Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

√рош≥ ≥ кредит > Ќац≥ональна валюта ”крањни та шл¤хи њњ стаб≥л≥зац≥њ


60

30

 


0

2 5 8 11 2 5 8 11 2 5 8 11 2 5 8 11


1993 1994 1995 1996

ƒанi графiка свiдчать про те, ¤к мiс¤ць у мiс¤ць розвивавс¤ iнфл¤цiйний процес, i, вiдповiдно, зростали середнi оптовi та роздрiбнi цiни. ÷е ¤вище перетворилос¤ на могутнiй каталiзатор спаду виробництва, загального зростанн¤ виробничих витрат i собiвартостi товарноњ продукцiњ, що, в свою чергу, пiдштовхувало виробникiв до чергового пiдвищенн¤ цiн. ќптовi цiни особливо швидко зростали у паливнiй i хiмiчнiй промисловостi, електроенергетицi, чорнiй металургiњ та машинобудуваннi, а з роздрiбних цим характеризувалис¤ цiни на продукти харчуванн¤, ¤кi прот¤гом багатьох дес¤тир≥ч були штучно заниженi й дотувалис¤ з держбюджету. ¬загалi ранiше роздрiбнi цiни в ”крањнi нiколи не зростали такими темпами, i це викликало справжнiй шок у основноњ маси населенн¤.

¬ипереджаюче зростанн¤ оптових цiн руйнуЇ безпосередньо виробничу сферу, гальмуючи або навiть припин¤ючи iнвестицiйнi процеси. ¬одночас, хоча й повiльнiшi, але теж досить бурхливi темпи зростанн¤ роздрiбних цiн руйнують соцiальну сферу, пригнiчують економiчнi iнтереси людей до активноњ пiдприЇмницькоњ та трудовоњ дi¤льностi, тобто дiють у тому ж самому негативному напр¤мi.

¬се це викликало таке ¤вище, ¤к неплатоспроможнiсть бiльшостi юридичних та фiзичних осiб, незважаючи на безперервне накачуванн¤ грошового обiгу дедалi бiльшою масою паперових грошей. «а оцiнкою —Ѕ––, за 1992 р. неплатежi в ”краiнi становили 40% усього њњ ¬¬ѕ.” 1993 р. обс¤ги неплатежiв продовжували зростати, викликаючи рiзке скороченн¤ i навiть припиненн¤ товарного виробництва на багатьох пiдприЇмствах.

¬ цих умовах монетарна полiтика ЌЅ” перетворилас¤ на потужний iнфл¤цiйний фактор. ƒержава почала негайно покривати зростаючий грошовий дефiцит найпростiшим шл¤хом-емiсiЇю вiдповiдноi маси грошей. ¬они були направленi на покритт¤ готiвкового попиту, бюджетнi дотацiњ, кредитуванн¤ виробникiв i споживачiв (включаючи i ¤вних банкрутiв). “iльки у першому кварталi 1993 р. дл¤ пiдтримки јѕ  було надано майже 1 трлн. крб. пiльгових кредитiв й бiл¤ 3 трлн. крб. фiнансовоњ допомоги. ¬еличезноњ кредитноњ допомоги потребували й iншi галузi народного господарства-в березнi того ж року њм було надано кредит у 606 млрд. крб. дл¤ проведенн¤ залiку взаЇмних боргiв. «агальна сума емiсiњ готiвки за сiчень-квiтень 1993 р. дос¤гла 598,3 млрд. крб., що у 10 разiв перевищувало емiсiю за такий же перiод 1992 р. Ќа прот¤зi 1993 року монетарна маса збiльшилас¤ з 26 до 47,2 трилiона карбованцiв, тобто у 1,8 раза, нiж вона становила у попередньому роцi. √рошова емiсi¤, ¤к i цiни швидко вийшла з-пiд належного державного контролю.

√рошовi знаки (купоно-карбованцi), випущенi в ”краiнi на початку 1992 р. замiсть росiйського рубл¤ почали катастрофiчно знецiнюватис¤. Ѕурхливе знецiненн¤ грошей пiдiрвало виконанн¤ ними властивих њм ринкових функцiй, i перш за все-стимулюючоњ. «Тњдаючи фонди нагромадженн¤ i споживанн¤, гiперiнфл¤цi¤ загальмувала пiдприЇмницьку i трудову активнiсть в крањнi.

¬тративши контроль за емiсiЇю грошей, за рухом видаткiв та цiн, грошового обiгу i кредитних ресурсiв, украњнський ур¤д тодi так i не знайшов надiйних регулюючих механ≥змiв дл¤ активного впливу на iнфл¤цiйнi процеси та погашенн¤ њх негативного впливу на економiчне i соцiальне становище в крањнi.

÷iнова та iнфл¤цiйна спiраль, ¤ка стала розкручуватис¤ з початку 1993 р., у другому пiврiччi знову пiшла вгору. ƒо кiнц¤ 1993 р., коли iнфл¤цiйна спiраль розкрутилас¤ до найвищоњ фази, банки змушенi були додатково випустити в обiг величезну масу грошей. ÷е автоматично викликало черговий стрибок цiн. ƒевальвацi¤ карбованц¤ набула катастрофiчного характеру. ¬ листопадi ур¤д адмiнiстративно запровадив його фiксований курс, що пiдхльоснуло активнiсть тiньового валютного ринку.

ќтже, у 1992-1994 рр. в ”крањнi проводилас¤ помилкова економiчна полiтика, що фактично мала не антиiнфл¤цiйний, а проiнфл¤цiйний вплив на економiчну систему крањни.

ѕри цьому ур¤д застосовував в основному два антиiнфл¤цiйних заходи-обмеженн¤ фондiв споживанн¤ пiдприЇмств i регулюванн¤ цiн. јдмiнiстративний контроль цiн було введено ”казом президента Уѕро заходи щодо стримуванн¤ темпiв зростанн¤ цiнФ. «гiдно з ним пiдприЇмства всiх форм власностi могли пiдвищувати оптовi цiни на продукцiю тiльки у разi зростанн¤ витрат на виробництво, ¤ке не залежить вiд њхньоњ господарськоi дi¤льностi. ÷им же ”казом вводилос¤ обмеженн¤ розмiру надбавки дл¤ торговельних i постачальницько-збутових пiдприЇмств у розмiрi не бiльше 55% вiд цiни виробника. јле, ¤к свiдчать наслiдки, цi заходи спрацювали недостатньо ефективно. Ќасамперед, цiни тодi вже досить надiйно вийшли з-пiд державного контролю, i знову пiдпор¤дкувати њх системi жорсткого державного контролю було дуже важко. ўодо обмеженн¤ фондiв споживанн¤, то це мало б сенс тодi, коли було б що обмежувати.

—еред найбiльш негативних наслiдкiв того перiоду слiд вiдмiтити:

-серйозне порушенн¤ виробничоi та фiнансовоi систем функцiонуванн¤ економiки;

-пiдiрванн¤ схильностi до заощадженн¤ практично у всiх економiчних агентiв;

-руйнуванн¤ на цiй основi системи забеспеченн¤ вiдтворюючих процесiв в економiцi;

-надмiрну диференцiацiю населенн¤, окремих галузей й регiонiв за рiвнем доходiв.

ѕiд впливом iнфл¤цiњ обс¤ги номiнальних грошових доходiв населенн¤ зростали, а його реальнi доходи, у звТ¤зку з випереджаючим пiдвищенн¤м роздрiбних цiн на товари та послуги, навпаки зменшувалис¤. ћетоди iндексацiњ доходiв не забеспечували компенсацiњ втрат вiд гiперiнфл¤цiњ. “iльки у 1993 р. при зростаннi цiн на рiк бiльш нiж у 100 разiв реальна зарплата зменшилас¤ на 52%. ≈фект вiд запровадженн¤ ур¤дом пiльг на оподаткуванн¤ доходiв громад¤н стосовно молозабеспечених, багатодiтних, чорнобильцiв, ветеранiв та iн. теж був мiнiмальним, оскiльки самi оподатковуванi доходи населенн¤ були мiзернi i не встигали за зростанн¤м цiн.

ƒилема, що постала перед украњнським ур¤дом, пол¤гала в тому, ¤ким чином, скорочуючи темпи iнфл¤цiњ, не посилити стагнацiњ виробництва. јле вона не була вирiшена належним чином. ¬iдновити економiку за умов надмiрних податкiв, ¤кi пригнiчують виробництво, звужують базу оподаткуванн¤ i примушують платникiв приховувати своњ доходи, неможливо. —лiд вiдмiтити хоча б такий факт: до введенн¤ податку на прибуток пiдприЇмств з 1993 року, ст¤гавс¤ податок на доход пiдприЇмств. ѕри цьому пiдприЇмства, за iснуванн¤ спецiального податку на фонд зарплати, були змушенi фактично двiчi сплачувати його, оскiльки фонд зарплати Ї складовою частиною доходу.

