ћакроеконом≥ка > ѕроблеми правового регулюванн¤ пенс≥йного забезпеченн¤ в ”крањн≥
ƒругий вид державноњ пенс≥њ Ц це соц≥альна пенс≥¤. ≤нститут соц≥альних пенс≥й вперше введено в законодавство про соц≥альне забезпеченн¤ з 1 с≥чн¤ 1991 року «аконом —оюзу –—– Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤ громад¤н в —–—–Ф. «акон ”крањни Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф в≥д 5 листопада 1991 року також застосовуЇ цей ≥нститут, удосконаливши його ≥ зменшивши в≥к, ≥з дос¤гненн¤м ¤кого призначаютьс¤ соц≥альн≥ пенс≥њ, до загального пенс≥йного в≥ку. —оц≥альними пенс≥¤ми користуЇтьс¤ незначна к≥льк≥сть ос≥б. “ак, наприклад трудов≥ пенс≥њ одержуЇ б≥льше 95% пенс≥онер≥в, соц≥альн≥ Ц менше 5%. —оц≥альну пенс≥ю можна визначити ¤к щом≥с¤чн≥ виплати з ѕенс≥йного фонду, призначен≥ непрацюючим, непрацездатним громад¤нам, ¤к≥ не мають права на трудову пенс≥ю. ѕравовий режим наданн¤ соц≥альноњ пенс≥њ вир≥зн¤Їтьс¤ за субТЇктивною ознакою залежно в≥д категор≥њ одержувач≥в пенс≥њ, а також за причиною в≥дсутност≥ права на трудову пенс≥ю. ƒо ос≥б, ¤к≥ мають право на соц≥альну пенс≥ю, належать ≥нвал≥ди I та II груп, у тому числ≥ ≥нвал≥ди з дитинства, а також ≥нвал≥ди III групи; особи, ¤к≥ не дос¤гли 18-р≥чного в≥ку чи старш≥ за цей в≥к, ¤кщо вони стали ≥нвал≥дами до виповненн¤ њм 18 рок≥в, у раз≥ втрати годувальника, д≥ти Ц ≥нвал≥ди у в≥ц≥ до 16 рок≥в. Ќа в≥дм≥ну в≥д трудових пенс≥й, розм≥р ¤ких визначаЇтьс¤ стажем, зароб≥тком, умовами прац≥, соц≥альн≥ пенс≥њ враховують лише соц≥альну незахищен≥сть громад¤н. –озм≥р цих пенс≥й диференц≥йований: в≥д 30 до 200% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. —оц≥альн≥ пенс≥њ в розм≥р≥ 30% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком призначаютьс¤ чолов≥кам ≥ ж≥нкам, ¤к≥ дос¤гли в≥дпов≥дно 60- ≥ 55-р≥чного в≥ку, але не мають права на трудову пенс≥ю без поважних причин. ќсоби, ¤к≥ дос¤гли пенс≥йного в≥ку, а також ≥нвал≥ди III групи, ¤к≥ не мають права на трудову пенс≥ю з поважних причин, мають право на соц≥альну пенс≥ю в розм≥р≥ 50% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. —оц≥альн≥ пенс≥њ в розм≥р≥ 100% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком призначаютьс¤ ≥нвал≥дам II групи, д≥т¤м-≥нвал≥дам у в≥ц≥ до 16 рок≥в ≥ д≥т¤м, ¤к≥ не дос¤гли 18-р≥чного в≥ку чи старш≥ за цей в≥к, ¤кщо вони стали ≥нвал≥дами до виповненн¤ њм 18 рок≥в, у раз≥ втрати годувальника. ¬ такому ж розм≥р≥ призначаЇтьс¤ соц≥альна пенс≥¤ одному з батьк≥в, незалежно в≥д в≥ку, ¤кщо в≥н чи вона зайн¤т≥ догл¤дом за д≥тьми, ¤к≥ не дос¤гли 8-р≥чного в≥ку, ≥ не працюЇ. ≤нвал≥дам ≤ групи, матер¤м-героњн¤м, ¤ким присвоЇно