—трахуванн¤ > ≈лектронна ≥нформац≥йна ера, ≥нформац≥йне сусп≥льство, ≥нформац≥йне право, ≥нформац≥йне законодавство, к≥берзлочинн≥сть
≈лектронна ≥нформац≥йна ера, ≥нформац≥йне сусп≥льство, ≥нформац≥йне право, ≥нформац≥йне законодавство, к≥берзлочинн≥сть—тор≥нка: 1/5
≤нформац≥йне сусп≥льство. ѕрот¤гом останнього двадц¤тир≥чч¤ в св≥т≥ йде процес формуванн¤ ≥нформац≥йного сусп≥льства, а тому все б≥льше розвиваютьс¤ обчислювальн≥ та ≥нформац≥йн≥ мереж≥ Ц ун≥кальний симб≥оз компТютер≥в ≥ комун≥кац≥й. « кожним днем активн≥ше розвиваютьс¤ сучасн≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ ≥ в ”крањн≥. Ћюдська цив≥л≥зац≥¤ на меж≥ тис¤чол≥ть вступила в еру ≥нформац≥њ. —в≥товою системою компТютерних комун≥кац≥й щодн¤ користуютьс¤ сотн≥ м≥льйон≥в людей. ≤нформац≥¤ стаЇ вир≥шальним чинником у багатьох галуз¤х народного господарства. —аме вона Ї продуктом науковоњ та досл≥дницькоњ д≥¤льност≥, необх≥дним компонентом у ход≥ наукових досл≥джень. «ростаЇ потреба у засобах структуруванн¤, накопиченн¤, збер≥ганн¤, пошуку та передач≥ ≥нформац≥њ Ц задоволенн¤ саме цих потреб ≥ Ї метою створенн¤ та розвитку ≥нформац≥йних мереж. ” прагненн≥ до сум≥сного використанн¤ ресурс≥в обчислювальних та ≥нформац≥йних центр≥в (б≥бл≥отек, програм, крим≥нал≥стичних обл≥к≥в) виникаЇ необх≥дн≥сть њњ включенн¤ до св≥тових ≥нформац≥йних мереж. ” цих умовах стаЇ все важче, а ≥нколи просто неможливо, отримувати необх≥дну ≥нформац≥ю, ¤кщо не волод≥Їш потужними можливост¤ми, що надаютьс¤ ≥нформац≥йними мережами св≥ту. ўоб пр¤мувати в ногу з часом, необх≥дно включатись у глобальн≥ компТютерн≥ мереж≥ та ум≥ло користуватис¤ вс≥ма њх прив≥ле¤ми. ќсобливо органам державноњ влади та управл≥нн¤, громадським орган≥зац≥¤м ≥ неур¤довим установам, кожн≥й людин≥ нашоњ держави, жител¤м планети «емл¤. —аме з цих причин 4 лютого 1998 р. ¬ерховна –ада ”крањни прийн¤ла низку закон≥в стосовно ≥нформатизац≥њ вс≥х сфер сусп≥льноњ д≥¤льност≥ в ”крањн≥. “ак, зокрема, в онцепц≥њ Ќац≥ональноњ програми ≥нформатизац≥њ у розд≥л≥ VI цього закону визначаютьс¤ основн≥ напр¤ми ≥нформатизац≥њ. —еред них пр≥оритетним Ї ≥нформатизац≥¤ правоохоронноњ д≥¤льност≥ ¬ ”каз≥ ѕрезидента ”крањни Ђѕро заходи щодо розвитку нац≥ональноњ ≥нформац≥йноњ мереж≥ ≤нтернет та забезпеченн¤ широкого доступу до ц≥Їњ мереж≥ в ”крањн≥ї в≥д 31 липн¤ 2000 року (є 9282/000) зазначаЇтьс¤, що з метою розвитку нац≥ональноњ складовоњ глобальноњ ≥нформац≥йноњ мереж≥ ≤нтернет, забезпеченн¤ широкого доступу громад¤н до ц≥Їњ мереж≥, ефективного використанн¤ њњ можливостей дл¤ розвитку в≥тчизн¤ноњ науки, осв≥ти, культури, п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, зм≥цненн¤ м≥жнародних звТ¤зк≥в, належного ≥нформац≥йного забезпеченн¤ зд≥йсненн¤ органами державноњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ своњх повноважень, повн≥шого задоволенн¤ потреб м≥жнародного сп≥втовариства в обТЇктивн≥й, комплексн≥й ≥нформац≥њ щодо р≥зних сфер сусп≥льного житт¤ в ”крањн≥, а також вир≥шенн¤ ≥нших завдань, визначених в ѕосланн≥ ѕрезидента ”крањни до ¬ерховноњ –ади ”крањни Ђ”крањна: поступ у XXI стор≥чч¤. —тратег≥¤ економ≥чного та соц≥ального розвитку на 2000Ц2004 рокиї (276а/2000), необх≥дно: 