ќбразотворче мистецтво > ≤конопис, розпис скла, малюванн¤ на тканинах та р≥дк≥сн≥ техн≥ки
≤снуЇ ще один спос≥б сухого розпису по тканин≥. ¬≥н пол¤гаЇ в тому, що всю площину тканини покривають розчиненим у вод≥ ¤Їчним жовтком з додаванн¤м к≥лькох крапель оцту. ’ќЋќƒЌ»… Ѕј“» Ќайпоширен≥ший вид розпису тканини Ч холодний та гар¤чий батик. ÷ей вид мистецтва здавна в≥домий в јз≥њ, јфриц≥, але особливого поширенн¤ ≥ визнанн¤ набув на остров≥ ява. ¬ ™вроп≥ цей вид прикрашанн¤ тканини був поширений у минулому стол≥тт≥. ÷¤ техн≥ка стала знову попул¤рною в 30-т≥ роки XX ст. ÷е дуже коп≥тка техн≥ка, але вироби, виготовлен≥ цим способом, дуже красив≥. ” техн≥ц≥ холодного батика виготовл¤ють декоративн≥ текстильн≥ вироби, ¤к≥ не потребують чистки ≥ добре захищен≥ в≥д потрапл¤нн¤ води. ƒл¤ виконанн¤ вироб≥в у ц≥й техн≥ц≥ насамперед потр≥бна дерев'¤на рама з рейок невеликого перер≥зу. Ўирина рами залежить в≥д ширини тканини (70, 90 або 100 см), а довжина маЇ так≥ сам≥ розм≥ри (дл¤ квадратних вироб≥в) або б≥льш≥ (100Ч 200 см). ћожна виготовити раму ≥з зм≥нюваними розм≥рами. ƒл¤ цього по кутах рами по д≥агонал≥ прор≥зають пази ≥ скр≥плюють протилежн≥ кути гвинтами, зм≥нюючи цим раму до потр≥бних розм≥р≥в. Ќа раму набивають цв¤шки з нержав≥ючого металу без шл¤пок. ¬≥д≥гнувши цв¤шки до краю рами, утворюють гачки, на ¤к≥ пот≥м нат¤гують тканину. р≥м рами потр≥бен спец≥альний ≥нструмент Ч ть¤нтинг, за допомогою ¤кого на тканину нанос¤ть воском граф≥чний рисунок. ¬≥ск у такому випадку Ї резервом ≥ створюЇ св≥тлий контурний рисунок на стику двох кольор≥в. “ь¤нтинг Ч це м≥дна форма дл¤ розтопленого воску ≥з ст≥нками завтовшки 1Ч3 мм, в зв'¤зку з чим в≥ск не дуже швидко застигаЇ. «низу форма маЇ круглий отв≥р, д≥аметр ¤кого дор≥внюе д≥аметру звичайноњ голки. «боку до ть¤нтинга кр≥пл¤ть осерд¤ з дерев'¤ною ручкою. √раф≥чний рисунок можна також наносить плоскими або круглими пензл¤ми, м'¤кими або жорсткими, або ж за допомогою скл¤ноњ трубки з кулькою; к≥нчик трубки потоншений ≥ трохи з≥гнутий. “ака трубка потр≥бна дл¤ нанесенн¤ по рисунку так званого резерву, але ≥ншого складу, н≥ж у випадку сухого розпису. √ар¤чий в≥ск нанос¤ть на площину тканини по рисунку у вигл¤д≥ широких смуг або невеликих площин круглими б≥л¤чими пензликами, а у вигл¤д≥ великих площин Ч плоскими пензл¤ми завтовшки 1Ч3 см (є 18Ч22). ¬≥ск п≥д≥гр≥вають ≥ п≥дтримують у теплому стан≥ в емальован≥й або керам≥чн≥й посудин≥ (останн¤ довше збер≥гав тепло). ¬ ≥нш≥й емальован≥й посудин≥ в≥дразу ж готують розчин барвник≥в. ƒл¤ основного розчину барвника, в ¤кий потр≥бно занурити всю тканину, посудину готують великого об'Їму, наприклад