‘≥нанси > ‘≥нансова санац≥¤ п≥дприЇмств
як св≥дчать в≥тчизн¤на практика та заруб≥жний досв≥д, прове≠денн¤ ф≥нансовоњ
санац≥њ п≥дприЇмств обов'¤зково супроводжуЇтьс¤ радикальним зменшенн¤м витрат
на персонал. ≈коном≥њ за ц≥Їю статтею можна дос¤гти зменшенн¤м зароб≥тноњ плати
або зменшен≠н¤м величини необх≥дного робочого часу. Ќайб≥льш поширеними заходами
щодо вив≥льненн¤ робочого часу Ї:
запровадженн¤ неповного робочого тижн¤;
достроковий вих≥д на пенс≥ю;
неоплачуван≥ в≥дпустки;
зв≥льненн¤ персоналу.
ќднак, масов≥ зв≥льненн¤ персоналу треба поЇднувати ≥з санац≥йними заходами
соц≥ального характеру.
” рамках моб≥л≥зац≥њ внутр≥шньовиробничих санац≥йних резерв≥в анал≥зуютьс¤
вс≥ на¤вн≥ можливост≥ зб≥льшенн¤ виручки в≥д реа≠л≥зац≥њ продукц≥њ. ” цьому
раз≥ сл≥д використати весь арсенал захо≠д≥в дл¤ актив≥зац≥њ збутовоњ (маркетинговоњ)
пол≥тики п≥дприЇмства. —тимулювати збут можна ¤к наданн¤м знижок покупц¤м, так
≥ пом≥р≠ним зб≥льшенн¤м ц≥н; ¤к масованою рекламою, так ≥ њњ припинен≠н¤м. “ип
санац≥йних заход≥в у дан≥й сфер≥ залежатиме в≥д конкрет≠ного п≥дприЇмства та
в≥д вибраноњ ним стратег≥њ маркетингу.
2.4. ћенеджмент ф≥нансовоњ санац≥њ п≥дприЇмства
ѕроцес орган≥зац≥њ ф≥нансовоњ санац≥њ п≥дприЇмств можна подати трьома основними
функц≥ональними блоками:
1. –озробка санац≥йноњ концепц≥њ та плану санац≥њ.
2. ѕроведенн¤ санац≥йного аудиту.
3. ћенеджмент санац≥њ.
як правило, план санац≥њ розробл¤ють за дорученн¤м власник≥в чи кер≥вництва
п≥дприЇмства консалтингов≥ чи аудиторськ≥ ф≥рми в т≥сному взаЇмозв'¤зку ≥з внутр≥шн≥ми
службами контрол≥нгу. ” раз≥, ¤кщо санац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ у ход≥ провадженн¤ справи
про банкрутство, то розробл¤ти план повинен призначений арб≥тражним судом керуючий
санац≥Їю. —анац≥йний аудит зд≥йснюЇтьс¤ аудиторськими компан≥¤ми на замовленн¤
потенц≥йних санатор≥в, кредитор≥в та ≥нших ос≥б, ¤к≥ можуть вз¤ти участь у ф≥нансуванн≥
санац≥њ.
¬ир≥шальне значенн¤ дл¤ усп≥шного проведенн¤ ф≥нансового оздоровленн¤ п≥дприЇмства
Ї орган≥зац≥¤ ефективного менеджменту санац≥њ. —утн≥сть менеджменту санац≥њ
можна розгл¤дати у двох аспектах: ≥нституц≥йному та функц≥ональному.
« ≥нституц≥нного боку до менеджменту санац≥њ можна в≥днести вс≥х ф≥зичних
ос≥б, ¤к≥ уповноважен≥ власниками суб'Їкта господарюванн¤ чи силою закону провести
ф≥нансову санац≥ю п≥дприЇмства, тобто зд≥йснювати фактичне управл≥нн¤ п≥дприЇмством
на пер≥од його оздоровленн¤.