1. ”становити, що розвиток нац≥ональноњ складовоњ глобальноњ ≥нформац≥йноњ мереж≥ ≤нтернет (дал≥ Ц мережа ≤нтернет), забезпеченн¤ широкого доступу до ц≥Їњ мереж≥ громад¤н та юридичних ос≥б ус≥х форм власност≥ в ”крањн≥, належне представленн¤ в н≥й нац≥ональних ≥нформац≥йних ресурс≥в Ї одним з пр≥оритетних напр¤м≥в державноњ пол≥тики в сфер≥ ≥нформатизац≥њ, задоволенн¤ конституц≥йних прав громад¤н на ≥нформац≥ю, побудови в≥дкритого демократичного сусп≥льства, розвитку п≥дприЇмництва. ” звТ¤зку з цим основними завданн¤ми щодо розвитку нац≥ональноњ складовоњ мереж≥ ≤нтернет та забезпеченн¤ широкого доступу до ц≥Їњ мереж≥ в ”крањн≥ визначити: - створенн¤ у найкоротш≥ строки належних економ≥чних, правових, техн≥чних та ≥нших умов дл¤ забезпеченн¤ широкого доступу громад¤н, навчальних заклад≥в, наукових та ≥нших установ ≥ орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥, орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ до мереж≥ ≤нтернет; - розширенн¤ ≥ вдосконаленн¤ поданн¤ у мереж≥ ≤нтернет обТЇктивноњ пол≥тичноњ, економ≥чноњ, правовоњ, еколог≥чноњ, науково-техн≥чноњ, культурноњ та ≥ншоњ ≥нформац≥њ про ”крањну, зокрема т≥Їњ, що формуЇтьс¤ в органах державноњ влади та органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, навчальних закладах, наукових установах та орган≥зац≥¤х, арх≥вах, а також б≥бл≥отеках, музе¤х, ≥нших закладах культури, розширенн¤ можливостей дл¤ доступу в установленому пор¤дку до ≥нших нац≥ональних ≥нформац≥йних ресурс≥в, пост≥йне вдосконаленн¤ способ≥в поданн¤ такоњ ≥нформац≥њ; - забезпеченн¤ конституц≥йних прав людини ≥ громад¤нина на в≥льне збиранн¤, збер≥ганн¤, використанн¤ та поширенн¤ ≥нформац≥њ, свободу думки ≥ слова, в≥льне вираженн¤ своњх погл¤д≥в ≥ переконань; - забезпеченн¤ державноњ п≥дтримки розвитку ≥нфраструктури наданн¤ ≥нформац≥йних послуг через мережу ≤нтернет; створенн¤ умов дл¤ розвитку п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ та конкуренц≥њ у галуз≥ використанн¤ канал≥в електронного звТ¤зку, створенн¤ можливостей дл¤ задоволенн¤ на п≥льгових умовах потреб у зазначених послугах навчальних заклад≥в, наукових установ та орган≥зац≥й, громадських орган≥зац≥й, а також б≥бл≥отек, музењв, ≥нших заклад≥в культури, заклад≥в охорони здоровТ¤, включаючи розташованих у с≥льськ≥й м≥сцевост≥; - розвиток та впровадженн¤ сучасних компТютерних ≥нформац≥йних технолог≥й у систем≥ державного управл≥нн¤, ф≥нансов≥й сфер≥, п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥, осв≥т≥, надан≥ медичноњ та правовоњ допомоги та ≥нших сферах; - вир≥шенн¤ завдань щодо гарантуванн¤ ≥нформац≥йноњ безпеки держави, недопущенн¤ поширенн¤ ≥нформац≥њ, розповсюдженн¤ ¤коњ заборонено в≥дпов≥дно до законодавства; - вдосконаленн¤ правового регулюванн¤ д≥¤льност≥ субТЇкт≥в ≥нформац≥йних в≥дносин, виробництва, використанн¤, поширенн¤ та збер≥ганн¤ електронноњ ≥нформац≥йноњ продукц≥њ, захисту прав на ≥нтелектуальну власн≥сть, посиленн¤ в≥дпов≥дальност≥ за порушенн¤ встановленого пор¤дку доступу до електронних ≥нформац≥йних ресурс≥в вс≥х форм власност≥, за навмисне поширенн¤ компТютерних в≥рус≥в. 2. ƒержавному ком≥тету звТ¤зку та ≥нформац≥њ ”крањни, ћ≥н≥стерству осв≥ти ≥ науки ”крањни та ƒержавному ком≥тету ≥нформац≥йноњ пол≥тики, телебаченн¤ ≥ рад≥омовленн¤ ”крањни ≥з залученн¤м ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади, а також Ќац≥ональноњ академ≥њ наук ”крањни, пров≥дних вчених та фах≥вц≥в, представник≥в в≥дпов≥дних субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, виход¤чи ≥з завдань, визначених статтею 1 цього ”казу, розробити прот¤гом шести м≥с¤ц≥в проект державноњ програми розвитку мереж≥ ≤нтернет в ”крањн≥ дл¤ включенн¤ њњ ¤к складовоњ частини Ќац≥ональноњ програми ≥нформац≥њ. 3. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни забезпечити: 1. поетапне в≥дпов≥дно до затвердженоњ програми розвитку мереж≥ ≤нтернет в ”крањн≥ завершенн¤ п≥дключенн¤ до ц≥Їњ мереж≥ наукових установ та орган≥зац≥й, навчальних заклад≥в, арх≥в≥в, б≥бл≥отек, музењв та ≥нших заклад≥в культури, включаючи розташован≥ у с≥льськ≥й м≥сцевост≥; 2. розвиток осв≥тн≥х та навчальних програм на баз≥ компТютерних ≥нформац≥йних технолог≥й; 3. створенн¤ правових, орган≥зац≥йних, техн≥чних та ≥нших умов дл¤ зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ з використанн¤м мереж≥ ≤нтернет; 4. п≥двищенн¤ ефективност≥ системи п≥дготовки фах≥вц≥в з ≥нформац≥йних технолог≥й, удосконаленн¤ в≥дпов≥дних норматив≥в, навчальних програм та план≥в, а також вжитт¤ додаткових заход≥в дл¤ формуванн¤ у населенн¤ знань, ум≥нь ≥ навичок, необх≥дних дл¤ користуванн¤ мережею ≤нтернет; 5. встановленн¤ до к≥нц¤ 2000 року пор¤дку оприлюдненн¤ ≥нформац≥њ про д≥¤льн≥сть орган≥в державноњ влади ”крањни та завершенн¤ створенн¤ Web-стор≥нок центральними органами виконавчоњ влади, –адою м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними, ињвською та —евастопольською м≥ськими державними адм≥н≥страц≥¤ми, а також пров≥дними науковими установами та навчальними закладами; 6. поданн¤ ≥нформац≥њ на ¬ебстор≥нках, зазначених у пункт≥ 5 ц≥Їњ статт≥, державною, англ≥йською та ≥ншими мовами; 7. створенн¤ нац≥онального реЇстру украњнських ≥нформац≥йних ресурс≥в, п≥дключених до мереж≥ ≤нтернет; 8. п≥дготовку та поданн¤ у шестим≥с¤чний строк до ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥дпов≥дних законопроект≥в з питань: - особливостей д≥¤льност≥ засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, створенн¤, одержанн¤, використанн¤, поширенн¤ та збер≥ганн¤ ≥нформац≥њ, забезпеченн¤ охорони ≥нтелектуальноњ власност≥ та авторського права у мереж≥ ≤нтернет; - вчиненн¤ цив≥льно-правових угод з використанн¤м електронного документооб≥гу та електронного цифрового п≥дпису; - встановленн¤ в≥дпов≥дальност≥ за поширенн¤ через мережу ≤нтернет ≥нформац≥њ, розповсюдженн¤ чи обнародуванн¤ ¤коњ заборонено в≥дпов≥дно до законодавства, за навмисне поширенн¤ компТютерних в≥рус≥в, порушенн¤ встановленого пор¤дку доступу до ≥нформац≥йних ресурс≥в ус≥х форм власност≥; 9) передбачити п≥д час уточненн¤ ƒержавного бюджету на 2000 р≥к та формуванн¤ проект≥в ƒержавного бюджету ”крањни на наступн≥ роки кошти, необх≥дн≥ дл¤ ф≥нансуванн¤ заход≥в, передбачених цим ”казом. 