‘≥нанси > ‘≥нансова система
‘≥нансовий ринок Ч ланка ф≥нансовоњ системи, ¤ка створюЇ ≥ використовуЇ фонди ф≥нансових ресурс≥в у тих випадках, коли ≥нш≥ ланки ф≥нансовоњ системи не можуть д≥¤ти ефективно. ‘≥≠нансовий ринок включаЇ ринок грошей, кредитних ресурс≥в, ц≥нних папер≥в ≥ ф≥нансових послуг. –инок грошей або валютний ринок Ч це створенн¤ фонд≥в ф≥≠нансових ресурс≥в дл¤ зд≥йсненн¤ зовн≥шньоторговельних операц≥й. “ут маЇ м≥сце обм≥н валюти одн≥Їњ держави на валюту ≥ншоњ. ѕри девальвац≥њ нац≥ональноњ грошовоњ одиниц≥ п≥дприЇм≠ницьк≥ структури та населенн¤, власники нац≥ональноњ грошо≠воњ маси несуть втрати пропорц≥йно темпам знец≥ненн¤ нац≥о≠нальноњ грошовоњ одиниц≥, а власники валюти ≥ноземноњ держави одержують додатковий дох≥д. ¬т≥м, девальвац≥¤ нац≥о≠нальноњ грошовоњ одиниц≥ маЇ й де¤к≥ позитивн≥ ознаки. ¬она, зокрема, впливаЇ на зменшенн¤ ≥мпорту ≥, отже, розширюЇ ринок збуту дл¤ власних товаровиробник≥в. –инок кредитних ресурс≥в Ї формою залученн¤ тимчасово в≥льних кошт≥в на ≥нвестиц≥йн≥ та ≥нш≥ потреби. –инок кредит≠них ресурс≥в регулюЇтьс¤ за допомогою обл≥ковоњ ставки нац≥о≠нального банку. –инок ц≥нних папер≥в Ч це моб≥л≥зац≥¤ кошт≥в на потреби господарськоњ д≥¤льност≥ шл¤хом випуску й реал≥зац≥њ ц≥нних папе≠р≥в, ¤к≥ Ї гарантом поверненн¤ вкладених кошт≥в ≥ одержанн¤ до≠ходу. ”с≥ операц≥њ з реал≥зац≥њ ц≥нних папер≥в зд≥йснюютьс¤ на фондовому ринку. ≤снуЇ також позаб≥ржова торг≥вл¤ ц≥нними паперами. ‘онди ф≥нансових ресурс≥в, моб≥л≥зован≥ на фондо≠вих б≥ржах при продажу ц≥нних папер≥в, суттЇво впливають на р≥вень ф≥нансового забезпеченн¤ розвитку економ≥ки, зм≥ц≠ненн¤ ф≥нансового становища держави. ‘≥нанси домогосподарств Ї засобом створенн¤ та викорис≠танн¤ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в дл¤ задоволенн¤ особистих потреб громад¤н. ƒжерелом створенн¤ вказаних фонд≥в Ї заро≠б≥тна плата й ≥нш≥ джерела доход≥в кожного громад¤нина чи його с≥м'њ. ƒо доход≥в домогосподарств належать доходи в≥д продажу власного кап≥талу, земл≥, продукц≥њ п≥дсобних госпо≠дарств, доходи, одержан≥ в≥д здач≥ в оренду майна, в≥дсотки на кап≥тал, вкладений у ц≥нн≥ папери тощо. ƒо видатк≥в домогосподарств належать витрати на прид≠банн¤ споживчих товар≥в, оплату наданих послуг ≥ виконаних роб≥т, формуванн¤ заощаджень, куп≥влю ц≥нних папер≥в та ≥н≠ш≥ витрати. ƒомогосподарства за своЇю економ≥чною суттю Ч це господарськ≥ структури вин¤ткового типу, д≥¤льн≥сть ¤ких грунтуЇтьс¤ на створенн≥ й використанн≥ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в. ÷¤ п≥дсистема найбезпосередн≥ше пов'¤зана з ≥нши≠ми п≥дсистемами ф≥нансовоњ системи. “ак, домогосподарства одержують кошти з бюджету та в≥д господарських структур у рахунок оплати прац≥ та при одержан≠н≥ безоплатних послуг в≥д держави. «≥ свого боку домогосподар≠ства внос¤ть платеж≥ до бюджету та централ≥зованих фонд≥в, бе≠руть участь у формуванн≥ й використанн≥ страхових фонд≥в, Ї суб'Їктами ф≥нансового ринку. ≈коном≥чна суть ≥ призначенн¤ кожноњ ≥з п≥дсистем найповн≥ше розкриваЇтьс¤ в њхн≥й взаЇмо≠д≥њ та методах впливу на ≥нш≥ системи економ≥ки держави. 