ѕсихолог≥¤ > ѕредмет ≥ методолог≥чн≥ основи психолог≥њ управл≥нн¤
ѕсихолог≥¤ управл≥нн¤ ¤к наука ≥снуЇ т≥льки в Їдност≥ њњ теоретичних ≥ практичних аспект≥в. ¬она синтезуЇ у соб≥ загально-психолог≥чний, соц≥олог≥чний, соц≥ально-пол≥тичний, соц≥ально-економ≥чний, соц≥окультурний, соц≥ально-психолог≥чний, ≥сторичний, етнопсихолог≥чний та юридичний п≥дходи. “еоретичн≥ знанн¤ з психолог≥њ управл≥нн¤ по¤снюють ≥ розкривають психолог≥чну сутн≥сть життЇд≥¤льност≥ орган≥зованих сп≥льнот, психолог≥чн≥ тенденц≥њ розвитку особистост≥ кер≥вника та його управл≥нськоњ д≥¤льност≥. ѕрактичн≥ (емп≥ричн≥) психолог≥чн≥ та соц≥ально-психолог≥чн≥ досл≥дженн¤ дають конкретну ≥нформац≥ю щодо тих чи ≥нших ¤вищ та процес≥в в систем≥ управл≥нн¤. ѕри цьому теоретичн≥ досл≥дженн¤ провод¤тьс¤ за допомогою загальнонаукових метод≥в, а емп≥ричн≥ досл≥дженн¤ спираютьс¤ на конкретн≥ методи психолог≥њ, соц≥альноњ психолог≥њ та теор≥њ управл≥нн¤. ¬иход¤чи з цього, знанн¤, що даЇ психолог≥¤ управл≥нн¤, можна под≥лити на фундаментальн≥ й прикладн≥, де перш≥ ставл¤ть за мету подальший розвиток науки, удосконаленн¤ наукових у¤влень про предмет психолог≥њ управл≥нн¤, а друг≥ пересл≥дують мету, котра спр¤мована на розв'¤занн¤ певноњ конкретноњ управл≥нськоњ проблеми. ѕсихолог≥њ управл≥нн¤, ¤к самост≥йн≥й галуз≥ знанн¤, властив≥ наступн≥ функц≥њ, теоретико-п≥знавальна, прогностична, ≥нформац≥йна, соц≥ально-психолог≥чна, етнопсихолог≥чна, соц≥окультурна, гуман≥стична, прикладна та ≥нш≥. “еоретико-п≥знавальна функц≥¤ передбачаЇ оц≥нку ¤вищ з позиц≥й ≥нтерес≥в людини. ¬она пол¤гаЇ в тому, що психолог≥¤ управл≥нн¤ накопичуЇ знанн¤ з проблем управл≥нн¤, систематизуЇ ≥ анал≥зуЇ њх, прагне сформулювати нову, об'Їктивну картину взаЇмов≥дносин в орган≥зован≥й сп≥льнот≥, забезпечуЇ над≥йну ≥нформац≥ю про р≥зноман≥тн≥ процеси в систем≥ управл≥нн¤. ≤нформац≥йна функц≥¤ покликана за допомогою систематизованоњ ≥нформац≥њ в≥дтворити реальну картину об'Їкту ≥ суб'Їкту управл≥нн¤, њх д≥њ, д≥лов≥ контакти тощо. —оц≥окультурна та етнопсихолог≥чна функц≥њ психолог≥њ управл≥нн¤ мають предметом свого вивченн¤ соц≥альн≥ й психолог≥чн≥ особливост≥ управл≥нськоњ культури. —оц≥ально-психолог≥чна функц≥¤ - це систематизац≥¤ знань з проблем д≥лового сп≥лкуванн¤ ≥ взаЇмод≥њ учасник≥в управл≥нського процесу. як вже зазначалос¤, особлив≥сть психолог≥њ управл≥нн¤ пол¤гаЇ в тому, що њњ об'Їктом Ї орган≥зована (≥ндив≥дуальна ≥ сп≥льна) д≥¤льн≥сть