‘≥нанси > ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в
ћ≥сцев≥ бюджети в кожн≥й крањн≥ Ї найчисельн≥шою ланкою бюджетноњ системи.
¬ ”крањн≥ у 2005 р. к≥льк≥сть, становить понад 12 тис¤ч м≥сцевих бюджет≥в у
тому числ≥ республ≥канський бюджет јвтономноњ –еспубл≥ки рим, 24 обласних бюджет≥в,
м≥ськ≥ бюджети м≥ст иЇва та —евастопол¤, 165 бюджет≥в м≥ст обласного п≥дпор¤дкуванн¤,
488 районних бюджет≥в, 277 бюджет≥в м≥ст районного п≥дпор¤дкуванн¤, 104 районних
бюджет≥в у м≥стах, 787 селищних, 10101 с≥льських бюджет≥в
≤з кошт≥в м≥сцевих бюджет≥в ф≥нансуютьс¤ найзначн≥ш≥ заходи держави в галуз≥
економ≥ки та соц≥альноњ пол≥тики. «а рахунок м≥сцевих бюджет≥в утримуютьс¤ заклади
осв≥ти, охорони здоров'¤, провод¤тьс¤ виплати з соц≥ального захисту та соц≥ального
забезпеченн¤ с≥м'¤м з д≥тьми, ветеранам в≥йни та прац≥, ≥ншим незахищеним верствам
населенн¤, утримуютьс¤ будинки-≥нтернати, притулки, ф≥нансуютьс¤ молод≥жн≥ програми.
ћ≥сцев≥ бюджети в≥д≥грають значну роль у забезпеченн≥ функц≥онуванн¤ житлово-комунального
господарства, заклад≥в культури та спорту, засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, транспорту,
дорожнього господарства тощо.
2. ƒ∆≈–≈Ћј — Ћјƒ “ј —“–” “”–ј ƒќ’ќƒ≤¬ ћ≤—÷≈¬»’ Ѕёƒ∆≈“≤¬
як окрема економ≥чна категор≥¤, доходи м≥сцевих бюджет≥в виражають сферу
економ≥чних в≥дносин сусп≥льства, ¤ка повТ¤зана з формуванн¤м, розпод≥лом ≥
використанн¤м ф≥н. ресурс≥в рег≥онального р≥вн¤, використовуЇтьс¤ м≥сцевими
органами влади дл¤ забезпеченн¤ поточних ≥ перспективних завдань розвитку рег≥ону.
ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в мають певну законодавчу базу онституц≥¤ ”крањни, «акони
”крањни "ѕро бюджетну систему ”крањни", "ѕро податкову систему ”крањни.", "ѕро
м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ та ≥нш≥ нормативн≥ акти. јле незважаючи на
на¤вн≥сть в≥дпов≥дно нормативноњ бази, до цього часу не напрацьовано ч≥ткого
механ≥зму перерозпод≥лу бюджетних надходжень ¤к у ƒержавний, так ≥ всередин≥
м≥сцевих бюджет≥в.
¬ закон≥ "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥" передбачено, що доходи м≥сцевих
бюджет≥в формуютьс¤ за рахунок власних, визначених законом, джерел та закр≥плених
у встановленому законом пор¤дку загальнодержавних податк≥в, збор≥в та ≥нших
обовТ¤зкових платеж≥в. ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в районних у м≥стах рад (у раз≥
њх створенн¤) формуютьс¤ в≥дпов≥дно до обс¤гу повноважень, що визначаютьс¤ в≥дпов≥дними
м≥ськими радами. ” доходн≥й частин≥ м≥сцевого бюджету, починаючи з 1998 р.,
повинн≥ окремо вид≥л¤тись доходи, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ власних повноважень,
дл¤ забезпеченн¤ виконанн¤ делегованих законом повноважень орган≥в виконавчоњ
влади. ћ≥сцевий бюджет под≥л¤Їтьс¤ на поточний бюджет ≥ бюджет розвитку. ƒоходи
бюджету розвитку формуютьс¤ за рахунок частини податкових надходжень, кошт≥в,
залучених в≥д розм≥щенн¤ м≥сцевих позик, а також ≥нвестиц≥йних субсид≥й з ≥нших
бюджет≥в. ошти ƒержавного бюджету, що передаютьс¤ у вигл¤д≥ дотац≥й, субвенц≥й,
розпод≥л¤ютьс¤ обласними радами м≥ж районними бюджетами ≥ бюджетами м≥ст обласного
п≥дпор¤дкуванн¤ у розм≥рах, необх≥дних дл¤ формуванн¤ доходних частин не нижче
м≥н≥мальних розм≥р≥в м≥сцевих бюджет≥в, визначених законом, а також використовуютьс¤
дл¤ ф≥нансуванн¤ з обласного бюджету сп≥льних проект≥в територ≥альних громад.
ћ≥сцев≥ доходи можна розд≥лити на так≥ складов≥ ¤к власн≥, закр≥плен≥ та
регулююч≥ доходи. ¬ласн≥ та закр≥плен≥ доходи - це т≥ види доход≥в, ¤к≥ направл¤ютьс¤
до конкретного р≥вн¤ м≥сцевих бюджет≥в в залежност≥ в≥д в≥домчоњ п≥дпор¤дкованост≥
господарюючого субТЇкта ≥ з врахуванн¤м територ≥альноњ ознаки надходженн¤ кошт≥в.