«агалом до ос≥б, ¤к≥ можуть бути нос≥¤ми менеджменту санац≥њ, сл≥д в≥днести
контролююч≥ органи (наприклад департамент банк≥вського нагл¤ду ЌЅ”, страховий
нагл¤д тощо), консультант≥в, аудитор≥в, керуючих санац≥Їю, ¤к≥ призначаютьс¤
в≥дпов≥дно до р≥шенн¤ арб≥тражного суду, представник≥в банк≥вських установ чи
≥нших кредитор≥в, досв≥дчених менеджер≥в, а також колишнЇ кер≥вництво п≥дприЇмства.
¬ир≥шенн¤ питанн¤ з призначенн¤м менеджменту санац≥њ належить до числа першочергових
заход≥в у рамках ф≥нансового оздоровленн¤.
« функц≥онального боку менеджмент санац≥њ Ч це система антикризового управл≥нн¤,
¤ка пол¤гаЇ в ефективному використанн≥ ф≥нансового механ≥зму з метою запоб≥ганн¤
банкрутству та ф≥нансового оздоровленн¤ п≥дприЇмства. ‘ункц≥ональн≥ сфери менеджменту
санац≥њ можна розгл¤дати ¤к окрем≥ фази управл≥нського циклу, причому у процес≥
санац≥њ п≥дприЇмства так≥ цикли перманентне повторюютьс¤ при дос¤гненн≥ окремих
стратег≥чних чи тактичних ц≥лей.
ƒо функц≥ональних сфер менеджменту санац≥њ сл≥д в≥днести так≥:
а) постановка ц≥лей;
б) формуванн¤ та анал≥з проблеми (головна проблема Ч ф≥нансова криза);
в) пошук альтернатив, прогнозуванн¤ та оц≥нюванн¤ њх реал≥зац≥њ (доб≥р ≥
оц≥нюванн¤ необх≥дного каталогу санац≥йних заход≥в);
г) прийн¤тт¤ р≥шенн¤;
д) реал≥зац≥¤ (проведенн¤ конкретних санац≥йних заход≥в);
е) контроль;
Ї) анал≥з в≥дхилень.
¬ажливою складовою орган≥зац≥њ д≥Ївого менеджменту санац≥њ Ї створенн¤ ефективноњ
системи контрол≥нгу, головним завданн¤м ¤кого Ї визначенн¤ стратег≥чних та тактичних
ц≥лей санац≥њ та ор≥Їнтац≥¤ процесу управл≥нн¤ на дос¤гненн¤ цих ц≥лей. ¬ир≥шальним
при цьому Ї створенн¤ системи ≥нформац≥йного забезпеченн¤, планових, анал≥тичних
та контрольних служб.
«ауважимо, що не ≥снуЇ Їдиних рецепт≥в орган≥зац≥њ менеджменту санац≥њ п≥дприЇмства.
ожен випадок ф≥нансовоњ кризи потребуЇ ≥ндив≥дуального п≥дходу до управл≥нн¤
процесом њњ подоланн¤.
2.5. ѕередумови прийн¤тт¤ р≥шенн¤ щодо проведенн¤ ф≥нансовоњ санац≥њ п≥дприЇмств
–≥шенн¤ про проведенн¤ санац≥њ може прийматис¤ в таких основних випадках:
1. « ≥н≥ц≥ативи суб'Їкта господарюванн¤, ¤кий перебуваЇ в криз≥ Ч ¤кщо ≥снуЇ
загроза неплатоспроможност≥ та оголошенн¤ його банкрутом в недалекому майбутньому.
–≥шенн¤ про санац≥ю приймаЇтьс¤ до зверненн¤ кредитор≥в в арб≥тражний суд ≥з
за¤вою про оголошенн¤ банкрутом даного п≥дприЇмства (досудова санац≥¤).
2. ѕ≥сл¤ того ¤к боржник з власноњ ≥н≥ц≥ативи звернувс¤ до арб≥тражного суду
≥з за¤вою про порушенн¤ справи про своЇ банкрутство (¤кщо п≥дприЇмство стало
ф≥нансове неспроможним або ≥снуЇ реальна загроза такоњ неспроможност≥). ќдночасно
з поданн¤м за¤ви боржник маЇ подати до арб≥тражного суду план санац≥њ та (або)
проект мировоњ угоди. «розум≥ло, що р≥шенн¤ про санац≥ю приймаЇтьс¤ лише у раз≥,
¤кщо п≥дприЇмство доведе кредиторам, що воно Ї санац≥йне спроможним.