4. ћ≥н≥стерству закордонних справ ”крањни, ћ≥н≥стерству економ≥ки ”крањни ≥з залученн¤м ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади: - опрацювати питанн¤ щодо вступу ”крањни до в≥дпов≥дних м≥жнародних орган≥зац≥й, що займаютьс¤ питанн¤ми розвитку телекомун≥кац≥йних систем, захисту прав на ≥нформац≥ю, протид≥њ поширенн¤ ≥нформац≥њ, ¤ка завдаЇ шкоду людин≥ ≥ громад¤нину, сусп≥льству ≥ держав≥, та внести в установленому пор¤дку в≥дпов≥дн≥ пропозиц≥њ; - спри¤ти залученню кошт≥в м≥жнародноњ техн≥чноњ допомоги, використанню можливостей м≥жнародних програм дл¤ розвитку в ”крањн≥ мереж≥ ≤нтернет. 5. –ад≥ м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласним, ињвськ≥й та —евастопольськ≥й м≥ським державним адм≥н≥страц≥¤м надавати всеб≥чне спри¤нн¤ п≥дприЇмствам, установам та орган≥зац≥¤м у вир≥шенн≥ завдань розвитку мереж≥ ≤нтернет в ”крањн≥. ÷≥ документи визначають пр≥оритетн≥ напр¤мки стратег≥њ ≥ тактики побудови ≥нформац≥йного сусп≥льства в ”крањн≥, а також розвиток ≥нтернет-технолог≥й ≥ створенн¤ над≥йного фундаменту ≥нформац≥йноњ безпеки людини, сусп≥льства ≥ держави. “аким чином, ≥нформац≥¤ сьогодн≥ стаЇ основним обТЇктом ≥ продуктом нашого сусп≥льства, а ≥нформац≥¤ ≥ компТютеризац≥¤ в≥дпов≥дно основними ≥нструментами њњ опрацьовуванн¤. ѕри цьому, п≥д ≥нформац≥Їю сл≥д розум≥ти сукупн≥сть (позначених терм≥нами) взаЇмоповТ¤заних орган≥зац≥йних, правових, пол≥тичних, соц≥ально-економ≥чних, науково-техн≥чних, виробничих процес≥в, що спр¤мован≥ на створенн¤ умов дл¤ задоволенн¤ ≥нформац≥йних потреб громад¤н та сусп≥льства на основ≥ створенн¤, розвитку ≥ використанн¤ ≥нформац≥йних систем, мереж, ресурс≥в ≥нформац≥йних технолог≥й, ¤к≥ побудован≥ на основ≥ застосуванн¤ сучасноњ обчислювальноњ та комун≥кац≥йноњ техн≥ки. ƒл¤ ”крањни широкомасштабний вступ до глобальноњ ≥нформац≥йноњ цив≥л≥зац≥њ наклавс¤ з проголошенн¤м 24 серпн¤ 1991 року державноњ незалежност≥. ѕ≥сл¤ визначенн¤ державного суверен≥тету, пор¤д з ≥ншими галуз¤ми законодавства в ”крањн≥ створюЇтьс¤ нац≥ональна публ≥чно-правова ≥нституц≥¤: законодавство та п≥дзаконн≥ нормативн≥ акти в сфер≥ пол≥тики щодо державного регулюванн¤ сусп≥льних ≥нформац≥йних в≥дносин, в тому числ≥ таких, що повТ¤зан≥ з ≥нформатизац≥Їю, компТютеризац≥Їю ≥ автоматизац≥Їю. —ьогодн≥ нац≥ональне (державне ≥ публ≥чне) право маЇ значний масив нормативних акт≥в (закон≥в та п≥дзаконних правових документ≥в Ц наказ≥в, ≥нструкц≥й, положень, статут≥в), ¤к≥ пр¤мо чи опосередковано регулюють сусп≥льн≥ ≥нформац≥йн≥ в≥дносини в ”крањн≥. ѕроведен≥ нами узагальненн¤ ≥ п≥драхунки к≥льк≥сного складу нормативних акт≥в, ¤к≥ п≥дготовлен≥ органами державноњ влади, Ї чинними ≥ регулюють ≥нформац≥йн≥ в≥дносини та характеризуютьс¤ наступними показниками: в ”крањн≥ сьогодн≥ д≥Ї 259 «акон≥в ”крањни, 290 ѕостанов ¬ерховноњ –ади (нормативного зм≥сту), 370 ”каз≥в ѕрезидента ”крањни, 89 –озпор¤джень ѕрезидента ”крањни, 1159 ѕостанов аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, 206 –озпор¤джень аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, б≥льш н≥ж 1100 нормативних акт≥в м≥н≥стерств, ком≥тет≥в ≥ окремих в≥домств. ≤нформац≥йне право
Ќазва: ≈лектронна ≥нформац≥йна ера, ≥нформац≥йне сусп≥льство, ≥нформац≥йне право, ≥нформац≥йне законодавство, к≥берзлочинн≥сть ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-23 (5354 прочитано) |