в≥дро, куди зручн≥ше опускати велик≥ в≥др≥зки тканини. –езерв дл¤ роботи трубочками готують з гумового клею та бензину. лей розчин¤ють у бензин≥ до густоти сметани ≥ нанос¤ть контури на тканину скл¤ною трубочкою. ѕ≥сл¤ нанесенн¤ р≥дкого резерву бензин випаровуЇтьс¤, а гумовий клей заходить у пори тканини ≥ затримуЇ проникненн¤ водного розчину барвника з одн≥Їњ площини в ≥ншу. ≤ т≥льки в рамках оконтуреноњ невеликоњ площини можна немов би аквареллю по мокрому писати р≥дкими барвниками. Ќат¤гуючи тканину на раму, необх≥дно простежити, щоб њњ нат¤г був не дуже сильним, бо ≤накше резерв, ¤к правило, руйнуЇтьс¤. ѕроте нат¤г не повинен бути ≥ надто слабким, бо, провисаючи, тканина деформуЇтьс¤, ≥ малюнок спотворюЇтьс¤. √ј–я„»… Ѕј“» ƒл¤ роботи в ц≥й техн≥ц≥ треба насамперед п≥дготувати в≥дпов≥дну воскову сум≥ш, використовуючи озокерит ≥ бджолиний в≥ск у сп≥вв≥дношенн≥ 1 : 3. ќзокерит за своњми ¤кост¤ми близький до бджолиного воску, ≥ його можна використовувати в чистому вигл¤д≥. якщо зам≥сть озокериту застосовують параф≥н (побутова св≥чка), то його сл≥д зм≥шувати з воском у сп≥вв≥дношенн≥ 3 : 2. ÷¤ сум≥ш м'¤ка, еластична, добре л¤гаЇ на тканину, не в≥дшаровуЇтьс¤ в≥д нењ, на в≥дм≥ну в≥д покритт¤ самим т≥льки параф≥ном. якщо шар резерву в≥длущитьс¤, то на оголену частину площини тканини зат≥кав барвник Ђчужогої кольору, утворюЇтьс¤ пл¤ма, що, звичайно, порушуЇ загальну композиц≥ю малюнка. ѕрацюючи в так≥й техн≥ц≥, краще використовувати кубов≥ або ан≥л≥нов≥ барвники. јле найст≥йк≥шими Ї орган≥чн≥, тобто рослинн≥ барвники (див. розд≥л Ђ‘арбуванн¤ тканин ≥ пр¤ж≥ї). ѕеред початком розпису в техн≥ц≥ гар¤чий батик тканину промивають у гар¤чому содовому розчин≥ (на 10 л води Ч1 столова ложка соди). —одовий розчин змивав вс≥ промислов≥ добавки, ¤к≥ використовують п≥д час обробки. “канина стаЇ чистою ≥ трохи зб≥гаЇтьс¤, що запоб≥гаЇ деформац≥њ малюнка п≥сл¤ нанесенн¤ його на тканину. оли тканина просохне, њњ нат¤гають на раму. –исунок нанос¤ть простим ол≥вцем (не х≥м≥чним). Ќаступний етап Ч нанесенн¤ воскового шару. –озплавленим воском спочатку покривають т≥ площини, на ¤к≥ передбачаЇтьс¤ нанести темн≥шу фарбу. ¬≥льн≥ в≥д воску площини фарбують у св≥тл≥ тони. ƒл¤ цього тканину занурюють у розчин барвника св≥тлого тону. ѕот≥м њњ виймають, сушать ≥, проклавши м≥ж к≥лькома шарами м'¤кого паперу або газет, прасують гар¤чою праскою ≥ тим зн≥мають шар воску. ƒал≥ воском покривають щойно пофарбовану д≥л¤нку, а також т≥, ¤к≥ не повинн≥ фарбуватис¤ в новий, другий за тональн≥стю кол≥р. ѕовторюють весь процес фарбуванн¤ тканини ≥ зн≥манн¤ воску. ѕеред останн≥м етапом Ч пофарбуванн¤м площини