≤ноземна мова > Ќайпродуктивн≥ш≥ суф≥кси
ћодел≥ ћ5 - Днеел≥зована топооснова + складений суф≥кс -≥вськ- / њвськ-"
(Ѕ≥лики - Ѕ≥лик≥вська), ћ6 - Днеел≥зована топооснова + складений суф≥кс -инськ-"
( уземи - уземинська) та ћ7 - Днеел≥зована топооснова + складений суф≥кс -енськ-"
(√ородище - √ородищенська) малопродуктивн≥ ≥ представлен≥ ¤к назви полк≥в та
сотень поодинокими дериватами.
¬≥дтопон≥мн≥ прикметники - назви одиниць адм≥н≥стративно-територ≥ального под≥лу
в ”крањн≥ ’≤≤≤ ст. - представлен≥ морфолог≥чними вар≥антами. Ѕариш≥вка - Ѕариш≥вська,
Ѕариська; ишеньки - иш≥нська, ишеньк≥вська; озелець - озельська, озелецька;
ѕереволочна - ѕереволочинська, ѕереволочанська; Ѕагачка - Ѕагацька, Ѕагачанська;
—енча - —енчанська, —енецька; омишн¤ - омишанська, омишн¤нська. “аке морфолог≥чне
вар≥юванн¤ ад'Їктон≥м≥в зумовлюЇтьс¤: а) уживанн¤м прикметник≥в, утворених у
р≥зн≥ ≥сторичн≥ епохи за допомогою синон≥м≥чних суф≥кс≥в: ѕереволочна - ѕереволочинська,
ѕереволочанська; б) здатн≥стю одного й того ж топон≥ма утворювати прикметники
за к≥лькома модел¤ми: омишн¤ - омишанська, омишн¤нська; в) аналог≥Їю, ¤ка
особливо активно д≥Ї серед утворень в≥д топон≥м≥в з морфолог≥чно непох≥дною
основою.
1.4. ƒосл≥дженн¤ лексем з суф≥ксами субТЇктивноњ оц≥нки у роман≥ ћ.√.≤васюка
"Ѕалада про вершника на б≥лому кон≥".
« погл¤ду використанн¤ украњнська лексика Ї розгалуженою системою лексичних
шар≥в, кожен ≥з ¤ких об'ЇднуЇ в соб≥ слова певноњ сфери використанн¤ або призначенн¤
у процес≥ мовного сп≥лкуванн¤.
ќснову лексичного складу мови становить загальновживана лексика, що вживаЇтьс¤
в р≥зних жанрах ус≥х стил≥в ≥ Ї стил≥стичним тлом (фоном) дл¤ ≥нших шар≥в лексики,
¤ким притаманне певне стил≥стичне забарвленн¤. ƒл¤ загальновживаноњ лексики
не властиве оц≥нне чи емоц≥йно-експресивне забарвленн¤, але частина загальновживаних
сл≥в, набуваючи емоц≥йно-експресивних суф≥кс≥в, може переходити в розр¤д емоц≥йно-експресивноњ
лексики, ¤ка використовуЇтьс¤ в художньому та публ≥цистичному стил¤х, в ус≥х
п≥дстил¤х. ≈моц≥йно-експресивн≥ слова, кр≥м пон¤т≥йного, мають ще й емоц≥йне
значенн¤, вказують на позитивну або негативну оц≥нку й тому мають експрес≥ю
(тобто сильне вираженн¤ зм≥сту чи емоц≥й). “ака лексика служить дл¤ ≥нтенсивного
вираженн¤ почутт≥в, емоц≥й, позитивних чи негативних оц≥нок, вона здатна викликати
у¤вленн¤ й асоц≥ац≥њ. ƒо таких сл≥в належать: любов, щаст¤, ласка, вт≥ха, рад≥сть,
мудр≥сть, добро, благочест¤, милосерд¤, щир≥сть, чесн≥сть, коханн¤, сум, горе,
жаль, туга, дурень, недотепа, розз¤ва, ледащо; мат≥нко, доленько, серденько,
донечко, хлопчисько, козаченько, д≥вчинонька, м≥с¤ченько, кониченько, бабище,
гарнесенький, легесенький, сам≥с≥нький тощо.