ѕолiтика посиленн¤ державного контролю й регулюванн¤ (стримуванн¤ цiн, завищенний обмiнний курс, дуже високi податки) призвела до формуванн¤ потужного тiньового сектору економiки в ”крањнi. «а вiдсутностi ефективного контролю за формуванн¤м доходiв, бiльшiсть зусиль держави були сконцентрованi на скорочуваному державному секторi. ¬ результатi на фонi втрати державою значноњ частини доходiв, ¤кi можна було б отримати шл¤хом проведенн¤ податковоњ розумноњ пол≥тики, основний т¤гар недофiнансуванн¤ л≥г на сектор, ¤кий поки-що був основою ≥снуванн¤ самоњ держави.

„ерез недосконал≥сть нашоњ податковоњ системи спад валового продукту в ”крањн≥ й за 1996 рiк склав бiл¤ 10%, а у галуз¤х машинобудуванн¤ й легкоњ промисловост≥ дос¤гаЇ 20%.

ќтже, завданн¤ подальшого реформуванн¤ економ≥ки, що сто¤ть перед ”крањною, можуть бути вир≥шен≥ т≥льки за умов реал≥зац≥њ посл≥довноњ пол≥тики ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ, та вiдновленн¤ накопичень населенн¤. Ѕез цього забезпечити стiйке економiчне зростанн¤ на базi вiдродженн¤ ≥нвестиц≥йноњ активностi й поступовий пiдйом життЇвого рiвн¤ Ї неможливим. —учасний перiод с найважливiшою фазою реформ. ќстаннiм часом у цьому напр¤мi зроблено р¤д крокiв i найважливiшим з них Ї введенн¤ у вереснi 1996 року нацiональноњ валюти-гривнi. ÷е дало змогу в значнiй мiрi стабiлiзувати грошовий обiг в крањнi.

як мiра, що маЇ запобiгти необумовленому зростанню заробiтноњ плати на пiдприЇмствах,  абiнетом ћiнiстрiв у 1995 роцi було прийн¤то постанову про пор¤док визначенн¤ сум, що внос¤тьс¤ до бюджету в звТ¤зку з перевищенн¤м фонду споживанн¤. “обто зростанн¤ зарплати може вiдбуватис¤ тiльки у межах iндекса мiс¤чноњ iнфл¤цiњ.

3.3. ≤нш≥ шл¤хи та методи подальшого зм≥цненн¤ украњнськоњ нац≥ональноњ валюти

—таб≥льн≥сть нац≥ональноњ валюти залежить в≥д економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ в крањн≥ ≥ навпаки. —пробуЇмо спочатку визначитис¤ ≥з розум≥нн¤м пон¤тт¤ "економ≥чна стаб≥л≥зац≥¤", поглибити його звичайне трактуванн¤ при розробц≥ в≥дпов≥дноњ пол≥тики в ”крањн≥.

ќчевидно, економ≥чну стаб≥л≥зац≥ю сл≥д розум≥ти не ¤к стан, а ¤к стратег≥чний процес, що пол¤гаЇ у наближенн≥ до економ≥чноњ стаб≥льност≥. ÷ей процес маЇ значну тривал≥сть. ≤з розгл¤дуваних крањн лише т≥, що втратили стаб≥льн≥сть внасл≥док другоњ св≥товоњ в≥йни, можуть сьогодн≥ бути охарактеризован≥ ¤к так≥, що вийшли з розр¤ду нестаб≥льних економ≥чних систем. ” ≥нших крањнах процес стаб≥л≥зац≥њ триваЇ.

¬≥дпов≥дно повинн≥ формулюватис¤ ≥ критер≥њ стаб≥л≥зац≥њ. як продемонстрував досв≥д, ними не можуть виступати зниженн¤ до певноњ, заздалег≥дь визначеноњ величини темп≥в ≥нфл¤ц≥њ, коливань курсу нац≥ональноњ валюти, збалансуванн¤ деф≥циту бюджету чи плат≥жного балансу.  ритер≥Їм може бути лише посиленн¤ д≥њ ринкових регул¤тор≥в, ≥ дл¤ кожного конкретного стану економ≥чноњ системи ≥снуЇ св≥й, ≥ндив≥дуальний, р≥вень макроеконом≥чних показник≥в, за ¤кого система отримуЇ здатн≥сть до саморегулюванн¤.

ќтже, стаб≥л≥зац≥¤ Ї комплексним пон¤тт¤м, що враховуЇ стан ус≥х без вин¤тку складових економ≥чноњ системи. «а умови визначенн¤ економ≥чною пол≥тикою держави критер≥Їм стаб≥л≥зац≥њ недостатню к≥льк≥сть конкретних економ≥чних показник≥в неминучим Ї наростанн¤ макроеконом≥чних диспропорц≥й. “ак, в ”крањн≥ прот¤гом останн≥х рок≥в зд≥йснювалас¤ пол≥тика грошово-ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ, було дос¤гнуто низьких показник≥в ≥нфл¤ц≥њ та ст≥йкого високого курсу гривн≥. ќднак нин≥ спостер≥гаЇтьс¤ глибока криза ф≥нанс≥в п≥дприЇмств, 50% ¤ких у 1997р. були збитковими, р≥зке пог≥ршенн¤ структури грошовоњ маси, майже половина ¤коњ представлена гот≥вкою, зб≥льшенн¤ внутр≥шнього боргу, не наголошуючи вже на перманентному спад≥ виробництва. ƒос¤гненн¤ локальноњ стаб≥льност≥ (наприклад, грошовоњ) Ї неодм≥нною складовою стратег≥њ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ.

≈коном≥чне зростанн¤ Ї показником д≥Ївост≥ процес≥в саморегул¤ц≥њ у довготривалому пер≥од≥. јдже њхн¤ основа - узгодженн¤ ≥нтерес≥в приватних економ≥чних суб'Їкт≥в з сусп≥льним ≥нтересом та м≥ж собою, а вони, у свою чергу, базуютьс¤ на потреб≥ пост≥йного зростанн¤. ≈коном≥чне зростанн¤ Ї лог≥чним насл≥дком усп≥шноњ стаб≥л≥зац≥њ, даЇ можлив≥сть утримувати стаб≥льн≥сть прот¤гом тривалого часу. «ростанн¤ Ї також необх≥дною умовою стаб≥л≥зац≥њ через те, що у б≥льшост≥ стаб≥л≥зац≥йних процес≥в необх≥дн≥ значн≥ зусилл¤ стосовно структурноњ перебудови економ≥ки. ќтже, практика нестаб≥льних економ≥к засв≥дчила, що економ≥чне зростанн¤ Ї нев≥д'Їмною складовою економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ.

ѕерший етап економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ, що пов'¤заний з усуненн¤м головних деструктивних чинник≥в та ≥нституц≥йним шоком, часто супроводжуЇтьс¤ спадом виробництва. ќднак в≥н не може тривати б≥льше, н≥ж 2-3 роки. ќск≥льки дал≥, що особливо показово дл¤ ”крањни, цей спад, власне, починаЇ генерувати чинники, що руйнують економ≥чну систему.

ѕерех≥д до економ≥чного зростанн¤ можна розгл¤дати ¤к критер≥й усп≥шност≥ першого етапу стаб≥л≥зац≥йноњ стратег≥њ. ≈коном≥чне зростанн¤, що зумовлюЇтьс¤ п≥двищенн¤м стаб≥льност≥ економ≥ки ≥ зм≥цнюЇ цю стаб≥льн≥сть, характеризуЇ процес розширеного сусп≥льного в≥дтворенн¤. ¬иход¤чи ≥з визначенн¤, наведеного у першому розд≥л≥ роботи, Їдн≥сть стаб≥л≥зац≥њ та зростанн¤ може бути охарактеризована пон¤тт¤м економ≥чна безпека.  рањни, у ¤ких п≥д д≥Їю вбудованих регул¤тор≥в запрацював процес сусп≥льного в≥дтворенн¤, через що сформувалас¤ значна протид≥¤ зовн≥шн≥м та внутр≥шн≥м загрозам, мають високий р≥вень економ≥чноњ безпеки (крањни-колишн≥ учасниц≥ другоњ св≥товоњ в≥йни, япон≥¤ ≥, певною м≥рою, де¤к≥ Ќ≤ ). –¤д перех≥дних економ≥к знаход¤тьс¤ на шл¤ху п≥двищенн¤ економ≥чноњ безпеки, проте чотирир≥чний досв≥д економ≥чного зростанн¤ поки що недостатн≥й дл¤ оц≥нки його ст≥йкост≥. ƒл¤ б≥льшост≥ крањн Ћатинськоњ јмерики та де¤ких перех≥дних економ≥к, до ¤ких в≥днос¤тьс¤ майже вс≥ колишн≥ рад¤нськ≥ республ≥ки, характерно зб≥льшенн¤ насамперед внутр≥шн≥х та зовн≥шн≥х загроз економ≥чн≥й безпец≥.

ƒл¤ забезпеченн¤ ефективноњ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ критично важливими Ї три головн≥ характеристики економ≥чноњ стратег≥њ: њњ структура, посл≥довн≥сть та ≥нституц≥йне забезпеченн¤.