тканини в найтемн≥ший кол≥р (чорний, темно-коричневий тощо) вс≥ площини, вкрит≥ восковим резервом, можна злегка пом'¤ти. Ќа воску утвор¤тьс¤ невелик≥ тр≥щинки, кр≥зь ¤к≥ на тканину потрапл¤в барвник п≥сл¤ зануренн¤ њњ в його розчин. ¬есь малюнок вкриваЇтьс¤ ефектною с≥ткою. «алежно в≥д напр¤му тр≥щин (горизонтально, вертикально, по д≥агонал≥ чи по рисунку) утворюЇтьс¤ додатковий граф≥чний рисунок. √ар¤чий в≥ск на велик≥ площини тканини нанос¤ть широкими пензл¤ми, а дл¤ нанесенн¤ л≥н≥й користуютьс¤ ть¤нтингом або тонким пензлем. ” ть¤нтинг в≥ск заливають ложкою. „им в≥ск гар¤ч≥ший ≥ р≥дший, тим краще. …ого нанос¤ть швидкими рухами, поки в≥н не застиг, бо доведетьс¤ знову п≥д≥гр≥вати. ѕеред початком роботи ть¤нтинг необх≥дно Ђрозписатиї на папер≥ так, ¤к Ђрозписуютьї нову кулькову ручку. Ќижн≥й отв≥р ≥нструмента маЇ добре випускати в≥ск. Ќанесен≥ за допомогою ть¤нтинга восков≥ контури або резерв з гумового клею створюють бар'Їр, кр≥зь ¤кий барвник не потрапл¤Ї на сус≥дню площину. якщо в м≥сц¤х, вкритих воском, тканина не потемн≥шаЇ, значить в≥ск не пройшов в пори тканини, в≥н остиг. –оботу краще припинити, бо такий в≥ск все одно в≥дшаруЇтьс¤ в≥д тканини. √ар¤чий в≥ск маЇ добре просочити волокна тканини, ≥накше п≥д час фарбуванн¤ барвник потрапить на т≥ д≥л¤нки малюнка, ¤к≥ на цьому етап≥ розмальовувати не передбачалось. ‘арби розвод¤ть у гар¤ч≥й (45 ∞—) вод≥. ёльк≥сть сухого барвника залежить в≥д розм≥ру площини, ¤ку сл≥д розмалювати, ≥ ≥нтенсивност≥ кольору. ƒл¤ фарби темних в≥дт≥нк≥в на 1 л води беруть 1Ч2 чайн≥ ложки сухого барвника ≥ додають 1Ч2 чайн≥ ложки нашатирного спирту. ўоб виконати в техн≥ц≥ гар¤чого батика, наприклад, декоративну наволочку, потр≥бно 2Ч3 л розчиненого барвника, платт¤ Ч8Ч10 л. „им б≥льша к≥льк≥сть розчину, тим краще пофарбуЇтьс¤ тканина. —л≥д пам'¤тати: при температур≥ 45 ∞— тканину тримають у барвнику ст≥льки, ск≥льки потр≥бно дл¤ одержанн¤ бажаного в≥дт≥нку. —уха тканина вбираЇ фарбу г≥рше ≥ нер≥вном≥рно, тому краще фарбувати вологу тканину. ƒл¤ розпису можна скористатис¤ с≥рчистими барвниками. ѕри температур≥ 80 ∞— в 1 л розчин¤ють 15г с≥рчистого натр≥ю ≥ 10 г с≥рчистого барвника, перем≥шують ≥ трохи охолоджують. оли розчин охолоне до температури 45 ∞—, у нього занурюють пробний клаптик тканини. ¬ийн¤вши, сушать прот¤гом 15 хв (за цей час барвник остаточно про¤витьс¤) ≥ промивають водою з милом. як≥сть барвника посилитьс¤ й пол≥пшитьс¤, ¤кщо до 5 л розчину додати чайну ложку хлористого натр≥ю. оли дос¤гнуто бажаного кольору, у розчин додають 10г с≥рчистого натр≥ю ≥ фарбують всю тканину при температур≥ 45 ∞— ст≥льки часу, ск≥льки фарбували