ƒл¤ досл≥дженн¤ нами використано текст роману ћ.≤васюка "Ѕалада про вершника
на б≥лому кон≥" ≥ ми виписуЇмо ≥ опрацьовуЇмо слова з суф≥ксами суб'Їктивноњ
оц≥нки, тобто емоц≥йно-експресивн≥.
—еред емоц≥йно-експресивноњ вид≥л¤Їтьс¤ поетична лексика. ÷е вживан≥ переважно
в поетичному мовленн≥ слова, ¤к≥ надають йому мелозвучност≥, урочистост≥, п≥днесеност≥,
образност≥. ¬они здатн≥ викликати в читача естетичну насолоду. „астина таких
сл≥в прийшла в украњнську мову з фольклору: гай зелененький, хрещатий барв≥нок,
коник вороненький, козак молоденький, козаче-соколе, д≥вчина-калина, б≥леЇ личко,
кар≥њ оч≥, голубонька, серденько, чистеЇ поле, синЇЇ море, м≥с¤ць ¤снесенький,
темна¤ н≥чка, буйний в≥тер, вишневий садочок, др≥бн≥ сльози, жива вода, золот≥њ
шабельки, кленов≥ мости, ¤сн≥ зор≥. «начну к≥льк≥сть поетичних сл≥в украњнська
мова успадкувала ≥з старослов'¤нськоњ: ст¤г, правиц¤, чоло, вуста, рамена, перли,
благословл¤ти, возлюбити, соратник, при¤знь та ≥н. “аку лексику прийн¤то називати
книжною. ƒо поетичноњ лексики украњнськоњ мови надходить поповненн¤ ≥ з художнього
мовленн¤: чари, розк≥ш, мр≥¤, над≥¤, щирий, неозорий, лел≥¤ти, дитинно та ≥н.
” роман≥ використан≥ так≥: чистий струмочок, син≥ хмарки, сльозинка, ¤сна¤ з≥ронька,
голубонька, св≥тлеЇ сонечко, с≥дельце.
ѕобутова лексика охоплюЇ слова, що називають побут р≥зних соц≥альних груп.
¬она найближче стоњть до загальновживаноњ, але в≥др≥зн¤Їтьс¤ специф≥чним побутов≥змом.
÷е назви од¤гу, речей, њж≥, хатнього начинн¤, розваг, звичањв певноњ соц≥альноњ
групи людей чи жител≥в певноњ територ≥њ. Ќаприклад:
“ут њли розн≥њ потрави,
≤ все з полив '¤них мисок,
≤ сам≥ гарн≥њ приправи
« нових кленових тар≥лок:
—вин¤чу голову до хр≥ну
≤ локшину на перем≥ну,
ѕот≥м з п≥длевою ≥ндик;
Ќа закуску кул≥ш ≥ кашу
Ћем≥шку, зубц≥, путрю, квашу
≤ з маком медовий шулик.
(≤. отл¤ревський)
” роман≥ використовуютьс¤ так≥ слова з ц≥Їњ категор≥њ; винце, вужища (шнур≥вки),
вогник, м≥сток, горн¤тко, в≥конечко, дол≥вка, в≥конце, лавчина, будиночок, с≥дельце,
дукатик, тал¤рчик, житечко, пшеничка, гарбузик, ¤гн¤тко, когутик, кон¤ка, худ≥бка,
худобина.
¬ активному словнику мови перебувають слова, що в даний час вживаютьс¤ часто
й не мають значенн¤ давност≥ чи новизни. ѕасивний запас украњнськоњ лексики
становл¤ть:
а) слова, ¤к≥ вже застар≥ли ≥ вийшли або виход¤ть з ужитку;
б) нов≥ слова, що ще не закр≥пилис¤ й не стали в мов≥ загальнов≥домими та
загальновживаними. ќтже, в пасивному запас≥ украњнськоњ лексики збер≥гаютьс¤
≥сторизми, архањзми та неолог≥зми.