—труктура економ≥чноњ пол≥тики у ринков≥й економ≥ц≥ визначаЇтьс¤ структурою суб'Їкта пол≥тики та теоретичною основою його д≥¤льност≥, р≥внем розвитку ринкового середовища, ≥нституц≥йною структурою сусп≥льства, певними екзогенними чинниками. —труктурован≥сть економ≥чноњ стратег≥њ передбачаЇ на¤вн≥сть ч≥тко визначеноњ та в≥рно сформульованоњ мети, набору стратег≥чних напр¤м≥в, що виход¤ть з головних тенденц≥й розвитку економ≥чноњ системи, стратег≥чних завдань ≥ пр≥оритет≥в, ¤к≥, власне, покликан≥ забезпечити стаб≥л≥зац≥ю та економ≥чне зростанн¤, та в≥дпов≥дних њм заход≥в економ≥чноњ тактики.

ƒосв≥д засв≥дчив, що крањни ≥з розвиненою структурою економ≥чноњ стратег≥њ - Ќ≥меччина, ‘ранц≥¤, япон≥¤, ѕ≥вденна  оре¤, “айвань,  итай - мали найб≥льший усп≥х. ” цих державах завданн¤ та напр¤ми економ≥чноњ стратег≥њ було ч≥тко п≥дпор¤дковано стратег≥чн≥й мет≥ - стаб≥л≥зац≥њ економ≥ки та забезпеченню економ≥чного зростанн¤. ѕевн≥ диспропорц≥њ призводили до структурних суперечностей, ≥нфл¤ц≥йних тенденц≥й, хоча швидко були л≥кв≥дован≥ д≥Їю переважно властивих цим системам ринкових важел≥в.

Ќатом≥сть у р¤д≥ крањн сталис¤ значн≥ деформац≥њ структури економ≥чноњ стратег≥њ. “ак, у Ћатинськ≥й јмериц≥ вони в¤вл¤лис¤ у надм≥рному одержавленн≥ економ≥ки, пот≥м - у наданн≥ невиправданого пр≥оритету грошов≥й стаб≥л≥зац≥њ та вир≥внюванню зовн≥шньоторговельного балансу за рахунок ≥нших завдань економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ. ” Ќ≤ , насамперед третьоњ "хвил≥", завданн¤ залученн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й та зб≥льшенн¤ зовн≥шньоторговельного обороту набуло властивостей стратег≥чного напр¤му. ÷е у друг≥й половин≥ 90-хрок≥в зумовило низький р≥вень економ≥чноњ безпеки цих крањн. ¬одночас побудова збалансованоњ структури економ≥ки в≥д≥йшла у њхн≥х стаб≥л≥зац≥йних стратег≥¤х на другий план.

” перех≥дних сусп≥льствах в≥дбуваютьс¤ значн≥ зрушенн¤ у структур≥ сусп≥льноњ системи, що викликаЇ порушенн¤ ≥ в економ≥чн≥й стратег≥њ. ” б≥льшост≥ з них сл≥д говорити передус≥м про недостатню визначен≥сть стратег≥чноњ мети. ќск≥льки за останню ставивс¤ перех≥д до ринковоњ економ≥ки, принижувалас¤ роль економ≥чноњ стратег≥њ, що пол¤гала здеб≥льшого у пол≥тиц≥ л≥берал≥зац≥њ. ” стратег≥¤х за умов переростанн¤ л≥берал≥зац≥њ ц≥н, зниженн¤ бюджетного деф≥циту, анти≥нфл¤ц≥йноњ пол≥тики, приватизац≥њ державноњ власност≥ у стратег≥чн≥ напр¤ми в≥дбувалос¤ суттЇве пог≥ршенн¤ показник≥в економ≥чноњ безпеки. јдже ц≥ завданн¤ мають сенс лише ¤к складов≥ пакету заход≥в економ≥чноњ стратег≥њ, що засв≥дчив досв≥д Ќ≤  або економ≥к повоЇнноњ в≥дбудови. “ому ≥ в ”крањн≥, де характеру стратег≥чних напр¤м≥в набули анти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика, м≥н≥м≥зац≥¤ бюджетного деф≥циту та стаб≥л≥зац≥¤ валютного курсу, спостер≥гаЇтьс¤ тривалий економ≥чний спад та розпад тих складових економ≥чноњ системи, що не вход¤ть до зазначених напр¤м≥в, насамперед власне виробничого комплексу. —таб≥л≥зац≥йна стратег≥¤ у перех≥дних економ≥ках була усп≥шною передус≥м у крањнах, де держава залишила за собою роль головного реформатора або повернула њњ (ѕольща, ”горщина, „ех≥¤,  итай), координуючи та контролюючи процеси економ≥чноњ трансформац≥њ.

—труктурован≥сть економ≥чноњ стратег≥њ передбачаЇ також на¤вн≥сть розвинених суб'Їкт≥в та об'Їкт≥в економ≥чноњ стратег≥њ. “ому сл≥д зазначити, що вбудован≥ регул¤тори економ≥чноњ системи за своЇю формою Ї д≥¤ми економ≥чних суб'Їкт≥в у дос¤гненн≥ власних економ≥чних ≥нтерес≥в. “аким чином, адекватне функц≥онуванн¤ системи ринкових регул¤тор≥в можливе лише за умови здатност≥ приватних економ≥чних суб'Їкт≥в розробл¤ти та зд≥йснювати власн≥ ефективн≥ економ≥чн≥ стратег≥њ. ” свою чергу, економ≥чна стратег≥¤ держави пр¤мо чи опосередковано повинна впливати на д≥¤льн≥сть приватних економ≥чних суб'Їкт≥в, формуЇтьс¤ у розрахунку на њхню рац≥ональну реакц≥ю.

” зв'¤зку з цим одн≥Їю з найважлив≥ших рис усп≥шних стратег≥й стаб≥л≥зац≥њ було саме першочергове спри¤нн¤ розвитков≥ приватних економ≥чних суб'Їкт≥в, зм≥цненню нац≥ональних виробник≥в ¤к первинноњ ланки нац≥ональноњ економ≥ки, в≥дновленню та розширенню њхн≥х зв'¤зк≥в. якщо у «ах≥дн≥й ™вроп≥ п≥сл¤ другоњ св≥товоњ в≥йни в≥дновленн¤ ефективних суб'Їкт≥в приватноњ економ≥чноњ влади не вимагало значних зусиль, то в япон≥њ та Ќ≤ , а особливо у перех≥дних економ≥ках, усе було навпаки. япон≥њ та Ќ≤  завд¤ки застосуванню стратег≥њ спри¤нн¤ розвитку нац≥ональних п≥дприЇмств, ≥нституц≥йних схем њхньоњ взаЇмод≥њ, п≥дтримки державноњ та приватноњ власност≥ вдалос¤ закласти п≥двалини стаб≥льноњ економ≥чноњ системи. Ќатом≥сть розрахунок на самост≥йний розвиток приватних п≥дприЇмств п≥сл¤ л≥берал≥зац≥њ економ≥ки у ÷ентральн≥й та —х≥дн≥й ™вроп≥, Ћатинськ≥й јмериц≥ не мав бажаних результат≥в, через що ур¤ди цих крањн змушен≥ були перейти до активноњ пол≥тики розвитку ≥нституц≥йноњ структури. √оловною причиною трансформац≥йноњ кризи та кризи у Ћатинськ≥й јмериц≥ 80-90-х Ї переоц≥нка здатност≥ приватних економ≥чних суб'Їкт≥в зд≥йснювати ефективну економ≥чну стратег≥ю за умов р≥зкого в≥дходу держави в≥д регулюванн¤ економ≥ки.

¬иход¤чи з наведеного вище, можна визначити причину надм≥рноњ тривалост≥ трансформац≥йноњ кризи в ”крањн≥. ¬она пол¤гаЇ у тому, що в економ≥чн≥й стратег≥њ держави останн≥х рок≥в об'Їктом виступали економ≥чн≥ показники, а не конкретн≥ економ≥чн≥ суб'Їкти. ÷е призвело до пост≥йного пог≥ршенн¤ становища п≥дприЇмств, перешкодило створенню нових ефективних приватних власник≥в. ќтже, стратег≥¤ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ реал≥зовувалас¤ без попереднього забезпеченн¤ суб'Їктноњ бази ц≥Їњ стратег≥њ. «а таких умов пересл≥дуванн¤ економ≥чним суб'Їктом власних ≥нтерес≥в може набувати руйн≥вного дл¤ сусп≥льства характеру, що й продемонстрував досв≥д крањн Ћатинськоњ јмерики, ÷ентральноњ та —х≥дноњ ™вропи ≥ ”крањни.

” контекст≥ економ≥чноњ безпеки в≥дпов≥дно можна визначити категор≥њ економ≥чноњ безпеки держави та економ≥чноњ безпеки приватних економ≥чних суб'Їкт≥в. ≈коном≥чна безпека держави ¤к категор≥¤ вищого пор¤дку маЇ виступати у ц≥й д≥алектичн≥й пар≥ визначальною саме тому, що њњ п≥дтриманн¤ неможливе без належного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки економ≥чних суб'Їкт≥в. ≈фективною може визнаватис¤ лише така економ≥чна стратег≥¤ держави, що реально спри¤Ї розвитков≥ д≥Ївих приватних економ≥чних стратег≥й.

