‘≥нанси > ѕодаткова система ”крањни
6. ’арактерними рисами податковоњ системи Ї непрозор≥сть, супереч лив≥сть та незрозум≥л≥сть норм, що застосовуютьс¤. ќсобливо це торкаЇть с¤: а) оподаткуванн¤ прибутку, коли до його складу вимагаЇтьс¤ включити значну частину витрат п≥дприЇмств (що Ї формою вилученн¤ частини њх ос новного ≥ оборотного кап≥талу); коли примушують сплачувати податок не т≥льки з прибутку, а й фактичних збитк≥в (шл¤хом невключенн¤ збитк≥в до розрахунку ф≥нансових результат≥в); коли вимагають сплачувати цей податок неприбутков≥ п≥дприЇмства (кооперативи, споживч≥ й кредитн≥ товариства, науков≥, медичн≥, учбов≥, видавнич≥, мистецьк≥, громадськ≥, благод≥йн≥ орга н≥зац≥њ); коли в≥льно тлумачать час фактичного отриманн¤ доход≥в; коли при буток оподатковуЇтьс¤ неодноразово (додатково оподатковуютьс¤ виплати прем≥й, див≥денд≥в, зд≥йсненн¤ ≥нвестиц≥й Ц куп≥вл¤ акц≥й, обладнанн¤, опла та буд≥вельних роб≥т тощо); б) збору й компенсац≥њ сплаченого ѕƒ¬: по перше, цей податок пристосований до оподаткуванн¤ продаж≥в товар≥в, але застосовуЇтьс¤ й до наданн¤ послуг Ц при цьому визначаЇтьс¤, що ц≥на по слуги складаЇтьс¤ лише з доданоњ вартост≥ ≥ не м≥стить витрат матер≥ал≥в та компенсац≥њ зносу основного кап≥талу (фонд≥в); по-друге, обТЇктом оподатку ванн¤ Ї митна варт≥сть ≥мпортованих товар≥в, ¤ка не м≥стить доданоњ вартост≥; по-третЇ, у багатьох випадках ѕƒ¬ нараховуЇтьс¤ на ц≥ни товар≥в та послуг, а не вираховуЇтьс¤ з укладених ц≥н. ÷е спри¤Ї фактичному зб≥льшенню ц≥н дл¤ споживач≥в, ¤к≥ погоджувалис¤ на њх нижче значенн¤; по-четверте, п≥дприЇм ства, що сплатили ѕƒ¬, але мають право на компенсац≥ю цього платежу (на приклад, експортери), позбавл¤ютьс¤ цього права або отримують неповну компенсац≥ю, оск≥льки вона зд≥йснюЇтьс¤ виб≥рково та ≥з затримкою у час≥ на м≥с¤ц≥ ≥ роки; в) невиправданою Ї ун≥ф≥кац≥¤ податку з ≥ндив≥дуальних доход≥в, р≥зних за своЇю природою ≥ важк≥стю отриманн¤. «розум≥ло, що отриманн¤ прибутку в≥д наданн¤ в оренду майна, земельних д≥л¤нок Ї лег шим за отриманн¤ зарплати за виконану працю. «вичайно, б≥льш легкими дл¤ отримувач≥в Ї й доходи в≥д виграш≥в в лотерею й успадкуванн¤ майнових ц≥нностей, але це сьогодн≥ не в≥ддзеркалюЇтьс¤ у ставках оподаткуванн¤; г) не враховуЇ податкова система й потребу незабезпечених с≥мей мати б≥льш спри¤тлив≥ умови соц≥ального, осв≥тнього, культурного розвитку й медично го захисту (хоча зараз вводитьс¤ пор¤док поверненн¤ сплачених податк≥в в частин≥ окремих витрат на осв≥тн≥ послуги). 