людей, що об'Їднан≥ загальними ≥нтересами ≥ ц≥л¤ми, нормами, правилами ≥ вимогами. ќтже, важливою в цьому зв'¤зку Ї њњ гуман≥стична функц≥¤, ¤ка пол¤гаЇ в дотриманн≥ норм етики ≥ морал≥ щодо ≥ндив≥да в процес≥ управл≥нн¤ ≥ зд≥йсненн¤ управл≥нськоњ д≥¤льност≥. Ќе менш значущою Ї прогностична функц≥¤ психолог≥њ управл≥нн¤, ¤ка передбачаЇ формуванн¤ психолог≥чних прогноз≥в щодо розвитку кер≥вника та його управл≥нськоњ д≥¤льност≥. ѕрикладна функц≥¤ психолог≥њ управл≥нн¤ пол¤гаЇ в тому, щоб на основ≥ теоретичного ≥ емп≥ричного анал≥зу управл≥нських процес≥в розробити практичн≥ рекомендац≥њ з р≥зних аспект≥в управл≥нськоњ д≥¤льност≥. «агалом, рекомендац≥њ спр¤мован≥ на покращенн¤ роботи кер≥вник≥в, вс≥Їњ системи управл≥нн¤. ѕри цьому важливе практичне значенн¤ мають психолог≥чн≥ та соц≥ально-психолог≥чн≥ прогнози стосовно найближчого ≥ в≥ддаленого майбутнього управл≥нн¤ та його рол≥ в житт≥ сусп≥льства ≥ окремоњ людини. ўодо рол≥ управл≥нн¤ в житт≥ сусп≥льства, а вона незаперечна, оск≥льки управл≥нська д≥¤льн≥сть п≥двищуЇ продуктивн≥сть сусп≥льства в ц≥лому, то тут сл≥д виокремити наступн≥ функц≥њ (попередньо зазначимо, що це функц≥њ скор≥ше системи управл≥нн¤ загалом, в той же час не враховувати њх психолог≥Їю управл≥нн¤ неможливо, адже вона ¤к галузь наукового знанн¤ базуЇтьс¤ окр≥м психолог≥чних наук ≥ на теор≥њ управл≥нн¤): економ≥чна, соц≥альна ≥ м≥жнародна. ≈коном≥чна функц≥¤ управл≥нн¤ пол¤гаЇ в п≥двищенн≥ ефективност≥ виробництва, продуктивност≥ прац≥, в забезпеченн≥ продуктивноњ взаЇмод≥њ персоналу на вс≥ р≥вн¤х. ¬она також пол¤гаЇ в тому, що управл≥нн¤ даЇ змогу уникнути ф≥нансових непорозум≥нь ≥ потр¤с≥нь, створити умови дл¤ продуктивноњ прац≥. —оц≥альна функц≥¤ передбачаЇ зниженн¤ р≥вн¤ соц≥альноњ напруги в орган≥зац≥њ, конфл≥ктност≥ на п≥дприЇмств≥, що, в свою чергу, спри¤Ї розвитку цих процес≥в ≥ в сусп≥льств≥. ћ≥жнародна функц≥¤ пов'¤зана ≥з зм≥цненн¤м позиц≥й п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ в зовн≥шньоеконом≥чних в≥дносинах. ўодо структури психолог≥њ управл≥нн¤ ¤к навчального курсу, то тут можна виокремити наступн≥ розд≥ли: 1. ¬ступ до психолог≥њ управл≥нн¤, ¤кий передбачаЇ загальну характеристику психолог≥њ управл≥нн¤, визначенн¤ њњ предмета, завдань, методолог≥чних ≥ методичних параметр≥в, функц≥й, категор≥ального апарату. 