ѕол≥тика економ≥чноњ л≥берал≥зац≥њ та "шоковоњ терап≥њ" становить значну небезпеку дл¤ приватних економ≥чних суб'Їкт≥в, хоча ≥ встановлюЇ видиму безпеку держави: низьк≥ р≥вн≥ ≥нфл¤ц≥њ, деф≥цит≥в бюджету та плат≥жного балансу. як засв≥дчив досв≥д перех≥дних економ≥к, ц≥ показники економ≥чноњ безпеки держави при збереженн≥ неспри¤тливоњ дл¤ розвитку нац≥онального виробництва економ≥чноњ пол≥тики Ї нетривкими. ” раз≥ "зат¤гуванн¤" такоњ пол≥тики, ¤к це сталос¤, зокрема в ”крањн≥, можливе посиленн¤ антагон≥зму ≥нтерес≥в держави, приватних економ≥чних суб'Їкт≥в та населенн¤, що Ї дуже небезпечним дл¤ економ≥чноњ та загалом нац≥ональноњ безпеки держави. ќстаннЇ наочно п≥дтверджують численн≥ громадськ≥ заворушенн¤ в крањнах Ћатинськоњ јмерики, под≥њ в јлбан≥њ, Ѕолгар≥њ тощо.

¬иход¤чи з динам≥чност≥ структури економ≥чноњ стратег≥њ, необх≥дною Ї вимога щодо њњ посл≥довност≥. јдже у нестаб≥льн≥й економ≥ц≥ в≥дбуваютьс¤ пост≥йн≥ зм≥ни стану економ≥чноњ системи, макроеконом≥чних показник≥в, що враховуютьс¤ при розробц≥ економ≥чних стратег≥й р≥зних р≥вн≥в. –адикально, особливо у перех≥дних економ≥ках, зм≥нюЇтьс¤ ≥нституц≥йна структура, у тому числ≥ - структура орган≥в державноњ влади. “аким чином, через трансформац≥њ, що в≥дбуваютьс¤ з суб'Їктами та об'Їктами економ≥чноњ стратег≥њ, пост≥йно мають зм≥нюватис¤ њњ напр¤ми, завданн¤ та пр≥оритети, а також стратег≥чна мета. Ќайб≥льший усп≥х у процес≥ стаб≥л≥зац≥њ мали крањни, що зд≥йснювали посл≥довну економ≥чну стратег≥ю, кожний з етап≥в ¤коњ спиравс¤ на дос¤гненн¤ попереднього та формував передумови переходу до наступного. «а умов нестаб≥льност≥ ринкова економ≥ка ви¤вл¤Ї тенденц≥ю до зб≥льшенн¤ стих≥йних неконструктивних ¤вищ ≥ водночас не чинить оп≥р державному впливу. “ому за найефективн≥шу можна вважати стратег≥ю, за ¤коњ зд≥йснюЇтьс¤ активне державне втручанн¤ на ранн≥х стад≥¤х розбудови ринку з поступовим наданн¤м частини управл≥нських функц≥й приватним економ≥чним суб'Їктам у м≥ру њхньоњ готовност≥ до цього.

—л≥д зазначити, що у певний короткий пром≥жок часу економ≥чна стратег≥¤ держави може становити загрозу дл¤ економ≥чних суб'Їкт≥в. ¬она в≥д≥граватиме стимулюючу роль. Ќай¤скрав≥ший приклад - стратег≥¤ "шоковоњ терап≥њ". ќднак у крањнах, де вона мала усп≥х, њњ часов≥ рамки були жорстко обмежен≥.  ритичним чинником стало й економ≥чне п≥дгрунт¤, на ¤кому вона зд≥йснювалас¤. ќтже, можна констатувати, що такий тип стаб≥л≥зац≥йноњ стратег≥њ результативний, ¤кщо в≥н застосовуЇтьс¤ за на¤вност≥ значноњ ≥нфл¤ц≥њ попиту та припин¤Їтьс¤ в≥дразу п≥сл¤ дос¤гненн¤ стаб≥л≥зуючого ефекту. ћожна згадати також л≥берал≥зац≥ю зовн≥шньоњ торг≥вл≥, що призводить до зростанн¤ конкурентного тиску. ÷е, у свою чергу, загрожуЇ безпец≥ нац≥ональних виробник≥в. Ѕудучи застосованою п≥сл¤ проведенн¤ структурноњ перебудови та на баз≥ активноњ промисловоњ пол≥тики, така л≥берал≥зац≥¤ мала б усп≥х. ѕроте реал≥зована без належноњ п≥дготовки, вона може пригн≥чувати нац≥ональне виробництво. “ому актуальним Ї питанн¤ щодо необх≥дност≥ вчасноњ в≥дмови в≥д заход≥в економ≥чноњ пол≥тики, що вже виконали своЇ призначенн¤ та перетворилис¤ на дестаб≥л≥зуюч≥ чинники. ÷е стосуЇтьс¤ важел≥в грошово-кредитноњ, курсовоњ, бюджетно-податковоњ пол≥тики, регулюванн¤ ц≥н, на¤вност≥ державного кап≥талу в певних галуз¤х тощо. ƒл¤ визначенн¤ д≥йсноњ рол≥ цих чинник≥в у стаб≥л≥зац≥йному процес≥ необх≥дний пост≥йний мон≥торинг њхнього впливу на економ≥чну безпеку держави.

ѕрактика св≥дчить, що посл≥довн≥сть економ≥чноњ стратег≥њ Ї визначальним елементом локальноњ або короткотерм≥новоњ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ. ѕосл≥довна анти≥нфл¤ц≥йна стратег≥¤ дос¤гла значних усп≥х≥в у р¤д≥ крањн Ћатинськоњ јмерики, ÷ентральноњ та —х≥дноњ ™вропи, хоча у довготривалому план≥ не обов'¤зково призводила до економ≥чного зростанн¤. ќстанньому також не спри¤ла стаб≥л≥зац≥¤ де¤ких макроеконом≥чних показник≥в, дос¤гнута в ”крањн≥. ƒо того ж р¤д заход≥в стаб≥л≥зац≥йноњ стратег≥њ став об'Їктивною загрозою безпец≥ приватних економ≥чних суб'Їкт≥в крањни. —пробу "шоковоњ терап≥њ" було зд≥йснено за умов уже розкрученоњ ≥нфл¤ц≥йноњ сп≥рал≥ та значноњ ≥нфл¤ц≥њ витрат, тому вона мала суттЇвий руйн≥вний вплив на сферу виробництва.

як вже зазначалос¤, показником ефективност≥ стратег≥њ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ Ї швидк≥сть та варт≥сть переходу до тривкого економ≥чного зростанн¤. ÷е означаЇ, що стаб≥л≥зац≥йн≥ заходи не повинн≥ руйнувати п≥двалин економ≥чного зростанн¤. “аким чином, ¤кщо посл≥довн≥сть економ≥чноњ стратег≥њ Ї в≥дпов≥дальною за економ≥чну стаб≥л≥зац≥ю, зростанн¤ зумовлюЇтьс¤ реальним наповненн¤м ц≥Їњ стратег≥њ.

” б≥льшост≥ нестаб≥льних економ≥к перший етап стаб≥л≥зац≥йноњ стратег≥њ розпочинавс¤ з жорстких засоб≥в монетарного регулюванн¤, хоча у крањнах, де ц¤ стратег≥¤ була найефективн≥шою, не ц≥ заходи в≥д≥гравали визначальну роль. ћонетарн≥ обмеженн¤ там поЇднувалис¤ ≥з регулюванн¤м розпод≥лу кредитних ресурс≥в, розвитком структур ≥нвестуванн¤. ” довготерм≥новому план≥ головним напр¤мом стаб≥л≥зац≥йноњ стратег≥њ маЇ бути зм≥на технолог≥чноњ та ≥нституц≥йноњ структури економ≥чноњ системи.

« огл¤ду на те, що промисловий потенц≥ал нестаб≥льних економ≥к, ¤к правило, потребуЇ ≥стотного вдосконаленн¤, найб≥льша увага прид≥л¤лас¤ промислов≥й пол≥тиц≥. «важаючи на те, що формуванн¤ ефективноњ ≥нституц≥йноњ структури приватних економ≥чних суб'Їкт≥в лише тривало, стратег≥њ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ на перспективних напр¤мах передбачали розвиток державноњ власност≥ з наступним поступовим зменшенн¤м њњ ваги. «вертаЇ на себе увагу активне спри¤нн¤ розвитку широкоњ мереж≥ кооперац≥йних зв'¤зк≥в, особливо в япон≥њ та Ќ≤ , а також у де¤ких перех≥дних економ≥ках. “ака мережа ≥стотно прискорила процес становленн¤ ≥нституц≥йноњ системи розробки ≥ реал≥зац≥њ стратег≥й приватних економ≥чних суб'Їкт≥в, спри¤Ї зб≥льшенню ст≥йкост≥ економ≥чноњ системи, отже - п≥двищенню р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки ¤к п≥дприЇмств, так ≥ держави. Ўирокого поширенн¤ набув пр≥оритет п≥двищенн¤ ефективност≥ використанн¤ власност≥ над зм≥ною њњ форми.