званн¤ Ућати-героњн¤Ф, соц≥альн≥ пенс≥њ призначаютьс¤ в розм≥р≥ 200% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. якщо в матер≥-героњн≥, зайн¤тоњ догл¤дом за д≥тьми, недостатньо стажу роботи дл¤ призначенн¤ пенс≥њ за в≥ком у повному розм≥р≥, то призначаЇтьс¤ пенс≥¤ за неповного стажу роботи. ” тих випадках, коли мати-героњн¤ взагал≥ не працювала чи не маЇ пенс≥йного в≥ку, встановленого дл¤ багатод≥тних матер≥в (50 рок≥в), вона може отримувати соц≥альну пенс≥ю. «а своЇю природою соц≥альн≥ пенс≥њ займають пром≥жне м≥сце м≥ж трудовими пенс≥¤ми та допомогами. ¬раховуючи це, вчених та практичних прац≥вник≥в можна под≥лити на: прихильник≥в соц≥альних пенс≥й та њх противник≥в. —ьогодн≥ в окремих законопроектах пропонуЇтьс¤ перевести соц≥альн≥ пенс≥њ в систему соц≥альноњ допомоги ≥ регулювати в рамках законодавства про соц≥альну допомогу. р≥м трудових ≥ соц≥альних пенс≥й, чинне законодавство встановлюЇ ≥ додатков≥ пенс≥њ (ст.9 «акону Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф). ¬ даний час у межах реформуванн¤ пенс≥йного забезпеченн¤ передбачаЇтьс¤ паралельно з трудовими пенс≥¤ми в рамках загальнообовТ¤зкового державного пенс≥йного страхуванн¤ ≥ державного пенс≥йного забезпеченн¤ запровадити на нов≥й п≥дстав≥ додатков≥ пенс≥њ в систем≥ недержавного пенс≥йного страхуванн¤ через ≥нститут недержавних пенс≥йних фонд≥в. « урахуванн¤м цього додаткова пенс≥¤ Ц це форма соц≥ального захисту громад¤н, ¤ка пол¤гаЇ у добров≥льному чи обовТ¤зковому перерахуванн≥ обумовлених договором внеск≥в до недержавних пенс≥йних фонд≥в з наступною щом≥с¤чною виплатою особ≥ пор¤д з основною окремоњ пенс≥њ при дос¤гненн≥ нею в≥дпов≥дного в≥ку. ќсновними ознаками таких пенс≥й Ї: виплачуютьс¤ з недержавних фонд≥в, що формуютьс¤ в основному самими ф≥зичними особами за м≥сцем њх роботи чи п≥дприЇмствами, на ¤ких вони працюють; Ї цив≥л≥зованим засобом п≥дтримуванн¤ звичного р≥вн¤ житт¤ п≥сл¤ залишенн¤ роботи; пор¤док збиранн¤ кошт≥в, призначенн¤ та виплати пенс≥й регламентуЇтьс¤ не т≥льки законом, а й нормативними актами недержавних фонд≥в та договорами. ѕ≥сл¤ виникненн¤ права на пенс≥ю особа може-будь коли звернутис¤ за њњ призначенн¤м. ѕенс≥¤ за в≥ком ≥ з ≥нвал≥дност≥ призначаЇтьс¤ незалежно в≥д того, припинено роботу до часу зверненн¤ за пенс≥Їю чи вона триваЇ. ѕенс≥¤ за вислугу рок≥в призначаЇтьс¤ ≥з залишенн¤м роботи, ¤ка даЇ право на таку пенс≥ю. «верненн¤ за пенс≥Їю, за загальним правилом, викликаЇ обовТ¤зков≥сть в≥дпов≥дного власника чи уповноваженого ним органу п≥дготувати необх≥дн≥ дл¤ пенс≥њ документи, розгл¤нути њх ≥ подати дл¤ призначенн¤ пенс≥њ чи в≥дмовити в цьому. «верненн¤ знаходить конкретне вираженн¤ в подач≥ в≥дпов≥дноњ письмовоњ за¤ви, де зазначаЇтьс¤ пр≥звище, ≥мТ¤, по батьков≥ за¤вника, його адреса та вид пенс≥њ, ¤ку в≥н просить призначити. «а¤ва подаЇтьс¤ прац≥вником або членом с≥мТњ (в раз≥ втрати годувальника) власников≥ п≥дприЇмства чи уповноваженому ним органу за м≥сцем останньоњ роботи. Ќепрацююч≥ особи подають за¤ву про призначенн¤ пенс≥њ безпосередньо в районне або м≥ське управл≥нн¤ соц≥альноњ допомоги населенн¤ за м≥сцем проживанн¤. ѕор¤док п≥дготовленн¤ та оформленн¤ документ≥в дл¤ призначенн¤ пенс≥њ визначено наказом м≥н≥стра соц≥ального захисту населенн¤ ”крањни в≥д 4 березн¤ 1992 року. ¬≥н передбачаЇ перел≥к документ≥в, необх≥дних дл¤ призначенн¤ пенс≥њ. ƒо таких документ≥в належать: за¤ва про призначенн¤ пенс≥њ; документ, ¤кий засв≥дчуЇ тривал≥сть трудового стажу. ÷е трудова книжка або дов≥дка з м≥сц¤ роботи; дов≥дка про зароб≥ток за пер≥од трудовоњ д≥¤льност≥, з ¤кого нараховуЇтьс¤ розм≥р пенс≥њ; коп≥њ св≥доцтв про народженн¤ д≥тей; св≥доцтво органу загсу про смерть годувальника та ≥нш≥ необх≥дн≥ документи. ќсновним документом, ¤кий п≥дтверджуЇ на¤вн≥сть трудового стажу ≥ його тривал≥сть, Ї трудова книжка. ¬ необх≥дних випадках стаж роботи може бути п≥дтверджений ≥ншими документами. ќформленн¤ документ≥в дл¤ призначенн¤ пенс≥њ прац≥вникам п≥дприЇмства, зд≥йснюване власником чи уповноваженим ним органом, звичайно завершуЇтьс¤ наданн¤м пенс≥њ чи мотивованим в≥дмовленн¤м. –айонне або м≥ське управл≥нн¤ соц≥ального захисту населенн¤, ¤ке прийн¤ло поданн¤ або за¤ву та документи, складаЇ у двох прим≥рниках розписку. ¬ н≥й перел≥чуютьс¤ прийн¤т≥ документи ≥ зазначаЇтьс¤ дата прийн¤тт¤ поданн¤ чи за¤ви. ѕерший прим≥рник розписки видаЇтьс¤ представников≥ власника чи уповноваженому ним органу, а другий збер≥гаЇтьс¤ в управл≥нн≥ соц≥ального захисту населенн¤ разом ≥з поданими документами. ƒнем зверненн¤ за пенс≥Їю вважаЇтьс¤ день прийн¤тт¤ поданн¤ чи за¤ви з ус≥ма необх≥дними документами. ѕричому день зверненн¤ за пенс≥Їю визначаЇтьс¤ не день подач≥ за¤ви за м≥сцем роботи, а день прийн¤тт¤ документ≥в районним або м≥ським управл≥нн¤м соц≥ального захисту населенн¤. “очне, встановленн¤ дн¤ зверненн¤ за пенс≥Їю важливе, оск≥льки з цього дн¤ призначаЇтьс¤ пенс≥¤, ¤кщо особа не маЇ права на отриманн¤ пенс≥њ з б≥льш раннього строку в≥дпов≥дно до ст.83 «акону ”крањни Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф. ¬с≥ пенс≥њ, передбачен≥ цим «аконом, а також пенс≥њ в≥йськовослужбовц¤м строковоњ служби, особам, ¤к≥ постраждали внасл≥док „орнобильськоњ катастрофи, пенс≥њ за вислугу рок≥в призначаЇтьс¤ районними або м≥ськими управл≥нн¤ми