Релігія > Філософія середньовіччя
Наскільки обмежений людський розум стоїть нижче теології. А тому філософія і є “служницею теології”. Функції філософії як “служниці релігії” полягають у тому, що вона повинна за допомогою логічних аргументів обґрунтувати християнські догми. Логічні доведення допомагають краще розуміти ці догми і зміцнити віру в людині. Ф. Аквінський вважав, що можна довести буття Бога і запропонував п‘ять доведень, які стали класичними в західноєвропейській теології: оскільки все на світі рухається то повинен бути “першодвигун” або “першопоштовх” руху – Бог. Всі явища і предмети мають причину свого виникнення та існування. Першопричина усього – Бог Все в світі існує не випадково, а з необхідністю, ця необхідність – Бог. Всі речі мають різні ступені досконалості. Тому повинно існувати абсолютне мірило досконалості – Бог. У природі все має певний сенс, доцільність свого існування. А значить, повинна існувати “остання” і головна ціль – Бог. Проте деякі інші догми християнства не піддаються раціоналістичному обґрунтуванню (догма про Трійцю, про втілення Христа, про воскресіння з мертвих). Це неможливо зробити, не тому, що вони проти розумні і ірраціональні, а тому саме, що вони “надрозумові”, їх доведення не в змозі здійснити обмежений людський розум. Більшість догм християнства є предметом теології, а не філософії. [1] Біблія. Рим., 10,12;Гал., 3., 28. [2] Лосєв А.Ф. История Античной эстетики. Ранняя классика. М. , 1963. С. 21 [3] Попов К. Тертуллан, его теория христианского знания и основные начала богословия. К., 1880, с. 61 [4] Соколов В. Средневековая философииия. – М., 1979. – С. 78 [5] Bacon R. Opus teutium // Opera R. Baconis hosteness incolita. London., 1859. P. 103
Назва: Філософія середньовіччя Дата публікації: 2005-03-22 (7027 прочитано) |