3. ѕо зак≥нченн≥ м≥с¤чного терм≥ну з моменту опубл≥куванн¤ в оф≥ц≥йному друкованому
орган≥ ¬ерховноњ –ади чи аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни оголошенн¤ про порушенн¤
справи про банкрутство даного п≥дприЇмства Ч ¤кщо над≥йшли пропозиц≥њ в≥д ф≥зичних
чи юридичних ос≥б, ¤к≥ бажають задовольнити вимоги
кредитор≥в до боржника та подали акцептован≥ ком≥тетом кредитор≥в та арб≥тражним
судом пропозиц≥њ щодо санац≥њ (реорган≥зац≥њ) неспроможного п≥дприЇмства. ”
раз≥ згоди кредитор≥в з умовами та механ≥змом задоволенн¤ њхн≥х претенз≥й арб≥тражний
суд приймаЇ р≥шенн¤ про припиненн¤ провадженн¤ у справ≥ про банкрутство та про
зд≥йсненн¤ ф≥нансовоњ санац≥њ юридичноњ особи.
4. « ≥н≥ц≥ативи ф≥нансово-кредитноњ установи. «г≥дно ≥з «аконом ”крањни Уѕро
банки та банк≥вську д≥¤льн≥стьФ установа банку маЇ право в≥дносно кл≥Їнта, оголошеного
неплатоспроможним, застосувати комплекс заход≥в щодо його санац≥њ, у тому числ≥:
передати оперативне управл≥нн¤ даним п≥дприЇмством адм≥н≥страц≥њ, сформован≥й
за участю банку; реорган≥зувати боржника; зм≥нити пор¤док платеж≥в; спр¤мувати
на погашенн¤ кредиторськоњ заборгованост≥ виручку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ.
5. « ≥н≥ц≥ативи заставодержател¤ ц≥л≥сного майнового комплексу п≥дприЇмства.
” раз≥ невиконанн¤ зобов'¤зань, забезпечених ≥потекою ц≥л≥сного майнового комплексу
п≥дприЇмства, заставодержатель маЇ право зд≥йснити передбачен≥ договором заходи
щодо оздоровленн¤ ф≥нансового стану боржника, включаючи призначенн¤ своњх представник≥в
у кер≥вн≥ органи п≥дприЇмства, обмеженн¤ у прав≥ розпор¤джатис¤ випущеною продукц≥Їю
та ≥ншим майном в≥дпов≥дного суб'Їкта господарюванн¤. якщо санац≥йн≥ заходи
не привели до поновленн¤ платоспроможност≥ п≥дприЇмства, то заставодержатель
маЇ право звернутис¤ до арб≥тражного суду ≥з за¤вою про ст¤гненн¤ майна, ¤ке
перебуваЇ в ≥потец≥.
6. « ≥н≥ц≥ативи ƒержавного органу з питань банкрутства, ¤кщо йдетьс¤ про
державн≥ п≥дприЇмства.
7. « ≥н≥ц≥ативи Ќац≥онального банку ”крањни Ч ¤кщо йдетьс¤ про ф≥нансове
оздоровленн¤ комерц≥йного банку. –ежим санац≥њ Ї превентивним заходом впливу
ЌЅ” на комерц≥йний банк перед
застосуванн¤м санкц≥й, передбачених «аконом ”крањни Уѕро банки та банк≥вську
д≥¤льн≥стьФ.
2.6. ласична модель ф≥нансовоњ санац≥њ
÷≥л≥сний погл¤д на етапи проведенн¤ ф≥нансового оздоровленн¤ окремого п≥дприЇмства
¤вл¤Ї собою так звана Укласична модель санац≥њФ, ¤ка широко використовуЇтьс¤
¤к основа дл¤ розробки механ≥зму ф≥нансовоњ санац≥њ суб'Їкт≥в господарюванн¤
у крањнах з розвиненою ринковою економ≥кою.
Ќазва: ‘≥нансова санац≥¤ п≥дприЇмств ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (6540 прочитано) |