‘≥нанси > ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в
ƒруге м≥сце в доходах м≥сцевих бюджет≥в п≥сл¤ податкових надходжень пос≥дають
оф≥ц≥йн≥ трансферти. ” 1998 р. дотац≥њ та субвенц≥њ в≥д орган≥в державного управл≥нн¤
р≥зних р≥вн≥в, а також кошти, одержан≥ за взаЇмними розрахунками ≥ пере≠рахован≥
з бюджет≥в нижчих р≥вн≥в, загалом становили 31,3% в≥д ус≥х доход≥в. ƒо м≥сцевих
бюджет≥в надход¤ть лише оф≥≠ц≥йн≥ трансферти в≥д орган≥в державного управл≥нн¤,
¤к≥ роз≠под≥л¤ютьс¤ на дв≥ групи:
1) поточн≥ - дотац≥њ, одержан≥ з державного бюджету ”крањни, з республ≥канського
бюджету јвтономноњ –еспуб≠л≥ки рим, обласних, м≥ських бюджет≥в м≥ст иЇва та
—е≠вастопол¤, з районних та м≥ських бюджет≥в, кр≥м м≥ст ра≠йонного п≥дпор¤дкуванн¤;
кошти, одержан≥ за взаЇмними розрахунками з державного бюджету ”крањни; кошти,
одер≠жан≥ с≥льськими, селищними та м≥ськими (м≥ст районного п≥дпор¤дкуванн¤)
бюджетами; надходженн¤ кошт≥в з бюд≠жет≥в нижчих р≥вн≥в;
2) кап≥тальн≥ - субвенц≥њ, одержан≥ з державного бюдже≠ту ”крањни, з республ≥канського
бюджету јвтономноњ –еспуб≠л≥ки рим, обласних, м≥ських бюджет≥в м≥ст иЇва та
—евас≠топол¤, з районних та м≥ських бюджет≥в, кр≥м м≥ст районного п≥дпор¤дкуванн¤.
ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в, в≥дпов≥дно до складу в≥тчизн¤≠ноњ системи оподаткуванн¤,
а також у контекст≥ орган≥зац≥њ м≥жбюджетних в≥дносин можна об'Їднати у так≥
чотири групи:
- власн≥ доходи;
- закр≥плен≥ доходи;
- регулююч≥ доходи;
- оф≥ц≥йн≥ трансферти.
ƒо власних належать доходи м≥сцевих бюджет≥в, що форму≠ютьс¤ внасл≥док р≥шень,
¤к≥ приймають органи м≥сцевого са≠мовр¤дуванн¤. “ак≥ доходи повною м≥рою надход¤ть
до м≥сце≠вих бюджет≥в. ¬ ”крањн≥ в жодному ≥з законодавчих акт≥в немаЇ ч≥ткого
визначенн¤ перел≥ку власних доход≥в. Ќе випадково, що ¤к на практиц≥, так ≥
в економ≥чн≥й л≥тератур≥ можна спостер≥≠гати ототожненн¤ власних ≥ закр≥плених
доход≥в. јле, ірунтуючись на на¤вн≥й практиц≥ та концептуальному п≥дход≥ щодо
виз≠наченн¤ пон¤тт¤ "власн≥ доходи", до њх складу треба в≥днести:
- м≥сцев≥ податки та збори;
- платеж≥, ¤к≥ запроваджуютьс¤ органами самовр¤дуванн¤;
- доходи в≥д комунального майна та п≥дприЇмств;
- штрафи та санкц≥њ, пов'¤зан≥ з≥ справл¤нн¤м власних до≠ход≥в.
«акр≥пленими Ї доходи, ¤к≥ на довготривал≥й основ≥ пере≠даютьс¤ до м≥сцевих
бюджет≥в у повному розм≥р≥ або за виз≠наченою, Їдиною дл¤ вс≥х бюджет≥в часткою.