7. —истема збору податк≥в в≥дзначаЇтьс¤ надвисокою централ≥зац≥Їю. ” цьому роц≥ централ≥зовано розпод≥л¤Їтьс¤ б≥льше 76% ус≥х податково- мит них збор≥в на територ≥њ ”крањни. “ака суперцентрал≥зац≥¤ не заохочуЇ м≥сцев≥ органи влади до максим≥зац≥њ збор≥в та спр¤мовуЇ њх зусилл¤, по- перше, на зб≥льшенн¤ своЇњ частки у розпод≥льчому державному УпирогуФ ≥, по-друге, на спри¤нн¤ зв≥льненню в≥д сплати податк≥в субТЇкт≥в господарюванн¤, що працюють на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ. ” другому випадку використовуютьс¤ ¤к оф≥ц≥йн≥ (шл¤хом розгортанн¤ спец≥альних економ≥чних зон ≥ територ≥й пр≥о ритетного розвитку ≥ т.≥.), так ≥ неоф≥ц≥йн≥ можливост≥, за ¤ких м≥н≥м≥зуЇтьс¤ зобовТ¤занн¤ ≥з загальнодержавних податкових платеж≥в. 8. «губн≥сть д≥ючоњ податковоњ системи пол¤гаЇ також у нестаб≥льност≥ норм податкового законодавства. ƒл¤ субТЇкт≥в господарюванн¤ ≥снуЇ про блема прилаштуванн¤ до певноњ податковоњ системи, тому будь-¤кий новий податок та зб≥льшенн¤ ставок чинних податк≥в руйнуЇ доходи господарств, п≥дштовхуЇ њх до п≥двищенн¤ ц≥н або спонукаЇ до тимчасового або пост≥йно го уникненн¤ оподаткуванн¤. ¬ ”крањн≥ ж щор≥чн≥ зм≥ни до податкового за конодавства стали звичайною нормою.3 як правило, так≥ зм≥ни пересл≥дують мету зб≥льшенн¤ податкових вимог та обТЇкт≥в оподаткуванн¤. ¬ умовах же зростанн¤ м≥жнародноњ конкуренц≥њ на ринку кап≥тал≥в, ¤ка повс¤кчас поси люЇтьс¤, таке зб≥льшенн¤ податкового навантаженн¤ Ї не т≥льки невиправда ним, а й шк≥дливим. ѕ≥двищенн¤ податк≥в може бути виправданим лише в часи в≥йн та лиха. 9. Ќизьку ефективн≥сть ф≥скальноњ функц≥њ податковоњ системи обумов люЇ також практично ворожий характер в≥дносин м≥ж платниками подат к≥в ≥ податк≥вц¤ми. “акий характер в≥дносин склавс¤ через ц≥лу низку при чин, серед ¤ких: взаЇмна недов≥ра м≥ж двома сторонами; викривленн¤, необ ірунтован≥ ускладненн¤ ≥ дов≥льн≥ тлумаченн¤ податковою службою податко вого законодавства; фактична в≥дсутн≥сть презумпц≥њ невинуватост≥ щодо б≥ знесмен≥в; на¤вн≥сть феномену њх загальноњ провини. Ќатом≥сть з ≥ншоњ сто рони, спостер≥гаЇтьс¤ необірунтоване самочинне завищенн¤ податк≥вц¤ми своњх адм≥н≥стративних ≥ службових повноважень; про¤вл¤Їтьс¤ неповага до законних норм; звичними стали бюрократичне свав≥лл¤ ≥ безкарн≥сть за кору пц≥ю. Ќе ≥снуЇ й очевидноњ дл¤ цив≥л≥зованих в≥дносин норми погашенн¤ збитк≥в, завданих господарствам д≥¤ми податкового органу. ¬ той же час дл¤ податк≥вц≥в залишаЇтьс¤ обовТ¤зковим план щодо збору штраф≥в з платник≥в податк≥в, а ще до недавнього часу податк≥вц≥ отримували прем≥њ в≥д в≥дсотку з≥браних ними штраф≥в та ст¤гнень. «гадаймо також про таку каральну нор му, ¤ка дозвол¤Ї податков≥й м≥л≥ц≥њ арештовувати майно громад¤н без санкц≥њ суду. ¬≥домо, що ц¤ норма ще донедавна надзвичайно часто застосовувалас¤ дл¤ незаконного тиску й погроз б≥знесменам, небажаним конкурентам та по л≥тичним супротивникам. ¬ атмосфер≥ беззаконн¤ й ворожнеч≥ крупн≥ госпо дарськ≥ й комерц≥йн≥ субТЇкти вдаютьс¤ до встановленн¤ в≥дносин з податк≥ вц¤ми, ¤к≥ базуютьс¤ на лоб≥юванн≥ ≥нтерес≥в та двосторонн≥х домовленост¤х (з безумовним включенн¤м корупц≥йноњ компоненти). ” п≥дсумку, це змен шуЇ фактичн≥ податков≥ зобовТ¤занн¤ субТЇкт≥в господарюванн¤ ≥ надхо дженн¤ до бюджету. « ≥ншоњ сторони, за таких обставин створюютьс¤ перед умови дл¤ встановленн¤ пол≥тичноњ ло¤льност≥ ≥ залежност≥ б≥знесу в≥д влади, що суперечить ц≥л¤м свободи ≥ розвитку громад¤нського сусп≥льства. 