пробний клаптик. Ќевелик≥ вироби можна фарбувати також пензлем, губкою, аерографом. ўоб барвник не потрапив на сус≥дн≥ площини, користуютьс¤ трафаретом. « розмальованоњ способом гар¤чого батика тканини сл≥д видалити в≥ск. ÷е робл¤ть так само, ¤к ≥ п≥д час пром≥жних операц≥й. Ќагр≥ванн¤ тканини праскою до високоњ температури (100 ∞—) про¤вл¤Ї ≥ частково закр≥плюЇ барвник. ол≥р стаЇ ¤скрав≥ший ≥ не так сильно змиваЇтьс¤ п≥д час вологоњ обробки. ÷ей метод найпридатн≥ший дл¤ обробки панно та ≥нших декоративних вироб≥в, ¤к≥ не треба часто прати. « тканини дл¤ платт¤ в≥ск необх≥дно видалити ретельн≥ше ≥ провести додаткове закр≥пленн¤ кольору. ” домашн≥х умовах батик можна закр≥пити так. ” велику каструлю з водою ставл¤ть миску, ¤ку щ≥льно закривають кришкою. “канину необх≥дно прокласти м'¤ким промокальним папером дл¤ того, щоб ув≥брав вологу, ¤ка утворитьс¤. “од≥ кол≥р не Ђпопливеї. “канину можна згорнути. ƒо кришки з внутр≥шньоњ сторони прив'¤зують розписаний вир≥б. ¬оду кип'¤т¤ть приблизно 1 год, п≥д кришкою утворюЇтьс¤ сухий пар, ¤кий ≥ закр≥плюЇ розпис. ѕ≥сл¤ цього вир≥б промивають у тепл≥й мильн≥й вод≥. оли тканина стаЇ м'¤кою, приЇмною на дотик, це Ї точною ознакою того, що воску на н≥й не залишилос¤. ” техн≥ц≥ гар¤чого батика б≥льше можливостей оформленн¤ тканин, н≥ж у техн≥ц≥ холодного батика. ” ц≥й техн≥ц≥ можна виконати декоративн≥ подушки, скатерки, штори, а також тканину дл¤ платт¤, сп≥дниц≥, блузки. ќстанн≥ особливо попул¤рн≥ у молод≥. ¬икористовуючи дуже прост≥ способи, можна виконати л≥н≥йний рисунок у смуги, кл≥тинку, контурний, р≥зноман≥тн≥ круги в≥д др≥бного горошку до великих круг≥в, що вход¤ть один в одного ≥ нагадують диск сонц¤. –озгл¤немо де¤к≥ приклади. Ќасамперед необх≥дно вир≥шити, ¤ким в≥зерунком хот≥лос¤ б оформити тканину чи вир≥б. Ќаприклад, подушку чи скатерть зробити з рисунком дов≥льних, немовби рухомих л≥н≥й. Ќа б≥лу бавовн¤ну тканину нанос¤ть ол≥вцем л≥н≥њ рисунка. ѕот≥м по ньому прошивають товсту нитку ≥ дуже сильно зат¤гують. ”творюютьс¤ складки, ≥ чим туг≥ше зат¤гнутьс¤ нитки, тим б≥льшими будуть складки. Ќитки необх≥дно закр≥пити вузлами, щоб п≥д час фарбуванн¤ складки не роз≥йшлис¤. ѕрошивши тканину ≥ вист≥бавши нитками по рисунку, опускають тканину у розчин промислового барвника ≥ фарбують за звичайним рецептом, видержуючи потр≥бн≥ час ≥ температуру фарбуванн¤. ѕ≥сл¤ цього тканину чи вир≥б старанно промивають у текуч≥й вод≥. ¬иходить красивий дов≥льний мальовничий рисунок з тр≥щинок та круг≥в.
Ќазва: ≤конопис, розпис скла, малюванн¤ на тканинах та р≥дк≥сн≥ техн≥ки ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (4388 прочитано) |