соц≥ального захисту населенн¤. ƒокументи про призначенн¤ пенс≥й мають розгл¤дати цими органами не п≥зн≥ше 10 рок≥в в≥д дн¤ њх надходженн¤. ѕов≥домленн¤ про в≥дмову в призначенн≥ пенс≥њ з по¤сненн¤м причин в≥дмови ≥ пор¤дку оскарженн¤ р≥шень надсилаЇтьс¤ власников≥ п≥дприЇмства чи за¤вников≥ не п≥зн≥ше 5 дн≥в п≥сл¤ винесенн¤ в≥дпов≥дного р≥шенн¤. Ќормативними актами в ≥нтересах громад¤н передбачено можлив≥сть перерахуванн¤ призначенн¤ пенс≥њ, переведенн¤ з одного виду на ≥нший. ѕерерахуванн¤ проводитьс¤ в≥д дн¤ подач≥ пенс≥онером в≥дпов≥дноњ за¤ви з ус≥ма необх≥дними документами. ѕереведенн¤ з одн≥Їњ пенс≥њ на ≥ншу розгл¤даЇтьс¤ ¤к призначенн¤ пенс≥њ за новою п≥дставою ≥ проводитьс¤ за р≥шенн¤м органу соц≥ального захисту населенн¤. –≥шенн¤ цього органу з пенс≥йних питань можуть бути оскаржен≥ в адм≥н≥стративному пор¤дку. —карга може бути подана до районноњ або м≥ськоњ ради, райдержадм≥н≥страц≥њ чи районного або м≥ського суду. —карги з пенс≥йних питань мають розгл¤датис¤ в пор¤дку ≥ в строки, встановлен≥ «аконом[26], тобто в м≥с¤чний терм≥н. ™ й скорочен≥ соц≥альн≥ строки розгл¤ду за¤в громад¤н, передбачен≥ нормами пенс≥йного законодавства. “рудов≥ пенс≥њ нараховуютьс¤ з середньом≥с¤чного зароб≥тку. якщо з ¤кихось причин пенс≥¤ не може бути нарахована з зароб≥тку, вона встановлюЇтьс¤ в м≥н≥мальному розм≥р≥. ѕ≥д середньом≥с¤чним зароб≥тком прийн¤то розум≥ти середн≥й розм≥р зароб≥тноњ плати прац≥вник≥в, ¤кий в≥дображаЇ регул¤рн≥, систематичн≥ виплати ≥ Ї типовим, нормальним, характерним дл¤ даного прац≥вника. ѕенс≥йне законодавство встановлюЇ два основн≥ способи нарахуванн¤ середнього зароб≥тку дл¤ визначенн¤ розм≥ру пенс≥њ: за 24 останн≥ календарн≥ м≥с¤ц≥ роботи посп≥ль перед зверненн¤ за пенс≥Їю чи за будь-¤к≥ 60 календарних м≥с¤ц≥в роботи посп≥ль упродовж ус≥Їњ трудовоњ д≥¤льност≥ перед зверненн¤м за пенс≥Їю незалежно в≥д перерв на робот≥. —ередньом≥с¤чний зароб≥ток за назван≥ пер≥оди визначаЇтьс¤ д≥ленн¤м загальноњ суми зароб≥тку за 24 чи 60 м≥с¤ц≥в роботи в≥дпов≥дно на 24 ≥ 60. якщо за¤вник пропрацював менше 24 м≥с¤ц≥в, середньом≥с¤чний зароб≥ток визначаЇтьс¤ д≥ленн¤м загальноњ суми зароб≥тку за м≥с¤ць на к≥льк≥сть цих м≥с¤ц≥в. ƒл¤ призначенн¤ пенс≥њ прац≥вникам, зайн¤тим на сезонних роботах, середньом≥с¤чний зароб≥ток визначаЇтьс¤ д≥ленн¤м за 2 чи 5 повних сезон≥в на 24 ≥ 60. ” склад зароб≥тку, з ¤кого нараховуЇтьс¤ пенс≥¤, внос¤тьс¤ вс≥ види винагород, що на них нараховуютьс¤ страхов≥ внески, кр≥м виплат одночасного характеру[27].
Ќазва: ѕроблеми правового регулюванн¤ пенс≥йного забезпеченн¤ в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-01 (8318 прочитано) |