10. Ќа завад≥ ефективност≥ д≥њ податковоњ системи сто¤ть також усклад нена орган≥зац≥¤ ≥ непом≥рно дороге утриманн¤ податковоњ служби. “ут треба врахувати ¤к пр¤м≥ бюджетн≥ витрати на службу, так ≥ витрати б≥знесу на виконанн¤ норм ускладненоњ системи оподаткуванн¤. ќбт¤жлив≥сть ви трат б≥знесу, зокрема, обумовлена основними вадами останньоњ, наведеними ран≥ше (надзвичайною обт¤жлив≥стю й нер≥вном≥рн≥стю, непрозор≥стю ≥ не зрозум≥л≥стю норм, нестаб≥льн≥стю законодавства, суперцентрал≥зац≥Їю, ускладненн¤м й викривленн¤м податк≥в у ход≥ њх адм≥н≥струванн¤, можливос т¤ми укладанн¤ домовленостей та ≥нше). ќкр≥м того, додатков≥ витрати ви никають через непом≥рну к≥льк≥сть податк≥в. —таном на 01.07.2005 р. в ”кра њн≥ д≥¤ло 26 загальнодержавних та 14 вид≥в м≥сцевих податк≥в ≥ збор≥в[7], про те, за соц≥олог≥чними досл≥дженн¤ми, субТЇкти господарюванн¤ в середньому сплачують 9-12 вид≥в податк≥в й обовТ¤зкових збор≥в. як показуЇ анал≥з, сис тема переобт¤жена численними др≥бними податками, витрати на обл≥к, конт роль ≥ адм≥н≥струванн¤ ¤ких перевищують надходженн¤ в≥д њх сплати. ќбт¤ жлив≥сть утриманн¤ системи митно-податкових збор≥в зумовлена також њњ перевантажен≥стю контрольно-каральними функц≥¤ми, скороченн¤ ¤ких мо жливе лише за зовс≥м ≥нших в≥дносин у систем≥ оподаткуванн¤ та п≥сл¤ њњ суттЇвого реформуванн¤. 3. ЎЋя’» ¬ƒќ— ќЌјЋ≈ЌЌя ѕќƒј“ ќ¬ќѓ —»—“≈ћ» ” –јѓЌ» „инна податкова система потребуЇ ¤к≥сного реформуванн¤. “аке рефор муванн¤ маЇ зд≥йснюватис¤ ц≥леспр¤мовано, системно, в≥дкрито, виважено за складовими ≥ поступово у час≥. ÷е потр≥бно аби в≥дбулос¤ вир≥шенн¤ спектру ц≥льових задач системного реформуванн¤. ƒо них треба в≥днести: забезпе ченн¤ результативност≥ зм≥н; залученн¤ до процесу вс≥х субТЇкт≥в в≥дносин; базуванн¤ на ≥нтересах громад¤нського сусп≥льства ≥ вс≥х громад¤н ”крањни; забезпеченн¤ адекватного ≥ прогнозованого реагуванн¤ субТЇкт≥в сплати по датк≥в на зм≥ни, що запроваджуютьс¤, њх прилаштуванн¤ до нових вимог. ќкр≥м того, процес трансформац≥њ не може допустити будь-¤кого, нав≥ть тимчасового зменшенн¤ ресурс≥в державно-ф≥нансового перерозпод≥лу, оск≥ льки це може стати пол≥тичною причиною зупинки нововведень. “акий п≥д х≥д вимагаЇ розробки збалансованоњ, взаЇмоузгодженоњ, посл≥довно й динам≥ чно виконуваноњ стратег≥њ реформуванн¤ податковоњ системи.
Ќазва: ѕодаткова система ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2005-12-15 (29451 прочитано) |