—юди належать м≥сцев≥ податки та збори, податок на промисел, плата за воду,
плата за землю тощо. –егулююч≥ доходи-це т≥ доходи, ¤к≥ закр≥пл¤ютьс¤ за в≥дпов≥дними
р≥вн¤ми м≥сцевих бюджет≥в зг≥дно законодавства, р≥шень в≥дпов≥дних загальнодержавних
та м≥сцевих орган≥в влади ≥ перерозпод≥л¤ютьс¤ м≥ж м≥сцевими бюджетами ≥з загальнодержавних
податк≥в та м≥сцевих податк≥в. ƒо них належать податок на додану варт≥сть, податок
на прибуток, прибутковий податок громад¤н.
«аконом ”крањни "ѕро бюджетну систему ”крањни" (1995 р.) була зроблена спроба
ч≥тко розмежувати дох≥дн≥ джерела м≥ж ланками бюджетноњ системи та видами бюджет≥в,
що стало одн≥Їю з позитивних характеристик цього важливого законодавчого акта.
—татт¤ми 12-15 закону склад доход≥в м≥сцевих бюджет≥в був представлений так,
що до доход≥в республ≥канського бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥ських
иЇва та —евастопол¤ бюджет≥в належали:
- частина податку на додану варт≥сть, ¤ка визначаЇтьс¤ законом про державний
бюджет ”крањни на наступний р≥к (але не менш, н≥ж 20%);
- частина акцизного збору, ¤ка визначаЇтьс¤ законом про державний бюджет
”крањни на наступний р≥к (але не менш, н≥ж 20%);
- податок на прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥ (кр≥м
комунальноњ) ≥ п≥дпор¤дкуванн¤ у розм≥р≥, що дор≥внюЇ 70% в≥д ставки, передбаченоњ
чинним законодавством дл¤ в≥дпов≥дноњ категор≥њ платник≥в, та 100% податку на
прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й комунальноњ форми власност≥ цього р≥вн¤;
- частина прибуткового податку з громад¤н;
- 70% податку на майно п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤;
- плата за землю в межах 10% в≥д ставки оподаткуванн¤, передбаченоњ чинним
законодавством до республ≥канського бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим та обласних
бюджет≥в ≥ 70% - до ињвського та —евастопольського м≥ських бюджет≥в;
- надходженн¤ в≥д внутр≥шн≥х позичок ≥ грошово-речових лотерей, що провод¤тьс¤
за р≥шенн¤ми в≥дпов≥дних рад народних депутат≥в зг≥дно з законами ”крањни;
- частина доход≥в в≥д приватизац≥њ державного майна, ¤ка визначаЇтьс¤ законом
про державний бюджет ”крањни на наступний р≥к;
- в≥драхуванн¤ дотац≥й ≥ субвенц≥й з державного бюджету ”крањни;
- надходженн¤ в≥д оренди ц≥л≥сних майнових комплекс≥в, що перебувають у комунальн≥й
власност≥ цього р≥вн¤;
- див≥денди, одержан≥ в≥д акц≥й ≥ ц≥нних папер≥в, що належать держав≥ в акц≥онерних
господарських товариствах, створених за участю п≥дприЇмств комунальноњ власност≥
цього р≥вн¤;
≥нш≥ надходженн¤, встановлен≥ законами ”крањни.
ƒоходи районних, м≥ських (м≥ст обласного п≥дпор¤дкуванн¤) бюджет≥в «аконом
”крањни "ѕро бюджетну систему ”крањни" визначено так:
податок на прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥ (кр≥м
комунальноњ) ≥ п≥дпор¤дкуванн¤ у розм≥р≥, визначеному радою народних депутат≥в
вищого р≥вн¤, та 100% податку на прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й комунальноњ
власност≥ цього р≥вн¤;
прибутковий податок з громад¤н у розм≥р≥, визначеному радою народних депутат≥в
вищого р≥вн¤;
плата за землю до районних бюджет≥в у розм≥рах, визначених радою народних
депутат≥в вищого р≥вн¤, та 60% Ч до м≥ських бюджет≥в (м≥ст обласного п≥дпор¤дкуванн¤);
податок на нерухоме майно громад¤н;
м≥сцев≥ податки та збори, кр≥м вин¤тк≥в, передбачених законодавством ”крањни;
частина доход≥в в≥д приватизац≥њ державного майна, ¤ка визначаЇтьс¤ радою
народних депутат≥в вищого р≥вн¤;
надходженн¤ в≥д оренди ц≥л≥сних майнових комплекс≥в, що перебувають у комунальн≥й
власност≥ цього р≥вн¤;
в≥драхуванн¤, дотац≥њ та субвенц≥њ, отриман≥ з бюджет≥в вищого р≥вн¤;
≥нш≥ надходженн¤.
ƒоходи районних у м≥стах бюджет≥в включають:
податок на прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥ (кр≥м
комунальноњ) ≥ п≥дпор¤дкуванн¤ у розм≥р≥, визначеному м≥сцевою радою народних
депутат≥в вищого р≥вн¤, та 100% податку на прибуток п≥дприЇмств та орган≥зац≥й
комунальноњ власност≥ цього р≥вн¤;
прибутковий податок з громад¤н у розм≥р≥, визначеному м≥сцевою радою народних
депутат≥в вищого р≥вн¤, але не менш ¤к 50%;
Ќазва: ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (5570 прочитано) |