≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕон¤тт¤ галуз≥
јнал≥з руш≥йних сил маЇ практичне значенн¤ дл¤ розробки стратег≥њ компан≥њ. ѕо-перше, руш≥йн≥ сили показують кер≥внику, ¤к≥ зовн≥шн≥ фактори будуть робити самий сильний вплив на д≥¤льн≥сть компан≥њ прот¤гом дек≥лькох наступних рок≥в. ѕо-друге, кер≥вник повинний оц≥нити характер ≥ насл≥дки д≥њ кожноњ руш≥йноњ сили на д≥¤льн≥сть компан≥њ - ≥ншими словами, в≥н зобов'¤заний угадати напр¤мок ≥ зах≥д впливу руш≥йних сил на дану галузь. ѕо-третЇ, кер≥вник що розробл¤Ї стратег≥ю повинний вибрати стратег≥ю, що буде враховувати характер впливу руш≥йних сил на дану галузь. ќц≥нка руш≥йних сил розвитку пол≥граф≥чноњ галуз≥ ќсновними, на м≥й погл¤д, руш≥йними силами розвитку пол≥граф≥чноњ галуз≥ ”крањни Ї: державне втручанн¤ ≥ стимулюванн¤ попиту на продукц≥ю в≥тчизн¤ного виробництва, шл¤хом зменшенн¤ податкового тиску та норми амортизац≥йних в≥драхувань ≥ в≥дпов≥дно зменшенн¤ соб≥вартост≥ продукц≥њ; державне стимулюванн¤ розвитку пол≥граф≥чноњ промисловост≥ ≥ п≥двищенн¤ конкурентоспроможност≥ в≥тчизн¤ноњ пол≥граф≥чноњ продукц≥њ шл¤хом в≥дновленн¤ перел≥ку товар≥в критичного ≥мпорту, ¤к≥ при ввезенн≥ на митну територ≥ю ”крањни не обкладаютьс¤ податком на додану варт≥сть, включивши до нього насамперед: технолог≥чне устаткуванн¤, запчастини, де¤к≥ пол≥граф≥чн≥ матер≥али, ¤к≥ в ”крањн≥ не випускаютьс¤, а також зменшенн¤ вв≥зного мита на них; вих≥д на в≥тчизн¤ний пол≥граф≥чний ринок ф≥рм, що зд≥йснюють поставки устаткуванн¤, забезпечують його монтаж, серв≥сне обслуговуванн¤, навчанн¤ кадр≥в, наданн¤ консультац≥й; висока конкуренц≥¤ на ринку книговиданн¤; поширенн¤ технолог≥чних ноу-хау, що дозвол¤ють покращити ¤к≥сть продукц≥њ та знизити њњ соб≥варт≥сть. 3. ќц≥нка сил конкуренц≥њ лючовим етапом анал≥зу виробництва ≥ конкуренц≥њ Ї досл≥дженн¤ процесу галузевоњ конкуренц≥њ, основного джерела тиску, що робитьс¤, з боку конкурент≥в на позиц≥ю даноњ ф≥рми. Ѕез анал≥зу процесу галузевоњ конкуренц≥њ - особливостей конкурентноњ боротьби ≥ "правил веденн¤ гри" - керуюч≥ не в змоз≥ розробити усп≥шну з погл¤ду веденн¤ конкуренц≥њ стратег≥ю. Ќезважаючи на ≥снуюч≥ галузев≥ розходженн¤, власне процес конкуренц≥њ мало чим в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д одн≥Їњ галуз≥ до ≥ншоњ. онкуренц≥¤ в галуз≥ може бути представлена у вид≥ р≥внод≥ючоњ п'¤ти сил конкуренц≥њ: —уперництво серед конкуруючих продавц≥в товар≥в даноњ галуз≥. ѕотенц≥йне входженн¤ нових конкурент≥в. —проби компан≥й ≥нших галузей розширити коло споживач≥в своњх товар≥в-зам≥нник≥в. “оргова м≥ць ≥ "важ≥ль" постачальник≥в фактор≥в виробництва. “оргова м≥ць ≥ "важ≥ль" покупц≥в продукт≥в галуз≥. ћодель п'¤ти сил конкуренц≥њ вкрай корисна при проведенн≥ систематичних оц≥нок тиску конкуренц≥њ на ринку не т≥льки тому, що Ї широко поширеним методом анал≥зу, але ≥ через в≥дносну простоту. а/ —уперництво серед конкуруючих продавц≥в. —амою могутньою серед п'¤ти сил конкуренц≥њ Ї конкурентна боротьба серед ф≥рм, що суперничають. —тратег≥¤ конкуренц≥њ компан≥њ Ї частиною стратег≥њ б≥знесу ≥ складаЇтьс¤ з: п≥дход≥в кер≥вництва до веденн¤ конкурентноњ боротьби з метою дос¤гненн¤ усп≥ху на ринку, наступальних крок≥в по завоюванню конкурентноњ переваги над ф≥рмами-суперниками, оборонних крок≥в по захисту своњх конкурентних позиц≥й. ќсновне питанн¤ - ¤ким чином компан≥¤ може домогтис¤ переваги над суперниками. ”сп≥х стратег≥њ одн≥Їњ ф≥рми залежить в≥д конкурентноњ потужност≥ ≥ стратег≥њ конкуренц≥њ ф≥рм-суперник≥в. як т≥льки ф≥рма починаЇ ¤кийсь стратег≥чний крок, то конкуренти завжди можуть в≥дпов≥сти зустр≥чними оборонними чи наступальними контр шагами. “аким чином, конкуренц≥¤ ¤вл¤Ї собою гру стратег≥й, крок≥в ≥ контр шаг≥в, що розвертаЇтьс¤ в умовах наближених до бойового. онкурентн≥ в≥йни м≥ж продавц¤ми можуть приймати р≥зн≥ форми ≥ в≥дт≥нки. ќзброЇнн¤ конкурент≥в складаЇтьс¤ з: ц≥н≥, ¤кост≥, особливост≥ пропонованих товар≥в ≥ послуг, гарант≥њ ≥ гарант≥йного обслуговуванн¤, реклами, розпод≥льчоњ ≥ дилерськоњ роздр≥бноњ мереж≥, сприйн¤тливост≥ до дос¤гнень науково-техн≥чного прогресу ≥ т.п. ¬≥дзначимо вин¤ткове значенн¤ двох основних принцип≥в веденн¤ конкурентноњ боротьби: використанн¤ могутньоњ стратег≥њ конкуренц≥њ одн≥Їю компан≥Їю п≥дсилюЇ тиск конкуренц≥њ на ≥нш≥ компан≥њ ; способи використанн¤ конкурентами зброњ в ход≥ в≥дпов≥дних маневр≥в визначають "правила конкуренц≥њ" ≥ вимоги усп≥ху в дан≥й галуз≥. ѕ≥сл¤ вивченн¤ специф≥чних правил конкуренц≥њ в дан≥й галуз≥ кер≥вництво може визначити м≥ць своЇњ власноњ конкурентноњ сили. ≤снуЇ ц≥лий р¤д фактор≥в, що впливають на конкурентну м≥ць продавц≥в, що суперничають: онкуренц≥¤ п≥дсилюЇтьс¤ в м≥ру росту числа конкурент≥в ≥ в м≥ру вир≥внюванн¤ њхньоњ потужност≥ ≥ розм≥р≥в. онкуренц≥¤ п≥дсилюЇтьс¤ в м≥ру упов≥льненн¤ росту попиту на продукц≥ю галуз≥. онкуренц≥¤ стаЇ ≥нтенсивн≥ше, коли галузев≥ умови п≥дштовхують суперник≥в до зниженн¤ ц≥ни. онкуренц≥¤ сильн≥ше, ¤кщо витрати, що несе споживач при переключенн≥ в≥д одного продавц¤ до ≥ншого, низьк≥. онкуренц≥¤ сильн≥ше, коли один чи к≥лька конкурент≥в незадоволен≥ своЇю позиц≥Їю на ринку й уживають заход≥в по розширенню своњх позиц≥й за рахунок ≥нших конкурент≥в. онкуренц≥¤ п≥дсилюЇтьс¤ пропорц≥йно розм≥ру винагороди за усп≥шний стратег≥чний крок. онкуренц≥¤ значно ≥нтенсивн≥ше, коли витрати на те, щоб п≥ти з галуз≥, вище витрат, зв'¤заних ≥з продовженн¤м конкурентноњ боротьби в дан≥й галуз≥. ≤нтенсивн≥сть конкуренц≥њ стаЇ непост≥йною ≥ непередбаченою, коли росте гнучк≥сть конкурент≥в щодо вибору стратег≥њ п≥дбора кадр≥в, пр≥оритет≥в корпорац≥њ, ресурс≥в ≥ крањн. онкуренц≥¤ п≥дсилюЇтьс¤, коли могутн≥ компан≥њ з ≥нших галузей здобувають слабк≥ ф≥рми даноњ галуз≥ ≥ починають агрес≥ю з метою перетворити придбан≥ компан≥њ в л≥дер≥в. б/ —ила конкуренц≥њ потенц≥йних новачк≥в. Ќовачки, що вход¤ть у галузь несуть нову погрозу, що залежить в≥д двох груп фактор≥в: вх≥дних бар'Їр≥в оч≥куваноњ реакц≥њ ф≥рм галуз≥ на по¤ву новачк≥в. ≤снуЇ к≥лька основних вх≥дних бар'Їр≥в: ≈коном≥¤ масштабу. Ќеможлив≥сть одержанн¤ доступу до технолог≥чних ≥ спец≥альних ноу-хау. Ќа¤вн≥сть ефекту кривоњ досв≥ду. ¬≥ддан≥сть