ѕедагог≥ка > —кладов≥ авторитету викладача ¬Ќ«
—кладов≥ авторитету викладача ¬Ќ«—тор≥нка: 1/3
ѕлан
ѕлан
¬ступ. ѕон¤тт¤ авторитету викладача.
ѕсихолого-педагог≥чн≥ основи викладача ¬Ќ« та його р≥зновиди.
ѕрофес≥йно-особист≥сний потенц≥ал авторитетного викладача.
ѕрофес≥йн≥ проблеми педагог≥чноњ д≥¤льност≥ та шл¤хи њх вир≥шенн¤.
“ворча взаЇмод≥¤ досв≥дчених ≥ молодих викладач≥в ¤к фактор формуванн¤ авторитету
викладача.
¬исновок. јвторитет творчоњ, активноњ особистост≥ Ц важлива складова авторитету
сучасного викладача ¬Ќ«.
¬ступ.
—ьогодн≥ сучасне сусп≥льство потребуЇ не вузьких спец≥ал≥ст≥в Ц нос≥њв окремих
виробничих функц≥й, а у всеб≥чно розвинених соц≥ально активних особистост¤х,
¤к≥ мають фундаментальну наукову осв≥ту, багату внутр≥шню культуру. Ќе дивл¤чись
на те, що дл¤ будь-¤кого квал≥ф≥кованого спец≥ал≥ста необх≥дн≥ глибок≥ знанн¤,
дл¤ педагог≥чноњ д≥¤льност≥ особливо важлив≥ профес≥йно значущ≥ особист≥сн≥
¤кост≥. —тановленн¤ педагога Ц це в першу чергу формуванн¤ його ¤к особистост≥
≥ лише пот≥м Ц ¤к профес≥йного прац≥вника, що волод≥Ї спец≥альними знанн¤ми
в певн≥й галуз≥ педагог≥чноњ д≥¤льност≥.
ƒ≥¤льн≥сть педагога р≥зноб≥чна, гуманна ≥ зм≥стовна, вона потребуЇ ірунтовноњ
п≥дготовленост≥ ≥ маЇ багато вим≥р≥в.
ќдне з найважлив≥ших значень в оц≥нц≥ педагога маЇ авторитет викладача, ¤к
одне ≥з складових ознак профес≥йного педагога. јвторитет викладача Ц це ≥нтегральна
характеристика його профес≥йноњ, педагог≥чноњ та особист≥сноњ значущост≥ в колектив≥,
¤ка ви¤вл¤Їтьс¤ через взаЇмини з колегами та студентами та впливаЇ на ефективн≥сть
навчально-виховного процесу. ѕричому, сл≥д зазначити, що складовими авторитету
викладача Ї авторитет рол≥ та авторитет особистост≥, ≥, сл≥д зазначити, що в
умовах трансформац≥њ сусп≥льства переважаЇ авторитет особистост≥.
јвторитет викладача Ї результатом розвитку:
а) предметних педагог≥чних знань, вм≥нь, навичок (знанн¤ предмету);
б) комун≥кативних педагог≥чних знань, вм≥нь, навичок (знанн¤ студент≥в та
колег);
в) гностичних (знанн¤ себе та вм≥нн¤ корегувати свою повед≥нку).
јвторитет викладача формуЇтьс¤ на основ≥ симпат≥њ та поваги до викладача.
ѕсихолого-педагог≥чн≥ основи викладача ¬Ќ« та його р≥зновиди.
ѕедагог Ц це фах≥вець, ¤кий маЇ спец≥альну п≥дготовку ≥ профес≥йно провадить
навчально-виховну роботу в р≥зних осв≥тньо-виховних системах.
ѕедагог≥чна д≥¤льн≥сть Ц це д≥¤льн≥сть педагога в навчально-виховному процес≥,
спр¤мована на формуванн¤ ≥ розвиток особистост≥ вихованц≥в.
як≥ властивост≥ повинен мати педагог, щоб його можна було назвати вихователем?