2. ≤стор≥¤ розвитку психолог≥њ управл≥нн¤ - розд≥л, ¤кий анал≥зуЇ зародженн¤ ≥дей психолог≥њ управл≥нн¤ в надрах ф≥лософ≥њ та соц≥олог≥њ, в структур≥ теор≥њ наукового управл≥нн¤, в концепц≥њ "людських в≥дносин", вивчаЇ етап розвитку психолог≥њ управл≥нн¤ ¤к самост≥йноњ галуз≥ знанн¤. 3. ќсобист≥сть в систем≥ управл≥нн¤ - розд≥л, що анал≥зуЇ психолог≥чн≥ п≥дходи до вивченн¤ особистост≥ кер≥вника, психолог≥чн≥ показники ефективност≥ управл≥нського розвитку кер≥вника, його психолог≥чн≥ ¤кост≥ й риси, стил≥ кер≥вництва, типолог≥чн≥ особливост≥ кер≥вника ≥ п≥длеглого, мотивац≥йну сферу особистост≥ кер≥вника, проблеми л≥дерства ≥ кер≥вництва. ¬ цьому розд≥л≥ висв≥тлюютьс¤ також проблеми сп≥вв≥дношенн¤ "≥ндив≥дуального" ≥ "групового" в психолог≥њ управл≥нн¤, психолог≥чн≥ аспекти сп≥льноњ д≥¤льност≥. “ут показана взаЇмозалежн≥сть психолог≥чних знань з проблем особистост≥ й психолог≥чних особливостей повед≥нки людини в систем≥ управл≥нн¤. ¬агоме м≥сце пос≥дають так≥ важлив≥ питанн¤, ¤к застосуванн¤ влади ≥ авторитету в управл≥нн≥, психолог≥¤ в≥дпов≥дальност≥ учасник≥в управл≥нського процесу, руш≥йн≥ сили, механ≥зми розвитку кер≥вника. 4. ѕсихолог≥чн≥ особливост≥ управл≥нськоњ д≥¤льност≥ - розд≥л психолог≥њ управл≥нн¤, що вивчаЇ управл≥нську д≥¤льн≥сть ¤к форму профес≥онал≥зму, анал≥зуЇ њњ функц≥њ, виокремлюЇ мотиви управл≥нськоњ прац≥, њњ соц≥окультурн≥, етнопсихолог≥чн≥ та акмеолог≥чн≥ особливост≥. “ут також анал≥зуютьс¤ об'Їктивна ≥ суб'Їктивна сторони розв'¤занн¤ управл≥нських завдань, типи управл≥нських завдань та критер≥њ њх класиф≥кац≥њ, мотивац≥йн≥ чинники прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень, методи розв'¤занн¤ управл≥нських завдань. 5. —оц≥ально-психолог≥чн≥ особливост≥ управл≥нськоњ д≥¤льност≥ - розд≥л, в ¤кому розгл¤даютьс¤ проблеми сп≥лкуванн¤ в м≥жособист≥сних стосунках системи управл≥нн¤, особливост≥ веденн¤ д≥лових переговор≥в, етнопсихолог≥чна специф≥ка суб'Їкт≥в д≥ловоњ взаЇмод≥њ, причини д≥лових та емоц≥йних конфл≥кт≥в в управл≥нськ≥й д≥¤льност≥, шл¤хи та методи њх розв'¤занн¤. 6. Ўостий розд≥л в≥дображаЇ проблеми, пов'¤зан≥ з психолог≥Їю управл≥нн¤ кадрами. “ут подаютьс¤ п≥дходи щодо добору кадр≥в, плануванн¤ роботи з персоналом, оц≥нюванн¤ д≥¤льност≥ сп≥вроб≥тник≥в, психолог≥чного консультуванн¤ та навчанн¤ кадр≥в в орган≥зац≥њ, висв≥тлюЇтьс¤ роль психолог≥чноњ служби в процес≥ вдосконаленн¤ системи управл≥нн¤. 