‘≥нанси > ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в
ћ≥сцевими бюджетами ”крањни останн≥ми роками акумульовано майже половину
бюджетних ресурс≥в бюджетноњ системи.
«осередженн¤ значних кошт≥в у м≥сцевих бюджетах в≥дпов≥даЇ њхньому м≥сцю
у склад≥ бюджетноњ системи ”крањни й тим завданн¤м, ¤к≥ покладен≥ на м≥сцев≥
бюджети щодо ф≥нансуванн¤ державних видатк≥в, особливо соц≥ального спр¤муванн¤
≥ забезпеченн¤ функц≥онуванн¤ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
ѕочинаючи з 2002 року м≥сцев≥ бюджети формуютьс¤ зг≥дно з Ѕюджетним кодексом
≥ на формульн≥й основ≥. ÷≥ зм≥ни у систем≥ м≥жбюджетного регулюванн¤ були проведен≥,
¤к, до реч≥, й ус≥ попередн≥ реформуванн¤, з добрими нам≥рами. ѕ≥сл¤ впровадженн¤
нового механ≥зму склалась ст≥йка тенденц≥¤ до зменшенн¤ питомоњ ваги власних
доход≥в м≥сцевих бюджет≥в у загальному њх обс¤з≥. якщо, наприклад, у 2000 роц≥
цей показник становив 77 в≥дсотк≥в, то в проект≥ бюджету на 2006 р≥к передбачаЇтьс¤,
що в≥н зменшитьс¤ до 58 в≥дсотк≥в.
÷¤ ¤вно негативна тенденц≥¤ призводить до послабленн¤ зац≥кавленост≥ м≥сцевих
влад у нарощуванн≥ податковоњ бази та моб≥л≥зац≥њ доход≥в, а це, безперечно,
позначаЇтьс¤ на економ≥чному розвитков≥ рег≥он≥в. √оловне њх завданн¤ у бюджетн≥й
пол≥тиц≥ тепер переведено з економ≥чноњ площини у прагненн¤ добитис¤ необх≥дних
трансфер≥в.
≤снуюча на сьогодн≥ законодавча база з одного боку декларуЇ необх≥дн≥сть
забезпеченн¤ м≥сцевих бюджет≥в коштами на виконанн¤ власних та делегованих повноважень
в повному обс¤з≥, а з ≥ншого боку не визначаЇ конкретних шл¤х≥в забезпеченн¤
м≥сцевих бюджет≥в ф≥нансовими ресурсами у повному обс¤з≥. ѕоложенн¤ окремих
законодавчих акт≥в ”крањни, зокрема, закон≥в ”крањни Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤
в ”крањн≥Ф, Уѕро систему оподаткуванн¤Ф, Уѕро бюджетну систему ”крањниФ, Уѕро
оподаткуванн¤ прибутку п≥дприЇмствФ, та ≥нших нормативно-правових акт≥в в частин≥
спр¤муванн¤ податкових та ≥нших надходжень до бюджет≥в та напр¤м≥в зд≥йсненн¤
бюджетних видатк≥в, вход¤ть у протир≥чч¤ одне одному.
ќсновна проблема в контекст≥ в≥дносин р≥зних ланок бюджетноњ системи повТ¤зана
з визначенн¤м на законодавчому р≥вн≥ принцип≥в розпод≥лу надходжень в≥д загальнодержавних
податк≥в, закр≥пленн¤ надходжень в≥д податк≥в за бюджетами в≥дпов≥дного р≥вн¤.
¬иход¤чи з того, що на законодавчому р≥вн≥ ≥снуЇ невизначен≥сть напр¤м≥в спр¤муванн¤
надходжень в≥д загальнодержавних податк≥в, то у процес≥ розробки та затвердженн¤
державного бюджету ”крањни пост≥йно зм≥нюютьс¤ п≥дходи до розпод≥лу надходжень
з зазначених джерел м≥ж державним та м≥сцевими бюджетами. ÷е призводить до незац≥кавленост≥
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у збиранн≥ тих чи ≥нших загальнодержавних податк≥в.
÷е питанн¤ Ї особливо важливим та актуальним дл¤ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤
базового р≥вн¤, оск≥льки взаЇмов≥дносини м≥ж державним бюджетом та бюджетами
областей регулюютьс¤ кожного року шл¤хом прийн¤тт¤ закону про державний бюджет.
јле проблема наповненн¤ м≥сцевих бюджет≥в пол¤гаЇ не т≥льки в тому, що немаЇ
ч≥тко визначених ≥ закр≥плених законом джерел наповненн¤ таких бюджет≥в, але
й у спроможност≥ бюджет≥в базового р≥вн¤ забезпечити необх≥дн≥ видатки за рахунок
надходжень, ¤к≥ збираютьс¤ на територ≥њ в≥дпов≥дноњ громади. ¬ першу чергу це
в≥дноситьс¤ до бюджет≥в с≥л ≥ селищ, ¤к≥ становл¤ть основну частину в≥д загальноњ
к≥лькост≥ м≥сцевих бюджет≥в. ѕрактично вс≥ бюджети базового р≥вн¤ Ї дотац≥йними
та такими, що неспроможн≥ забезпечити власн≥ видатки самост≥йно.
Ћ≤“≈–ј“”–ј
«акон ”крањни Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥Ф;
«акон ”крањни Уѕро систему оподаткуванн¤Ф;
«акон ”крањни Уѕро бюджетну систему ”крањниФ;
«акон ”крањни Уѕро оподаткуванн¤ прибутку п≥дприЇмствФ;
ириленко ќ.ѕ. ћ≥сцев≥ бюджети ”крањни. Ц .: Ќ≤ќ—, 2000;
∆урнал Д‘≥нанси ”крањни є 5/2003Ф;
√азета "ƒемократична ”крањна" є182 в≥д 29.10. 2005
www.rada.gov.ua
www.ukrlib.boom.ru
www.sta.gov.ua
Ќазва: ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (5570 прочитано) |