≤стор≥¤, теор≥¤ держави ≥ права > омпетенц≥¤ державного органу ¤к вираз його спец≥альноњ правосуб'Їктност≥. ќб'Їкти правов≥дносин. ёридичний факт. ‘актичний (юридичний) склад
ўоб не виникало потреби у розширювальному тлумаченн≥ презумпц≥й Ч н≥ судовому, н≥ доктринальному, вони повинн≥ закр≥плюватис¤ в законах ≥ ч≥тко формулюватис¤. ѕравов≥дносини, що виникають при виконанн≥ обов'¤зк≥в ѕравов≥дносини орган≥в внутр≥шн≥х справ та њх сп≥вроб≥тни≠к≥в виникають, ¤к правило, в галуз≥ публ≥чного права, тобто Ї субординац≥йними в≥дносинами (влада Ч п≥двладн≥сть) Ч в≥д≠носинами по вертикал≥. ѕравов≥дносини орган≥в внутр≥шн≥х справ за сферою поши≠ренн¤ можна под≥лити на дв≥ категор≥њ: - зовн≥шн≥; - внутр≥шн≥. «овн≥шн≥ правов≥дносини Ч це в≥дносини м≥ж органами внут≠р≥шн≥х справ ≥ громад¤нами, орган≥зац≥¤ми, п≥дприЇмствами, установами, ¤к≥ виникають у ход≥ забезпеченн¤ громадського пор¤дку ≥ безпеки особи, сусп≥льства, держави. ¬нутр≥шн≥ правов≥дносини Ч це в≥дносини усередин≥ системи орган≥в внутр≥шн≥х справ м≥ж: а) службами ≥ п≥дрозд≥лами р≥зних р≥вн≥в; б) м≥ж ними ≥ вищими посадовими особами; в) по л≥н≥њ Ђначальник Ч п≥длеглийї у служб≥, п≥дрозд≥л≥. ќргани внутр≥шн≥х справ можуть вступати й у нетипов≥ дл¤ них правов≥дносини. ¬они виникають м≥ж несуп≥др¤дними ор≠ганами ≥ мають, ¤к правило, догов≥рний характер. Ќетипов≥ правов≥дносини орган≥в внутр≥шн≥х справ, що виника≠ють у результат≥ договору: Ч договори на охорону об'Їкт≥в п≥дрозд≥лами позав≥домчоњ охорони ћ¬—; Ч договори на супров≥д; Ч договори на орган≥зац≥ю охорони громадського пор¤дку на комерц≥йн≥й основ≥ при проведенн≥ масових заход≥в; Ч договори, пов'¤зан≥ з реал≥зац≥Їю права засуджених на сво≠боду в≥роспов≥данн¤ в м≥сц¤х виконанн¤ покаранн¤ у вид≥ по≠збавленн¤ вол≥ та ≥н. ¬иди правов≥дносин у д≥¤льност≥ орган≥в внутр≥шн≥х справ за галуз¤ми права: Ч конституц≥йно-правов≥; Ч адм≥н≥стративн≥ правов≥; Ч адм≥н≥стративно-процесуальн≥; Ч крим≥нально-правов≥; Ч крим≥нально-процесуальн≥; Ч крим≥нально-виконавч≥; Ч цив≥льно-правов≥; Ч цив≥льн≥ процесуальн≥ та ≥н. ¬иди правов≥дносин у д≥¤льност≥ орган≥в внутр≥шн≥х справ за функц≥¤ми права: охоронн≥ Ч основн≥; регул¤тивн≥. —уб'Їкти правов≥дносин системи орган≥в ћ¬—: Х органи внутр≥шн≥х справ у ц≥лому; Х органи м≥л≥ц≥њ ¤к складова частина орган≥в внутр≥шн≥х справ: Х ≥нш≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли орган≥в внутр≥шн≥х справ; Х окрем≥ посадов≥ особи орган≥в внутр≥шн≥х справ. омпетенц≥¤ орган≥в внутр≥шн≥х справ включаЇ: 1. ѕовноваженн¤ (правообов'¤зки): а) забезпеченн¤ особистоњ безпеки громад¤н; б) попередженн¤ ≥ припиненн¤ злочин≥в та адм≥н≥стративних правопорушень; в) розкритт¤ злочин≥в; г) охорона громадського пор¤дку ≥ забезпеченн¤ громадськоњ безпеки, наданн¤ допомоги громад¤нам, посадовим особам, п≥д≠приЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м ≥ громадським об'Їднан≠н¤м у зд≥йсненн≥ њх законних прав ≥ ≥нтерес≥в. 2. ѕредмет в≥данн¤ Ч головний напр¤мок д≥¤льност≥, тобто основне функц≥ональне призначенн¤ (наприклад, у м≥л≥ц≥њ це охорона громадського пор¤дку). 3. ¬≥дпов≥дальн≥сть за результати своЇњ роботи. ƒ≥¤льн≥сть орган≥в внутр≥шн≥х справ визначаЇтьс¤ законами та ≥ншими нормативно-правовими актами. ќб'Їкти правов≥дносин системи орган≥в ћ¬— Ч д≥¤льн≥сть (по≠вед≥нка) учасник≥в правов≥дносин: а) адм≥н≥стративно-правових в≥дносин Ч повед≥нка громад¤≠нина ≥ конкретного сп≥вроб≥тника м≥л≥ц≥њ; б) крим≥нально-процесуальних в≥дносин Ч повед≥нка учас≠ник≥в крим≥нального судочинства; в) цив≥льно-правових в≥дносин, низки адм≥н≥стративно-пра≠вових в≥дносин (орган≥зац≥йно-майнових) Ч повед≥нка учасни≠к≥в цих в≥дносин ≥ майно. ёридичн≥ факти можуть бути класиф≥кован≥ залежно в≥д пра≠вов≥дносин, в ¤к≥ вступаЇ сп≥вроб≥тник орган≥в внутр≥шн≥х справ. «агальн≥ правов≥дносини орган≥в внутр≥шн≥х справ та њх сп≥в≠роб≥тник≥в виникають, зм≥нюютьс¤ ≥ припин¤ютьс¤ на п≥дстав≥ њх компетенц≥њ, визначеноњ нормативно-правовими актами (орган≥≠зац≥¤ охорони громадського пор¤дку, охорона безпеки, бороть≠ба з≥ злочинн≥стю, орган≥зац≥¤ роботи особового складу та ≥н.). ёридичними фактами в процес≥ загальних в≥дносин Ї: 1) за¤ви, пов≥домленн¤, скарги громад¤н, орган≥зац≥й у зв'¤≠зку з правопорушенн¤ми, що готуютьс¤ або вже вчинен≥, ¤к≥ органи внутр≥шн≥х справ та њх сп≥вроб≥тники зобов'¤зан≥ вир≥≠шити ≥ за на¤вност≥ законних п≥дстав задовольнити ≥нтереси замовник≥в; 2) зверненн¤ громад¤н до сп≥вроб≥тник≥в орган≥в внутр≥шн≥х прав при реал≥зац≥њ ними своњх прав або виконанн≥ обов'¤зк≥в, наприклад, при одержанн≥ паспорта, дозволу на прописку, на прињзд у прикордонну зону, на придбанн¤ зброњ; 3) ви¤вленн¤ або встановленн¤ факт≥в правопорушень (злочин≥в, проступк≥в) ≥ ос≥б, що њх вчинили; 4) договори, ¤к≥ укладають органи внутр≥шн≥х справ.
Ќазва: омпетенц≥¤ державного органу ¤к вираз його спец≥альноњ правосуб'Їктност≥. ќб'Їкти правов≥дносин. ёридичний факт. ‘актичний (юридичний) склад ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-21 (2437 прочитано) |