¤ють два типи ц≥нних папер≥в: ≥менн≥, ¤к правило, передаютьс¤ шл¤хом повного ≥ндосаменту; на предТ¤вника, що в≥льно обертаютьс¤. ”крањнським законодавством визначен≥ також наступн≥ види ц≥нних папер≥в: акц≥њ; обл≥гац≥њ внутр≥шн≥х державних та м≥сцевих займ≥в; обл≥гац≥њ п≥дприЇмств; казначейськ≥ зобовТ¤занн¤ п≥дприЇмств; ощадн≥ серитф≥кати; вексел≥; приватизац≥йн≥ папери; ≥нвестиц≥йн≥ сертиф≥кати. јкц≥њ та обл≥гац≥њ п≥дприЇмств можуть бути випущеними лише п≥сл¤ њх реЇстрац≥њ у в≥дпов≥дному ф≥нансовому орган≥. ј в тому випадку, коли акц≥њ ≥ обл≥гац≥њ п≥дприЇмств призначен≥ дл¤ в≥дкритоњ торг≥вл≥, у тому ж ф≥нансовому орган≥ повинен бути зареЇстрованим ≥ проспект ем≥с≥њ. ”крањнське законодавство встановлюЇ два серйозних обмеженн¤ д≥¤льност≥ акц≥онерних товариств в ¤кост≥ ем≥тент≥в: акц≥онерн≥ твоариства мають право випускати обл≥гац≥њ на суму, що не перевищуЇ 25% оплаченого статутного фонду; к≥льк≥сть прив≥лейованих акц≥й акц≥онерного товариства обмежена 10% статутного фонду. Ќаказом ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ”крањни (¤к регулюючого органу) в≥д 20.07.95р. є123, зареЇстрованим ћ≥н≥стерством юстиц≥њ 24 .07.95р. є233/769, затверджено Ђѕор¤док видач≥ довзолу на веденн¤ д≥¤льност≥ по випуску ≥ об≥гу ц≥нних папер≥в, ¤к виключноњ д≥¤льност≥ї. ÷ей документ встановлюЇ не т≥льки перел≥к ≥ правила поданн¤ документ≥в ≥ отриманн¤ дозволу на роботу з ц≥нними паперами, але ≥ державний контроль за зд≥йсненн¤м операц≥й з ними. ¬изначен≥ нормативно-правов≥ функц≥њ в≥дбито ≥ в ≥нших документах, ¤к≥ не Ї законодавчими актами, тобто не мають сили закону ≥ не обовТ¤зковими дл¤ виконанн¤, проте в≥д≥грають важливу роль у визначенн≥ державних напр¤м≥в ≥ метод≥в державного фондового ринку. ѕрикладом таких докумет≥в може бути Ђ онцепц≥¤ функц≥онуванн¤ та розвитку фондового ринку ”крањниї, схвалена ¬ерховною –адою в 1995р., ¤ка встановила загальн≥ принципи та основну мету функц≥онуванн¤ ринку ц≥нних папер≥в в ”крањн≥, регулюваного державою та ≥нтегрованого у св≥тов≥ фондов≥ ринки. ќдним з найголовн≥ших принцип≥в забезпеченн¤ ≥нтерес≥в субТЇкт≥в фондового ринку та захисту њхн≥х майнових прав стала над≥йн≥сть захисту ≥нвестор≥в, тобто створенн¤ необх≥дних умов ¤к соц≥ально-пол≥тичних, так ≥ економ≥чно-правових. ƒержавне регулюванн¤ ринку маЇ зд≥йснюватис¤ на принципах створенн¤ гнучкоњ та ефективноњ системи регулюванн¤, над≥йно д≥ючого механ≥зму обл≥ку ≥ контролю, запоб≥ганн¤ ≥ проф≥лактики зловживань та злочинност≥ на ринку ц≥нних папер≥в. «аконодавче регулюванн¤ фондового ринку ”крањни пост≥йно вдосконалюЇтьс¤ з процесом реформуванн¤ економ≥ки крањни та накопиченн¤ досв≥ду з випуску ≥ об≥гу ц≥нних папер≥в та формуванн¤ ≥нфраструктури фондового ринку. ќргани, що зд≥йснюють державне регулюванн¤ фондового ринку в ”крањн≥, под≥л¤ютьс¤ на так≥ чотири групи: 1. ¬ерховна –ада ”крањни, ѕрезидент ”крањни, аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ¤к≥ через прийн¤тт¤ законодавчих та нормативних акт≥в з питань ринку ц≥нних папер≥в, визначенн¤ напр¤м≥в державноњ пол≥тики щодо фондового ринку, призначенн¤ складу ƒержавноњ ком≥с≥њ з ц≥нних папер≥в та фондового ринку забезпечують загальн≥ основи державного регулюванн¤ фондового ринку в ”крањн≥. ƒо ц≥Їњ ж групи необх≥дно в≥днести ћ≥н≥стерство юстиц≥њ, котре виконуЇ загальну нормотворчу функц≥ю в держав≥. 2. ƒержавна ком≥с≥¤ з ц≥нних папер≥в та фондового ринку, ¤ка безпосередньо формуЇ та забезпечуЇ реал≥зац≥ю Їдиноњ державноњ пол≥тики з розвитку та функц≥онуванн¤ в ”крањн≥ ринку ц≥нних папер≥в та њх пох≥дних. 3. ƒержавн≥ органи, котр≥ в межах своЇњ компетенц≥њ зд≥йснюють контроль або функц≥њ управл≥нн¤ на ринку ц≥нних папер≥в ”крањни. ÷е ‘онд державного майна, ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в, Ќац≥ональний банк ”крањни, јнтимонопольний ком≥тет, ћ≥н≥стерство економ≥ки, ƒержавна податкова адм≥н≥страц≥¤. ѕевн≥ функц≥њ управл≥нн¤ ≥нвестиц≥йною д≥¤льн≥стю в ”крањн≥ зд≥йснюють Ќац≥ональне агенство з реконструкц≥њ й розвитку, ƒержавна ≥нвестиц≥йна компан≥¤, ћ≥н≥стерство зовн≥шньоеконом≥чних звТ¤зк≥в ≥ торг≥вл≥.
Ќазва: –инок ц≥нних папер≥в у ринкових в≥дносинах ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (24179 прочитано) |