ўо стоњть за словами Ђпедагог≥чна майстерн≥сть педагога?ї
Ѕезперечно, будь-¤ка майстерн≥сть, у тому числ≥ ≥ педагог≥чна, розкриваЇтьс¤
в д≥¤льност≥, причому в д≥¤льност≥ ефективн≥й. —аме таке розум≥нн¤ майстерност≥
≥ прийн¤то в педагог≥ц≥.
≈фективн≥сть процесу навчанн¤ багато в чому залежить в≥д д≥й педагога Ц субТЇкта
педагог≥чного процесу, ¤кий безпосередньо ≥ багатогранно впливаЇ на кожний його
компонент. «авданн¤ педагога пол¤гаЇ в тому, щоб формувати у студент≥в мотивац≥ю,
навички та вм≥нн¤ самовдосконаленн¤, озброњти його ефективною методикою. ¬поратис¤
з цим дуже складним завданн¤м може т≥льки справжн≥й майстер своЇњ справи.
ѕсихолого-педагог≥чн≥ основи ≥ складов≥ майстерност≥ д≥¤льност≥ викладача
включаЇ низку взаЇмозумовлених компонент≥в:
ор≥Їнтовно-прогностична д≥¤льн≥сть пол¤гаЇ в ум≥нн≥ педагога визначати конкретн≥
ц≥л≥, зм≥ст, методику виховноњ д≥¤льност≥, передбачити њњ результати на основ≥
знанн¤ р≥вн¤ ≥ндив≥дуальноњ п≥дготовленост≥ окремих вихованц≥в, злагодженост≥
та згуртованост≥ колективу.
Ќасл≥дком ц≥Їњ д≥¤льност≥ Ї конструктивно-проектувальна, ¤ка передбачаЇ пост≥йне
вдосконаленн¤ педагогом методики проведенн¤ р≥зних навчально-виховних заход≥в.
ќрган≥зац≥йна д≥¤льн≥сть Ц в≥д ум≥лого плануванн¤ навчально-виховноњ роботи
≥ визначенн¤ оптимальних шл¤х≥в њњ реал≥зац≥њ, обірунтованост≥ конкретних заход≥в
залежать переб≥г педагог≥чного процесу та його конкретн≥ результати.
ѕрактичне зд≥йсненн¤ конкретних педагог≥чних заход≥в передбачаЇ на¤вн≥сть
у педагога навичок ≥ вм≥нь њх проведенн¤, ефективних педагог≥чних методик. ÷¤
д≥¤льн≥сть потребуЇ досконалоњ педагог≥чноњ техн≥ки.
ƒ≥¤льн≥сть педагога, першою чергою, повТ¤зана з людським чинником ≥ передбачаЇ
на¤вн≥сть комун≥кативно-стимулювального компонента. ƒл¤ його ефективноњ реал≥зац≥њ
вихователь повинен мати так≥ особист≥сн≥ ¤кост≥:
бути людиною доброю, ≥ позитивно в≥дноситись да кожного студента;
вм≥ти епатувати студентам;
бути оптим≥стом;
бути творчою людиною;
мати педагог≥чний такт, тощо.
јнал≥тично-оц≥нковий напр¤м д≥¤льност≥ педагога, зм≥ст ¤кого пол¤гаЇ в анал≥з≥
¤к власних д≥й, так ≥ д≥й студент≥в, ви¤вленн≥ њх позитивних стор≥н ≥ недол≥к≥в.
ƒосл≥дницько-творчий Ц маЇ пронизувати вс≥ попередн≥ види д≥¤льност≥ та своЇчасно
наповнювати њх зм≥стом.
“ворч≥сть педагога Ц це джерело його оптим≥зму, всеб≥чного розвитку, гуманного
мисленн¤, ориг≥нального проведенн¤ педагог≥чних заход≥в. ѓх пост≥йного вдосконаленн¤,
тощо.
—л≥д також звернути увагу ≥ на педагог≥чн≥ функц≥њ педагога, вони Ї приписанн¤м
педагогов≥ напр¤м≥в застосуванн¤ профес≥йних знань ≥ вм≥нь. «вичайно, головним
напр¤мом застосуванн¤ педагог≥чних зусиль Ї навчанн¤, осв≥та, вихованн¤, розвиток
≥ формуванн¤ студент≥в. ¬≥дпов≥дно, основною функц≥Їю педагога Ї управл≥нн¤
процесами навчанн¤, розвитку ≥ формуванн¤ особистост≥ студента.
