≈колог≥¤ > ћ≥жнародно-правов≥ акти по запоб≥ганню забрудненн¤ мор¤
ƒоведенн¤ У¤дерногоФ походженн¤ таких збитк≥в становить особливу складн≥сть. ÷ей вид збитк≥в фактично не п≥дл¤гаЇ компенсац≥њ. ¬раховуючи тривалий характер запод≥¤нн¤ шкоди ¬≥денська та ѕаризька конвенц≥њ встановлюють значний, тривалий строк, прот¤гом ¤кого особа, ¤ка потерп≥ла, маЇ право вимагати в суд≥ в≥дшкодуванн¤ збитк≥в: 10 рок≥в з дн¤ ¤дерного ≥нциденту. «а певних умов нац≥ональне законодавство може передбачати ≥ б≥льш тривалий терм≥н. якщо ж ¤дерн≥ збитки завдан≥ ¤дерним ≥нцидентом, повТ¤заним з ¤дерним паливом чи ≥ншими речовинами в процес≥ перевезенн¤, ≥ ц≥ речовини були викраден≥, втрачен≥, викинут≥ чи залишен≥ без нагл¤ду, то пер≥од дл¤ наданн¤ позову зб≥льшуЇтьс¤ до 20 рок≥в з дн¤ викраденн¤, втрати, викиду чи залишенн¤ без нагл¤ду (п.2 ст. VI ¬≥денськоњ конвенц≥њ, п.10 ст.8 ѕаризькоњ конвенц≥њ). ’оча у ¬≥денськ≥й та ѕаризьк≥й конвенц≥¤х беруть участь лише небагато крањн, закладен≥ в них принципи в≥дбит≥ в законодавств≥ б≥льшост≥ держав, ¤к≥ активно займаютьс¤ атомною д≥¤льн≥стю. ≤ онвенц≥њ, ≥ нац≥ональне законодавство будуютьс¤ на систем≥ абсолютноњ в≥дпов≥дальност≥ оператора ¤дерноњ установки, т.б., в≥дпов≥дальн≥сть наступаЇ незалежно в≥д його вини. «в≥льненн¤ в≥д в≥дпов≥дальност≥ наступаЇ лише у суворо визначених випадках. ¬≥дпов≥дальн≥сть виключаЇтьс¤, ¤к правило, коли ¤дерний ≥нцидент в≥дбувс¤ через грубу вину потерп≥лого, збройний конфл≥кт, воЇнн≥ д≥њ, громадську в≥йну чи повстанн¤, важке стих≥йне лихо вин¤ткового характеру. ѕров≥дну роль в розробц≥ правил та норм перевезенн¤ рад≥оактивних речовин в≥д≥граЇ ћ≥жнародне агентство по атомн≥й енергетиц≥. ¬же в 1960 р. головн≥ органи ћј√ј“≈ схвалили Уѕравила безпечного транспортуванн¤ рад≥оактивних матер≥ал≥вФ. « тих п≥р правила неодноразово перегл¤дались з врахуванн¤м досв≥ду, накопиченого в ц≥й галуз≥ ур¤дами та м≥жнародними орган≥зац≥¤ми*. ѕравила представл¤ють собою систему принцип≥в ≥ норм, скерованих на гармон≥зац≥ю м≥жнародного та нац≥онального регулюванн¤ перевезень ¤дерних матер≥ал≥в з метою дос¤гненн¤ максимальноњ безпеки. «а своЇю юридичною природою вона Ї рекомендац≥¤ми ≥ не Ї обовТ¤зковими дл¤ держав. ѓх виконанн¤ обовТ¤зкове лише стосовно д≥¤льност≥, зд≥йснюваноњ самим агентством, чи у випадку укладенн¤ спец≥альноњ угоди, м≥ж јгентством та крањною, ¤ка отримуЇ техн≥чну допомогу в≥д ћј√ј“≈ чи через його посередництво. Ќе дивл¤чись на св≥й рекомендац≥йний характер, правила отримали практично загальне визнанн¤ ¤к норми забезпеченн¤ безпеки перевезень рад≥оактивних матер≥ал≥в ≥ знайшли в≥дбитт¤ в нац≥ональному атомному законодавств≥ майже ус≥х