покупц¤ торгов≥й марц≥. ѕотреби кап≥талу. Ќевиг≥дне положенн¤ за р≥внем витрат, що не залежить в≥д обс¤гу виробництва. ƒоступ до розпод≥льних канал≥в. –егулююч≥ положенн¤. “арифи ≥ м≥жнародн≥ торгов≥ обмеженн¤. в/ —ила конкуренц≥њ продукт≥в-зам≥нник≥в. —ила конкуренц≥њ товар≥в-зам≥нник≥в ви¤вл¤Їтьс¤ в дек≥лькох напр¤мках. ѕо-перше, на¤вн≥сть легкодоступних товар≥в-зам≥нник≥в установлюЇ стел¤ ц≥н, по ¤ких виробники продукц≥њ даноњ галуз≥ можуть продати своњ товари, не дозвол¤ючи при цьому споживачам переключитис¤ на товари-зам≥нники ≥ не викликаючи ероз≥њ ринку. ѕо-друге, на¤вн≥сть товар≥в-зам≥нник≥в неминуче наштовхуЇ споживач≥в на пор≥вн¤нн¤ ¤к≥сних параметр≥в ≥ ц≥ни пропонованих товар≥в з товарами-зам≥нниками. ѕо-третЇ, ≥нтенсивн≥сть конкуренц≥њ залежить в≥д того, наск≥льки важко чи дорого споживачам продукц≥њ галуз≥ переключитис¤ на продукти-зам≥нники. г/ —ила постачальник≥в. Cила тиску постачальник≥в залежить в≥д умов, що склалис¤ на ринку товар≥в, пропонованих постачальниками. —ила конкуренц≥њ з боку постачальник≥в слабшаЇ ¤кщо: товари, що поставл¤ютьс¤ ними, стандартн≥ ≥ Ї в на¤вн≥сть на в≥льному ринку, ¤кщо ≥снують гарн≥ товари-зам≥нники ≥ переключенн¤ на них неважко, благополучч¤ постачальника залежить в≥д благополучч¤ споживача. “иск постачальник≥в на споживач≥в зростаЇ ¤кщо: насл≥дк≥ зб≥льшенн¤ ц≥н не можуть бути перекладен≥ ц≥лком на плеч≥ покупц≥в вироблених галуззю товар≥в ≥ послуг, ¤кщо пропонована ними продукц≥¤ а/складаЇ значну частину галузевих витрат виробництва, б/маЇ вир≥шальне значенн¤ дл¤ галузевого виробничого процесу, в/≥стотно впливаЇ на ¤к≥сть к≥нцевоњ продукц≥њ, ¤кщо споживачам њхньоњ продукц≥њ важко чи дорого переключитис¤ на ≥ншого постачальника, ¤кщо продукц≥¤, що поставл¤Їтьс¤ ними, обходитьс¤ споживачам дешевше, н≥ж налагодженн¤ власного виробництва, ¤кщо з ¤коњсь причини постачальники не мають можливост≥ чи бажанн¤ поставл¤ти продукц≥ю необх≥дноњ ¤кост≥. д/ —ила покупц≥в —ила покупц≥в також може ранжироватис¤ в≥д сильноњ до слабкоњ ≥ залежить в≥д: величини покупц¤ ≥ розм≥р≥в покупки. „им крупн≥ше покупц≥ ≥ чим б≥льше розм≥р њхньоњ покупки, тим б≥льш незгов≥рлив≥ вони з продавц¤ми; витрат на переключенн¤ на товари-зам≥нники. якщо ц≥ витрати невелик≥, то покупц≥ мають б≥льшу гнучк≥сть ≥ задовольн¤ють своњ потреби, ¤к правило, звертаючись в≥дразу до дек≥лькох продавц≥в, що додаЇ њм додаткову силу на переговорах ≥з продавц¤ми; величини диференц≥ац≥њ продукц≥њ. якщо вироблений продукт стандартний, то покупцю набагато легше не т≥льки знайти продавц≥в товар≥в - зам≥нник≥в, але ≥ переключитис¤ в≥д одного продавц¤ до ≥ншого без особливих витрат. ¬еличезна анал≥тична ц≥нн≥сть модел≥ п'¤ти сил конкуренц≥њ складаЇтьс¤ в систематизац≥њ д≥ючих сил конкуренц≥њ. јнал≥з конкуренц≥њ маЇ на уваз≥ оц≥нку величини кожноњ з п'¤ти сил. –≥внод≥юча визначаЇ р≥вень конкуренц≥њ на даному ринку товар≥в ≥ послуг. ўоб справитис¤ ≥з силами конкуренц≥њ стратеги-кер≥вники розробл¤ють п≥дходи, що дозвол¤ють:
Ќазва: ѕон¤тт¤ галуз≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2829 прочитано) |