ќсновн≥ функц≥њ педагога Ц ц≥ле покладанн¤, д≥агностуванн¤, прогнозуванн¤.
ѕлануванн¤, ≥нформуванн¤, орган≥зац≥¤, оц≥нка ≥ контроль, коригуванн¤.
јле основна ¤к≥сть, ¤кою маЇ оволод≥ти педагог Ц це педагог≥чна майстерн≥сть,
¤ка розум≥Їтьс¤ ¤к найвищий р≥вень педагог≥чноњ д≥¤льност≥, ¤кий ви¤вл¤Їтьс¤
в тому, що за в≥дведений час педагог дос¤гаЇ оптимальних насл≥дк≥в.
«зовн≥ майстерн≥сть педагога Ц це вир≥шенн¤ р≥зноман≥тних педагог≥чних завдань,
усп≥шна орган≥зац≥¤ навчального процесу й отриманн¤ в≥дпов≥дних результат≥в,
але њњ сутн≥сть пол¤гаЇ в певних профес≥йних ≥ особист≥сних ¤костей, ¤к≥ породжують
цю д≥¤льн≥сть ≥ забезпечують њњ ефективн≥сть. ¬ажливими профес≥йними ¤кост¤ми
педагога ми повинн≥ визнати працелюбн≥сть, працездатн≥сть, дисципл≥нован≥сть,
в≥дпов≥дальн≥сть, ум≥нн¤ поставити мету, вибрати шл¤хи њњ дос¤гненн¤, орган≥зован≥сть,
наполеглив≥сть, систематичне ≥ планом≥рне п≥двищенн¤ свого профес≥йного р≥вн¤,
прагненн¤ пост≥йно п≥двищувати ¤к≥сть своЇњ прац≥.
—кладовими педагог≥чноњ майстерност≥ Ї:
гуман≥стична спр¤мован≥сть Ц найголовн≥ша характеристика майстерност≥ педагога,
що будуЇтьс¤ на основ≥ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й;
профес≥йна компетентн≥сть Ї п≥двалиною педагог≥чноњ майстерност≥. «м≥ст його
становл¤ть глибок≥ профес≥йн≥ знанн¤, навички та вм≥нн¤, профес≥онал≥зм у галуз≥
психолог≥њ та педагог≥ки;
«д≥бн≥сть до педагог≥чноњ д≥¤льност≥ Ц Ї дуже важливим елементом. ѕров≥дними
зд≥бност¤ми вважаютьс¤ чутлив≥сть до людини ≥ до особистост≥, комун≥кативн≥сть,
динам≥чн≥сть, емоц≥йна стаб≥льн≥сть;
ѕедагог≥чна техн≥ка ¤к форма орган≥зац≥њ повед≥нки педагога.
јле сл≥д зауважити, що в основ≥ педагог≥чноњ майстерност≥ лежить педагог≥чна
культура Ц оволод≥нн¤ педагогом педагог≥чним досв≥дом, ступ≥нь його вдосконаленн¤
в педагог≥чн≥й д≥¤льност≥, дос¤гнутий р≥вень розвитку його особистост≥.
2. ѕрофес≥йно-особист≥сний потенц≥ал авторитетного викладача.
“еоретичний ≥ практичний р≥вн≥ опануванн¤ вихователем педагог≥чним досв≥дом
людства становл¤ть методолог≥чну ≥ технолог≥чну основу його педагог≥чноњ д≥¤льност≥
та Ї важливою передумовою поступового просуванн¤ до вершин педагог≥чноњ майстерност≥.
Ќеобх≥дно також зауважити, що педагог≥чна д≥¤льн≥сть Ц це найв≥дпов≥дальн≥ша
галузь людськоњ д≥¤льност≥. ƒо ц≥Їњ роботи можна допустити т≥льки тих ос≥б,
¤к≥ мають до нењ хист та ≥нш≥ особист≥сн≥ ¤кост≥, що спри¤ють ц≥й д≥¤льност≥.
Ќазва: —кладов≥ авторитету викладача ¬Ќ« ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (2358 прочитано) |