держав, ¤к≥ беруть участь в атомн≥й д≥¤льност≥. ¬они також були включен≥ ¤к складова частина в р¤д важливих м≥жнародних угод, ¤к≥ регулюють перевезенн¤ небезпечних речовин та матер≥ал≥в. ƒо прикладу, ћ≥жнародн≥ правила, ¤к≥ стосуютьс¤ перевезень небезпечних груз≥в по зал≥зниц≥ (д≥ють з 1967 р.) ™вропейська угода стосовно м≥жнародних перевезень небезпечних вантаж≥в по автодорогах та ≥н. ѕравила ћј√ј“≈ регулюють перевезенн¤ рад≥оактивних речовин незалежно в≥д виду транспорту. ƒл¤ морських перевезень, зокрема, особливе значенн¤ маЇ ћ≥жнародний кодекс морських перевезень небезпечних вантаж≥в, п≥дготовлений ћ≥жнародною морською консультативною орган≥зац≥Їю та схвалений њњ асамблеЇю в 1966 р. √лава VII регламентуЇ загальн≥ питанн¤ перевезень вс≥х вид≥в небезпечних вантаж≥в, включаючи рад≥оактивн≥ (клас с≥м). ѕравила перевезень рад≥оактивних матер≥ал≥в, ¤к≥ м≥ст¤тьс¤ в нац≥ональних кодексах, повинн≥ в≥дпов≥дати ѕравилам ћј√ј“≈. ¬они повинн≥ регламентувати пор¤док збер≥ганн¤ таких матер≥ал≥в, маркуванн¤ та нанесенн¤ ¤рлик≥в небезпеки, оформленн¤ транспортних документ≥в та необх≥дних сертиф≥кат≥в, а також стосуватис¤ питань забрудненн¤, упаковки, проти авар≥йних заход≥в ≥ т.д. ѕовинн≥ бути вказан≥ заходи по попередженню ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤. Ѕ≥льш≥сть держав, ¤к≥ нав≥ть не трансформували ѕравила в нац≥ональн≥ норми, дотримуЇтьс¤ њх, що значно полегшуЇ ≥ спрощуЇ м≥жнародн≥ перевезенн¤ небезпечних вантаж≥в.* «а минул≥ роки не було пов≥домленн¤ про ¤к≥сь-небудь значн≥ ≥нциденти при перевезенн≥ ¤дерних матер≥ал≥в. “им не менше, неодноразово мали м≥сце незначн≥ ≥нциденти. “ак, у —Ўј з 1949 р. зареЇстровано дек≥лька сотень др≥бних ≥нцидент≥в при внутр≥шн≥х перевезенн¤х р≥зними видами транспорту. ¬ р¤д≥ випадк≥в вони т¤гнули за собою рад≥оактивне забрудненн¤ навколишнього середовища. ќсновна причина цих ≥нцидент≥в заключалась, ¤к правило, в недбалост≥ обслуговуючого персоналу. Ќе виключен≥, проте, серйозн≥ пригоди, на випадок чого в багатьох державах передбачене проведенн¤ спец≥ально Уѕрограми рад≥олог≥чноњ допомогиФ. ћетою програми Ї л≥кв≥дац≥¤ чи зменшенн¤ рад≥оактивного забрудненн¤ середовища на випадок ≥нциденту. ѕроцеси ун≥ф≥кац≥њ правових норм крањн-член≥в –ади ™вропи, ¤кщо мати на уваз≥ вс≥ форми створенн¤ двома чи дек≥лькома ™вропейськими державами Їдиного правового режиму в т≥й чи ≥нш≥й сфер≥ взаЇмостосунк≥в (а саме до цього зводитьс¤, к≥нець-к≥нцем, ун≥ф≥кац≥¤ правових норм), розвиваютьс¤ вже не один р≥к, охоплюючи все нов≥ ≥ нов≥ област≥ правового регулюванн¤. ≈тапними в≥хами на шл¤ху розгортанн¤ та поглибленн¤ процес≥в ун≥ф≥кац≥њ правових норм Ї саме створенн¤ –ади ™вропи, ¤ке поставило ц≥ процеси, ¤к≥ до того мали в основному двосторонн≥й характер, на багатосторонню основу, прийн¤тт¤ омплексноњ програми економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ, ¤ка пр¤мо сформулювала задачу зближенн¤ правових норм крањн-член≥в –ади ™вропи та њхню ун≥ф≥кац≥ю нац≥ональними законодавствами. ўе в 1930 р. була п≥дписана ћ≥жнародна онвенц≥¤ про вантажну марку (модиф≥кована в 1966 р.), ¤ка отримала загальне визнанн¤ та застосуванн¤. ¬ 1961 р. була прийн¤та Ѕернська онвенц≥¤ про м≥жнародн≥ зал≥зничн≥ перевезенн¤, в результат≥ чого було в≥дкоректовано законодавство крањн «ах≥дноњ ™вропи про перевезенн¤ вантаж≥в зал≥зницею в пр¤мому м≥жнародному сполученн≥, хоча –ади ™вропи на той час в њњ сучасному вигл¤д≥ ще не ≥снувало. ¬ п≥дтвердженн¤ цього м≥цно вкор≥неною в м≥жнародно-правов≥й практиц≥ принципу Ц допустимост≥ в угодах певноњ групи крањн лише таких в≥дступ≥в в≥д б≥льш загальних та загальноприйн¤тих конвенц≥й та угод, ¤к≥ не зач≥пають ≥нтерес≥в трет≥х крањн, - можна з≥слатис¤ на в≥дпов≥дн≥ документи: Уѕравила безпечного перевезенн¤ в≥дпрацьованого ¤дерного палива в≥д атомних електростанц≥йФ, п≥дписан≥ ‘–Ќ, ¬еликобритан≥Їю та ‘ранц≥Їю, а також проект онвенц≥њ про в≥дпов≥дальн≥сть за збитки, спричинен≥ рад≥ац≥йною авар≥Їю при перевезенн≥ в≥дпрацьованого ¤дерного палива. «начна частина зм≥сту Уѕравил присв¤чена чисто техн≥чним запитанн¤м, повТ¤заним з п≥дготовкою до перевезенн¤ самих зб≥рок тепловид≥л¤ючих елемент≥в (зб≥рок твел≥в) з крањн м≥сцезнаходженн¤ атомноњ електростанц≥њ в крањну м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ, з техн≥кою безпеки ≥ т.д. ÷е до прикладу, нормативи розд≥лу 2 УѕравилФ, ¤к≥ визначають техн≥чн≥ вимоги, що ставл¤тьс¤ до перевезенн¤ в≥дпрацьованого ¤дерного палива, обовТ¤зков≥ дл¤ стор≥н, що беруть участь в транспортуванн≥, характеристики пакувальних комплекс≥в, в ¤ких зб≥рки твел≥в Ц в залежност≥ в≥д њхнього стану п≥сл¤ роботи в реактор≥ Ц п≥дл¤гають перевезенню в крањну м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ; вимоги, аби зб≥рки твел≥в перед в≥дправкою на завод регенерац≥њ витримувались в басейнах витримки ј≈— не менше н≥ж три роки. “акою ж б≥льш≥сть статей розд≥лу 3 У”мови перевезеньФ Ц про проходженн¤ перед кожним в≥дправленн¤м зб≥рок твел≥в випробувань упаковочних комплект≥в, про перев≥рку за спец≥альною програмою техн≥чного стану вагон≥в, ¤к≥ призначен≥ дл¤ перевози, про проведенн¤ перед в≥правленн¤м спец≥ального поњзду його дозиметричного контролю по р≥вню випром≥нюванн¤, про конкретн≥ нормативи допустимого рад≥ац≥йного забрудненн¤ вагон≥в-контейнер≥в (пп..3.10, 3.11, 3.16 ≥ т.