“ому з огл¤ду на важлив≥сть модерн≥зац≥њ промисловоњ структури стратег≥¤ стаб≥л≥зац≥њ насамперед повинна зм≥цнювати ф≥нансовий потенц≥ал економ≥ки: проблема ф≥нансуванн¤ економ≥чних перетворень була одн≥Їю з ключових у повоЇнн≥й в≥дбудов≥, у Ќ≤ ,  итањ. ¬она вир≥шувалас¤ за рахунок комб≥нац≥њ державних, позичкових та внутр≥шн≥х приватних ресурс≥в. –уйнуванн¤ ф≥нанс≥в п≥дприЇмств внасл≥док деформованоњ економ≥чноњ стратег≥њ у перех≥дних економ≥ках призвело до надто пов≥льноњ структурноњ перебудови ≥, ¤к насл≥док, тривалоњ ≥нфл¤ц≥њ, внутр≥шн≥х та зовн≥шн≥х дисбаланс≥в. „ерез особливу важлив≥сть ф≥нансовоњ системи њњ л≥берал≥зац≥¤ у б≥льшост≥ нестаб≥льних економ≥к, що дос¤гли певних усп≥х≥в, проводилас¤ поступово та п≥сл¤ суттЇвого зменшенн¤ макроеконом≥чних диспропорц≥й. ѕоказово, що ¤к крањни повоЇнного пер≥оду (‘ранц≥¤), так ≥ Ќ≤  (ѕ≥вденна  оре¤), перех≥дн≥ економ≥ки (ѕольща) тривалий час збер≥гали значний чи повний контроль держави над банк≥вським сектором. ƒосв≥д нестаб≥льних економ≥к засв≥дчив, що активна анти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика може мати незначний гальмуючий вплив на економ≥чний розвиток, ¤кщо стратег≥¤ п≥дприЇмств грошово-ф≥нансовоњ сфери узгоджена (зокрема через експанс≥ю державноњ власност≥) з напр¤мами ≥ завданн¤ми економ≥чноњ стратег≥њ держави.

—пециф≥чною рисою нестаб≥льних економ≥к Ї можлив≥сть використанн¤ на користь економ≥чного зростанн¤ нав≥ть тих чинник≥в, що у стаб≥льних розвинених економ≥ках розгл¤даютьс¤ ¤к негативн≥. ÷е стосуЇтьс¤ ≥нфл¤ц≥йного ф≥нансуванн¤ економ≥чного зростанн¤, стимулюючоњ та компенсац≥йноњ рол≥ державних ≥нвестиц≥й, ц≥льового використанн¤ зовн≥шньоњ ≥ внутр≥шньоњ заборгованостей та характерних дл¤ Ќ≤  конверс≥њ "рентноњ активност≥", патернал≥стських ≥ корпоратив≥стських тенденц≥й. ¬их≥д за меж≥ традиц≥йного п≥дходу до регулюванн¤ ринковоњ економ≥ки, вдале використанн¤ елемент≥в нестаб≥льност≥ виступали чинниками, спри¤тливими дл¤ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ у р¤д≥ розгл¤дуваних крањн.

“аким чином, заходи державноњ економ≥чноњ стратег≥њ повинн≥ в≥дпов≥дати насамперед поточному стану нестаб≥льноњ економ≥чноњ системи, враховуючи њњ успадкован≥ складов≥ та майбутн≥ елементи, що т≥льки зароджуютьс¤.

Ќов≥тн¤ економ≥чна ≥стор≥¤ ”крањни може слугувати ¤скравим прикладом еклектичного застосуванн¤ р≥зних ≥нструмент≥в економ≥чноњ пол≥тики, спроб використанн¤ важел≥в ринкового регулюванн¤ за умов ринковоњ недостатност≥, намагань некритичного застосуванн¤ окремих заход≥в, "випробуваних" заруб≥жним досв≥дом, у в≥дрив≥ в≥д загального стратег≥чного контексту. Ќасл≥дками стали дез≥нтеграц≥¤ економ≥чноњ системи, зб≥льшенн¤ антагон≥стичних суперечностей, порушенн¤ процесу сусп≥льного в≥дтворенн¤. «астосуванн¤ заход≥в економ≥чноњ пол≥тики, не адекватних станов≥ економ≥чноњ системи, Ї серйозною загрозою економ≥чн≥й безпец≥ ”крањни.

–≥зке зростанн¤ ступен¤ "в≥дкритост≥" ринкових економ≥чних систем характерно дл¤ 80-90-хрок≥в. « одного боку, це розширюЇ доступн≥сть ф≥нансових ресурс≥в, даЇ можлив≥сть зд≥йснювати м≥жнародн≥ спец≥ал≥зац≥ю та розпод≥л прац≥, полегшуЇ рух технолог≥й, орган≥зац≥йних ≥нновац≥й тощо. « ≥ншого - може спричин¤ти негативн≥ потоки кап≥тал≥в, посилювати нестаб≥льн≥сть нац≥ональноњ валюти та виступати чинником ≥мпорту ≥нфл¤ц≥њ, а також ≥стотно обмежуЇ самост≥йн≥сть нац≥ональноњ економ≥чноњ пол≥тики. ќтже, крањни з нестаб≥льною економ≥кою постають перед проблемою рац≥онального поЇднанн¤ стратег≥њ внутр≥шньоњ стаб≥л≥зац≥њ та дестаб≥л≥зуючого впливу зовн≥шньоеконом≥чних чинник≥в. —л≥д зазначити, що ур¤ди Ќ≤  у ц≥лому усп≥шно розв'¤зали цю суперечн≥сть, у державах Ћатинськоњ јмерики вона набула значноњ гостроти. ” перех≥дних економ≥ках цю проблему поки що не вир≥шено.

Ќадто швидке "в≥дкритт¤" нац≥ональних економ≥к призводить до структурних шок≥в у р¤д≥ галузей, що ви¤вл¤ютьс¤ неспроможними до швидкоњ перебудови в≥дпов≥дно до вимог м≥жнародноњ конкуренц≥њ. „ерез спад виробництва у цих галуз¤х п≥двищуЇтьс¤ потреба в ≥мпорт≥. “аким чином, структурн≥ зм≥ни у таких економ≥ках в≥дбуваютьс¤ практично некеровано та часто не в≥дпов≥дають стратег≥чним ≥нтересам ≥ потребам економ≥чноњ безпеки. Ќ≤  та япон≥¤, що змогли ефективно включитис¤ до св≥товоњ економ≥чноњ системи, застосовували стратег≥ю поступового допуску ≥ноземних конкурент≥в на внутр≥шн≥ ринки, диференц≥ац≥њ протекц≥он≥стських заход≥в по галуз¤х у поЇднанн≥ з активним розвитком експортних виробництв. Ќа в≥дм≥ну в≥д зазначених крањн, у Ћатинськ≥й јмериц≥, ÷ентральн≥й та —х≥дн≥й ™вроп≥ в≥дбулас¤ р≥зка зм≥на економ≥чноњ пол≥тики в≥д протекц≥он≥зму до зовн≥шньоеконом≥чноњ л≥берал≥зац≥њ. «авд¤ки цьому р≥зко знизивс¤ р≥вень економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмств, що ви¤вилис¤ неконкурентоспроможними. “ому й виникли значн≥ структурн≥ деформац≥њ.

ќтже, "в≥дкритт¤" нестаб≥льноњ економ≥ки може бути усп≥шним лише у поЇднанн≥ з в≥дпов≥дними промисловою та ≥нституц≥йною пол≥тиками, що повинн≥ створити необх≥дну масу ефективно д≥ючих ст≥йких приватних економ≥чних суб'Їкт≥в.

” м≥жнародному рус≥ кап≥тал≥в на¤вний значний потенц≥ал нестаб≥льност≥ дл¤ малорозвинених крањн. Ќа тл≥ високих процентних ставок у нестаб≥льних економ≥ках зростаЇ небезпека зд≥йсненн¤ спекул¤тивних операц≥й короткотерм≥нових кап≥тал≥в, що врешт≥ спричин¤ють в≥дплив ф≥нансових ресурс≥в з крањни. як продемонстрував досв≥д, залученн¤ позичкових кап≥тал≥в та портфельних ≥нвестиц≥й маЇ сенс, ¤кщо у крањн≥ на¤вна розвинена структура приватних економ≥чних суб'Їкт≥в, здатних до ефективного використанн¤ отриманих кошт≥в у стратег≥чних ц≥л¤х. як засв≥дчила практика Ќ≤ , пр¤м≥ ≥нвестиц≥њ, що спр¤мован≥ насамперед на експортне виробництво, також можуть бути пров≥дником нестаб≥льност≥, оск≥льки р≥зко зб≥льшують залежн≥сть головних макроеконом≥чних пропорц≥й та економ≥чноњ пол≥тики в≥д зовн≥шн≥х дл¤ даноњ економ≥чноњ системи чинник≥в.

