Логіка > Шпори з логіки
Шпори з логікиСторінка: 1/8
1
1.Предмет логіки.
Загалом, предметом вивчення логіки є мислення. Проте мислення - це вища форма
відображення дійсності. І як таке воно вивчається різними науками, як-от: психологія,
фізіологія, кібернетика, еволюційне вчення, філософія (гносеологія, теорія пізнання),
мовознавство тощо. У кожних з цих наук є свій підхід і свої засоби вивчення
мислення, його суті та виявлення.
Логіка вивчає мислення на його найвищому рівні і в найбільш важливому
значенні. Вона намагається дослідити і утвердити мислення як форму вірного/істиного
осягнення (постижения) дійсності і в адекватному висловлюванні цієї
істини.
|
Слід також сказати, що людина пізнає оточуючий її світ перш за все на відчуттєвому
рівні. У взаємодії зі світом у неї спочатку утворюється відчуття звуку, світла,
смаку, запаху, рівноваги, насолоди, страху і так далі. Завдяки функціям головного
мозку на ґрунті сукупності відчуттів про той чи інший предмет у людини формується
сприйняття (восприятие) оточуючих речей в їх цілісності, як-то: про батька і
матір, про свою їжу, про ту чи іншу конкретну тваринку, дерево і про все те,
що її оточує. На ґрунті накопичених сприйняттів формується у людини узагальнені
уявлення (представления) про людей взагалі, про дерево взагалі, про ліс, про
воду, про їжу та все інше. Ці уявлення закріплюються і виражаються словами,
а сполучення слів утворює те, що ми називаємо мовою, мисленням (Мова, казав,
здається, Гегель, - це рух мовних об’єктів, “рух” слів). Знання, які ми одержуємо
на відчуттєвому рівні називаються знаннями відчуттєвими, конкретно-відчутєвими,
сенсуальними ( від латинського слова sensus – відчуття). На відчуттєво-практичному
рівні ми накопичуємо і перевіряємо зміст наших знань. Наша мова служить духовною
формою закріплення та передачі накопичених знань. Але оскільки наші уявлення
відображують оточуючі предмети та явища, то мова наша повинна пов’язувати слова
так, як пов’язані в дійсності предмети і явища, що закріплені в слові. Таким
чином виникає можливість відтворювати і пізнавати дійсність за допомогою слів,
за допомогою мови: з одних достовірних знань виводити достовірність нових знань.
А це вже відбувається не за допомогою відчуттів, а за допомогою розуму. Логіка
якраз і вивчає те, яким чином за допомогою розуму, за допомогою раціонального
(розумового) мислення слід достовірно фіксувати і достовірно доводити істинність
наших знань.
Предметом Логіки є якраз раціональне мислення, складовими елементами
якого є, перша за все, Поняття, Судження та Умовиводи. Органічною частиною
предмету вивчення Логіки є також установлення змісту основних законів
правильного мислення; аналіз структури доведення та спростування тих
чи інших тез; виявлення і спростування головних вад хибного, нелогічного,
мислення.
|
18. Основні закони логіки.
Закони логіки – це ті закони, яким повинно підпорядковуватись мислення для
того, щоб вірно відображувати дійсність.
Між законами мислення та законами логіки є деякі відмінності. Закони мислення
– це внутрішній необхідний, істотний процес зв’язку понять та думок в процесі
міркування. Логіка вивчає ці зв’язки і виявляє їх закони: закон оберненого співвідношення
обсягу та змісту понять. Мислення до того ж підпорядковується всезагальним законам
діалектики (закон єдності та боротьбі протилежностей, закон переходу кількісних
перемін в переміни якісні та закон заперечення заперечення). В логіці враховуються
закони мислення. Проте вченими (Аристотель, Френсіс Бекон, Рене Декарт, Готфрид
Вільгельм Лейбніц та інші) відкриті і сформульовані ті закони, що забезпечують
такий (непротирічливий, послідовний, чіткий) процес мислення, яких забезпечує
нас від помилок, хибних висновків і дає можливість пізнати і висловити в думці
істину. Ці закони називаються основними законами логіки. Їх є чотири:
1.Закон тотожності. Кожна вірно логічно сформульована думка чи поняття про
предмет повинні бути чітко визначеними і зберігатися однозначно протягом всього
процесу мислення і висновку. У вигляді формули закон записується так: А є А,
або А=А.
2.Закон протиріччя. Не можуть бути істинними два несумісних висловлювання
про один і той же предмет, що береться в один і той же час та в одному і тому
ж відношенні; одне з цих висловлювань обв’язково буде хибним. Оскільки цей закон
застерігає проти суперечливості мислення, то його інколи називають законом несуперечливості.
3.Закон виключення третього. Дві суперечливі одна одній думки (Біле – небіле)
не можуть бути одночасно істинними і хибними. Якщо одна з цих думок істина,
то друга – хибна. Третього не дано.
4.Закон достатньої підстави (достатнього обґрунтування). Всяка думка, щоб
стати достовірною, повинна бути обґрунтована іншими думками, істинність яких
доведена або очевидна.
4. Поняття , їх види
Поняття виражаються словами, але в логічному мисленні слова завжди наповнюються
узагальненим і абстрактним змістом. Цим слова-поняття, з якими має справу Логіка,
відрізняються від буденних уявлень-слів, якими позначаються конкретні речі.
Логіка мислить поняттями. Логічне, раціональне, мислення оперує не уявленнями
(не представлениями), а поняттями. В цьому розуміння Логіка стоїть на точці
зору тих філософів (наприклад, Декарт, Гоббс, Лейбніц, Гегель), що кажуть: “Істина
– дочка розуму, а не відчуттів”.
Поняття – це думка, в якій відображуються загальні, і до того ж –
суттєві, ознаки (властивості) предметів і явищ. Вони, поняття, утворюються
внаслідок двох раціональних дій: а) виділення загального (спільного)
в ряду подібних ознак тих чи інших предметів і явищ; і б)абстрагування
(відсторонення) від інших, в кожному конкретному випадку – другорядних,
ознак.
|
Ознакою предмета чи явища називається те, в чому предмети чи явища подібні
одні одним або відрізняються один від одного. Ознаки, які з необхідністю належать
предмету/явищу і в яких виражена його сутність, називаються ознаками суттєвими.
Ознаки, які можуть належати, але можуть і не належати і не виражають собою суттєвих
сторін предмета/явища, називаються ознаками несуттєвими. Несуттєві ознаки можуть
бути власними ознаками (два ока у людини не суттєве саме і тільки для людини,
бо два ока є і у тварин) або ознаками випадковими (шестипалий чоловік). Від
втрати чи набуття несуттєвих ознак поняття за своїм змістом залишається одним
і тим же.
Види понять.
Поняття поділяються на види за показниками їх а) обсягу та б) змісту. За
обсягом поняття поділяються на види:
А. Загальними називаються поняття, що охоплюють або стосуються групи чи класу
(багато) об’єктів. Наприклад: Людина. Будинок. Річка. Заєць. Зірка. Якщо загальним
поняттям охоплюються предмети, що їх можна перерахувати, то їх називають поняттями
загальними регістровими, бо його обсяг можна обрахувати (Сонячна система. Європейські
держави. Депутати Верховної Раді України) Загальні поняття, обсяг яких не піддається
підрахунку, називаються нерегістровими.
Назва: Шпори з логіки Дата публікації: 2006-02-03 (8757 прочитано) |