д.) про пор¤док документуванн¤ вантаж≥в та ≥н. ¬ ц≥й частин≥ правила, що розгл¤даютьс¤, особливо суворо ор≥Їнтован≥ на Уѕравила безпечного перевезенн¤ рад≥оактивних речовинФ ћј√ј“≈, а багато з положень сформульован≥ у вигл¤д≥ пр¤мих в≥дсилок до в≥дпов≥дних статей правил ћј√ј“≈. ¬ правила ™вросоюзу детально розгл¤нут≥ ≥ власне правов≥ питанн¤ перевезенн¤: права та обовТ¤зки стор≥н при п≥дготовц≥ та зд≥йсненн≥ перевезень Ц крањни м≥сцезнаходженн¤ ј≈—, крани транзиту (¤кщо така Ї), крањни м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ, пор¤док наданн¤ рухомого складу, комплектуванн¤ техн≥чного персоналу дл¤ обслуговуванн¤ в≥дпов≥дного обладнанн¤ спец≥ального поњзда, формуванн¤ бригади ≥ т.д. Уѕравила встановлюють сувору процедуру пов≥домленн¤ перевезенн¤Ф рањна-вантажов≥дправлювач зобовТ¤зана пов≥домити телеграфом про в≥дправку вантажу крањну-вантажоодержувача, а також крањну транзиту не менш, н≥ж за 15 д≥б до в≥дправленн¤ спец≥ального поњзда ≥з вказ≥вкою прикордонних пункт≥в його сл≥дуванн¤ та часу прибутт¤ на них. Ќа випадок порушенн¤ граф≥ка руху спец≥ального поњзду компетентн≥ органи крањни, на територ≥њ ¤коњ мало м≥сце порушенн¤, негайно ≥нформують про це зац≥кавлен≥ сторони. рањна в≥дправник може в≥дправити завантажений спец≥альний поњзд лише за на¤вност≥ дозволу на це з≥ сторони транзиту та отримувача. ¬становлений пор¤док, при ¤кому техн≥чний персонал, ¤кий обслуговуЇ спец≥альне обладнанн¤, комплектуЇтьс¤ крањною, ¤к≥й належать вагони спец≥ального поњзда ≥ вагон-контейнери та вагони супроводженн¤. ќкр≥м того, в состав вход¤ть два вагони прикритт¤, ¤к≥ надаютьс¤ будь-¤кою зал≥зницею, що зд≥йснюЇ перевезенн¤. ÷≥ вагони супроводжують поњзд по всьому шл¤ху сл≥дуванн¤. «а загальним правилом, вагони контейнери, вагони-супроводженн¤ ≥, в≥дпов≥дно, техн≥чний персонал належать держав≥ м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ (перевозка Уна себеФ). якщо ж, на в≥дступ в≥д цього правила, спец≥ал≥зован≥ вагони (а, значить, ≥ техн≥чний персонал, ¤кий њх обслуговуЇ) належать крањн≥, м≥сцезнаходженн¤ ј≈—, то персонал обслуговуванн¤ супроводжуЇ њх в≥д ј≈— до кордону крањни м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ ≥ зворотньо в≥д кордону. ќск≥льки вм≥ст транспортних контейнер≥в не п≥дл¤гаЇ митному огл¤ду, в цьому випаду передача спец≥ал≥зованих вагон≥в техн≥чним персоналом крањни м≥сцезнаходженн¤ ј≈— персоналу крањни м≥сцезнаходженн¤ заводу регенерац≥њ (≥ зворотно) проводитьс¤ на основ≥ в≥дпов≥дноњ документац≥њ (ц≥лост≥ пломб ≥ т.д.).*
Ќазва: ћ≥жнародно-правов≥ акти по запоб≥ганню забрудненн¤ мор¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-14 (6303 прочитано) |