«а своЇю при≠родою - це загальнодержавн≥ податки, збори або доходи, ¤к≥ традиц≥йно
формують дох≥дну частину м≥сцевих бюджет≥в. ѕрот¤гом тривалого часу в наш≥й
крањн≥ закр≥пленими за м≥с≠цевими бюджетами Ї:
- податок з власник≥в транспортних засоб≥в та ≥нших само≠х≥дних машин ≥ механ≥зм≥в;
- податок на промисел;
- ресурсн≥ платеж≥;
- державне мито та ≥нш≥.
¬ласних та закр≥плених доход≥в здеб≥льшого не вистачаЇ дл¤ ф≥нансуванн¤ витрат
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ≥ тому дл¤ збалансуванн¤ м≥сцевих бюджет≥в
використовуютьс¤ регулююч≥ доходи та бюджетн≥ трансферти.
–егулюючими називаютьс¤ загальнодержавн≥ доходи, ¤к≥ передаютьс¤ бюджетам
адм≥н≥стративно-територ≥альних утво≠рень дл¤ њх збалансуванн¤ в повному розм≥р≥
або в частин≥, визначен≥й законодавством. Ќадходженн¤ в≥д регулюючих до≠ход≥в,
¤к правило, розщеплюютьс¤ м≥ж державним ≥ м≥сцеви≠ми бюджетами у певному сп≥вв≥дношенн≥.
ќф≥ц≥йн≥ трансферти спр¤мовуютьс¤ за нестач≥ попередн≥х груп доход≥в з метою
збалансуванн¤ м≥сцевих бюджет≥в, а та≠кож зд≥йсненн¤ ф≥нансового вир≥внюванн¤.
р≥м того, ц≥льо≠в≥ трансферти (субвенц≥њ) надаютьс¤ в≥дпов≥дно до передач≥
чи делегуванн¤ функц≥й орган≥в державноњ виконавчоњ влади м≥с≠цевому самовр¤дуванню,
¤ке зг≥дно з вимогами законодавства, повинно супроводжуватис¤ передачею необх≥дних
ф≥нансових ресурс≥в.
3.2. ћ≥сцев≥ податки ≥ збори
ћ≥сцев≥ податки та збори в ”крањн≥ Ї складовою системи оподаткуванн¤, засади
побудови ¤коњ визначен≥ «аконом ”к≠рањни "ѕро систему оподаткуванн¤" в≥д 18.02.1997
р. є 77/97-¬–. ƒо м≥сцевих належать 2 види податк≥в ≥ 14 вид≥в збор≥в:
ћ≥сцев≥ податки:
податок з реклами;
комунальний податок.
ћ≥сцев≥ збори:
готельний зб≥р;
зб≥р за припаркуванн¤ автотранспорту;
ринковий зб≥р;
зб≥р за видачу ордера на квартиру;
курортний зб≥р;
зб≥р за участь у б≥гах на ≥подром≥;
зб≥р за виграш на б≥гах на ≥подром≥;
зб≥р з ос≥б, ¤к≥ беруть участь у гр≥ на тотал≥затор≥ на ≥подром≥;
зб≥р за право використанн¤ м≥сцевоњ символ≥ки;
зб≥р за право проведенн¤ к≥но - ≥ телезйомок;
зб≥р за проведенн¤ м≥сцевих аукц≥он≥в, конкурсного розпродажу та лотерей;
зб≥р за проњзд територ≥Їю прикордонних областей ав≠тотранспорту, що пр¤муЇ
за кордон;
зб≥р за видачу дозволу на розм≥щенн¤ об'Їкт≥в торг≥вл≥ та сфери послуг.
зб≥р ≥з власник≥в собак.