3. ѕравов≥ та орган≥зац≥йн≥ основи ф≥нансовоњ системи ‘≥нанси ¤к категор≥¤ ≥снують об'Їктивно та п≥дпор¤дкову≠ютьс¤ економ≥чним законам. ¬≥д р≥вн¤ п≥знанн¤ њхньоњ сут≥ та призначенн¤ залежить њх використанн¤ в економ≥чн≥й систем≥ держави. ¬одночас будь-¤ке використанн¤ ф≥нанс≥в владними структурами держави Ї суб'Їктивним, тобто на ньому познача≠ютьс¤ ≥нтереси певних економ≥чних, соц≥альних ≥ пол≥тичних сил, ¤к≥ можуть не зб≥гатис¤ з ≥нтересами сусп≥льства або б≥ль≠шост≥ його член≥в. «а умов демократичноњ держави з ринковою економ≥кою основним призначенн¤м ф≥нанс≥в Ї забезпеченн¤ зростанн¤ сусп≥льного добробуту. ƒл¤ дос¤гненн¤ поставленоњ мети зд≥й≠снюЇтьс¤ жорстке правове регулюванн¤ щодо використанн¤ ф≥нанс≥в в економ≥чних ≥ соц≥альних процесах. ѕобудова ефективноњ ф≥нансовоњ системи потребуЇ великих наукових досл≥джень, глибокого анал≥зу причин ≥ насл≥дк≥в створенн¤ та використанн¤ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в, впливу цих процес≥в на вс≥ аспекти житт¤ держави. ” процес≥ функц≥о≠нуванн¤ ф≥нанс≥в виникають певн≥ в≥дносини м≥ж суб'Їктами створенн¤ й використанн¤ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в. ÷≥ в≥дносини мають свою складну структуру, де про¤вл¤ютьс¤ ≥нтереси кожного ≥з суб'Їкт≥в, значною м≥рою грунтуючись на суперечност≥. √армон≥зац≥¤ цих ≥нтерес≥в Ч величезне й склад≠не завданн¤ законотворчоњ д≥¤льност≥ в держав≥. ѕравове регулюванн¤ ф≥нансових в≥дносин, що виникають при створенн≥ та використанн≥ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в, Ї одн≥Їю з форм управл≥нн¤ з боку держави економ≥чним ≥ со≠ц≥альним розвитком. ”с≥ д≥њ держави в сфер≥ ф≥нанс≥в мають грунтуватис¤ на правових актах. ÷≥ акти виконують так≥ ос≠новн≥ функц≥њ: визначають коло юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б, на ¤к≥ певного часу поширюЇтьс¤ д≥¤ правовоњ норми; регламен≠тують права й обов'¤зки юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б щодо мо≠б≥л≥зац≥њ та використанн¤ фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в; Ї п≥д≠ірунт¤м дл¤ вжитт¤ в≥дпов≥дних заход≥в щодо виконанн¤ правових норм. —уб'Їктами ф≥нансових в≥дносин Ї держава, громад¤ни та п≥дприЇмницьк≥ структури. ”с≥ ф≥нансово-правов≥ в≥дносини виникають ≥ припин¤ютьс¤ на законодавч≥й основ≥. ¬они мо≠жуть припин¤тис¤ також у випадках, встановлених законом, наприклад, у раз≥ сплати платеж≥в, використанн¤ передбаче≠них асигнувань тощо. ѕравов≥ норми, що регулюють ф≥нансов≥ в≥дносини, Ї системою ф≥нансового права, ¤ка грунтуЇтьс¤ на конституц≥њ держави. “ак, у розд≥л≥ 2 онституц≥њ ”крањни, де йдетьс¤ про права, свободи та обов'¤зки людини й громад¤нина, статтею 67 визначено, що кожна особа зобов'¤зана сплачу≠вати податки ≥ збори за пор¤дком ≥ розм≥рами, встановлени≠ми законом. ” статт≥ 92 зазначено, що виключно законами ”крањни встановлюютьс¤ державний бюджет ”крањни ≥ бюджетна сис≠тема; система оподаткуванн¤, податки ≥ збори; засади щодо створенн¤ та функц≥онуванн¤ ф≥нансового, грошового, кре≠дитного та ≥нвестиц≥йного ринк≥в; статус нац≥ональноњ валюти, а також ≥ноземних валют на територ≥њ ”крањни; пор¤док утво≠ренн¤ й погашенн¤ державного внутр≥шнього ≥ зовн≥шнього борг≥в; пор¤док випуску та об≥гу державних ц≥нних папер≥в, њхн≥ види ≥ типи. ѕитанн¤, що торкаютьс¤ ф≥нансовоњ системи, визначають≠с¤ також у статт¤х 95Ч99,116,119,143 та в де¤ких ≥нших. Ќа основ≥ онституц≥њ приймаЇтьс¤ низка закон≥в, що регулюють певн≥ сфери ф≥нансових в≥дносин. ÷е насамперед «акони "ѕро бюджетну систему ”крањни", "ѕро систему оподатку≠ванн¤ ”крањни" та ≥н. ¬≥д ≥мен≥ держави орган≥зац≥йну роботу з виконанн¤ чин≠ного законодавства провод¤ть ф≥нансов≥ органи. —истему ф≥- нансових орган≥в очолюЇ ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в. ¬оно несе в≥дпов≥дальн≥сть за ф≥нансове становище держави, розробку та реал≥зац≥ю ф≥нансовоњ пол≥тики. ƒл¤ оперативного кер≥в≠ництва створюЇтьс¤ колег≥¤, ¤ку затверджуЇ аб≥нет ћ≥н≥ст≠р≥в ”крањни. Ќа колег≥њ розгл¤даютьс¤ проекти нового ф≥нансового законодавства, зв≥ти кер≥вних прац≥вник≥в м≥н≥стерства та п≥дзв≥тних йому ф≥нансових орган≥в, проекти бюджету ≤ питанн¤ контролю за його виконанн¤м. ¬ апарат≥ м≥н≥стер≠ства створюютьс¤ управл≥нн¤ ≥ в≥дд≥ли. Ќа ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в покладен≥ так≥ основн≥ функц≥њ: Ч п≥дготовка проекту державного бюджету ”крањни, по≠данн¤ його до аб≥нету ћ≥н≥стр≥в, а п≥сл¤ схваленн¤ в≥д ≥мен≥ ур¤ду до ¬ерховноњ –ади; Ч орган≥зац≥¤ виконанн¤ бюджет≥в, п≥дготовка зв≥ту про його виконанн¤ та поданн¤ зв≥ту на затвердженн¤ до ¬ерхов≠ноњ –ади; Ч розробка проект≥в нового ф≥нансового законодавства та нормативних акт≥в ≥з ф≥нансових питань; Ч обгрунтуванн¤ основних положень ф≥нансовоњ пол≥тики держави ≥ поданн¤ на розгл¤д ур¤ду ≥ ¬ерховноњ –ади ”крањни концепц≥њ бюджетноњ та податковоњ пол≥тики; Ч розгл¤д ≥ реал≥зац≥¤ управл≥нських р≥шень, пов'¤заних ≥з використанн¤м ф≥нансових ресурс≥в; Ч зд≥йсненн¤ контролю за дотриманн¤м ф≥нансового за≠конодавства вс≥ма органами управл≥нн¤; Ч кер≥вництво оперативною роботою ф≥нансових орган≥в р≥зних р≥вн≥в; Ч контроль, рев≥з≥¤, перев≥рка ф≥нансово-господарськоњ д≥≠¤льност≥ вс≥х державних орган≥зац≥й, установ ≥ п≥дприЇмств. ‘≥нансов≥ органи державноњ адм≥н≥страц≥њ, а також викон≠ком≥в м≥сцевих рад базового р≥вн¤ виконують своњ функц≥њ в≥д≠пов≥дно до чинного законодавства. ”правл≥нн¤ ф≥нансами п≥дприЇмств зд≥йснюють њхн≥ ф≥≠нансов≥ служби. ¬≥дпов≥дно функц≥онують ф≥нансов≥ п≥дрозд≥≠ли ≥ на р≥вн≥ м≥н≥стерств та в≥домств, њхн≥ повноваженн¤ дещо р≥зн¤тьс¤ щодо п≥дприЇмств р≥зних форм власност≥. ƒо числа орган≥в, що зд≥йснюють управл≥нн¤ окремими ланками ф≥нансовоњ системи, належать також ƒержавна по≠даткова адм≥н≥страц≥¤, ƒержавна ком≥с≥¤ з ц≥нних папер≥в ≤ фондового ринку, ѕенс≥йний фонд, ћ≥жбанк≥вська валютна б≥ржа, –ахункова палата, њхн≥ права та обов'¤зки визначають≠с¤ в≥дпов≥дними законами. 4. ¬плив ф≥нансовоњ системи на темпи й пропорц≥њ розвитку економ≥ки ” ф≥нансов≥й систем≥ в ц≥лому ≥ в розр≥з≥ окремих п≥дсис≠тем зосереджен≥ значн≥ обс¤ги ф≥нансових ресурс≥в, що ста≠новл¤ть 80 ≥ б≥льше в≥дсотк≥в в≥д обс¤гу валового внутр≥шньо≠го продукту. ÷≥ кошти перебувають у пост≥йному рус≥, вони обслуговують процес створенн¤, розпод≥лу й використанн¤ матер≥альних та духовних ц≥нностей у сусп≥льств≥, забезпечую≠чи необх≥дн≥ темпи розвитку й пропорц≥њ щодо р≥вн¤ зростан≠н¤ добробуту кожного громад¤нина. ќкрем≥ складов≥ ф≥нансовоњ системи, тобто п≥дсистеми, мають конкретне функц≥ональне призначенн¤ в обслуговуван≠н≥ в≥дтворювальних процес≥в в економ≥ц≥. ѕроте к≥нцева мета њхнього впливу Їдина Ч створенн¤ умов економ≥чного зрос≠танн¤ ≥ забезпеченн¤ на його основ≥ п≥двищенн¤ сусп≥льного добробуту.
Ќазва: ‘≥нансова система ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (8406 прочитано) |