¬ ”крањн≥ внасл≥док тривалого економ≥чного спаду (за час реформ втрачено понад половину виробничого потенц≥алу) суперечн≥сть м≥ж нац≥ональною економ≥чною системою та св≥товою економ≥кою набула особливоњ гостроти. ‘актично пол≥тика р≥зкого "в≥дкритт¤" економ≥ки стала важливою загрозою економ≥чн≥й безпец≥, оск≥льки призвела до зниженн¤ конкурентоспроможност≥ украњнського виробника, вит≥сненн¤ його з внутр≥шн≥х ринк≥в, масового залученн¤ короткотерм≥нових ≥ноземних кап≥тал≥в, використаних на потреби поточного споживанн¤, врешт≥ - до значного обмеженн¤ самост≥йност≥ у проведенн≥ економ≥чноњ пол≥тики держави.

ƒинам≥чн≥сть структури, набору суб'Їкт≥в та об'Їкт≥в економ≥чноњ стратег≥њ звертають увагу на меж≥ ефективност≥ економ≥чноњ пол≥тики держави у ринков≥й економ≥ц≥, ≥накше кажучи, на ступ≥нь регулюючого впливу держави та т≥ чи ≥нш≥ складов≥ економ≥чноњ системи, за ¤кого державна економ≥чна пол≥тика спри¤Ї п≥двищенню р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки. „ерез те, що ц≥ меж≥ визначаютьс¤ насамперед здатн≥стю економ≥чноњ системи до саморегулюванн¤, в умовах нестаб≥льноњ економ≥ки вони значно зм≥нюютьс¤.

ќчевидно, що гранична межа державноњ активност≥, нижче ¤коњ втручанн¤ держави недостатньо дл¤ забезпеченн¤ м≥н≥мальних вимог економ≥чноњ безпеки, утворена необх≥дн≥стю п≥дтримки ринкового середовища. ќтже, держава повинна забезпечувати базов≥ ринков≥ параметри в≥дпов≥дно до в≥домих тез про "в≥дмови ринку", контролювати дотриманн¤ положень економ≥чного, цив≥льного та крим≥нального права, забезпечувати ц≥л≥сн≥сть територ≥њ тощо.

¬изначити верхню межу, за ¤кою економ≥чна пол≥тика держави втрачаЇ свою ефективн≥сть, перетворюючись на загрозу економ≥чн≥й безпец≥, значно важче.  ожна ≥з розгл¤дуваних крањн мала власний р≥вень верхньоњ меж≥ ефективност≥ економ≥чноњ стратег≥њ, до того ж з≥ зм≥ною етап≥в економ≥чних перетворень ц¤ межа ≥стотно зм≥щувалас¤. ¬исокий р≥вень державного втручанн¤ спроможний спри¤ти швидк≥й побудов≥ розвиненоњ структури економ≥чних суб'Їкт≥в за невеликий пром≥жок часу, ¤к у Ќ≤ , а також ≥ призвести до значних структурних диспропорц≥й, ¤к у Ћатинськ≥й јмериц≥. ќднак стратег≥¤ л≥берал≥зац≥њ та швидкого в≥дходу держави в≥д метод≥в пр¤мого регулюванн¤ економ≥ки у Ќ≥меччин≥ та ≤тал≥њ принесла швидкий усп≥х, а у перех≥дних економ≥ках викликала глибоку трансформац≥йну кризу. ” перех≥дних економ≥ках "шокова терап≥¤" була усп≥шною не в ус≥х крањнах, а стратег≥¤ поступових зм≥н не обов'¤зково спричин¤ла стагнац≥ю.

ѕроблема меж ефективност≥ економ≥чноњ пол≥тики держави в ”крањн≥ потребуЇ окремого детального вивченн¤. «а попередньою оц≥нкою можна констатувати, що через наведену вище деформац≥ю структури економ≥чноњ стратег≥њ у крањн≥ за р¤дом показник≥в державний вплив знаходитьс¤ за нижньою межею ефективност≥, хоча за р¤дом напр¤м≥в спостер≥гаЇтьс¤ надм≥рне регулюванн¤, що деформуЇ ≥нформац≥йне поле, "збурюЇ" приватн≥ економ≥чн≥ стратег≥њ ≥ загрожуЇ економ≥чн≥й безпец≥ ”крањни. “аким чином, оск≥льки ≥нституц≥йний шок призв≥в до вакууму ¤к державноњ, так ≥ приватноњ влади, у крањн≥ не використовуЇтьс¤ повною м≥рою потенц≥ал, що теоретично маЇ держава у на¤вних на даний момент межах ефективност≥.

ќтже, досв≥д нестаб≥льних економ≥к дозвол¤Ї зробити висновок про значний вплив структурних чинник≥в на ефективн≥сть заход≥в державноњ економ≥чноњ пол≥тики. –озвинен≥сть ринковоњ ≥нфраструктури ви¤вилас¤ критичною дл¤ заход≥в щодо короткотерм≥новоњ грошово-ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ, а стан ≥нституц≥йноњ структури - дл¤ довготривалоњ пол≥тики технолог≥чноњ перебудови та зростанн¤.

Ќезважаючи на значну р≥зноман≥тн≥сть стратег≥й економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ та зростанн¤, застосованих у нестаб≥льних економ≥чних системах, вони мають сп≥льн≥ риси. ¬≥дпов≥дно до проведеного анал≥зу, у тих крањнах, де ≥стотно п≥двищивс¤ р≥вень економ≥чноњ безпеки завд¤ки реал≥зац≥њ таких стратег≥й, останн≥ характеризувалис¤ ц≥л≥сн≥стю структури, в≥рним визначенн¤м балансу м≥ж державною та приватними економ≥чними стратег≥¤ми та њхн≥м узгодженн¤м, ч≥ткою посл≥довн≥стю стратег≥чних заход≥в та њхн≥м наповненн¤м зг≥дно об'Їктивних потреб економ≥чних систем. ќтже, один з головних висновк≥в даного анал≥зу пол¤гаЇ у тому, що сп≥льним елементом усп≥шних економ≥чних стратег≥й у нестаб≥льних економ≥чних системах Ї опора њх на ч≥тк≥ ≥нституц≥йн≥ структури реал≥зац≥њ економ≥чноњ влади в≥д м≥кро- до макрор≥вн¤. —аме на¤вн≥сть таких структур, до ¤ких вход¤ть ≥нститути державноњ влади, координац≥њ ≥нтерес≥в на м≥крор≥вн≥, зв'¤зку м≥кро- та макрор≥вн¤, механ≥зми включенн¤ до м≥жнародних сусп≥льних в≥дносин, Ї визначальним чинником ефективност≥ економ≥чноњ стратег≥њ. ≤нституц≥йна база також виступаЇ основою економ≥чноњ безпеки, забезпечуючи розпод≥л стратег≥чних функц≥й м≥ж м≥кро- та макрор≥внем ≥ визначаючи оптимальну дл¤ даних умов масу економ≥чноњ влади у сусп≥льств≥.

’арактерною особлив≥стю рол≥ та м≥сц¤ держави у нестаб≥льних економ≥чних системах Ї необх≥дн≥сть пост≥йного доведенн¤ лег≥тимност≥ њњ ≥снуванн¤ та пол≥тики. “ому особливого значенн¤ набуваЇ консол≥дац≥¤ ≥нтерес≥в найвпливов≥ших суб'Їкт≥в економ≥чноњ влади через розпод≥л вигод, отриманих завд¤ки економ≥чному зростанню.

—уб'Їкт державноњ економ≥чноњ стратег≥њ маЇ складну структуру ≥ представлений законодавчими ≥ виконавчими (галузево-функц≥ональними, узгоджувальними, рег≥ональними) ≥нститутами. ƒосв≥д нестаб≥льних економ≥к продемонстрував надзвичайну важлив≥сть Їдност≥ г≥лок влади та державних ≥нститут≥в, взаЇмноњ узгодженост≥ та наступност≥ њхньоњ пол≥тики. ƒо суб'Їкт≥в приватних економ≥чних стратег≥й вход¤ть п≥дприЇмства, њхн≥ об'Їднанн¤ ≥ союзи. ¬ключенн¤ р≥зного роду д≥лових союз≥в до складу суб'Їкт≥в економ≥чноњ пол≥тики держави дозволило зд≥йснювати максимально ефективний та оперативний зв'¤зок м≥ж ≥нститутами державноњ влади та суб'Їктами приватних економ≥чних стратег≥й, на ¤к≥, власне, ≥ спр¤мований вплив цих ≥нститут≥в. «алученн¤ п≥дприЇмц≥в до прийн¤тт¤ економ≥чних р≥шень та виробленн¤ державноњ економ≥чноњ стратег≥њ надаЇ можлив≥сть реал≥зовувати найспри¤тлив≥шу дл¤ розвитку нац≥онального виробництва та б≥знесу економ≥чну пол≥тику. ƒуже важливо й те, що за таких умов економ≥чна пол≥тика держави ви¤вл¤Їтьс¤ прозорою та передбачуваною, отже, може бути найкращим чином врахована у приватних економ≥чних стратег≥¤х. ¬ япон≥њ, ‘ранц≥њ, Ќ≤ , де така пол≥тика партнерства набула найб≥льшого розвитку, з'¤вилас¤ можлив≥сть створенн¤ перспективних план≥в соц≥ально-економ≥чного розвитку, що спри¤ли дос¤гненню оптимальноњ структури та посл≥довност≥ економ≥чних стратег≥й цих крањн.