“ематично роман ћ.≤васюка "Ѕалада про вершника на б≥лому кон≥" Ї ≥сторичним
твором. “ому природно, що автор вдавс¤ до використанн¤ широкого кола ≥сторизм≥в,
щоб створити колорит епохи, про ¤ку йдетьс¤ у твор≥, з максимальною точн≥стю
передати особливост≥ сусп≥льно-економ≥чного житт¤, побуту ≥ культури буковинц≥в
у XVI - XVII ст.
” роман≥ "Ѕалада про вершника на б≥лому кон≥" серед сл≥в ≥з суф≥ксами суб'Їктивноњ
оц≥нки практично вс≥ належать до уснорозмовних через те, що вони емоц≥йно забарвлен≥.
Ћексика мови пост≥йно збагачуЇтьс¤. ¬ процес≥ мовного сп≥лкуванн¤ одне й
те ж саме пон¤тт¤ характеризуЇтьс¤ з р≥зних бок≥в, вид≥л¤ютьс¤ нов≥ його ознаки.
÷е призводить до утворенн¤ нових сл≥в. ” лексемах може в≥дбиватись ставленн¤
мовц≥в до предмет≥в реального св≥ту, њхн≥ емоц≥њ та волеви¤вленн¤. ћ≥ж словами,
що позначають одне розгалужене пон¤тт¤ чи його компоненти або р≥зн≥ в≥дт≥нки
й оц≥нки, встановлюютьс¤ близьк≥ зв'¤зки. ѓх називають синон≥м≥чними, а слова
- синон≥мами.
ƒек≥лька синон≥м≥в, що мають одне сп≥льне значенн¤ називають синон≥м≥чним
р¤дом. ” роман≥ ћ.≤васюка ≥з сл≥в, що мають суф≥кси суб'Їктивноњ оц≥нки можна
скласти так≥ синон≥м≥чн≥ р¤ди:
- широченний, грубезний;
- ¤гн¤тко, маржинка;
- хлопчисько, бахурисько;
- чолов '¤га, здоровань;
- рубака, зар≥з¤ка;
- юрмисько, гульбище;
- вовчук, зв≥рюка;
- бо¤рчук, паничик;
- низенький, маленький, куценький, коротесенька;
- вовкувате, мовчкуватий;
- численна, величезна, важенний.
≤з сл≥в роману ћ.≤васюка "Ѕалада про вершника на б≥лому кон≥", що мають суф≥кси
суб'Їктивноњ оц≥нки можна скласти так≥ пари антон≥м≥в:
- вузенький Ч широченний, грубезний;
- височенний Ч низенький, куценький, коротесенький;
- чолов '¤га - дитинка (контекст.);
- бидло - бо¤рчук, паничик;
- коротесенька Ч довжелезний.
” роман≥ ћ.√.≤васюка "Ѕалада про вершника на б≥лому кон≥" емоц≥йно маркована
лексика вживаЇтьс¤ досить широко. ѕереважна б≥льш≥сть њњ творитьс¤ за допомогою
морфем емоц≥йно-експресивноњ оц≥нки. «а значенн¤м серед ц≥Їњ лексики виразно
вид≥л¤Їтьс¤ найб≥льший пласт сл≥в, за допомогою ¤ких читач легко здогадуЇтьс¤
про авторське ставленн¤ до того чи ≥ншого персонажу. —л≥д вказати ≥ на "соц≥альну"
маркован≥сть емоц≥йноњ лексики у роман≥: представники "верх≥вки" зображуютьс¤
переважно негативно, за допомогою суф≥кс≥в згруб≥лост≥ (-иськ-, -ик-, -юк-,
-чук-, -ло-, -юга-), а сел¤ни користуютьс¤ прихильн≥стю письменника (-к-, -ичк-,
-очк-, -оньк-, -еньк- тощо).
Ќазва: Ќайпродуктивн≥ш≥ суф≥кси ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-30 (4602 прочитано) |