Ѕанк≥вська справа > «овн≥шньоеконом≥чна д≥¤льн≥сть комерц≥йних банк≥в
≥льк≥сть експортних акредитив≥в у в≥дд≥ленн≥ ”крекс≥мбанку з кожним роком значно зменшуЇтьс¤. ÷е показано в таблиц≥ 2.7. “аблиц¤ 2.7. ≥льк≥сть експортних акредитив≥в за 1994 Ц 2000 р. у в≥дд≥ленн≥ ”крекс≥мбанку м. ќдеси. (шт.) –≥к / ≥л. | 1994 р. | 1995р | 1996р. | 1997р. | 1998р. | 1999р. | 2000р. | ≈кспорт: јкредитиви | 94 | 65 | 60 | 61 | 43 | 25 | 11 | ƒан≥ про к≥льк≥сть експортних акредитив≥в показан≥ також на малюнку 2.5. ћал. 2.5. ƒинам≥ка експортних акредитив≥в у 1994 Ц 2000 р. як видно з таблиц≥ 2.7. к≥льк≥сть експортних акредитив≥в щор≥чно значно знижуЇтьс¤. «меншенн¤ к≥лькост≥ експортних акредитив≥в по¤снюЇтьс¤ зниженн¤м експортного виробництва в рег≥он≥, а також тим, що основними одержувачами експортноњ виручки Ї п≥дприЇмства морськоњ ≥нфраструктури Ђпосередницьк≥ орган≥зац≥њї, де акредитивна форма розрахунк≥в не застосовуЇтьс¤. ќформленн¤, обл≥к ≥ контроль операц≥й по ≥нкасо. ≤нкасо - дорученн¤ експортера своЇму банку, одержати в≥д ≥мпортера безпосередньо або через ≥нший банк, суму належну йому за в≥двантажену продукц≥ю ≥мпортеру на п≥дстав≥ розрахунково-грошових документ≥в. –≥зновидом ≥нкасо Ї документарне ≥ чисте ≥нкасо. ƒокументарне ≥нкасо - це зас≥б, шл¤хом ¤кого банк ≥нкасуЇ суму, що повинен покупець, проти пред'¤вленн¤ в≥дпов≥дних документ≥в. ѕри документарному ≥нкасо одержанн¤ належних кл≥Їнту кошт≥в, виробл¤Їтьс¤ на п≥дстав≥ комерц≥йних документ≥в: транспортних, страхових ≥ ≥нших документ≥в, що п≥дтверджують в≥двантаженн¤ товару. ѕри чистому ≥нкасо Ц одержанн¤ засоб≥в зд≥йснюЇтьс¤ по р≥зних грошових зобов'¤занн¤х (чеки, вексел≥). Ѕанк виконуЇ функц≥њ агента по грошових розрахунках м≥ж експортером ≥ ≥мпортером. ¬≥н пред'¤вл¤Ї ≥мпортеру, за вказ≥вкою експортера або його банку, документи про в≥двантаженн¤ товару або наданн≥ послуги й ≥нкасуЇ проти цих документ≥в належну суму або одержуЇ акцептований вексель. ќперац≥њ по документарному ≥нкасо зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до Ђ™диних правил ≥нкасої, опубл≥кованими ћ≥жнародною торговельною палатою в ѕариж≥ ≥ ратиф≥кованими б≥льш≥стю банк≥в. ÷≥ ѕравила ф≥ксують основн≥ зобов'¤занн¤ ≥ права партнер≥в, що приб≥гають до способу документарного ≥нкасо. ќднак правила, так само ¤к ≥ визначенн¤, що м≥ст¤тьс¤ в них, Ї обов'¤зковими т≥льки в тому випадку, ¤кщо вони не суперечать нац≥ональному, рег≥ональному або м≥сцевому законодавству або ≥нструкц≥¤м, що партнери не можуть об≥йти. ¬≥дпов≥дальн≥сть банк≥в обмежуЇтьс¤ передачею й оформленн¤м документ≥в проти оплати або акцептуванн¤ вексел¤. Ќа в≥дм≥ну в≥д документарного акредитива, де банки сам≥ несуть зобов'¤занн¤, тут вони н≥¤ким чином не зобов'¤зан≥ платити сам≥, ¤кщо покупець не виконуЇ або не в змоз≥ виконати своњ зобов'¤занн¤ по оплат≥. ” ѕравилах говоритьс¤, що Ђбанки повинн≥ д≥¤ти сумл≥нно ≥ розумної; вони не несуть в≥дпов≥дальност≥ за насл≥дки, що можуть виникнути в результат≥ обставин невизначеноњ сили, за затримку або втрату пов≥домлень або документ≥в при њхньому пересиланн≥, за вин¤тком тих випадк≥в, коли вони сам≥ допустили серйозне порушенн¤. Ќа в≥дм≥ну в≥д документарного акредитива, документарне ≥нкасо передбачаЇ, що продавець виконуЇ своњ зобов'¤занн¤ шл¤хом виробництва ≥ в≥двантаженн¤ товару або наданн¤ послуг, причому оплата за це не гарантуЇтьс¤. “ому документарне ≥нкасо рекомендуЇтьс¤ т≥льки в тих випадках, коли продавець ≥ покупець п≥дтримують в≥дносини взаЇмноњ дов≥ри; готовн≥сть до оплати ≥ кредитоспроможн≥сть покупц¤ не викликають сумн≥ву; пол≥тична, економ≥чна ≥ правова обстановка в крањн≥ ≥мпортера Ї стаб≥льною; м≥жнародн≥ плат≥жн≥ операц≥њ крањни ≥мпортера не обмежуютьс¤, не перебувають п≥д загрозою контролю або ≥нших аналог≥чних обмежень. ѕереваги документарного ≥нкасо пол¤гають у простот≥ ≥ низьк≥й вартост≥ виконанн¤ операц≥й ≥ в б≥льш швидк≥й оплат≥, у передач≥ безпосередньо покупцю документ≥в ≥, у визначених випадках, товару п≥сл¤ попередньоњ домовленост≥ проти оплати належноњ суми або акцептуванн¤ вексел¤ (при необх≥дност≥, з поручительством або банк≥вською гарант≥Їю). ќднак, ¤кщо покупець в≥дмовл¤Їтьс¤ прийн¤ти документи, пошуки нового покупц¤ або поверненн¤ товару можуть викликати значн≥ витрати. ” дан≥й операц≥њ (документарне ≥нкасо), ¤к правило, беруть участь чотири сторони: продавець/експортер, що даЇ дорученн¤, або рем≥тент, що передаЇ документи своЇму банку ≥ даЇ йому дорученн¤ про ≥нкасуванн¤; банк-рем≥тент, що передаЇ документи банку, ¤кому доручене ≥нкасуванн¤ в крањн≥ покупц¤ в≥дпов≥дно до ≥нструкц≥й дорученн¤ про ≥нкасуванн¤; банк - ¤кому доручене ≥нкасуванн¤, або банк-пред'¤вник, ¤кий зд≥йснюЇ ≥нкасуванн¤ сам або запитуЇ акцептуванн¤ у трасата, керуючись при цьому ≥нструкц≥¤ми, отриманими в≥д банку-рем≥тента; трасат (покупець/≥мпортер), ¤кому представл¤ютьс¤ документи ≥нкасуванн¤. –озрахунки у форм≥ ≥нкасо в≥дд≥ленн¤ ”крекс≥мбанку в м. ќдес≥ останн≥м часом зд≥йснюЇ досить р≥дко, зокрема експортн≥ ≥нкасо не зд≥йснюЇтьс¤ взагал≥, а ≥мпортн≥ в невеликих обс¤гах. “енденц≥ю зниженн¤ по експортно-≥мпортних операц≥¤х документарного ≥нкасо можна побачити в таблиц≥ 2.8 “аблиц¤ 2.8. —труктура експортно-≥мпортних операц≥й по документарному ≥нкасо у в≥дд≥ленн≥ ”крекс≥мбанку за 1996 Ц 2000 р. (млн.д≥л.—Ўј). ѕоказники | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | | ≥л. | —ума | ≥л. | —ума | ≥л. | —ума | ≥л. | —ума | ≥л. | —ума | ≈кспорт: | | | | | | | | | | | ≤нкасо | 13 | 0,233 | 5 | 0,108 | 1 | 0,06 | 1 | 0,171 | - | - | ≤мпорт: | | | | | | | | | | | ≤нкасо | 11 | 0,426 | 22 | 0,377 | 5 | 0,127 | 2 | 1,125 | 2 | 0,03 |
Ќазва: «овн≥шньоеконом≥чна д≥¤льн≥сть комерц≥йних банк≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-03 (21705 прочитано) |