¬становленн¤ партнерських в≥дносин держави ≥ б≥знесу, прозор≥сть економ≥чноњ пол≥тики, значна увага, що прид≥л¤лас¤ розвитку людського кап≥талу ≥ соц≥альноњ сфери, стали важливими чинниками стаб≥л≥зац≥њ нац≥ональних економ≥к, концентрац≥њ ≥нтерес≥в р≥зних р≥вн≥в на економ≥чн≥й стаб≥льност≥ й зростанн≥. Ѕуло дос¤гнуто також однакове спр¤муванн¤ стратег≥й зм≥цненн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмств та держави у ц≥лому. ќднак у Ћатинськ≥й јмериц≥, б≥льшост≥ перех≥дних економ≥к, у тому числ≥ й в ”крањн≥, де економ≥чна пол≥тика часто знаходитьс¤ п≥д впливом ≥ноземних владних суб'Їкт≥в або нац≥ональних нап≥вт≥ньових угруповань, економ≥чна пол≥тика держави може бути одн≥Їю ≥з значних загроз економ≥чн≥й безпец≥ п≥дприЇмств.

¬исновки

—казане св≥дчить, що проблеми нац≥ональноњ валюти повинн≥ бути пост≥йно в пол≥ зору пров≥дних науковц≥в крањни, фах≥вц≥в високого гатунку з метою забезпеченн¤ в крањн≥ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ, а надал≥ економ≥чного зростанн¤, без чого неможливе забезпеченн¤ нац≥ональноњ, пол≥тичноњ, економ≥чноњ, ф≥нансовоњ, еколог≥чноњ безпеки ”крањни в св≥товому товариств≥ сп≥вдружност≥ крањн.

—таб≥льна нац≥ональна валюта держави Ц це ознаки њњ економ≥чноњ ≥ пол≥тичноњ стаб≥льност≥, авторитету у св≥т≥ ≥ благополучч¤ њњ громад¤н. Ќаша держава вже на початку свого ≥снуванн¤ з≥ткнулас¤ з труднощами пов'¤заними з утриманн¤м стаб≥льност≥ своЇњ валюти. ћи пережили г≥пер≥нфл¤ц≥ю, велик≥ стрибки ц≥н та обезц≥ненн¤ зароблених грошей. ¬ивченн¤ та анал≥з фактор≥в що впливають на стаб≥льн≥сть, вживанн¤ необх≥дних заход≥в повинне вивести нац≥ональну економ≥ку з кризи та забезпечити економ≥чне зростанн¤ держави.

” ход≥ розробки та реал≥зац≥њ стратег≥й економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ в ”крањн≥ не було враховано накопиченого досв≥ду регулюванн¤ нестаб≥льних економ≥чних систем, в≥дбулос¤ некритичне застосуванн¤ теоретичноњ та практичноњ бази, надбаноњ розвиненими економ≥ками ≥ непридатноњ дл¤ перех≥дного пер≥оду. ” п≥дготовц≥ заход≥в щодо виходу економ≥ки ≥з трансформац≥йноњ кризи та переходу до економ≥чного зростанн¤ необх≥дна переор≥Їнтац≥¤ методолог≥чних засад економ≥чноњ пол≥тики на теор≥њ нестаб≥льних економ≥к. ƒжерелом практичного досв≥ду (з урахуванн¤м неможливост≥ його пр¤мого некритичного запозиченн¤) повинна виступати практика пол≥тики держави у нестаб≥льних економ≥чних системах.

“имчасова грошова стаб≥л≥зац≥¤, що хибно трактуЇтьс¤ в ”крањн≥ ¤к дос¤гненн¤ макроеконом≥чноњ стаб≥льност≥, не м≥стить передумов дл¤ економ≥чного зростанн¤ через надто обмежене тлумаченн¤. «алишаючи макроеконом≥чну стаб≥л≥зац≥ю ¤к стратег≥чну мету ”крањнськоњ держави на нин≥шньому етап≥, необх≥дно ≥стотно розширити критер≥њ стаб≥л≥зац≥њ, зрозум≥ти економ≥чне зростанн¤ ¤к одну з њњ нев≥д'Їмних складових.

Ќерозвинен≥сть та деформован≥сть структури економ≥чноњ стратег≥њ, непосл≥довн≥сть в њњ проведенн≥ Ї головними чинниками тривалоњ трансформац≥йноњ кризи, що призвела до р≥зкого пог≥ршенн¤ стану економ≥чноњ безпеки держави.  ритично важливими на даному етап≥ реформ в ”крањн≥ Ї ч≥тке визначенн¤ стратег≥чноњ мети, напр¤м≥в, завдань та пр≥оритет≥в економ≥чноњ стратег≥њ держави, дос¤гненн¤ њхньоњ прозорост≥ та лег≥тимност≥, забезпеченн¤ наступност≥ та науково виваженоњ посл≥довност≥ економ≥чноњ пол≥тики держави.

≤нституц≥йний вакуум, що утворивс¤ в ”крањн≥ п≥сл¤ розпаду адм≥н≥стративно-командноњ системи, стаЇ на перешкод≥ встановленню ефективних систем мотивац≥њ, узгодженню ≥нтерес≥в р≥зних економ≥чних суб'Їкт≥в та њхньому зосередженню на ц≥л¤х макроеконом≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ та економ≥чного зростанн¤, дос¤гненню оптимальноњ спр¤мованост≥ економ≥чноњ стратег≥њ держави. ѕершочергового значенн¤ набуваЇ розвиток широкоњ мереж≥ ≥нститут≥в, мета ¤ких - узгодженн¤ приватних економ≥чних стратег≥й та економ≥чноњ стратег≥њ держави, що в≥дбиваЇ реальний взаЇмозв'¤зок стан≥в њхньоњ економ≥чноњ безпеки; встановленн¤ легальних можливостей в≥дкритого впливу економ≥чних суб'Їкт≥в на розробку державноњ стратег≥њ; створенн¤ умов дл¤ формуванн¤ ефективноњ структури власност≥ в економ≥ц≥ ”крањни.

ќсновним ≥з метод≥в зм≥цненн¤ украњнськоњ нац≥ональноњ валюти повинна стати ефективна ур¤дова анти≥нфл¤ц≥йна пол≥тика, ¤ка повинна виразитись в осмисленому ≥ ч≥тко продуманому державному контролю та регулюванню ц≥н, обм≥нного курсу та реальноњ ц≥ни нац≥ональноњ валюти.

–озв'¤занн¤ вказаних завдань реально спри¤тиме над≥йн≥й стаб≥л≥зац≥њ нац≥ональноњ валюти ”крањни, стане запорукою пол≥тичноњ, економ≥чноњ, ф≥нансовоњ, еколог≥чноњ безпеки держави.

—писок використаних джерел

Ѕалов ¬.¬ –егулирование валютных отношений современного капитализма. - ћ., 1977.

Ѕогин¤ ƒ., ¬олинський “. ѕитанн¤ макроекономiчноi стабiлiзацiњ в ”крањнi // ≈кономiка ”краiни. Ц 1996. - є2. - —.4-13.

¬алюты стран мира. —правочник. - ћ., 1976 . - 312с.

¬асилик ќ.ƒ. ƒержавн≥ ф≥нанси ”крањни: Ќавч. пос≥бник. Ц  .: ¬ища шк., 1997. Ц 383 с.

¬ачевський ћ. ќснови науковоњ ≥нформац≥њ: Ќавч. п≥дручник. Ц ƒрогобич: ¬идавнича ф≥рма У¬≥дродженн¤Ф, 1995. Ц 134 с.

√аль ¬. „ерез пад≥нн¤ до стаб≥л≥зац≥њ. ќсобливост≥ розвитку валютно≠го ринку ”крањни в 1998 роц≥ // ¬≥сник Ќац≥онального банку ”крањни. Ч 1999. Ч є3. Ч —. 15.

√альчинський ј.—. —учасна валютна система. Ц  .: LIBRA,1993. Ц 96 с.

√альчинський ј.—.“еор≥¤ грошей. Ц  .: ќснови, 1996. Ц 413 с.

√альчинський ј.—. ”крањна: поступ у майбутнЇ. Ц  .: ќснови, 1999. Ц 220с.

ƒавыдов ј.ё. »нфл¤ци¤ в экономике: мировой опыт и наши проблемы. - ћ.: ћеждународные отношени¤, 1991.

ƒолан Ё. ћакроэкономика. - —анкт-ѕетербург: УЋитера плюсФ, 1994.

ƒолгов —.». Ќова¤ европейска¤ валюта Ц евро. Ц ћ., 1998. Ц 64 с.

≈коном≥ка заруб≥жних крањн./ «а ред. ‘≥л≥пенка ј.— Ц  : Ћиб≥дь, 1996. - 412с.

«агородн≥й ј.√., ¬ознюк √.Ћ., —мовженко “.—. ‘≥нансовий словник. Ц Ћьв≥в: ¬идавництво ƒержавного ун≥верситету УЋьв≥вська пол≥техн≥каФ, 1996. Ц 384 с.