7. ѕсихолог≥чний ≥м≥дж орган≥зац≥њ ≥ кер≥вника - розд≥л, де подаютьс¤ психолог≥чн≥ особливост≥ орган≥зац≥њ рекламноњ компан≥њ, створенн¤ ≥м≥джу орган≥зац≥њ та кер≥вника. як навчальна дисципл≥на психолог≥¤ управл≥нн¤ покликана дати майбутн≥м спец≥ал≥стам у¤вленн¤ про систему управл≥нн¤ та њњ психолог≥чн≥ особливост≥. ќволод≥нн¤ названим базовим курсом передбачаЇ засвоЇнн¤ теоретичних пон¤ть ≥ положень психолог≥њ управл≥нн¤, системи знань про сучасн≥ тенденц≥њ в управл≥нн≥, про роль ≥ м≥сце людини в управл≥нськ≥й д≥¤льност≥, про особливост≥ використанн¤ метод≥в психолог≥њ управл≥нн¤ в практичн≥й д≥¤льност≥ кер≥вник≥в. ќпануванн¤ курсу психолог≥њ управл≥нн¤ спри¤Ї формуванню у майбутн≥х спец≥ал≥ст≥в вм≥нн¤ анал≥зувати ≥ систематизувати прослуханий ≥ прочитаний матер≥ал з психолог≥њ управл≥нн¤; застосовувати принципи сучасного управл≥нського мисленн¤ до анал≥зу конкретних ситуац≥й в управл≥нн≥, суперечностей ≥ проблем, що мають м≥сце; виокремлювати психолог≥чн≥ особливост≥ управл≥нськоњ д≥¤льност≥; ор≥Їнтуватис¤ в науков≥й л≥тератур≥ з проблем психолог≥њ управл≥нн¤; розробл¤ти рекомендац≥њ щодо становленн¤ ≥ розвитку кер≥вника; проводити психолог≥чн≥ та соц≥ально-психолог≥чн≥ досл≥дженн¤ проблем розвитку особистост≥ кер≥вника. як ≥ кожна наука, психолог≥¤ управл≥нн¤ оперуЇ певним набором категор≥й, тобто таких фундаментальних пон¤ть, котр≥ характеризують найб≥льш законом≥рн≥, суттЇв≥ зв'¤зки ≥ в≥дносини в орган≥зован≥й д≥¤льност≥ людей. ќск≥льки психолог≥¤ управл≥нн¤ в≥дносно молода наука, то побудова системи њњ категор≥й на сьогодн≥ перебуваЇ на стад≥њ становленн¤, розвитку ≥ формуванн¤. Ќатом≥сть окрем≥ з них вже набули статусу опорних, навколо ¤ких концентруЇтьс¤ в≥дпов≥дна проблематика а також ≥нш≥ категор≥њ. ¬ першу чергу ч≥льне м≥сце в психолог≥њ управл≥нн¤ пос≥дають так≥ категор≥њ, зм≥ст ¤ких в≥дображаЇ природу псих≥ки людини, њњ взаЇмов≥дносини в орган≥зован≥й д≥¤льност≥. ≤нша група категор≥й психолог≥њ управл≥нн¤ в≥дтворюЇ психолог≥чн≥ особливост≥ управл≥нськоњ д≥¤льност≥. Ќаступний р¤д категор≥й психолог≥њ управл≥нн¤ м≥стить деф≥н≥ц≥њ, що характеризують соц≥ально-психолог≥чну, соц≥окультурну та етнопсихолог≥чну сфери управл≥нськоњ д≥¤льност≥. ўе одна група категор≥й психолог≥њ управл≥нн¤ пов'¤зана ≥з сферою власне управл≥нн¤. Ќарешт≥ Ї такий р¤д категор≥й психолог≥њ управл≥нн¤, зм≥ст ¤ких в≥дтворюЇ психолог≥чн≥ особливост≥ становленн¤ ≥ розвитку кер≥вника, його управл≥нськоњ кар'Їри.
Ќазва: ѕредмет ≥ методолог≥чн≥ основи психолог≥њ управл≥нн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-22 (16267 прочитано) |