¬≥д 1 с≥чн¤ 2000 р. набираЇ чинност≥ «акон ”крањни "ѕро додатков≥ заходи
щодо ф≥нансуванн¤ загальноњ середньоњ осв≥≠ти" зг≥дно з ¤ким запроваджуЇтьс¤
ще один м≥сцевий зб≥р - за право використанн¤ суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤ль≠ност≥
прим≥щень, пов'¤заних з њхньою д≥¤льн≥стю, що знахо≠д¤тьс¤ у центральн≥й частин≥
населеного пункту та у будин≠ках, що Ї пам'¤тками ≥стор≥њ та культури. ÷ей м≥сцевий
зб≥р вводитьс¤ з метою залученн¤ додаткових кошт≥в дл¤ пога≠шенн¤ заборгованост≥
з виплати зароб≥тноњ плати та соц≥аль≠них виплат прац≥вникам навчальних заклад≥в
системи загаль≠ноњ середньоњ осв≥ти.
ћ≥сцев≥ ради (с≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥) в≥дпов≥дно до пе≠рел≥ку м≥сцевих
податк≥в ≥ збор≥в, передбаченого «аконом ”крањни "ѕро систему оподаткуванн¤,
запроваджують на своњй територ≥њ м≥сцев≥ податки, визначають механ≥зм њх справл¤н≠н¤
та пор¤док сплати. ¬иключенн¤ становить зб≥р за проњзд територ≥Їю прикордонних
областей автотранспорту, що пр¤≠муЇ за кордон, ¤кий встановлюЇтьс¤ обласними
радами. р≥м того, цим законодавчим актом визначено обов'¤зков≥сть за≠провадженн¤
с≥льськими, селищними та м≥ськими радами, за на¤вност≥ об'Їкт≥в оподаткуванн¤
або умов, з ¤кими пов'¤за≠но запровадженн¤ певних податк≥в ≥ збор≥в, - комунального
податку, а також збор≥в: за припаркуванн¤ автотранспорту, ринкового, за видачу
ордера на квартиру, за видачу дозволу на розм≥щенн¤ об'Їкт≥в торг≥вл≥ та сфери
послуг, ≥з власник≥в собак.
ћ≥сцев≥ органи самовр¤дуванн¤ за кожним видом м≥сце≠вих податк≥в ≥ збор≥в
розробл¤ють положенн¤, ¤ким регламен≠туЇтьс¤ пор¤док сплати та перерахуванн¤
до м≥сцевого бюд≠жету податк≥в ≥ збор≥в в≥дпов≥дно до встановлених перел≥ком
та граничних ставок. ћ≥сцев≥ органи влади визначають також органи (п≥дприЇмства,
установи та орган≥зац≥њ), ¤к≥ повинн≥ вести обл≥к платник≥в податк≥в (збор≥в)
≥ нести в≥дпов≥даль≠н≥сть за њхнЇ ст¤гненн¤ та перерахуванн¤ до м≥сцевого бюдже≠ту;
затверджують форми зв≥т≥в за цими податками, пор¤док та строки њх наданн¤ до
податкових орган≥в. онтроль за спла≠тою м≥сцевих податк≥в ≥ збор≥в покладений
на органи ƒержав≠ноњ податковоњ служби.
ѕодаток з реклами
ѕлатниками податку з реклами Ї юридичн≥ особи та гро≠мад¤ни - замовники реклами.
–екламою, зг≥дно з чинним законодавством, вважаЇтьс¤ спец≥альна ≥нформац≥¤ про
ос≥б або продукц≥ю, ¤ка поширюЇтьс¤ у будь-¤к≥й форм≥ та будь-¤ким способом
з метою пр¤мого або опосередкованого одержанн¤ прибутку. ќсновними видами реклами
Ї зовн≥шн¤, внутр≥шн¤, реклама на транспорт≥, телебаченн≥ та рад≥о, у друкованих
засобах масовоњ ≥нформац≥њ, з використанн¤м телефонного та документального електрозв'¤зку
тощо. «ов≠н≥шн¤ реклама розм≥щуЇтьс¤ на спец≥альних конструкц≥¤х, щитах, екранах,
¤к≥ знаход¤тьс¤ п≥д в≥дкритим небом. ¬нут≠р≥шн¤ реклама розм≥щуЇтьс¤ всередин≥
будинк≥в, прим≥щень, споруд.
Ќазва: ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-11 (5570 прочитано) |