»лларионов ј. ‘инансова¤ стабилизаци¤ в республиках бывшего ———– // ¬опросы экономики. Ц 1996. - є2. - —.88 - 97.

 вартальн≥ передбаченн¤. Ц с≥чень, 2000.

 овалюк ќ.ћ. ‘≥нанси ”крањни кн¤жоњ доби // ‘≥нанси ”крањни. Ц 1998. - є 5. Ц —.99 Ц 102.

 рупка ћ.≤., ќстроверх ѕ.≤., –еверчук —. . ќснови економ≥чноњ теор≥њ / «а ред. к.е.н., доц. ѕ.ќстроверха, —.–еверчука. Ц Ћьв≥в: ѕриватне видавничо-пол≥граф≥чне п≥дприЇмство Ђƒ≥алогї, 1997. Ц 276 с.

Ћап≥шко ћ.Ћ. ќснови ф≥нансово-статистичного анал≥зу економ≥чних процес≥в. Ц Ћьв≥в: —в≥т, 1995. Ц 328 с.

Ћютий ќ.≤. √рошово-кредитна пол≥тика та њњ реал≥зац≥¤ в ”крањн≥ // ‘≥нанси ”крањни. Ц 2000. - є 1. Ц —.20 Ц 24.

ћакконелл –. ., Ѕрю Ћ.—. Ёкономикс: принципы, проблемы, политика. Ц ћ.: –еспублика, 1995.

ћакроекономiка: пiдручник / «а ред. —авченка ј.√., ѕухтасвич √.ќ. та iн. -  ињв, 1995.

ћихайличевський —. ™вро Ц перший р≥к п≥сл¤ запровадженн¤ // ¬≥сник ЌЅ”. - є 1, с≥чень, 2000. Ц 24 с.

ћ≥жнародн≥ валютно-кредитн≥ в≥дносини: ѕ≥дручник / ј.—.‘≥л≥пенко, ¬.≤.ћазуренко, ¬.ƒ.—≥кора та ≥н.; за ред. ј.—.‘≥л≥пенка. Ц  .: Ћиб≥дь, 1997. Ц 208 с.

Ќиколишин ё. ƒещо про нац≥ональну валюту // —оц≥ально-економ≥чн≥ досл≥дженн¤ в перех≥дний пер≥од (ўор≥чник наукових праць). ¬ипуск ≤≤ / ЌјЌ ”крањни, ≤нститут рег≥ональних досл≥джень. –едкол.: в≥дп. ред. ћ.≤.ƒол≥шн≥й. Ц Ћьв≥в, 1997. Ц —.404 Ц 406.

ѕанчишин —.ћ., Ѕун¤к ¬.Ѕ., —тасишин ј.¬. ‘≥скльн≥ аспекти ≥нфл¤ц≥йного процесу в умовах трансформац≥њ ”крањни // ‘≥нанси ”крањни. Ц 1998. - є 5. Ц —.61 Ц 66.

ѕархоменко ћ.ћ. ¬плив введенн¤ Ївро на ф≥нансову систему ”крањни // ”крањна в ’’≤ стол≥тт≥: концепц≥њ та модел≥ економ≥чного розвитку / ћатер≥али допов≥дей V ћ≥жнародного конгресу украњнських економ≥ст≥в, м.Ћьв≥в, 22-26 травн¤ 2000 р. (¬ двох частинах) ЌјЌ ”крањни. ≤нститут рег≥ональних досл≥джень. –едкол.: в≥дп. ред. академ≥к ЌјЌ ”крањни ћ.≤.ƒол≥шн≥й. „.≤.Ц Ћьв≥в, 2000. Ц —. 237 Ц 239.

ѕинзенык ¬. ћакроэкономическа¤ стабилизаци¤ в ”краине: итоги и проблемы первого года // ¬опросы экономики. Ц 1996. - є2. - —.88-97.

ѕинзенык ¬. ”краина: мифы и реальность макроэкономической стабилизации // ¬аш партнер. Ц 1994. - є47. - —.18.

ѕоддерьог≥н ј.ћ., Ќаумова Ћ.ё. ƒе¤к≥ питанн¤ ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ в ”крањн≥ // ‘≥нанси ”крањни. Ц 1999. - є 12. Ц —.8 Ц 14.

–айзберг Ѕ.ј., Ћозовский Ћ.ћ. —тародубцева ≈.Ѕ. —овременный экономический словарь - ћ.: ≤Ќ‘ј.ћ, 1997. - 492с.

–ивак ќ.—. ћонетарна пол≥тика в ”крањн≥ // ”крањна в ’’≤ стол≥тт≥: концепц≥њ та модел≥ економ≥чного розвитку / ћатер≥али допов≥дей V ћ≥жнародного конгресу украњнських економ≥ст≥в, м.Ћьв≥в, 22-26 травн¤ 2000 р. (¬ двох частинах) ЌјЌ ”крањни. ≤нститут рег≥ональних досл≥джень. –едкол.: в≥дп. ред. академ≥к ЌјЌ ”крањни ћ.≤.ƒол≥шн≥й. „.≤.Ц Ћьв≥в, 2000. Ц —. 225 Ц 227.

–оманюк —.ј.,  ул≥к ќ.ќ. ћон≥торинг соц≥ально-економ≥чного становища ”крањни та њњ рег≥он≥в за с≥чень-липень 2000 року. - www.me.gov.ua - —.99.

—емюелсон ѕ., Ќордгауз ¬. ћакроекономiка. -  .: ќснови, 1995.

—татистичний щор≥чник ”крањни за 1998 р≥к. Ц  .: “ехн≥ка, 1999. Ц 576с.

“еори¤ финансов: ”чебн. пособие / Ќ.≈.«а¤ц, ћ. .‘исенко, “.≈.Ѕондарь и др. Ц 2-е изд., стереотип. - ћн.: ¬ыш.шк., 1998. Ц 368 с.

“имофссв ¬. ƒо питанн¤ антиiнфл¤цiйного оподаткуванн¤ i регулюванн¤ цiн в умовах ринкових вiдносин // ≈кономiка ”краiни. Ц 1993. - є1. - —.37-45.

”крањнська –ад¤нська ≈нциклопед≥¤ (виданн¤ друге). “.2Ц   .: √оловне виданн¤ ”–≈, 1978. - 541с.

”крањна за роки незалежност≥. Ц 2-е виданн¤, переробл., допов. та розшир. Ц  .: Ќора-пр≥нт, 1999. Ц 280 с.

‘ишер —., ƒорнбуш –., Ўмалензи –. Ёкономика. Ц ћ.: ƒело, 1993.

÷иганов —.ј. Ўл¤хи п≥двищенн¤ ефективност≥ грошово-кредитного регулюванн¤ економ≥ки // ‘≥нанси ”крањни. Ц 2000. - є 1. Ц —.11 Ц 19.

„ернецький ¬. ™вро проти долара // ¬≥сник ЌЅ”. - є 12, грудень, 1998. Ц 21 с.

Ўем¤тенко ¬.√. ≈вро Ц две стороны одной монеты. Ц ћ.,1998. Ц 345 с.

ёщенко ¬.ј., ћ≥щенко ¬.≤. ¬алютне регулюванн¤: Ќавч. пос≥бн. Ц .: “-во Ђ«нанн¤ї,  ќќ, 1999. Ц 359 с.

ƒодатки

ƒодаток 1. Ќом≥нальн≥ та pеальн≥ обм≥нн≥ куpси (в сеpедньому за пеp≥од)

ќф≥ц≥йний обм≥нний курс

—ередньозважений куpс гот≥вки у нетоpгових

опеpац≥¤х (гpн/USD)

Pеальний гот≥вковий

обм≥нний куpс

(гpн./USD,

червень 1992=100)

гpн/USD

гpн/DM

гpн/≈UR

1992

0.00208

0.00135

0.00267

121.1

1993

0.04539

0.02731

0.05270

0.10011

87.4

1994

0.31700

0.20250

0.38487

0.58990

42.7

1995

1.47307

1.02886

1.92790

1.60504

25.1

1996

1.82950

1.21640

2.32190

1.85125

15.9

1997

1.86170

1.07610

2.11290

1.85958

14.4

1998

2.44950

1.40690

2.76760

2.47929

17.9

1999

4.13044

2.24633

4.39335

25.9

1992 Q3

0.00181

0.00293

99.3

1992 Q4

0.00563

0.00788

142.9

1993 Q1

123456789101112131415161718192021

Ќазва: Ќац≥ональна валюта ”крањни та шл¤хи њњ стаб≥л≥зац≥њ
ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-28 (19543 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤ bmQ=' escape(document.referrer)+((typeof(screen)=='undefined')?'': ';s'+screen.width+'*'+screen.height+'*'+(screen.colorDepth? screen.colorDepth:screen.pixelDepth))+';u'+escape(document.URL)+ ';i'+escape('∆ж'+document.title)+';'+Math.random()+ '" alt="liveinternet.ru: показано число просмотров за 24 часа, посетителей за 24 часа и за сегодн\¤" '+
- auto liability - paying live - education education - part auto - special education - jackpot lottery lotto result
-->-->
Page generation 1.828 seconds
Хостинг от uCoz